بازدید 19763
آخرین تحولات خاورمیانه

توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه/ آزمایش سخت در روابط ابوظبی و واشنگتن/ ورود شش فروند جنگنده سعودی به پایگاه نلیس آمریکا/ دیدار رئیس الحشد الشعبی با بشار اسد

توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه، آزمایش سخت در روابط ابوظبی و واشنگتن، ورود شش فروند جنگنده سعودی به پایگاه نلیس آمریکا، دیدار رئیس الحشد الشعبی با بشار اسد و درخواست شاه عربستان و بحرین برای تعامل جدی با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 03 March 2022

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه، آزمایش سخت در روابط ابوظبی و واشنگتن، ورود شش فروند جنگنده سعودی به پایگاه نلیس آمریکا، دیدار رئیس الحشد الشعبی با بشار اسد و درخواست شاه عربستان و بحرین برای تعامل جدی با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه

هیأت جمهوری اسلامی ایران در مورد قطعنامه ارائه شده به یازدهمین نشست اضطراری فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اوکراین توضیحاتی داد.

گفتنی است، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست جنگ در اوکراین را متوقف کرده و همه نیروهایش را از این کشور خارج کند. این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، پنج رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

* جمهوری اسلامی با نگرانی عمیق، منازعه جاری بین روسیه و اوکراین‌‌ را دنبال می‌کند

بر اساس این گزارش، هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی با اعلام این‌که جمهوری اسلامی با نگرانی عمیق، منازعه جاری بین روسیه و اوکراین‌‌ را دنبال می‌کند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع اصولی خود در خصوص ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات، در انطباق با حقوق بین‌الملل را به صراحت اعلام کرده و ضرورت تطابق کامل اقدامات همه طرف‌ها با اصول عالیه مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل و از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه را مورد تأکید قرار می‌دهد. ما تأکید می‌کنیم که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، باید کامل مورد احترام قرار گرفته و ایمنی و امنیت تمام غیرنظامیان تضمین شود.

* دغدغه‌های امنیتی فدراسیون روسیه باید مورد توجه قرار گیرد / ایران خواستار توقف فوری خشونت‌ها و کاهش تنش در منازعه جاری است

در این توضیح آمده است: یافتن راه حل پایدار و درازمدت برای چنین بحران‌هایی نیازمند پرداختن به ریشه‌های آن است. ما این امر را که پیچیدگی موجود و شرایط شکننده حاکم بر منطقه اروپای شرقی با اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو تشدید شده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. در این زمینه، دغدغه‌های امنیتی فدراسیون روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.

در این توضیح عنوان شده است: جنگ و درگیری که موجب خسارت به جان مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی باشد، در هر کجا که رخ دهد، پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف فوری خشونت‌ها و کاهش تنش در منازعه جاری است. در این خصوص ایران بر ضرورت گفت‌وگو در خصوص دغدغه‌های مدنظر همه طرف ها به منظور رسیدن به نتایج پایدار تأکید می‌کند. سازمان ملل باید همواره و به ویژه در بررسی موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی از اعمال استانداردهای دوگانه اجتناب کند. مایه تاسف که این سازمان و مخصوصا شورای امنیت بارها نسبت به این امر بی توجه بوده و موجب بی اعتباری این نهاد شده است. نمونه شاخص آن نحوه برخورد شورای امنیت با منازعه جاری در یمن است.

* قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی طرفی و مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح آمیز است

هیأت ایرانی اعلام کرده است: ما معتقدیم که قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی طرفی و مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح آمیز است؛ مضافاً، همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند. لازم به تاکید است که مجمع عمومی در جایگاه تعیین وجود یک اقدام تجاوزکارانه نیست. علاوه بر ماده ۳۹ منشور، قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی به تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴ این امر را به شورای امنیت محول کرده است.

در این توضیح آمده است: علاوه بر این، تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی که براساس قطعنامه ۳۷۷ مجمع صورت پذیرفته است نباید به عنوان پایان گفت‌وگو مدنظر قرار گیرد. این نشست باید محملی برای گفت‌وگوی عمیق بین اعضا و یافتن راه حل هایی دیپلماتیک برای حل و فصل صلح آمیز بحران ایجاد کند. دولت من به دعوت به یافتن راه حل صلح آمیز، جامع و پایدار برای این بحران و از جمله ایجاد آتش بس فوری و آغاز گفت‌وگو و همچنین فراهم آوردن کمک های بشردوستانه به مردم محتاج ادامه خواهد داد. براساس دلایل نامبرده هیأت جمهوری اسلامی ایران، رای ممتنع به قطعنامه مطرح مندرج در سندL.1 داده است.

آزمایش سخت در روابط ابوظبی و واشنگتن 

«یوسف العتیبه» سفیر امارات در ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «روابط امارات و آمریکا در بوته آزمایشی پرفشار قرار گرفته و مطمئنم که هر دوی ما آن را پشت سر خواهیم گذاشت.»

به نوشته «رویترز»، وی با بیان این‌که امارات آماده مشارکت در فعالیت‌های دفاعی با همه شرکت‌ها و کشورهاست، افزود: «اما همچنین به دنبال توسعه یک صنعت دفاعی ارگانیک برای خودکفایی بیشتر است. ساخت یک سامانه دفاعی مناسب برای جلوگیری از حملات پهپادها بسیار دشوار است.»

به نوشته «الجزیره»، این مقام اماراتی در ادامه سخنانش در کنفرانس فناوری دفاعی در ابوظبی گفت: «نگرانی درباره ایالات متحده وجود دارد و می‌بینم در حال قطبی‌تر شدن است. تقویت وحدت ایالات متحده برای جهان بهتر است، اما می ترسم این اتفاق نیفتد.»

ابوظبی در نشست روز جمعه گذشته شورای امنیت، به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین ـ  علی‌رغم وتوی مسکو ـ رأی ممتنع داد و به نوعی نه موافقت و نه مخالفت از خود نشان داد.

«لانا نسیبه» نماینده امارات در سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای با نام «توضیح رأی امارات در شورای امنیت» تأکید کرد که امارات از توقف فوری خشونت‌ها و اقدامات خصمانه و ازسرگیری گفت‌وگوها و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه استقبال می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد به قوانین بین‌المللی و انسانی احترام بگذارند و جان غیر نظامیان را حفظ کنند.

واکنش امارات در مقایسه با سایر کشورهای عربی که اغلب آن‌ها، طرفین درگیر را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرده بودند، جالب توجه بود و به اعتقاد تحلیلگران، درست است که ابوظبی از همپیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود اما از سوی دیگر، دارای روابط راهبردی قوی اقتصادی و نظامی با روسیه است و نمی‌خواهد به هیچ وجه به آن خدشه وارد کند.

ورود شش فروند جنگنده سعودی به پایگاه نلیس آمریکا

گروه نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی با شرکت در رزمایش "پرچم سرخ- ۲۰۲۲" که به مدت ۲۵ روز ادامه خواهد داشت، روز چهارشنبه به وقت محلی وارد پایگاه هوایی نلیس در ایالات متحده شده است.

رسانه‌های منطقه اعلام کردند، سرهنگ دوم خلبان طلال بن عبدالعزیز بن بندر آل سعود تأیید نمود که تمامی شرکت کنندگان از نیروهای هوایی، فنی و پشتیبانی و شش فروند هواپیمای اف-۱۵ اس ای برای شرکت در رزمایش وارد پایگاه نلسین شدند.

وی ادامه داد: این هشتمین مشارکت نیروی هوایی عربستان در این رزمایش است که دارای صحنه‌های شبیه سازی جنگ واقعی در فضای جنگ الکترونیک پیشرفته، مقابله با هرگونه حمله هوایی و ضد زمینی بوده که از دقت بالایی برخوردار است.

فرمانده گروه شرکت کننده سعودی در رزمایش گفت: تهدیدات شبیه سازی شده، بسیار پیچیده‌ هستند که ما را قادر می‌سازد توانایی‌های رزمی خود را آزمایش کرده و از آنها در نبردهای واقعی حداکثر استفاده را ببریم.

شرکت نیروی هوایی عربستان سعودی در رزمایش پرچم سرخ، در چارچوب برنامه های آموزشی از پیش آماده شده برای بالا بردن آمادگی رزمی نیروی هوایی و آموزش در یک محیط هوایی متفاوت و برجسته کردن کارایی شرکت کنندگان در روش‌های مختلف اعلام شده است.

دیدار رئیس الحشد الشعبی با بشار اسد

«فالح الفیاض» رئیس هیأت الحشد الشعبی، روز چهارشنبه برای سومین بار در یک سال گذشته با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته خبرگزاری سانا، دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری در عرصه‌های مختلف به خصوص موضوعات امنیتی و کنترل مناطق مرزی دو کشور که به جولانگاه تروریست‌های داعش تبدیل شده، گفت و‌گو و رایزنی کردند.

طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری سوریه، موضوع تجمیع تلاش‌ها برای مقابله با کشورهای حامی تروریسم که تلاش دارند با بازسازی شاکله تروریست‌ها، امنیت به وجود آمده در عراق و سوریه را هدف قرار دهند، نیز از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین بود.

«فالح الفیاض» پیش از این در ۱۶ اردیبهشت و ۲۶ مرداد به دمشق رفته و با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده بود که موضوع تأمین امنیت مناطق مرزی در هر دو دیدار مورد بحث قرار گرفت. به گفته منابع عراقی مناطق مرزی این کشور با سوریه به مکانی برای آغاز عملیات‌ داعش علیه نیروهای امنیتی عراق تبدیل شده است.

درخواست شاه عربستان و بحرین برای تعامل جدی با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین که هفته جاری به عربستان سعودی سفر کرده با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از دیدار مذکور و در پایان این سفر رسمی، بیانیه‌ای مشترک صادر و در آن به موضوعات مختلف اشاره شد.

بر اساس گزارش «الخلیج آنلاین»، دو طرف سعودی و بحرینی بر اهمیت همکاری و «تعامل جدی و مؤثر با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با همه مؤلفه‌ها و پیامدهای آن به نحوی که به تحقق امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای کمک کند»، تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این بیانیه بر ضرورت تعهد به محتوای بیانیه «العلا» صادر شده در ژوئن ۲۰۲۱ که اختلافات بحرانی عربستان با قطر را تمام کرد، تأکید نمودند.

دو طرف سعودی و بحرینی سپس بر ادامه تلاش‌ها برای حصول راه‌حل سیاسی فراگیر در یمن فراخواندند و در خصوص سوریه نیز گفتند، راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل برای بحران سوریه است.

از دیگر بحث‌هایی که در این بیانیه به آن پرداخته شده، مسأله فلسطین است که بر اهمیت دستیابی به حل و فصل فراگیر و عادلانه برای نزاع فلسطینی-اسرائیلی بر اساس راهکار دو دولتی تأکید شده است.

دو طرف در اشاره به موضوع لبنان ضمن اتهام‌زنی به حزب‌الله مدعی شدند: «لبنان نباید خاستگاه اقدامات تروریستی و پناهگاه سازمان‌ها و گروهک‌های تروریستی مانند حزب‌الله که امنیت و ثبات منطقه را هدف می‌گیرند، باشد... همچنین نباید منبع مواد مخدر که سلامت جوامع را تهدید می‌کند، باشد.»

شاه سعودی در حالی اتهام قاچاق مواد مخدر به لبنانی‌ها می‌زند که سال ۲۰۱۵ مقامات بیروت یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های قاچاق مواد مخدر را از یک شاهزاده سعودی در فرودگاه بیروت کشف کردند. در پی این ماجرا، عبدالمحسن بن ولید آل سعود در رسانه‌ها به «شاهزاده کپتاگون» معروف شد.

طرف بحرینی و سعودی در این بیانیه همچنین درباره سودان نیز بر ادامه حمایت از هر آنچه امنیت و ثبات سودان را تأمین می‌کند، تأکید کردند.

در این بیانیه اصلا به درگیری‌های اخیر اوکراین و روسیه که واکنش‌های جهانی را در پی داشت، اشاره نشده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
توقف فوری جنگ و یا خشونت!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ مرد حسابی یک کشور 45 میلیون نفری با یک جنگ نابرابر اشغال شده . ان وقت شما می گویید توقف خشونت؟؟؟؟ مگر درگیری خیابانی دونفر است که از کلمه خشونت استفده می کنید. چرا به شعور خوانندگان احترام نمی گذارید هم شما هم دولت محترم. بایستی هرچه مردم بخواهند همان موضع را اتخاذ و اعلام کند. با قاطعیت می گویم بیش از 90 درصد مردم ایران مخالف این جنگ و خواستار محومیت ان بدون ترس و رو دربایستی با روسیه هستند. پس رای ممتنع دولت خلاف نظر مردم است و مطمعن باشید این کار علاوه بر اینکه خلاف منافع ملی ایران است. بلکه در انتخابات اینده اثر منفی خود را خواهد گذاشت. یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
آقای ناشناس
یه دفعه ای ۹۹ درصد می کردی. کی به کیه؟ حالا تا کو بیان زمین متر کنن تا وسط زمین معلوم بشه!!!!حالا آمار مخالفان تجاوز ناتو به شرق را هم محاسبه کردی!!!؟
بایدجلسه رو ترک میکرد. یا رای منفی میداد. امریکا واذنابش چطور اینطورمواقع رای مثبت بابت قطعنامه های ایران میدادند. درودبر پوتین قدرتمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
روسوفیل تر از پوتین، روسیه یک اشغالگر است. بفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
چشم
از رای ممتنع ایران بی نهایت سپاسگزارم،دارم به دستگاه دیپلماسی ایرانی امیدوار میشم
به هر حال همین که ما در کنار بلاروس و کره شمالی رای منفی ندادیم و مثل هند و پاکستان یک بی طرفی نسبی نشان دادیم جای شکرش باقی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
به نظرم بد نبود یک گوش مالی به اوکراین داده می شد که با همراهی کانادا مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کردند
نظر ایران اینکه در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در شورای امنیت که خود روسیه متجاوز آنرا وتو کرد تعیین تکلیف می شد یا للعجب!
چرا این همه هیاهو و سر و صدا و جلسه اضطراری در مورد مردم یمن برگزار نمی شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
دولت یمن تقاضای دخالت از کشور خارجی کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
جنگ‌ایدئولوژیک هست برای یمن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
یمن جنگ داخلیه, با اینکه یک ارتش قوی یک کشور مستقل را اشغال کنه فرق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
پروفسور 11-14 کشورهای عضو اعتلاف رو بشمار.یمن مردمی داره که زجر می کشند
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
تو که به فکر مردم یمن هستی چرا از مسلمانان ایغور چین چیزی نمیگی.نمیصرفه
درود بر احمدی نژاد
جز معدود کارهای ایشان که پسندیدم همین بوده.با وجود اینکه با بسیاری از مواضع دیگر ایشان مخالف هستم.اما دفاع از تمامیت ارضی اوکراین و ملت مظلوم و آواره اوکراین یک واجب دینی و اخلاقی هر انسان با شرافتی است.
حر به این دلیل حر شد که در نقطه ای از حق انسانهای آزاده و مظلوم دفاع کرد که خیلی ها سکوت کردند.
انسان هر چه قدر کار اشتباه داشته باشد اگر جایی از حق دفاع کرد باید از او تقدیر کرد.این را امام علی ع و امام حسین ع بما آموخته.پس بیخودی به ایشان توهین نکنید.
درود بر احمدی نژاد
جز معدود کارهای ایشان که پسندیدم همین بوده.با وجود اینکه با بسیاری از مواضع دیگر ایشان مخالف هستم.اما دفاع از تمامیت ارضی اوکراین و ملت مظلوم و آواره اوکراین یک واجب دینی و اخلاقی هر انسان با شرافتی است.
حر به این دلیل حر شد که در نقطه ای از حق انسانهای آزاده و مظلوم دفاع کرد که خیلی ها سکوت کردند.
انسان هر چه قدر کار اشتباه داشته باشد اگر جایی از حق دفاع کرد باید از او تقدیر کرد.این را امام علی ع و امام حسین ع بما آموخته.پس بیخودی به ایشان توهین نکنید.
آقا ما همش از سیاست روس ترسی مقامات انتقاد می کردیم . خدایی باید یک ایول بگوئیم. دمتان گرم . ببینید چقدر ساده می شود اعتماد مردم‌را جلب کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
شما مردمی؟؟
روسیه برای یک کشور مستقل تعیین تکلیف میکند که باید خلع سلاح و غیر نظامی شود. آیا خود ما این تحمیل را حتا از یک همسایه ابرقدرت میپذیریم یا اینکه خواستار امکانات دفاعی کافی خواهیم بود. مگر ما از سوی امامان معصوم خود سفارش نشده ایم که آنچه بر خود نمیپسندی بر دیگران مپسند؟
آیا کشور ما برای تحکیم امنیت خود نباید حق انتخاب حامیان خود را داشته باشد آنهم به این دلیل که همسایه ما از حامی امنیتی ما میترسد؟
در واقع این پیمان های همکاری دفاعی در وحله اول برای مقابله با تهدیدات نزدیکتر از همسایه های ابرقدرت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
نمی ره عضو ناتو بشه برای هواخوری. اولین هدف ناتو روسیه هست
جنگ مذهبى بدترين جنگهاست
به هر حال همین که ما در کنار بلاروس و کره شمالی رای منفی ندادیم و مثل هند و پاکستان یک بی طرفی نسبی نشان دادیم جای شکرش باقی است.
در واقع این هم رای منفی است با رعایت رودر واسی و خجالت از جامعه بین‌الملل
ایران باید پوتین را محکوم می کرد . ولی حیف که دست و بالشون بسته است بالاخره داشت پوتین ناراحت نشود بهتره
اقا شما که حامی مستضعفان جانی روسیه به یک کشور تجاوز کرده می فهمید یا....
با سلام
اتفاقا ایران باید رائ مخالف می داد
باید رای مثبت میدادید از ترس پوتین رای ممتنع دادین
مگر آمریکا وغرب نمی خواهد ایران خلع سلاح کند موشک وغيره وکشورهای همسایه تأیید می کنند.
آقا الان بهترین موقع هست کنار بشینیم و کشتار این اروپایی ها به دست هم را مشاهده کنیم
کاری که آنها نزدیک صد ساله تو خاورمیانه انجام میدم
صدها میلیارد رلار به روسیه دادند برای نیروگاه اتمی بوشهر که هیچ بازدهی نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست