بازدید 14849

چه شرایطی برای عدم تعلق مهریه به زوجه وجود دارد؟

با وجود آن که به مجرد وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و از همان لحظه انعقاد عقد، پرداخت آن بر عهده زوج قرار می‎گیرد، در قانون، مواردی پیش‎بینی شده است که در صورت وجود آنها، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد یا فقط بخشی از مهریه به او تعلق می گیرد؛ برای مثال، زمانی که عقد نکاح، باطل بوده و نزدیکی میان زوجین اتفاق نیفتاده است، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۴ 05 March 2022

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و می‎تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد؛ اما در بعضی شرایط، مهریه به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود آن که به مجرد وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و از همان لحظه انعقاد عقد، پرداخت آن بر عهده زوج قرار می‎گیرد، در قانون، مواردی پیش‎بینی شده است که در صورت وجود آنها، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد یا فقط بخشی از مهریه به او تعلق می‌گیرد. برای مثال، زمانی که عقد نکاح، باطل بوده و نزدیکی میان زوجین اتفاق نیفتاده است، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد.

بر اساس قانون مدنی، با انعقاد عقد نکاح میان زوجین، زوج به میزانی که مهریه همسر خود قرار داده است، در قبال او بدهکار می‎شود، چون وی تعهد به پرداخت مهریه به همسرش کرده است. زوجه به علت داشتن حق مالکیت، می‎تواند هرگونه تصرفی در مهریه خود داشته و حتی اگر تمیکن نکند، باز مالک مهریه است و می‎تواند آن را دریافت کند، اما در بعضی شرایط، مهریه به زوجه تعلق نمی‎گیرد.

تعلق مهریه به زوجه

یکی از مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زوجه تعلق می‎گیرد، مهریه است. به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و می‎تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد. مثلا دریافت مهریه خود را درخواست کرده یا اقدام به بخشیدن مهریه کند. در نظام حقوقی کنونی، تعیین مهریه، به دو شکل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه صورت می‎گیرد. با اینکه این دو مهریه، در رابطه با شرایط وصول، اندکی متفاوت هستند، در این نکته مشترکند که به موجب عقد نکاح، مهریه به زوجه تعلق گرفته و به همین لحاظ، زوج هم موظف به پرداخت آن است. به بیان ساده اینکه، مهریه زوجه، به هر صورت که تعیین شده باشد، از زمان عقد به او تعلق دارد و زوج، نمی‎تواند جز به دلایل قانونی، از پرداخت آن سر باز زند. حتی بر اساس مقررات قانونی، گرفتن مهریه بعد از فوت زوج از اموال او نیز امکان‎پذیر است و حتی زوجه می‎تواند به گرفتن مهریه، بدون طلاق نیز اقدام کند. به موجب بند ب ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی، مهریه زن، جزو دیونی است که می‎تواند از ترکه متوفی پرداخت شود. همچنین در صورتی که زن، از انجام وظایف خود ممانعت ورزد، عدم تمکین وی، ناشزه بودن زن یا برقراری رابطه نامشروع توسط او، سبب نمی‎شود تا او حق مهریه خود را از دست بدهد.

شرایط عدم تعلق مهریه به زن

همانطور که اشاره کردیم، به جز در موارد اندکی که در قانون پیش‎بینی شده، اصل کلی، تعلق مهریه به زوجه است. در قانون مدنی، در برخی مواد، پیش‎بینی شده است که در چه شرایطی، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. موارد عدم تعلق مهریه به زن، به شرح زیر است:بطلان عقد نکاح منعقدشده میان زن و مرد و عدم نزدیکی میان آن دو، سبب می‎شود که مهریه‎ای به زن تعلق نگیرد، زیرا عقد نکاحی که مهریه را بر ذمه مرد قرار داده، باطل بوده، لذا عقد و تعیین مهریه، به درستی انجام نشده است. به موجب ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، اگر عقد نکاح به هر دلیلی فسخ شود، همچنین رابطه زناشویی، میان زن و مرد رخ نداده باشد، زن حق مهریه ندارد؛ مگر در حالتی که فسخ نکاح، به دلیل ناتوانی مرد از اعمال جنسی (عنن) باشد، که در این صورت، زن، تنها مستحق نصف مهریه است. اگر زن و مرد، مهریه‎ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد، باز هم مرد، الزامی به پرداخت مهریه ندارد.

اما در صورتی که رابطه زناشویی، شکل گرفته باشد، زن مستحق مهرالمثل است که ورثه زن، می‎توانند آن را مطالبه کنند. در برخی از موارد، مهریه زن کامل به وی تعلق نمی‎گیرد. به عنوان مثال در حالتی که زوجه، دوشیزه (باکره) بوده و رابطه زناشویی میان آن‌ها برقرار نشده باشد، مهریه زن، نصف می‎شود. به موجب ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی «هر گاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، حق دارد، مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.» بنابراین اگر قبل از آن که، نزدیکی بین زوجین رخ دهد، زوج، همسر خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و بقیه مهریه، به او تعلق نخواهد گرفت، حتی اگر آن را دریافت کرده باشد، شوهر، حق استرداد آن را خواهد داشت.

همچنین بر اساس ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی، «اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد، زن مستحق هیچ‎گونه مهری نیست». در نکاح دائم، زوجین می‎توانند بعد از عقد، مهر تعیین کنند، اما بر اساس ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی، اگر قبل از نزدیکی بین آن‌ها و تعیین مهریه، یکی از آن‌ها فوت کند، در این صورت مهریه به زن تعلق نمی‎گیرد. به موجب ماده ۱۰۹۸ این قانون نیز «در صورتی که عقد نکاح، اعم از دائم یا منقطع، باطل بوده و نزدیکی واقع نشده باشد، زن، حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته، شوهر می‎تواند آن را استرداد کند»؛ بنابراین بر اساس این ماده، بطلان عقد نکاح، در صورتی که نزدیکی بین زوج رخ نداده باشد، سبب می‎شود، مهریه به زن تعلق نگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶
وقتی نزدیکی نشد چرا اصلا باید مهریه شخص بده
سلام همه این توضیحات را میشه در دو خط خلاصه کرد و گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
بله متاسفانه دوستان حقوقی و اصولا گروه علوم انساین در ایران ضعیف تر از حدی که باید ظاهر میشسن. به امید تقویت علوم انسانی در کشور که به نظر بنده بسیار پایه ای تر از سایر شته ها برای پیشرفت فرهنگ و حرکت جامعه هستند
زوجه تمکین نکند اما باز مالک مهریه خود هست با عقل و منطق جور در نمیاد! قوانین این شکلی یک تحول اساسی باید بکنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
تمکین یعنی چه؟
همچنين بر اساس ماده 1088 قانون مدنی، «اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد، زن مستحق هیچ‎گونه مهری نیست»

مگه قبل از تعیین مهر هم ازدواج شکل می گیرد؟ معمولا ایتدا جلسه تعیین مهریه صورت می گیرد بعد هم عقد و بعد ازدواج
1- این که مهریه های غیر قابل پرداخت ثبت گردد جای تعجب دارد وعده و قبول دادن 1370 سکه معادل 15میلیارد تومان هدیه به زن برای یک کارگر یا کارمند مثل این است گه شخصی سیاره زحل را مهریه زنش کند. چنین قراردادهایی باطل است چون مشخص است که از روی عقل نیست و سفیهانه است و اصلا امکان تحقق ندارد.

2- این که ورثه زوجه پس از مرگ او بتوانند مهریه اش را از شوهرش طلب کنند بسیار قابل توجه است که جز گسترش فرهنگ طمعکاری چه عایدی برای جامعه ما دارد.

3- مگر مهریه هدیه مرد به زنش نبست برای نشان دادم کهر خود به او؟ و آیا درشرایط کنونی ابن مهریه موجود در جامعه ما همانی است که سنت رسول الله بود؟
قوانین بسیار مسخره ازدواج عامل بدبختی بسیاری از جوانان!!
عجب!
کلا وقوع ازدواج بدلیل تنبلی دولتها وسران است .چون ناتوان از قبول مسئولیت مرد و زن هستند و مسئولیت آنها را به گردن هم می اندازند . در حالی که اگر عینک قانون را از چشم برداریم و طبیعت را بنگریم؛ ازدواج موضوعی غیر طبیعی است.

مهریه و فشار آن بر مرد باعث بی انگیزگی مرد برای پیشرفت می شود. همچنین محدودیت مردها برای برقراری رابطه و نبود مکانهایی خاص برای غرایز جنسی، ظلم بر مردان است و برای بالا رفتن کیفیت زندگی ها این مهم باید در کشور راه اندازی شود.

جای بحث زیاد است اما مخلص کلام آنکه چرا ازدواج که بعد مهریه؟ چون خانما ازدواج میخواهند؟ چون پدر دختران ازدواج دخترانشان را می خواهند؟ چون قانون اجازه برپایی شهر نو برای مردان را نمیدهد؟

چرا ناتوانی سران در کنترل و هضم موضوع برگردن جوانان میافتد؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
محمد خان اگه خودت دختر داشته باشی می فرستی شهر نو ؟
با یک ساکن شهر نو برای داشتن فرزند ازدواج می کنی ؟
زن و مرد مونس و خانواده و سر و سامان می خوان
لازمه افراد خانواده داشته باشند که در بیماری و پیری تنها نباشند
فرزندان خانواده و پدر و مادر و فامیل نیاز دارند
همه چیز رابطه جنسی نیست
شما نمی تونی دست یه فاحشه را بگیری ببری میهمانی یا عروسی و عزا
شما مگه خودت در خانواده بزرگ نشدی که ضرورت خانواده و سر و سامان را نفهمیدی ؟
این کلمات نامانونس عربی در قوانین ازدواج افتضاحه
20 و 30 بیاد در برنامه فارسی پاس بداریمش اینهارو بیان کنه
نه روادید یعنی ویزا و....
خودت رو کشتی تا این مطلب ساده رو بگی
معدل دبیرستان ات چند بوده
این قوانین مسخره کی میخواد اصلاح بشه، زندگی ای که به ضرب مهریه بخواد پایدار بمونه از زندگی .... بی ارزشتره.
از مردسالاری رسیده ایم به زن سالاری
هر قراردادی که غیرمنصفانه باشه باید توسط دادگاه اصلاح بشه چون دادگاه اسلامی نمیتونه حکم غیرمنصفانه بده. حتی اگر اون قرارداد توسط دو طرف قبول شده باشه. از جمله مهریه ای که با توجه به همه جوانب مثل شرایط اقتصادی دو طرف و مدت زندگی و غیره بطور آشکاری غیرمنصفانه باشه، باید توسط دادگاه اصلاح بشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی