بازدید 5665

افسردگی در هر سن و با هر علتی قابل درمان است

یک روانشناس خانواده گفت: شیوع کرونا بر روند صعودی بیماری افسردگی در جامعه دامن زده اما خوشبختانه این اختلال در هر سن و با هر علتی درمان پذیر است.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸ 04 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، افسردگی در حالی در کشور رو به افزایش بوده که ویروس کرونا همچنان بر زندگی افراد جامعه سایه انداخته است و بررسی و مطالعات نشان می‌دهد، بیش از ۲۵ درصد از افراد جامعه با این اختلال شایع دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد جامعه که در بیشتر موارد گمان می کنند افسردگی اصطلاحی برای جلب توجه می باشد متاسفانه این اختلال، یک بیماری جدی است که نیاز به درمان های گسترده و طولانی مدت دارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده در هر خانواده یک فرد افسرده یا فردی که دارای زمینه ابتلا به افسردگی است، وجود دارد.
احساس غم و اندوه، اولین علائم افسردگی است که عوارضی چون نداشتن تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری های منطقی، کاهش و افزایش وزن، پرخوابی و در مواقعی، خودکشی را به همراه دارد.

به گفته کارشناسان سلامت روان، قبول افسردگی از سوی فرد مبتلا یا خانواده اش بسیار سخت است، متاسفانه مراجعه به روانکاو و روان شناس این روزها به فوبیا تبدیل شده و اکثر افرادی که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند بیماری خود را کتمان می کنند.

خبرنگار ایرنا مرکز قزوین به منظور پاسخ به این سوال که چطور می توان متوجه ابتلا به افسردگی شد؟ به سراغ محدثه کشاورز روانشناس خانواده رفته و با او به گفت و گو نشسته است.

افسردگی چیست و از روی چه علایمی قابل تشخیص است؟

این اختلال، حالتی است که انسان به دلیل برخی ناملایمات احساس رضایت و شادی کمی نسبت به زندگی دارد.
کاهش تمرکز، خستگی و غمگین بودن و همچنین بی علاقگی نسبت به کارها و فعالیت های روزانه از اولین نشانه های افسردگی است.

معمولاً افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، احساس غم، پوچی و ناامیدی بسیاری دارند و شدیدا زود رنج هستند، خواب نامنظم، اضطراب و بی قراری زیادی دارند و معمولا با دردهای جسمی بی دلیل سر و کله می زنند.

چه کسانی مستعد ابتلا به افسردگی هستند؟

بروز افسردگی عوامل مختلفی دارد و مخصوص قشر خاصی نیست بلکه مربوط به برخی از ناملایمات در زندگی افراد است که البته ژنتیک نقش بسزایی در بروز این اختلال دارد اما عوامل دیگری مانند عوامل محیطی و برخی مواد شیمیایی که مستقیماً بر روی مغز اثر می گذارد، می تواند باعث بروز افسردگی شود.
معمولاً آن دسته از افراد که اعتماد به‌ نفس پایینی دارند و بلد نیستند که استرس خود را مدیریت کنند یا افرادی که شکاک هستند بیش از دیگران در معرض افسردگی قرار دارند.

عوارض ابتلا به افسردگی و نادیده گرفتن آن چیست؟

بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان به افسردگی در تمام کشورها، حتی کشور های توسعه یافته حاضر به معالجه افسردگی خود نیستند در حالی که اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.
به عنوان مثال نداشتن تعادل در خواب باعث می شود تا افراد افسرده در طول روز کلافه باشند و این کلافگی، مشکلاتی چون نزاع و درگیری را برای آنها به ارمغان آورد.

درصد بالایی از افراد جامعه که به افسردگی مبتلا هستند با سردرد، درد قفسه سینه، درد عضلات و مفاصل و همچنین ناراحتی های گوارش همراه هستند.

از طرفی افسردگی روی اشتهای افراد مختلف اثرات متفاوت می گذارد اشتهای گروهی را کم و اشتهای گروهی دیگر را زیاد می کند.
اختلالات در خوردن، اختلالات عصبی و بی اشتهایی از دیگر نشانه های ابتلا و افسردگی است.

در خصوص درمان این اختلال توضیح دهید؟

افسردگی قابل درمان ترین اختلال حوزه سلامت روان است که در این زمینه، بررسی منشا و علت ظهور و بروز افسردگی، تحت نظر روانشناس و روانکاو یک بعد ماجرا برای درمان است‌ البته شیوه های درمانی مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد و درمان افسردگی هم با دارو و هم بدون دارو تحت نظر متخصصان سلامت روان ممکن است.

همان‌طور که گفتیم بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی مغز، یکی از دلایل بروز افسردگی است که در روش درمان افسردگی با استفاده از دارو، روانکاو با تجویز برخی داروها برای متعادل سازی مواد شیمیایی مغز تلاش می کند که معمولاً با مصرف داروها پس از یک تا دو هفته از شروع درمان، تاثیر داروها معلوم می شود.
اما در روش درمان غیر دارویی، روانکاو از طریق روش هایی چون تحریک الکتریکی یا مغناطیسی بیمار را در مسیر درمان قرار می دهد.

آیا افراد افسرده می توانند به خودشان کمک کنند؟

قطعا تنها کسی که می تواند به افراد افسرده کمک کند در وهله اول خود بیمار است، اینکه بیمار متوجه اختلال روان خود باشد یک گام به درمان خود نزدیک تر است.

افراد افسرده باید شرایط روحی و روانی خود را درک کنند، به خود استراحت بیشتری بدهند و از خود توقع کمتری داشته باشند.

این افراد حتما باید نسبت به انجام ورزش و پیاده روی اهتمام بورزند و از سبزیجات و غذاهای سالم و همچنین انواع مغزها بیشتر استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار