بازدید 38156

راهنمای جامع مراحل اداری کفن و دفن

مراحل اداری کفن و دفن شاید یکی از سخت ترین مراحلی باشد که باید برای عزیزان از دست رفته انجام داد. اما در هر صورت باید نسبت به آن آگاه بود تا همراهی کردن عزیز از دست رفته و خاکسپاری او تمام و کمال انجام شود.
کد خبر: ۱۱۰۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ 03 March 2022

راهنمای جامع مراحل اداری کفن و دفن

با توجه به اینکه خانواده فرد متوفی در شرایط پس از مرگ عزیزشان اوضاع روحی مناسبی ندارند، یک نفر به عنوان مباشر باید مسئولیت انجام کارهای اداری و همچنین خرید سنگ قبر یا خرید سنگ مزار را به عهده بگیرد.

برای خاکسپاری چه باید کرد و به کجا باید رفت؟

قبل از طی کردن مراحل اداری کفن و دفن، مراجعه به پزشک قانونی اولین قدم است. در صورتی که عزیز از دست رفته در منزل فوت کرده باشد، می توان به دو روش مختلف برای صدور گواهی فوت اقدام کرد.

 اول اینکه از پزشک بخواهید تا به محل فوت تشریف بیاورد و پس از بررسی جسد، مرگ را تایید کند. این پزشک باید صد در صد مورد تایید پزشکی قانونی باشد.

در صورتی که برای انجام این کار شرایط فراهم نبود، پس از مراجعه به پزشک قانونی، آمبولانس برای انتقال جسد به مرکز درمانی اعزام می شود. سپس جسد به مرکز درمانی منتقل شده و بررسی های پزشکی برای یافتن علت مرگ صورت می گیرد.

در مورد مرگ های مشکوک مانند خودکشی، قتل، تصادف، مسمومیت و... حتما جسد باید به پزشکی قانونی منتقل شود تا علت مرگ به طور دقیق مشخص شود. بنابراین صدور گواهی فوت برای مرگ های مشکوک صرفا در پزشک قانونی انجام می شود.

تماس با سامانه آمبولانس

همانطور که متوجه شدید اولین قدم برای طی کردن مراحل اداری کفن و دفن، مراجعه به پزشک قانونی است. بنابراین شما باید فورا با سامانه آمبولانس تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید. به طور کلی در شهرهای کوچکتر اعزام آمبولانس با سرعت بیشتری صورت می گیرد. اما به دلیل شرایط خاص شهرهای بزرگی مثل تهران، ممکن است اعزام آمبولانس با تاخیر بیشتری صورت بگیرد.

پس از اینکه آمبولانس به محل مورد نظر صادر شد و کارشناس اورژانس مرگ و علت آن را تایید کرد، جسد را درون کاورهای مخصوص می گذارند. سپس به سردخانه یا محل تطهیر و دفن منتقل می کنند. در صورتی که علت مرگ نامعلوم باشد، جسد به سردخانه منتقل می شود تا بررسی های لازم انجام شود.

انتخاب مباشر در بهشت

برای انجام مراحل اداری کفن و دفن نیاز است تا یک نفر به عنوان مباشر انتخاب شود. زیرا خانواده فرد متوفی در شرایط روحی مناسبی نیستند و قطعا نمی توانند کارهای مربوط به کفن و دفن را پیگیری کنند. معمولا یک یا چند نفر مباشر از اعضای فامیل و نزدیکان فرد متوفی انتخاب می شود تا مراحل انجام کارهای اداری و همچنین کفن و دفن میت را پیگیری کنند.

ابطال شناسنامه متوفی

قدم بعدی مراحل اداری کفن و دفن، ابطال شناسنامه و کارت ملی فرد متوفی است. این کار باید قبل از تطهیر و انتخاب قبر برای فرد متوفی انجام شود. مباشر می تواند به همراه گواهی فوت به ثبت احوال مراجعه کند.

راهنمای جامع مراحل اداری کفن و دفن

البته در آرامستان های شهرهای بزرگ نماینده ثبت احوال در بخش اداری آرامستان حضور دارد و مرگ و میرهای روزانه را ثبت می کند. اما در هر صورت مراجعه به ثبت احوال برای باطل کردن شناسنامه ضروری است.

انتخاب قبر برای متوفی

پس از طی شدن مراحل اداری کفن و دفن، فرد مباشر باید از خانواده متوفی در خصوص انتخاب قبر سوالاتی بپرسد. در صورتی که فرد فوت شده وصیت کرده باشد و محل خاصی را برای دفن مشخص کرده باشد، اقدامات لازم برای خرید و انتخاب قبر در آن محل صورت می گیرد. اما در غیر این صورت مباشر باید با خانواده متوفی در خصوص تعیین محل قبر مشورت کند.

پس از انتخاب خانه ابدی برای عزیز از دست رفته، هزینه های مربوط به خرید قبر و کفن و دفن میت توسط مباشر پرداخت می شود. در این مرحله می توان گفت تقریبا مراحل اداری کفن و دفن به پایان رسیده است و همه باید برای مراسم خاکسپاری آماده شوند.

آماده باش برای گروه خاکسپاری

پس از انجام کارهای اداری کفن و دفن میت، طبق محل مشخص شده برای قبر، دست اندرکاران آرامستان برای آماده سازی قبر آماده می شوند. در این زمان مباشر با کمک و راهنمایی عروجیان آرامستان به دنبال سایر کارهای لازم برای مراسم خاکسپاری می روند. هماهنگ کردن با مداح، اجاره صندلی، میز و سایبان برای رفاه حال حاضرین و... از جمله کارهایی است که باید در این مرحله انجام شود.

در این مرحله مباشر باید تمام کارها را با کمک عروجیان انجام دهد. زیرا بعضی از مراحل اداری کفن و دفن نیاز به پرداخت و تهیه فیش دارد و بعضی از کارها نیاز به هماهنگ کردن با افراد دیگر مانند مداح دارد. پس حتما مسئولین آرامستان به کمک فرد مباشر می آیند تا همه چیز با نظم و ترتیب انجام شود.

تطهیر میت در غسالخانه

در زمانی که مباشر به دنبال انجام مراحل اداری کفن و دفن است، تطهیر میت در غسالخانه آغاز می شود. خانواده فرد متوفی می توانند در سالن تطهیر حضور پیدا کنند. همچنین در صورت تمایل یک یا چند نفر از اعضای خانواده و فامیل که کنترل بهتری بر احساسات خود دارند، اجازه کمک برای شستشوی میت را خواهند داشت. در سالن تطهیر هر میت بر یک سنگ و جایگاه مخصوص قرار می گیرد. سپس آداب و رسوم شستشو و همچنین غسل و تطهیر بر روی میت انجام می شود. این کار در حضور یک روحانی و کارشناس مذهبی انجام می شود. البته در صورتی که فرد فوت شده خانم باشد. زمانی که کار شستشوی میت به پایان رسید، لباس آخرت به تن متوفی پوشانده می شود.

در این زمان خانواده میت اجازه دارند تا برای بار آخر صورت عزیز از دست رفته خود را ببینند و با او وداع کنند. سپس پلاک مخصوصی که مربوط به شماره قطعه و ردیف قبر است، به فرد مباشر داده می شود تا پس از دفن این پلاک را بالای سر قبر بگذارند. البته این موضوع مختص آرامستان های بزرگی مانند بهشت زهرا است.

قرائت نماز میت

زمانی که آئین تطهیر و شستشو به پایان رسید، میت را به محل قرائت نماز میت منتقل می کنند. در این هنگام مراحل اداری کفن و دفن به پایان رسیده است و نوبت به انجام آئین دفن می رسد. در اینجا حضور یک روحانی و یک کارشناس مذهبی ضروری است. معمولا تمام افرادی که مایلند تا برای میت نماز بخوانند، پشت سر روحانی می ایستند و نماز میت را ادا می کنند.

راهنمای جامع مراحل اداری کفن و دفن

اگر توجه کرده باشید در آرامستان ها و محوطه باز غسالخانه ها لوح بزرگ سنگی قرار داده شده است که مراحل خواندن نماز میت روی آن حک شده است. بنابراین اگر کسی با خواندن نماز میت آشنایی نداشته باشد نیز می تواند با کمک این لوح سنگی، در این نماز جماعت شرکت کند و در ثواب آن شریک باشد.

پس از قرائت نماز میت، آمبولانس برای منتقل کردن میت به محل دفن آماده می شود. در صورتی که میت وصیت کرده باشد در محل خاصی دفن شود، کارهای لازم برای انتقال او به شهرستان انجام می شود. البته به خاطر داشته باشید می توان مراحل غسل و تطهیر را در شهرستانی که قرار است میت دفن شود انجام داد. این موضوع به تصمیم گیری مباشر  خانواده فرد متوفی بستگی دارد.

آئین خاکسپاری

حالا دیگر مراحل اداری کفن و دفن و همچنین غسل و تطهیر میت به پایان رسیده است و شرایط برای خاکسپاری مهیا شده است. تمامی کسانی که قصد شرکت در مراسم خاکسپاری را دارند، به همراه خانواده فرد متوفی در آرامستان حضور پیدا می کنند. در این زمان افراد حاضر در مراسم و گروه خاکسپاری آرامستان میت را به داخل خانه ابدی اش منتقل می کنند و آداب و رسوم دفن را به جا می آورند.

یک نفر که به آداب و رسوم دفن آشنایی بیشتری دارد، وارد قبر می شود و طبق دستورات کارشناس مذهبی پس از قرائت دعا و تلقین، شانه میت را تکان می دهد. این بخشی از آئین دفن میت است. پس از اینکه خواندن دعا به پایان رسید، فرد مباشر از قبر بیرون می آید و گروه خاکسپاری بلوک های سیمانی را روی قبر قرار می دهند. سپس مابقی فضای خالی درون قبر با خاک پر می شود و خاکسپاری به پایان می رسد.

حساب و کتاب کفن و دفن

پس از به پایان رسیدن مراحل کفن و دفن و همچنین اتمام مراحل اداری کفن و دفن، مباشر تمام حساب و کتاب های مربوط به کفن و دفن را در اختیار خانواده فرد فوت شده قرار می دهد. این هزینه ها که شامل قبر، مداح، صدور گواهی فوت، آمبولانس، تاج گل و... است.

چه مدارکی برای دفن متوفی نیاز است و خانواده باید به همراه ببرند؟

برای دفن میت به یک سری مدارک نیاز است. این مدارک به خودی خود در مراحل اداری کفن و دفن جمع آوری می شوند و به دست همان مباشر هستند. شناسنامه باطل شده، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر تایید فوت و علت فوت، فیش های واریزی برای خرید قبر و اجرای آئین تطهیر همگی جزو مدارکی هستند که هنگام دفن میت باید به همراه داشته باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار