بازدید 8335

شوخی با کمک داور ویدئویی؛ سپاهان جلوتر از رئال و بارسا!

تنظیم دوربین‌ها در ورزشگاه حداقل در بهترین حالت حدود دو هفته طول می‌کشد. در جام ملت‌های امارات با آن سطح امکانات یک ماه این کار طول کشید. این دوستان چگونه صبح روز مسابقه دوربین‌ها را به ورزشگاه بردند و دو سه ساعته کالیبره کردند؟
کد خبر: ۱۱۰۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ 09 March 2022

باشگاه سپاهان ۴۸ ساعت پس از آن که بی سر و صدا یک دستگاه را به اسم سیستم کمک داور ویدیویی تست کرد، مدعی شد این تست موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش تابناک ورزشی، در جریان بازی خانگی سپاهان مقابل فجرسپاسی، باشگاه اصفهانی بدون هماهنگی قبلی با سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و بدون مجوز کتبی نهاد‌های بالادستی و اعلام قبلی به رسانه ها، سیستمی را به اسم سیستم کمک داور ویدیویی تست کرد و موضوع با اقدام اپراتور این سیستم که در اینستاگرام مدعی شد VAR ایرانی و فارسی در اصفهان تست شده است، از طریق رسانه طرفداری به اطلاع اهالی فوتبال رسید.

امروز باشگاه سپاهان ابتدا گزارش این تست را با ۴۸ ساعت تاخیر از طریق رسانه رسمی خود منتشر کرد و سپس در اینستاگرام باشگاه مدعی شد تست کمک داور ویدیویی موفقیت آمیز بوده است، آن هم در حالی که حتی خود فیفا هم مرجع اعلام موفقیت یا ناکامی تست VAR نیست، چه برسد به این که یک باشگاه در ایران چنین ادعایی را طرح کند. سپاهانی‌ها تازه مدعی شده اند از این پس قرار است هماهنگی‌های لازم در مورد تست آفلاین دو روز قبل خود را با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انجام بدهند!

ادعای سپاهان مبنی بر موفقیت آمیز بودن تست روز یکشنبه بیشتر به شوخی شبیه است و چند نکته دارد.

نکته اول این که خود فیفا هم وقتی سیستم کمک داور ویدیویی را تست می‌کند از دانشگاه‌های بزرگ اروپا و موسسه‌های نرم افزاری و سخت افزاری متخصص می‌فرستد تا آن‌ها صلاحیت سیستم را تایید کنند و مجوز بدهند. معلوم نیست سپاهان چگونه از فیفا سبقت گرفته و خودش مرجع تعیین صلاحیت و تایید کیفیت شده است؟

شوخی با کمک داور ویدئویی؛ سپاهان جلوتر از رئال و بارسا!

نکته دوم به کالیبراسیون دوربین‌ها برمی گردد. تنظیم دوربین‌ها در ورزشگاه حداقل در بهترین حالت حدود دو هفته طول می‌کشد. در جام ملت‌های امارات با آن سطح امکانات یک ماه این کار طول کشید. این دوستان چگونه صبح روز مسابقه دوربین‌ها را به ورزشگاه بردند و دو سه ساعته کالیبره کردند؟

نکته بعدی درباره انتقال سریع تصاویر است. انتقال تصویر باید سریع باشد، اما در اصفهان انتقال تصاویر با کابل اس دی آی انجام شده است.

همچنین اتاق وی او آر که لازمه تست var است، ادوات خاص خودش را نیاز دارد که فیفا تمام ادوات و پیش نیاز‌ها را اعلام کرده و در تصاویری که از سوی باشگاه سپاهان منتشر شده این اتاق شبیه گیم نت است. کیس‌های پردازشی اصلا در این اتاق دیده نمی‌شود.

نکته مهم‌تر آفساید لاین است. این خط باید با زمین در یک راستا باشد، اما در تصاویری که سپاهان منتشر کرده خط آفساید کج است. در معیار‌های نوین فیفا بازیکنان باید ۳۶۰ درجه اسکن شده باشند و ما اصلا چنین چیزی در اصفهان ندیدیم و حق بدهید تست موفقیت آمیز را شوخی بدانیم.

بد نیست بدانید در این پنج شش سالی که سیستم کمک داور ویدیویی وارد دنیای فوتبال شده، هیچ باشگاهی حتی رئال مادرید و بارسلونا به شکل خودسرانه یا انحصاری به این موضوع ورود نکرده اند و این رفتار سپاهان عجیب است. از نظر قانون، باشگاه اصلا حق ندارد به این موضوع ورود کند، چون در فرآیند داوری ذینفع و ذی ضرر است. این کار را باید متولی برگزاری بازی‌ها انجام بدهد تا شرایط بازی عادلانه باشد. قرار نیست هر باشگاه برای خودش یک var اختصاصی راه بیاندازد. سپاهان را به عنوان یک باشگاه پیشرو در فوتبال ایران می‌شناسیم و ساکت را هم به عنوان مدیرعامل پیشرو باور داریم، اما کاری که یکشنبه در اصفهان انجام شد، اسمش خطا و اشتباه است و پیشرو بودن نیست!

استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی از نان شب در فوتبال ایران واجب‌تر است، اما این کار باید قانونی و یکپارچه باشد نه این که هر باشگاه برای خودش تست راه بیاندازد.

منبع:طرفداری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر