بازدید 23620
۴

وزیر دادگستری: نهاد وکالت به آیین‌نامه استقلال وکلا تمکین کنند / رییس اسکودا: آیین نامه را به رسم امانت به مسئولان سپردیم، ولی در آن خیانت در امانت شد

جشن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، عصر روز گذشته (ششم اسفند ۱۴۰۰) با حضور رؤسای کانون‌های وکلای کشور در سالن نایینی کانون وکلای مرکز برگزار شد. ­وزیر دادگستری در این مراسم گفت: نهاد وکالت تا زمان رفع ایرادات آیین‌نامه استقلال وکلا به آن تمکین کنند. رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) هم به این سخنان واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ 26 February 2022

وزیر دادگستری: نهاد وکالت به آیین‌نامه استقلال وکلا تمکین کنند / رییس اسکودا: آیین نامه را به رسم امانت به مسئولان سپردیم ولی در آن خیانت در امانت شد

جشن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری عصر روز گذشته (ششم اسفند ۱۴۰۰) با حضور رؤسای کانون‌های وکلای کشور در سالن نایینی کانون وکلای مرکز برگزار شد. ­وزیر دادگستری در این مراسم گفت: نهاد وکالت تا زمان رفع ایرادات آیین‌نامه استقلال وکلا به آن تمکین کنند.

به گزارش «تابناک»؛ امین‌حسین رحیمی، در مراسم روز وکیل افزود: اگر بخواهیم راجع به وکیل صحبت کنیم، باید راجع به وضعیت قضائی کشور صحبت کنیم. اگر نهاد وکالت بتواند در ارتقای امنیت قضائی جامعه مؤثر باشد، این استقلال و جشن گرفتن، معنا پیدا می‌کند.

وزیر دادگستری افزود: صِرف اینکه کسی وکیل فرد دیگری می‌شود و به دلیل تخصصی که دارد دفاع می‌کند، این استقلال معنی ندارد. اگر عملکرد وکیل و نهاد وکالت در امنیت قضائی کشور مؤثر نباشد و کمک نکند آن استقلال معنی پیدا نمی‌کند و جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: هر آنچه از استقلال کانون وکلا بیرون بیاید، همان استقلال وکیل است که در عملکرد امر وکالتی وکیل نمود دارد؛ در حقیقت نتیجه استقلال نهاد وکالت به عملکرد وکیل برمی‌گردد.

رحیمی با بیان اینکه وکیل نباید تحت تأثیر حواشی بیرون قرار گیرد، گفت: مسائلی مانند هوای نفس و پولی که برای حق‌الوکاله می‌گیرد، ممکن است استقلال وکیل را نشانه برود، وکیل دلسوز کمک می‌کند پرونده‌ها عادلانه حل شود؛ اما اگر وکیل درگیر حواشی خودش شود، بویژه در موضوع حق‌الوکاله، این موضوع وکیل را از آن بال فرشته عدالت دور می‌کند و کارآمدی نهاد وکالت را زیر سؤال می‌برد و استقلال وکالت را نافی می‌شود.

وزیر دادگستری گفت: یک باب استقلال وکیل این است که بداند در چه جایگاهی قرار دارد و اینکه یک بال فرشته عدالت است که برای احقاق حق و تحقق عدالت تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه وکالت شغل نیست و منصبی شبیه منصب قضاوت است، افزود: هرچند وکیل و قاضی حقوق دریافت می‌کنند، جایگاه مقدسی دارند.

رحیمی با بیان اینکه جایگاه وکالت آسیب‌های بسیاری دارد و باید تلاش کنید که این آسیب‌ها کم شود گفت: مردم از قضات و وکلا انتظار بالایی دارند، بنابراین رؤسای کانون‌های وکلا باید جامعه وکلا را مدیریت و آسیب‌ها را رفع کنند، چون در جا‌هایی که حساسیت‌ها بالاست، آسیب‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی به موضوع استقلال نهاد وکالت اشاره کرد و افزود: این موضوع در قانون به صراحت قید شده، اما توجه داشته باشید که قانون اساسی، قوای سه‌گانه را هم مستقل از یکدیگر معرفی کرده است، ولی هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند جزیره‌ای عمل کنند و در بحث وکالت نیز همینطور است.

وزیر دادگستری ادامه داد: در دوران گذشته مشکلاتی برای استقلال نهاد وکالت ایجاد شده که رفع آن با تعامل، همفکری و مشارکت با دولت و قوه قضائیه میسر است و با جدایی و افتراق، این استقلال نمی‌ماند.

وی ادامه داد: این سوءتفاهم‌ها با تعامل حل می‌شود و نباید برای کارآموزان وکالت و برگزاری آزمون مشکلی پیش بیاید.

رحیمی با بیان اینکه این استقلال با تعامل قابل حل است، گفت: رئیس قوه قضائیه دیدگاه مترقی و متعالی برای ارتقای امنیت قضائی دارد و اینطور نیست که دیدگاه دیگری نسبت به نهاد وکالت داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات بین قوه قضائیه و نهاد وکالت با تعامل حل می‌شود، افزود: حاضرم در جایگاه وزیر دادگستری و رابط دستگاه قضا با دولت، کمک کنم این سوءتفاهمات موجود حل شود و با تعامل و همکاری دولت و قوه استقلال و کارآمدی خود را بالا ببرید.

وی با بیان اینکه آیین نامه‌ای توسط رئیس وقت قوه قضائیه (در دوره ریاست اقای رییسی) امضا شده و ممکن است ایراداتی داشته باشد که این ایرادات قابل رفع است، ادامه داد: اینکه بگوییم، چون آیین‌نامه ایراد دارد، ما این مصوبه قانونی را قبول نداریم، این حرف را از هر کسی بپذیریم از وکلا نمی‌توانیم بپذیریم، چون باید از راه قانونی این ایرادات را حل کرد.

وزیر دادگستری گفت: توصیه من این است اگر آیین نامه استقلال وکلا ایراد دارد، ایرادات آن را با تعامل حل کنید، اما تا زمانی که ایرادات آن رفع نشده است به آن تمکین کنید.

رئیس اسکودا: آیین‌نامه استقلال وکلا را اجرا نمی‌کنیم

در پایان این مراسم رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری گفت: حتی اگر آزمون برگزار نکنیم و کارآموز هم نگیریم آیین‌نامه ۱۴۰۰ را اجرا نمی‌کنیم.

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نسبت به توصیه وزیر دادگستری در این مراسم که کانون‌های وکلا را به تمکین از آیین‌نامه ۱۴۰۰ استقلال وکلا دعوت کرد، واکنش نشان داد و این توصیه را رد کرد.

وی گفت: وزیر محترم دادگستری در مراسم سخنرانی کرد و پیشنهاد خود را ارائه داد و رفت و در مراسم نماند تا پاسخ‌های ما را بشنود. من تعجب می‌کنم که وی توصیه به این کرد که آیین‌نامه‌ای را که به آن ایراد وارد دانسته‌ایم اجرا کنیم، ما هیچ‌گاه این کار را نخواهیم کرد، اگر آیین‌نامه دارای ایراد است که دارد، ایرادات را برطرف کنند؛ چرا باید اول آن را اجرا کنیم و بعد ایرادها را برطرف کنیم؟

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی، آیین‌نامه استقلال وکلا را امضا کرد و بعد، از ریاست قوه قضائیه رفت و الآن آقای محسنی‌اژه‌ای در مواجهه با این آیین‌نامه قرار دارد، گفت: زمان مرحوم هاشمی‌ شاهرودی هم آیین‌نامه‌ای بود که وی امضای آن را در چند نوبت عقب انداخت تا اینکه آملی‌ لاریجانی، به ریاست قوه قضائیه رسید و آن را اجرا نکرد.

رئیس اسکودا افزود: ما قصد لجبازی نداریم و این‌طور نیست که اجرای آیین‌نامه را برخی به حیثیت جمهوری اسلامی وصل کنند. قوه قضائیه اگر می‌خواهد برای ارتقای وکالت کاری کند، باید ماده ۱۸۷ [اشاره به تأسیس مرکز وکلای قوه قضائیه]را جمع کند. در بحث بین‌المللی و حقوق بین‌الملل هم درست نیست که ۱۸۷ داشته باشیم، ماده ۱۸۷ برای این است که اگر وکلای کانون‌ها حرف قوه را گوش نکردند، وکلای آن‌ها حرف قوه را گوش کنند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم عدالت را اجرا کنیم و زیرمجموعه قوه قضائیه نیستیم که بخواهد برای ما آیین‌نامه بنویسد. حتی اگر آزمون برگزار نکنیم و کارآموز هم نگیریم آیین‌نامه ۱۴۰۰ را اجرا نمی‌کنیم.

کوشا در ادامه با تشریح روند تدوین آیین‌نامه پیشنهادی کانون‌های وکلای دادگستری که بین اسکودا و معاونت حقوقی وقت قوه قضائیه ردوبدل شد، گفت: ایرادات قوه قضائیه بر آیین‌نامه پیشنهادی را اصلاح کردیم، اما مورد پذیرش قوه قرار نگرفت.

رئیس اسکودا در تأکیدی دوباره اظهار کرد: نهاد تنظیم‌کننده که غیروابسته به قوه قضائیه است آیین‌نامه را تدوین و آن را به مقام تصویب‌کننده تقدیم می‌کند. مقام تصویب‌کننده می‌تواند با تعامل و گفتمانی که با مقام تنظیم‌کننده دارد، موارد اختلافی را طرح کند تا به نتیجه برسند. الآن وزیر دادگستری می‌گوید که آیین‌نامه را اجرا کنید؛ اما ما آیین‌نامه دارای ایراد را اجرا نمی‌کنیم.

وی افزود: ما آیین نامه‌ای را توسط گروهی از اعضای کانون‌ها تهیه کردیم و خدمت آقای مصدق دادیم و برای ارائه آن هم هیچ ضرب الاجلی به ما گفته نشده بود. واقعیت این است که این آیین نامه نزد آنان امانت بود، ولی متاسفانه در این امانت خیانت شد و در آیین نامه دخل و تصرف کردند.

کوشا در پایان با گفتن اینکه "شهید بهشتی ما را این‌طور بار آورده است که آزادمنشی داشته باشیم"، بیان کرد: ما آیین‌نامه را به‌ لحاظ اینکه قابلیت اجرا ندارد، اجرا نمی‌کنیم و آن را بعد از اینکه ایراداتش را با همدیگر حل کردیم اجرا می‌کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴
درود بر دکتر کوشا گرامی
آفرین بر آقای کوشا
اتفاقا لجبازی هستش جناب بزرگوار چراکه در صورت امتناع شما قوه قضاییه حقوقدانان رو جذب و وکیل میکند و کار بسیار پسندیده آیی هست و محاکم هم براش وکیل کانون یا قوه تفاوتی نمی‌کند زیرا هردو را یکی میداند و در محاکم بعنوان سمت وکیل برسمیت میشناسد شما تنها بفکر استقلال خود و وکلا نیستید
ممنون از قوه قضاییه
ممنون از قوه قضائیه که پیگیر آیین نامه هستش.امیدوارم به زودی توسط قوه قضائیه اجرا شودواین انحصاربرداشته شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست