بازدید 83155
مرور روزنامه‌های سه شنبه هفدهم اسفندماه

تله انفجاری پوتین زیر میز مذاکرات وین / گروگان گرفتن برجام ممنوع / تله انحرافی کاترین شکدم به روایت روزنامه جوان

رونق معاملات خرد در بورس، پرونده‌های زن‌کشی در انتظار رسیدگی قانون، تداوم جدال مسکو با احیای برجام، بی‌مهری بـــه مهرجویی، بازار خودرو در جاده ضد و نقیض‌های دستوری، ۶/ ۱۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی، قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز، بازندگان و برندگان جنگ اوکراین و انفجار قیمت نفت و گاز در دوازدهمین روز جنگ اوکراین، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹ 08 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۷ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که برجام در تاخیر تصمیم آمریکا و بازی روس‌ها، رشد انفجاری قیمت نفت و گاز در جهان، جراحی ارز در اختیار پاستور و آخرین گزارش‌ها از جنگ اوکراین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

تله انحرافی کاترین شکدم به روایت روزنامه جوان

سبحان حافظی در بخشی از یادداشت امروز روزنامه جوان با عنوان تله انحرافی شکدم نوشت: درباره کا‌ترین شکدم؛ او یک کارشناس فرانسوی در امور جهان اسلام است که به‌ عنوان تحلیل‌گر «اسلام افراطی» در رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی شهرت یافته است. یکی دیگر از دلایل شهرت شکدم، تقابل او با رژیم سعودی و وهابیت است. شوهر او یک مسلمان یمنی است. شکدم در بازه‌ای از زمان ادعای اسلام و گرویدن به مذهب تشیع را نموده و با رسانه‌های ایرانی مانند «پرس تی‌وی» و «شفقنا» ارتباط برقرار می‌کند. در این میان، برخی از یادداشت‌های ضد غربی او در سایت‌های دیگر منتشر می‌شود. بعد از مدتی کشف حجاب کرده و به‌عنوان یک کارشناس غربی که در مقابل جریان‌های اسلامی قرار دارد، در رسانه‌های غربی مجدد رخ می‌نماید!


شکدم را نمی‌توان یک پرستو دانست؛ نه برای او می‌توان مأموریت گرفتن نقطه ضعف را تصور نمود و نه جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از اغوای جنسی. او ساکن ایران نبوده و تنها پنج سفر به ایران داشته و در مجموع ۱۸ روز در کشورمان اقامت و حضور داشته است؛ بنابراین دسترسی مستمر و خاصی به سوژه‌ها نداشته است. شکدم برخلاف جعلیات منتشر شده، یک فرانسوی است، نه یک انگلیسی. روایت نحوه مواجهه او با سوژه‌ها فاقد سناریو است. رسانه‌های همکار او در ایران و عراق مشخص هستند؛ در این رسانه‌ها خبری از نام صبح صادق نبوده و نیست. یک زن با تابعیت فرانسوی که همکاری‌های نزدیک با اندیشکده‌های دولت‌های متخاصم با ایران دارد، هرگز نمی‌تواند به صرف محجبه شدن، خودی فرض شده و به مسئولان نظامی نزدیک شود. کسی که حداقلی از مطالعه در این حوزه داشته باشد می‌داند که تعداد سوژه یک پرستو هرگز نمی‌تواند عددی سه رقمی باشد؛ آن‌هم در محیطی با مختصات ویژه ایران! پرستو باید سفید بماند و سفید ماندن او در تعارض با داشتن ارتباطات گسترده و هم‌زمان با تعداد زیادی از سوژه‌ها است. اساساً مصاحبه ادعایی با این گزاره‌ها، وجود خارجی ندارد و همگی جعل در جعل است. نکته بسیار مهم‌تر اینکه ادعای جاسوسی شکدم برای موساد، نخستین‌بار از سوی رسانه‌های پوششی سعودی در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، با این وصف، موساد با چه منطقی مأمور لو رفته خود را به مأموریت ایران فرستاده است؟


رسانه‌های پوششی سعودی را می‌توان یک گره مهم در ماجرای شکدم دانست. او در چهارم آذر‌ماه ۱۴۰۰ در‌تایمز اسرائیل مطلبی علیه ایران منتشر می‌کند. چند ماه بعد و در روز جمعه ششم اسفند ماه ۱۴۰۰، یکی از کانال‌های متمایل به جریان انحراف با جهت‌گیری تخریبی علیه نظام و سپاه، اقدام به انتشار گزیده‌هایی از مطلب شکدم نموده و در نهایت، سه روز بعد ادعا‌های مبتذل حساب توئیتری با جعل کامل مطلب شکدم منتشر شده و ضریب می‌گیرد. گزارش اولیه و دستکاری شده انحرافی‌ها، عیناً یادداشت منتشر شده در یکی از رسانه‌های پوششی سعودی است که یک روز قبل‌تر منتشر شده بود. این خبرسازی و پیوستگی آن با ماجرای فایل صوتی، می‌تواند لایه‌های دیگری از این ماجرا و فاز‌های بعدی این کلان‌روند را روشن نماید.


گروگان گرفتن برجام ممنوع

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان گروگان گرفتن برجام ممنوع نوشت: وزیر امور خارجه روسیه بعد از اعلام توافق پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، با گذاشتن یک شرط عجیب تلاش کرد تصمیم‌گیری درباره توافق برجامی مذاکرات وین را در اختیار خود بگیرد. سرگئی لاورف گفت: «ما خواهان یک پاسخ روشن هستیم. ما به تضمینی نیاز داریم که تحریم‌های غرب علیه روسیه بهیچوجه بر تجارت، روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ایران که در برجام تضمین شده، تاثیر نمی‌گذارد.»


این شرط وزیر امور خارجه روسیه، چون با تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا و اروپا به خاطر لشکرکشی روسیه به اوکراین علیه این کشور وضع کرده‌اند در تضاد است، عملاً می‌تواند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی وین شود و توافقی صورت نگیرد. رمز ماجرا اینست که توافق برجامی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که تمام اعضاء برجام نسبت به آن نظر موافق داشته باشند. از آنجا که روسیه نیز یکی از اعضاء برجام است، اگر به دلیل عدم تضمین کشور‌های غربی عضو برجام در مورد معاف بودن تحریم‌هایشان علیه روسیه در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ایران، مهر تایید خود را پای توافق برجامی نگذارد، توافقی صورت نخواهد گرفت.


این اقدام وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات برجامی را در ادبیات سیاسی می‌توان «به گروگان گرفته شدن برجام توسط روسیه» نامید.
قبل از آنکه روسیه به اوکراین حمله نظامی کند، این نظریه در رسانه‌ها و محافل سیاسی مطرح بود که روسیه درصدد است در برجام با ورق اوکراین بازی کند و با امتیاز گرفتن در برجام به اهداف خود در اوکراین برسد. اینکه قبل از حصول توافق برجامی در مذاکرات وین، روسیه به اوکراین حمله کرد، نشان‌دهنده صحت این گمانه‌زنی بود که پوتین درصدد معامله بر سر برجام برای به دست آوردن امتیازاتی در اوکراین است.


اینکه روسیه آیا می‌تواند برجام را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود در اوکراین قرار دهد یا نه، کاملاً به عزم کشور‌های غربی و اراده سیاسی مسئولین جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد. رفتار میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات برجامی وین بگونه‌ای بوده و هست که گوئی او خود را بیش از آنکه نماینده روسیه بداند نماینده ایران و یا حتی تصمیم‌گیرنده به جای ایران می‌داند! او حتی وقتی یک شهروند ایرانی به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین اعتراض کرد، به خودش اجازه داد به او بگوید: «آدم‌هائی مثل تو نماینده مردم ایران نیستند، تلاش‌های شما برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران شکست خواهند خورد.» این زیاده‌گوئی‌ها نشان می‌دهند مقامات روسی برای خودشان امتیازاتی قائل هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به جای مسئولین ایرانی سخن بگویند و تصمیم بگیرند.


چنین تصور غلطی از جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران، می‌تواند روس‌ها را در توهمی که مدت‌هاست گرفتار آن هستند بیشتر فرو ببرد، همان توهمی که موجب لشکرکشی پوتین به اوکراین و فرو رفتن او در باتلاق یک جنگ ویرانگر شد. جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل و آزاد است که با اتکا به سیاست پایه‌ای و محوری «نه شرقی – نه غربی» به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد منافع ملی ملت ایران را به گروگان بگیرد. روس‌ها هم اگر با آنچه سرگئی لاورف گفته درصدد مانع‌تراشی بر سر راه رفع تحریم‌های ایران باشند و یا بخواهند با ابزار قرار دادن برجام خود را از باتلاق اوکراین نجات دهند، راه به جائی نخواهند برد. آن‌ها باید این احتمال را هم در نظر بگیرند که چه بسا جمهوری اسلامی ایران با یک حرکت جدید و غیرمنتظره، تلاش روسیه برای به گروگان گرفتن برجام را خنثی کند.


کشور‌های غربی هم باید از گره زدن منافع ملت ایران به خواسته‌های این و آن بپرهیزند و به تعهدات خود برای احیاء برجام و رفع تحریم‌ها پای‌بندی نشان دهند. برخورداری از رابطه متوازن با شرق و غرب و عدم وابستگی به آن‌ها سیاست همیشگی و استوار نظام جمهوری اسلامی بوده و از این به بعد نیز همین روش ادامه خواهد یافت. سران قدرت‌های غربی اگر درک صحیحی از شرایط کنونی و منطقه و بین‌الملل داشته باشند، به این واقعیت پی خواهند برد که احترام به این سیاست جمهوری اسلامی ایران به نفع آن‌ها نیز خواهد بود.


تله انفجاری پوتین زیر میز مذاکرات وین

جاوید قربان‌اوغلی در بخشی از یادداشت امروز خود با عنوان تله انفجاری پوتین زیر میز مذاکرات وین در شرق نوشت: لاوروف با چرخشی محسوس تضمین غرب برای مراودات اقتصادی، تجاری، فنی، تسلیحاتی و... با تهران را شرطی برای توافق کشورش با احیای برجام مطرح می‌کند. تضمینی که اگر غرب با آن موافقت کند، نقض آشکار تحریم‌های اعمالی است و اگر آن را نپذیرد، به معنای شرطی‌کردن مذاکرات با نتایج جنگ اوکراین است. در واقع پوتین با اتخاذ این رویکرد مذاکرات وین را آچمز کرده و بخشی از بار سنگین پیامد‌های لشکرکشی به اوکراین را به دوش ایران انداخته است. علاوه بر هزینه‌های چندصد میلیاردی برنامه هسته‌ای در دو دهه گذشته، زیان ایران از هر روز تأخیر در اجرای برجام ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شد. با احتساب قیمت‌های نجومی ۱۳۰، ۱۴۰ دلاری هر بشکه نفت پس از جنگ اوکراین خسارت ایران از تأخیر در توافق را بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار روزانه برآورد کرد. ضمن اینکه ورود ایران به بازار تأثیر قابل توجهی در ثبات نسبی بازار و قیمت نفت خواهد داشت. تحلیلگران بازار افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برای هر بشکه نفت را پیش‌بینی می‌کنند که در شرایط کنونی آمریکا و غرب از آن استقبال خوهند کرد و کرملین با آن مخالف است. روسیه بازگشت ایران به بازار نفت در شرایط نیاز شدید به درآمد‌های حاصل از فروش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت برای تأمین هزینه‌های هنگفت جنگ را به صلاح خود نمی‌داند. مضافا اینکه در صورت عدم بازگشت ایران به بازار نفت، غرب در اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه به دلیل افزایش فشار بیشتر قیمت‌های حامل‌های انرژی بر دوش مصرف‌کنندگان، دچار تردید خواهد شد. درباره تأثیر درخواست روسیه بر مذاکرات درحال‌حاضر نمی‌توان با قطعیت سخن گفت و تا میزان چشمگیری به مواضع ایران مربوط می‌شود.

تحرکات شتاب‌زده نخست‌وزیر اسرائیل به عنوان یکی از مخالفان سرسخت احیای برجام و ملاقات طولانی با پوتین را باید جدی گرفت. خطری که درحال‌حاضر احیای برجام را در مخاطره قرار داده، همسوشدن مواضع مسکو و تل‌آویو است. حملات نظامی اسرائیل به مقر‌های نظامی ایران در سوریه نمونه روشنی از همکاری‌های مسکو‌-تل‌آویو علیه ایران پیش‌روی ما قرار دارد. در چنین شرایطی که پوتین در باتلاق اوکراین گرفتار شده، دور از ذهن نیست که اسرائیل با هماهنگی روسیه به ماجراجویی بپردازد، موضوعی که به دلیل احتمال واکنش ایران و تبعات ناشی از آن کاهش فشار به روسیه را در پی خواهد داشت. با توجه به موضع آمریکا که از زبان وزیر خارجه درخواست لاوروف را بی‌ربط اعلام کرد اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد. فرصتی که نباید آن را به دلیل اشتباه محاسباتی از دست داد. مهم‌ترین برگ ایران برای خنثی‌کردن تله انفجاری پوتین، اعلام آمادگی مذاکره با آمریکا و فروکاستن برخی مطالبات قابل اغماض برای دستیابی هرچه سریع‌تر به توافق است. اگرچه احتمالا مسئولان کشور در حال رایزنی با کرملین برای آگاهی از نظرات درباره شرط جدید روسیه هستند، ولی در هر صورت نباید اجازه داده شود که پوتین بار دیگر از «کارت ایران» استفاده کند.

روس‌ها در هر شش قطع‌نامه شورای امنیت در کنار آمریکا قرار گرفته و با رأی مثبت نقش مهمی در شکل‌گیری بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ایفا کردند. روشن است کسی دشمنی با روسیه را تجویز نمی‌کند، ولی اشتباه فاحشی خواهد بود چنانچه ایران جنگ اوکراین و درگیر بودن آمریکا و اروپا را فرصتی برای امتیازگیری و همچنین افزایش چشمگیر قیمت نفت را منبعی برای تأمین کسری درآمد‌های حاصل از نفت تلقی و به‌طور ضمنی یا آشکار با این رویکرد روسیه همراهی کند. باید اولویت را به حل مشکل کشور و برون‌رفت از شرایط نامساعد کنونی داد و در صورتی‌ که آمریکا با برداشتن تحریم‌ها و ارائه تضمین، موافقت کند، نباید مذکرات هسته‌ای را با ارزیابی نادرست به بحران اوکراین سنجاق کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۱
روسها تا زمانی که پرونده اوکراین را به یک جایی نرسانند و تحریم غرب را شل نکنند، اجازه اجرای برجام و بهره مندی سایر قدرتها از مزایای آن را نمیدهند. صحبت تلفنی امیر عبدالهیان با وزیر خارجه روسیه در این خصوص هم غیر حرفه ای بود چون این مساله ای بین غرب و روسیه است و خودشان باید حل کنند. تا آن زمان میتوان کمی از پیشرفت برنامه هسته ای کاست و از آن طرف هم تحریم های ایران کمی شل شود تا عملا طرفین به منافع توافق تا پیش از امضای آن برسند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
به نظر من این موضع روسها برای ایران یک فرصت خوبه. اگر آمریکاییها این تضمین رو به روسها بدن، ایران میشه مسیر اصلی دور زدن تحریمها برای روسیه و در نتیجه کاسبی که سالها روسها و چینیها از تحریم ایران میکردند، حالا به نفع ایران برمیگرده
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
به نظر من امریکایی ها همچین تضمینی رو به روسیه نمی دن. اما ایران بدون شک باید به صورت مستقیم وارد مذاکره با امریکا بشه و روسیه رو به شکلی دور بزنه. در حال خاضر مشکل ما با امریکا هست و وقتی مشکل با امریکا حل بشه روسیه دیگه کاری نمی تونه انجام بده.شک ندارم که ما به عنوان یه شهروند عادی از مسائل و موضوعات پشت پرده خبر نداریم اما هر ایرانی عاقلی می دونه که شرط روسیه در این شرایط چه معنی داره. وقتی مسئولین ما میگن و ادعا می کنن که منافع ملت ایران رو با چیزی دیگه ای عوض نمی کنیم الان زمان عملی کردن شعار خود رسیده. الان زمانی هست که با ایستادن در برابر روسیه، طرف مردم رو بگیرن و به شکلی با مردم اشتی کنن.
اگر دولت مردان چند تا کتاب تاریخ معاصر ایران و جهان را بخوانند گول روسیه و هیچ کشوری رو نمی خورند و فقط به منافع ملی توجه می کنند همه تخم مرغها را در سبد روسیه و چین قرار دادن خطاست چون اونها منافع خودشان اقدم اموراست .
فقط فردای روز توافق دیدنی است، البته اگر باشد
مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
حالاباز به حمله روسیه با اوکراین رای ممتنع بدین!
برای این گستاخی ها و زیاده خواهی های روسیه ، مسئولان ایران چه پاسخی به ملت ایران دارند ؟

قطعا مثل همیشه هیچ پاسخی !!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
پاسخ اینست که امریکا متحدانش را تنها میگذارد ولی رفیق پوتین اهل این حرفها نیست در ضمن این خیانت روسها صداقت ظریف را در عمل ثابت کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
براي گستاخيها و زياده خواهيهاي اين چند دهه آمريكا از ايران شما چه پاسخي داريد؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
آفرین برشما
عجب هنوز متوجه نشدید به روسیه نمیشه اعتماد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
متوجه هستند اما هدفشون همینه.
دلیلش فکر ما ایرانیهاست که فکر میکنیم دولتها همیشه دوست و یاور همدیگر هستند شاید به این دلیل که سواد دیپلماتیک نداریم ،حکومتها بسته به جریانهای فکری درون خود و منافع ملت خود تصمیم میگیرند نه پسر خاله هم هستند نه برادر ،الان روسیه نقش قیم ما رو بازی میکنه ایا ما مستعمره روسیه هستیم نه ،این رفتار غلط دولت مردان ماست که توازن را در رفتار سیاسی رعایت نمیکنند که روسیه رو به اشتباه انداخته که انگار خبری هست یه جا باید این امور قیچی بشه
روزنانه جوان چه اطلاعات دقیقی در مورد پرستو دارد. افرین!
عجیب است غربگداها از یک طرف مخالفین خود را به توهم توطئه متهم میکنند از طرفی در ماجرای شکدم ، بدون هیچ سند و مدرکی او را جاسوس می نامند؟؟؟!!!!!
اين كاترين اگه با اصلاح طلباهم بود همينجوري برخورد ميكردين …حالا ميگين اصلا جاسوس نيست چون خودش گفته و بي بي سي…واقعا به سادگي اطلاعات كشور نزارين بره اونور بالاخره چند نفر رو بازخواست كنيد …ببينيد با كيا در ارتباط بوده و چه نوع ارتباطي و تا چه حدي داشته,,,.راحت ميشه رد تماسها و مكانهايي كه ميرفته رو شناسايي كرد…ساده نگذريد خواهشا
اقایان شرقگدا و کاسبان تحریم مبارکتون باشه.
این که چقدر در ایران بوده مهم نیست اینکه چقدر از ایران پول گرفته تا اون مدلی حرف بزنه مهمه

آدم های زیادی هستن که حتی یک بار هم به ایران نیومدن و اصن نمی دونن ایران کجاست ولی پول می گیرن که چیز هایی رو بگن که ما می خواهیم
فقط کیهان را ببینید. انگار که روزنامه پراودا به زبان فارسی تو مسکو داره پخش میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
ببخشید اشتباهی منفی زدم!
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین
واقعا خجالت آوره! اگر به همون شعار «نه شرقی، نه غربی» خودتون هم پایبند بودید و بی جهت با روسیه پسرخاله نمی شدید الان این مشکل رو نداشتید!

به نظر بیشتر شما قصد لجبازی با دنیا رو دارید تا اینکه واقعا اصولی به شعاری اعتقاد داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
اگر دنبال نه شرقی و نه غربی بودید که اصلا در برجام حاضر نمی شدید!
امان از شست و شوی مغزی!
مدتیه که بشدت نگران ایرانیهای مستقردرسوریه هستم .که نکنه یک سپتامبر سیاه این دفعه توسط روسیه واسراییل و چشم پوشی اسد برعلیه ایرانیها انجام بشه.تابناک سانسور کن ولی مطلع باش.
حالا هی بگید برادر پوتین
روس ها در طول تاریخ جز خیانت به ایران و ایرانی نقشی نداشتند
مصاجبه بی بی سی با شکدم کاملا مشخص بود که سطحیست و از پرسیدن سولات اساسی از شکدم خود داری کرد تا مباد نقاب از چهره اش افکنده شود .
خدا رو شکر پس از سالها بصورت مستند،شفاف و واضح دست روسیه برای مردم ایران رو شد که مهمترین اصل در سیاست خارجی روسیه منافع آن کشور است و نه ایران. کسی که سالهاست سیاستمداران بی سیاست ایران را بازی می دهند و جوری حرف میزنند که انگار ایران بخش جدا نشدنی از روسیه است. مرگ بر روسیه
حالا به حرف رهبر رسیدین که گفتن باید به خودتون تکیه کنید ...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
تکیه نه هیئت کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
چقدر هم به خودتون تکیه کردید مونده برا روسیه....
حالا به حرف رهبر رسیدین که گفتن باید به خودتون تکیه کنید ...
همه بازیگران در وین دنبال منافع خودشان هستند شما ناشی هستید و وارد این مذاکرات می شوید
مبارکتون باشه این دوستی که با خرس قطبی دارین آهای جماعتی که تمام تخم مرغایتان رادرسبد روسیه گداشتین
فردا که آمریکا باز زد زیر برجام چیکار میخوایم بکنیم یه ذره دور اندیشی
با سلام . پدر بزرگ خدا بیامرز من با 110 سال عمر همیشه میگفت هیچ کس به اندازه روسها کثیف نیستند . در جنگ جهانی دوم برخی جوانان با پوشیدن چلدر جلوی سربازان ظاهر میشدند سربازان بی ناموس روسی بدنبال آنها به طویله کشیده و آنجا کشته میشدند.
هیچ وقت روسیه شریک و دوست خوبی برای ما نخواهد بود . آنها زالو صفت و فقط به فکر بهره برداری از ایرانند. تمام این تحریمهای که سالهاست ملت مظلوم ما تاوان میده نتیجه حیله و مکر روسهاست.
آقای مشاور محترم رئیس جمهور جناب دکتر رضائی، لطفا به رئیس محترم دولت بفرمایید به فرموده ((امام علی ع فرصت ها چون ابرها در گذرند)) الان زمان بهره برداری از حذف روسیه از بازار نفت و گازه . همون کاری که اونا با کردن....
تا زمانی که مسئولین بعضی از روزنامه های کشور و امثالهم برای مملکت تز می دهند و جای کل مردم ایران تصمیم می گیرند، روز به روز وضع اقتصاد و مدیریت کشور بدتر اندر بدتر شده و فلاکت هر روز بیشتر و بیشتر گیریبان به خصوص اقشار ضعیف جامعه را می گیرد. آیا افراد مذکور که از بیت المال حقوق های نجومی می گیرند برایشان فرقی می کند و هیچ اهمیتی می دهند که با گفتار خود چه مصیبت های سنگینی را برای اقشار جامعه به وجود می آورند؟ آیا اصلاً اعتقادی به دنیایی دیگر نیز دارند؟!! بنابراین است بهتر سخنگوی کاخ کرملین در ایران نباشیم و نگذاریم آقای پوتین بلایی را که بر سر اوکراین آورده بر سر ایران آورد.
غربی ها و مخصوصا آمریکایی‌ها اگر دنبال بهانه جویی نباشند با همین شرط روسیه هم موافقت می‌کنند که مقوم برجام بوده و به نفع ایران هم هست.
روسیه فقط دنبال منافه خودش نه ایران بایداینویکی به مسئولین اگفت بابا روسیه چندین سال چندتاجنگنده رابه بهانه تحریم به ایران نداد دوستی تواین زمان که نفت 140دلارشده معنی نداردای مسئولین به خودتون بیایدبه بدبختی مردم فکرکنیدنه روسیه هزاررو
ایران به هیچ وجه نباید بگزارد برجام به خواست روسیه گره بخورد وگرنه فاتحه خوانده شده است!!! حتی اگر نیاز باشد روسیه باید از مذاکرات اخراج شود... آینده یک کشور و ملت نباید به روسیه که اصلا هم قابل اطمینان نیست گره بخورد!
این هم نتیجه نگاه مطلق به شرق
روس‌ها در هر شش قطع‌نامه شورای امنیت در کنار آمریکا قرار گرفته و با رأی مثبت نقش مهمی در شکل‌گیری بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ایفا کردند.
اضافه کنید همکاری روسیه با اسراثیل و نقش روسیه در ترور شهیدان کاظمی و مقدم تهرانی را !
اگه فکر کنیم روس‌ها عاشق چشم وابروی ایرانیها هستند
سخت در اشتباهیم
وقتشه که امیر کبیر بیاد حسابشون رو بذاره
کف دستشون
تحلیل آقای جاوید قربان اوغلی کاملا درست است.
آقای رییسی حالا پاسخ دهند ویا مجلس که نگذاشت قبل از جنگ اوکراین در دوره روحانی توافق انجام شود قدرت را گرفتید ولی حالا حداقل چند سال مردم را در رنج و زحمت فرو بردید اگر اینقدر قدرت ارزش دارد پس باید تاوانش را هم خودتان پی دهید هرچند که بدبختی آن از مردم است
آنچه ان پرستو در مصاحبه با bbc گفت تمام خلاف حرفهای قبلی و کاملا مشخص بود که دروغ می گوید در هر صورت بیشرمی و دو رویی انتها ندارد
رفيق شريعتمدارى خسته نباشى
درود
فعلا این دلقک از خیلی ها مردتر است که جلوی دومین ارتش دنیا ایستاده و از استقلال کشورش دفاع می کند
شما برید ببینید که چرا این همه تحریم غرب علیه روسیه به خاطر جنگ اکراین برای روسیه مهم نیست
اما از آمریکا تضمین می خواهد که منافع روسیه بعد از برجام در ایران تحریم نشود
آخه برجام چه نونی داره برای روسیه که ما و شما بی خبر هستیم
بلوک شرق همیشه اینطور بوده کاربا 2نفر بهتر از 3نفر است
دیدین دکتر ظریف درست میگفت
به نظر من ایران نباید خودش رو معطل روسها کنه و هرجور هست از این وضع سود ببره. روسها ید طولایی در خیانت و تجاوز به ایران دارند. باید فکر منافع ملی باشیم
این همه مثل داریم آزموده آزمودن خطاست روسیه نیز هیچوقت از این آزمون روسفید بیرون نیامده ونخواهد آمد حالا سیاستمداران ما چه تدبیری خواهند اندیشید را زمان نشان خواهد داد حالا که روسیه یکی از دشمنان تاریخی ودائمی ایران در لبه سقوط تجاوز به اوکرین قرار گرفته را باید رها کرد تا به قعر جهنمی که خود با حیله غرب به آن گرفتار شده سرنگون شود انشالله که حداقل جهان اسلام از یک دشمن سنتی ودائمی رهایی یابد
ما جز ضرر چی از روسیه دیدیم
بلاظ اقتصادی هم که منفعتی برای ما نداره.
تو تحریمهای قبلی هم که بلحاظ مواد غذایی اروپا بهش چیزی نمیداد آمده بود و آویزون صنایع غذایی ما بود
امضا نکنه.....
مگه مکانیزم ماشه دست اونه با این وضع اسفباری که تو اوکراین داره.
دولتمردان ما دلشون رو به چی روسیه خوش کردن ما هم نفهمیدیم
مرگ بر روسیه
روسها از امریکا خطر ناکترند
چند بار از یک سوراخ باید گزیده بشه انسان چند بار ؟؟؟؟
بارها گفته ام و باز هم میگویم که روسیه بمراتب بدترو خطرناکتر از اسراییل است .
دلم میخاد نظر روس پرستان و شرق گدایان رو هم بدونم در این مورد .نه غرب نه شرق هیچ منفعتی برای ایران ندارن حتی مشکلات داخلی هم میشد حل شه بدون مذاکره با کشورای دیگ
اين اقاي قربان اوغلي خواب است يا خودش را به خواب زده؟
اولا كه برجام برگ چندان ارزشمندي براي روسيه نيست كه بخواهد با استفاده از آن تحريمها را خنثي كند
ثانيا به دليل عدم سرمايه گذاري چندين ساله در صنعت نفت، ظرفيت صادراتي چنداني در ايران وجود ندارد كه بخواهد قيمتهاي جهاني را تحت الشعاع قرار دهد.
ثالثا آمريكا اگر مي خواهد با استفاده از نفت ايران اندكي جلو افزايش قيمتها را بگيرد نه نيازي به برجام ندارد و نه نيازي به مذاكره با ايران بلكه كافي است تا مدتي چشم خود را بر روي تحريمهاي خود ساخته ببندد.
و رابعا مذاكره با آمريكا (گر چه تجربه نشان داده كه هيچ خاصيتي نخواهد داشت) در حالي كه روسها مخالف هستند چه فايده اي خواهد داشت؟ آيا منجر به توافق خواهد شد؟
یعنی اگر کشورهای غربی (آمریکا) تحریمهای خود علیه ایران را لغو کند روسیه می تواند جلوی آنها را بگیرد و نگذارد تحریمها لغو شود؟به نظرم نمی تواند . چون اگر می توانست جلوی تحریم علیه خود را می گرفت... پس .....
جوری صحبت میکنند که آمریکا و انگلیس فرانسه و همچنین آلمان کشورهای خوبی هستند و از روسیه خوبترین کارهایی که این کشورها با ایران وبقیه کشورها کردن روسیه نکرده مخصوصا آمریکا و انگلیس با مردم ایران خیلی به کشورمان ضرر زدن در رابطه با روسیه هم کشورمامثل ترکیه باید عمل کند بخدا گرونی تو کشورمان خسته کرده مردم را زنده باد ایران
روسهاعلاوه برخراب کردن دوباره روندبرجام٫ایران رابه جنگ اوکراین خواهندکشاندواین بدلیل حضور روسیه درسوریه ‌وحفظ بشاراسدبنفع جمهوری اسلامی تلقی شده وتاچندهفته آینده متاسفانه حضورنیروهایی ازایران رادراوکراین شاهدخواهیم بود…
عراق، لبنان، سوريه، افغانستان و غيره كم بود بايد جور روسيه و مردمش رو هم ما بايد بكشيم
از این کمونیست ها هرچی بگی بر میاد!!!!!!!!!خدا به ما رحم کنه
از ما هست که بر ما هست. دیگران آزما مجوز گرفتن. مرگ برای همسایه نکنیم
شرم بر مسولان دو سه. قرن اخیر ایران که همیشه یک سر بازیهای ابرقدرتهای جهان بوده اند
حالا فهمیدیدیابازم بگه ...پوتین
روس ها اگر به نفعشان باشد ، به ایران هم یورش خواهند کرد . برجام که جای خود دارد .
پاسخ ها
با شعور ضد خر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
برای روس ها حمله به ایران منفعت که دارد ولی از نیروهای سپاه می ترسند وگرنه شما عشق آمریکاییها که دو ریال هم غیرت و ناموس سرتان نمی شود.
ایا یک سقف برروی یک ستون پابرجا میماند ایا میشود باگرفتن یک ساقه ازغرق شدن میتوان نجات یافت تاسف این است بزرگ مردان ما هنوز بعد از چهل وسه سال مدیریت یک مملکت تاریخ چند صد ساله ایران حاضر نیستند بخوانند هرگز علاقمند به درس عبرت گرفتن از تاریخ وشناختن دوست ودشمن نیستند ما داریم تکرار تاریخ فتح علیشاه را دوباره. تکرار میکنیم خدایا تو فقط حافظ ایران وایرانی هستی بقیه هیچ هستند
باید مستقیم با امریگا مذاکرا کرد روس ها ذات خوبی ندارن و بعد فکر پیشرفت کشور بود اون زمان دنبال استقلال بود با سیاست تمام گرفتاری کشور ما سهم خواهی ۴۰ ساله روسیه بود
خب این شرط روس ها که خوبه . به نفع ایرانه . چرا همه گارد گرفتن
مرگ بر پوتین ننگ تاریخ بر روسها فتنه تمام اشوبها ودرگیریهای جهانی کثیفترین انسانهای کره زمین هنوز با ماشین جنگی قدیمی بجنگ اوکراین رفته روسهای کثیف غارتگرهستند ارتش سگ صفت روسها بخونه کاشانه ملت حمله میکنند ننگ بر دلقک سیرکباز میمون بندباز امریکا غرب ملت بدبخت اوکراین تو جنگ را ازگرسنگی سرما گول حرف غربیها بازنده هستی
پوتین یاورمظلومان میباشد،متعهدباشخصیت مردباشرف وقاتل ظالمان کثیف،،،ددودبرپوتین وحامیانش،مرگ بردشمنان پوتین ،،، لعنت بردوستان دلقک قاتل وپمپوترامپ قاتل پیمان شکن نامرد کثیف وحامیانش منافقین وماهواره ایهانوری زاده خاین ،،،
مگر ما نوکر روسیه هستیم! روسیه غلط اضافی کرده.انقلاب نکردیم که زیر بار روسیه بریم.شعار انقلاب نه شرق نه غربی جمهوری اسلامی.تمام
روس ها اگر به نفعشان باشد ، به ایران هم یورش خواهند کرد . برجام که جای خود دارد
به هیچ موجودی که دندان دارد و از نوع روسی آن اصلا نمیشه اعتماد کرد.
در طول عمرم به اکثر کشور های جهان مسافرت کردم در هر پنج قاره و در حدود ۴۵ کشور را دیده ام، تنها کشور قابل اعتماد در جهان امروز اول و آخر ژاپن است، بقیه هم درجه دارند و در درجه دوم کشور های اسکاندیناوی و دیگر هیچ.
این اقدام وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات برجامی را در ادبیات سیاسی می‌توان «به گروگان گرفته شدن برجام توسط روسیه» نامید
احمدی نژاد قبلا پیش بینی کرده بود.
خجالت اوره لا اقل اصل حقیقت رو منکر نشید
طرف صدتا مقالع تو روزنامه های ایران نوشته تو بزنامه تلوزیون دعوت شده چطور تو ۱۸ روز ب اینجا رسیده مگه میشه تو ۱۸ روز بجایی برسی ک کنار بزرگان عکس بگیری؟؟
واقعا جای تاسف داره
مرگ بر روسیه ومرگ بر پوتین
سلام خداوکیلی تحلیل هابسیارکارشناسانه افرین
اصلا روسیه مخالف برجام باشد.خوب باشد.روسیه کجای جهان نوشته شده و اصلا روسیه مگر کشور است؟کره شمالی امروز از روسیه مقبولیت بیشتری در جهات دارد....
تمام شليك هائي كه هواپيماهاي اسرائيلي به برادران مدافع حرم در روسيه مي كنند مختصاتش را روس ها به آن ها مي دهند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل