بازدید 3293

سرخابی‌ها بضاعت درآمدزایی و سودآوری دارند

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت:شرایط نشان می دهد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بضاعت درآمدزایی و سودآوری دارند.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 06 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین قربان زاده در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره ارزش گذاری دو باشگاه سرخابی‌ها افزود: این دو باشگاه سه بار ارزش گذاری شدند؛ اول در سال ۹۴ که ۲۹۰ میلیارد تومان بود و آخرین بار در سال ۹۹ هم ۱۸۰۰ میلیارد تومان پرسپولیس و ۱۶۰۰ میلیارد تومان استقلال ارزش گذاری شدند.

وی گفت: برای ارزش گذاری این باشگاه‌ها که ویژه بودند چندین جلسه برای وحدت مبانی برگزار کردیم که اگر قرار است ارزش گذاری صورت بگیرد مبانی واحدی وجود داشته باشد که ازجمله موضوع نشان تجاری است، چون بخش زیادی از ارزش این دو باشگاه را شامل می‌شود.

قربان زاده افزود: تا کنون در بازار سرمایه سابقه نداشت که نشان تجاری به این شیوه ارزش گذاری شود، بخش زیادی از دارایی این باشگاه ها، نشان تجاری است بود و مبانی ارزش گذاری آن با مقایسه تطبیقی و روش‌های نسبی نسبت به آن چه که در دنیا وجود دارد همچنین شرایط کشور با توجه به مواردی که این دو باشگاه دارند انجام شد.

وی گفت: تفاوتی که ارزش گذاری این دو باشگاه داشت این بود که مبانی کارشناسان رسمی دادگستری یکسان بود و در عین حال نسبت به ارزش گذاری نشان یا برند باید به اسنادی که توسط باشگاه‌ها ارائه می‌شود نسبت به این که در سال آینده که طرح کسب و کار تلقی می‌شود چقدر از این نشان تجاری امکان درآمدزایی وجود دارد و چقدر در سالیان گذشته درآمد کسب شده است، توجه کرد؛ بنابراین نسبت به آنچه که درآمد کسب شده و نسبت به آن چه که پیش بینی برای درآمدزایی از نشان تجاری شده است مبنایی برای ارزش گذاری قرار می‌گیرد و این شرایط را تا سال‌های آتی بر اساس روش‌های سودآوری و بازدهی گسترش می‌دهند و در نهایت به یک عددی می‌رسند که این عدد درباره پرسپولیس حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان و استقلال حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است بنابراین موضوع نشان برای اولین بار بود که جلسات متعددی هم برگزار شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: مبنای یکسانی باشگاه‌ها داشتند و ارزش گذاری هم باید منجر به درآمدزایی از این نشان‌ها تجاری شود.

قربان زاده خاطرنشان کرد: اضطرار در پذیرش این دو باشگاه به این دلیل بود که اگر این اتفاق نمی‌افتاد این باشگاه‌ها فعلا وارد بورس نمی‌شدند بنابراین هر آن چه که این باشگاه‌ها برای شفافیت، آماده سازی و انضباط مالی داشتند، رسید و در بازار پایه هم درج شد.

وی تصریح کرد: مفهوم خصوصی سازی برای این است که کارآیی و بهره وری در آنجا اتفاق بیفتد.

قربان زاده گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی مالیاتی هر کدام از باشگاه‌ها در مسیر بخشش قرار دارد، کل زیان انباشته استقلال ۲۳۳ میلیارد تومان و پرسپولیس ۱۹۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: سال گذشته پرسپولیس ۱۴ میلیارد تومان سود و استقلال حدود ۱۲ میلیارد تومان زیان داد که در سال ۹۸ زیان انباشته استقلال ۵۱ میلیارد تومان و پرسپولیس ۵۲ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹ پرسپولیس به سودآوری رسید و استقلال هم کاهش زیان داشته است.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: شرایط نشان می‌دهد که این دو باشگاه بضاعت درآمدزایی و سودآوری دارند.

قربان زاده افزود: زمانی که یک فروشگاه فضای مجازی توسط یک بلاگر، میلیارد‌ها تومان در ماه یا سال درآمدزایی دارد چطور یک باشگاهی که این تعداد هوادار دارد توانایی نداشته است که از فضای مجازی خود چنین درآمدزایی داشته باشد؟ بنابراین حتماً باید تحول مدیریتی اتفاق بیفتد و این تحول مدیریتی آغاز شد و در حال طی مسیر است و این یک راه بی بازگشت است که از امروز یکشنبه شروع می‌شود.

قربان زاده با بیان توصیه‌هایی برای افرادی که اقدام به خرید سهام دو باشگاه می‌کنند، افزود: فردی که سهام استقلال و پرسپولیس را می‌خرد با دو شرکت ناآشنا مواجه نیست، حتماً از ابتدای زندگی در جریان این رقابت در زمین ورزشی بوده است بنابراین فردی که سهام را می‌خرد و توقع سودآوری از این سهام را دارد تا بلافاصله سهم را برای سود آن چنانی بفروشد چنین خبری نیست.

وی گفت: نکته اینجاست که اگر در گذشته افراد مبالغی را برای حمایت از دو باشگاه پرداخت می‌کردند الآن پولی که پرداخت می‌شود بابت مالکیت سهام این باشگاه هاست یعنی از این به بعد این افراد سهامدار باشگاه هستند و امکان نظارت بر سهم وجود دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: مسیر درآمدزایی این شرکت‌ها به سمت اصلاح است که از موضوع درآمد محیطی، درآمد ناشی از عملکرد ورزشی دو باشگاه در لیگ داخلی و آسیایی، فروش بلیت و همچنین درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی است که در آینده باید در صورت سود و زیان باشگاه به عنوان درآمد عملیاتی ثبت شود.

قربان زاده گفت: درآمد عملیاتی باشگاه پرسپولیس منتهی به خرداد ۱۴۰۰ مبلغ ۱۸۸ میلیاردتومان بود که این درآمد سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان بوده است یعنی بیش از یکصد میلیارد تومان اضافه شده است، همچنین درآمد عملیاتی استقلال منتهی به تیر ۱۴۰۰ مبلغ ۱۲۷ میلیارد تومان است که این درآمد در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان بود.

وی به خریداران سهام دو باشگاه هم توصیه کرد که همه استقلال و پرسپولیس را می‌شناسید بنابراین در مورد این باشگاه‌ها با شناخت کامل‌تر نسبت به اطلاعاتی که در سایت کدال وجود دارد تصمیم گیری کنید، حتماً سهام استقلال و پرسپولیس برای افرادی که هوادار باشند بسیار ارزشمند است، چون سهام باشگاهی را که قلبشان برای آن می‌تپد خریداری می‌کنند.

قربان زاده درباره تکلیف بقیه سهام دو باشگاه هم گفت: یک برنامه‌ای داریم که تا شهریور ۱۴۰۱ سهام دولت به زیر ۵۰ درصد برسد یعنی دیگر کنترل دو شرکت با دولت نباشد بنابراین برای مابقی سهام دو شرکت؛ ترکیبی از عرضه تدریجی و بلوکی باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: رئیس جمهور از اصل این کار حمایت کرد تا سهام این دو باشگاه به مردم واگذار شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: با تصویب هیأت واگذاری، بخشی از سهام این باشگاه‌ها را تدریجی از فروردین تا شهریور ۱۴۰۱ واگذار می‌کنیم و پیشنهاد‌هایی برای دست اندرکاران، بازیکنان، پیشکسوتان و هواداران و همچنین پیشنهادی برای عرضه بلوکی مدیریتی این باشگاه‌ها داریم و حتماً باید اهلیت و صلاحیت سهامدار عمده به تأیید کارگروه پایش و اهلیت سازمان خصوصی سازی برسد و دیگر برنده شدن در مزایده وجود ندارد.

قربان زاده تصریح کرد: دولت در سال آینده سهامدار خواهد بود، ولی میزان استقبال روز یکشنبه از پذیره نویسی سهام این دو باشگاه مبنایی برای پیشبرد برنامه‌ها خواهد بود، ولی قطعاً باید سهام دولت تا شهریور ۱۴۰۱ به زیر ۵۰ درصد برسد.

علی عطایی معاون مالی، اداری و پشتیبانی باشگاه پرسپولیس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا بورسی شدن باشگاه در کیفیت تیم‌ها اثرگذار است؟ افزود: ما باید بورسی شدن را به فال نیک بگیریم که این دو باشگاه از تاریکخانه خارج می‌شوند و به اتاق شیشه‌ای می‌رسند و مجبورند الزاماتی را که با ثبت در سازمان بورس موظف به انجام آن هستند، رعایت کنند.

وی گفت: از چند روز گذشته در سازمان بورس به عنوان یک شرکت بورسی ثبت شدیم و از این به بعد موظف هستیم که الزامات شرکت فرابورس و سازمان بورس را رعایت کنیم.

معاون مالی، اداری و پشتیبانی باشگاه پرسپولیس ادامه داد:شفافیت، زمان خاصی ندارد و اکنون شروع شده است البته در گذشته هم سعی بر رعایت بود، ولی به دلیل عدم نظارت کافی هیچ وقت از شفافیت کافی برخوردار نبودیم.

عطایی خاطرنشان کرد: در باشگاه؛ کمیته حسابرسی، کمیته انتصابات و همه کمیته‌هایی را که از الزامات قوانین حاکمیت شرکتی هستند، تشکیل دادیم که حتماً به این مسیر کمک می‌کند همچنین در یک سال اخیر سیستم‌های کنترل‌های داخل را داشتیم.

علی دولتشاهی مشاور اقتصادی باشگاه استقلال هم در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این سؤال که باشگاه استقلال قرار است در آینده پیش رو چه اتفاقاتی را در نظام مالی انجام دهد؟ افزود: در صورت‌های مالی خیلی از موارد برطرف شده است، در آستانه اتفاق مهم هستیم که هر حرفی می‌تواند بازار سرمایه را نسبت به ما نگران کند.

وی گفت: اگر بخش‌هایی از صورت‌های مالی ما به سرعت جلد شد به خاطر موضوع AFC بود همچنین ما در صد روز ابتدایی مدیریت سردار آجرلو راستی آزمایی کردیم و اصلاح ساختار انجام دادیم، چون ساختاری در گذشته وجود نداشت.

دولتشاهی افزود: الآن صورت‌های مالی بر اساس واقعیت موجود درست شده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بورسی شدن دو باشگاه مباحث مربوط به AFC را برطرف می‌کند یا خیر و باشگاه در فصل بعد می‌تواند در لیگ آسیا شرکت کند؟ گفت: قطعاً می‌تواند، چون بند A کاملاً برطرف می‌شود و ما در این صورت می‌توانیم وارد لیگ آسیا شویم.

مشاور اقتصادی باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: در موضوع سوددهی، افرادی که این سهام را می‌خرند باید بدانند که الآن تبلیغات دور زمین داریم، زیرساخت‌های سامانه هواداری داریم و برنامه کسب و کار خودمان را منتشر و همچنین در باشگاه استقلال همه اطلاعات را افشا کردیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار