بازدید 13509
۹
آخرین تحولات خاورمیانه

کشته شدن فرمانده ارشد نیرو‌های ائتلاف سعودی در غرب یمن/ ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه/ مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان/ افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

کشته شدن فرمانده ارشد نیرو‌های ائتلاف سعودی در غرب یمن، ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه، مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی و واکنش لیبی به بیانیه مداخله جویانه کشور‌های غربی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ 26 February 2022

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن/ ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه/ مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان/ افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: کشته شدن فرمانده ارشد نیرو‌های ائتلاف سعودی در غرب یمن، ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه، مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی و واکنش لیبی به بیانیه مداخله جویانه کشور‌های غربی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن 

منابع خبری گزارش دادند، یکی از فرماندهان ارشد ائتلاف سعودی در جریان درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب این کشور کشته شد.

به گزارش خبرگزاری سبأ یمن، سرتیپ «هیکل السمینی» رئیس شعبه تسلیحات منطقه پنجم نظامی ائتلاف سعودی با شمار دیگری در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در محور عملیاتی حرض واقع در استان حجه کشته شده است.

پیشتر نیز در حمله موشکی به مواضع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی - اماراتی در استان شبوه واقع در شرق یمن، «مجدی الردفانی» فرمانده تیپ سوم عمالقه وابسته به امارات متحده عربی کشته شده بود.

رسانه های یمنی گزارش داده بودند طی ماه‌های اخیر ۵۳ تن از فرماندهان ارشد ائتلاف سعودی در مأرب کشته شدند.

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن/ ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه/ مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان/ افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری آلمان به مساله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، در واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌و‌گو، توافق‌های عادی‌سازی روابط را که میان برخی از کشورهای عربی و تل‌آویو امضا شده است، «تحویلی بسیار مثبت» ارزیابی کرده است.

بنا بر این گزارش، فیصل بن فرحان در این خصوص اظهار داشت: «ما امیدوار بودیم -حتی پیش از امضای توافق‌های آبراهام- که یک حرکت جدید به سوی صلح و به سمت وضعیتی بهتر در منطقه صورت گیرد؛ اما این همواره مهم است که به یاد داشته باشیم مشکل اصلی مساله فلسطین است.»

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن/ ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه/ مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان/ افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

طبق گزارش الجزیره، وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌و‌گو بر لزوم ایجاد یک راه برای نشاندن فلسطینی‌ها و مقامات تل‌آویو بر سر میز مذاکره به منظور صحبت از راهکار دودولتی و دست‌یابی به صلحی طولانی‌مدت تأکید کرده است. بن فرحان اضافه کرد: «ما بر این باوریم که عادی‌سازی کامل با اسرائیل در منطقه، تنها برای اسرائیل مهم و خوب نیست بلکه این برای همه ما نیز مهم و خوب است، زیرا این گام می‌تواند برای کشورهای ما از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی سودمند باشد.»

اما با این حال، زیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «بدون حل مشکل فلسطین همه چیز شکننده خواهد بود و درصورت بروز هر گونه تنش، به‌ آسانی و فورا خواهد شکست». فیصل بن فرحان افزود: «وضعیت مناطق فلسطینی سخت است؛ از‌این‌رو اولویت اکنون با احیای روند صلح می‌باشد.». 

این اظهارات در حالی بیان شده که روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم»، مهرماه، خبر داده بود که فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه، سخنانی در تأیید رژیم صهیونیستی بر زبان آورده است. اسرائیل هیوم در این خصوص نوشته بود:‌ «ما هر روز چنین اظهاراتی را در تأیید اسرائیل از سوی یک مقام سعودی نمی‌بینیم، همانطور که امروز در واشنگتن شاهدش بودیم.»

این روزنامه صهیونیستی در ادامه اضافه کرده بود که فیصل بن فرحان، یک روز پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ریاض روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی خواهد کرد، گفته است: «اسرائیل به ثبات منطقه و حرکت به سوی صلح در منطقه کمک کرده است». با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه افزوده بود که عربستان سعودی یقین دارد که تنها راه دست‌یابی به ثبات کامل، حل و فصل مساله فلسطین است.

فیصل بن فرحان پیشتر نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گفته بود: «نمی‌دانم که این امر قریب‌الوقوع است یا خیر، چون این مساله تا حد زیادی به پیشرفت روند صلح بستگی دارد». وزیر خارجه سعودی همچنین تصریح کرده بود: «بنابراین گزینه عادی‌سازی روابط حتما ب روی میز مطرح است البته از سال ۲۰۰۲ تاکنون و تحت عنوان طرح صلح عربی شناخته می‌شود.»

طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشورهای عضو تصویب شد، شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند تا زمانی که تل‌آویو به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی بلندی‌های اشغالی جولان را جزو جدایی‌ناپذیر سوریه توصیف کرد.

به گزارش سایت النشره لبنان، دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان نشست ماهانه شورای امنیت درباره منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی به شدت از این رژیم انتقاد کرد.

وی اظهار کرد که روسیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و این منطقه بخش جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است.

پولیانسکی تاکید کرد: ما نگران برنامه‌های اعلام شده تل‌آویو برای گسترش فعالیت‌های شهرک سازی در بلندی‌های اشغالی جولان هستیم که با مفاد کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو در تضاد است.

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن/ ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه/ مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان/ افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

در همین حال، روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره نوشت که این اظهارات در پی واکنش وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی به تنش میان اوکراین و روسیه و تاکید بر حمایت تل‌آویو از حاکمیت اوکراین مطرح شده است.

وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی چهارشنبه در نخستین واکنش به بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین بر حمایت تل‌آویو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، هیچ اشاره‌ای به روسیه و یا محکوم کردن اقدامات آن نشده است.

افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

طبق اسناد تازه کشف شده، دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴ در حمله دولت وقت یمن به استان صعده و ترور «حسین بدرالدین الحوثی» مشارکت مستقیم داشته است.

به گزارش خبرگزاری سبأنت، دولت علی عبدالله صالح در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ جنگ علیه جنبش «حوثی‌ها» در استان صعده به رهبری «سید حسین بدرالدین الحوثی» را آغاز کرد و با تانک و توپخانه و جنگنده و ده ها گردان و هزاران نیروی نظامی به این استان یورش برد.

این جنگ پنج روز پس از بازگشت «علی عبدالله» از آمریکا و دیدار با «جرج بوش» و معاونش «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع و «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا و مقامات سیا و اف بی آی، آغاز شد.

در ابتدای امر آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که «علی عبدالله صالح» در عرض چند هفته بتواند نبرد را برده و شهید «حسین بدرالدین الحوثی» را به شهادت برساند؛ بنابراین، سعی می‌کردند تا از هرگونه اظهار وجود در این جنگ بپرهیزند. اما ناکامی دولت عبدالله صالح در پیروزی موجب شد تا آمریکایی‌ها مستقیم وارد عمل شوند و دو ماه پس از آغاز جنگ، فرمانده «فرمالندهی شاخ آفریقا» وارد صنعاء شد تا عبدالله صالح را در این جنگ یاری کند.

سند اول

در این سند که مربوط به اداره اطلاعات نظامی دولت عبدالله است، آمده که در هشتم سپتامبر ۲۰۰۴ ژنرال ابوزید فرمانده سازمان سنتکام به طور اعلام نشده به فرمانده آمریکا در شاخ آفریقا سفر کرده و از آن‌جا راهی مقصد نا معلومی شده است.

پس از آن ژنرال «سموئل هالن» فرمانده آمریکا در شاخ آفریقا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۴ وارد صنعاء شده و و با وزیر دفاع و وزیر کشور یمن دیدار کرده است.

سند دوم

در این سند محرمانه (متعلق به مرکز فرماندهی و کنترل وزارت دفاع) به نشستی با حضور وزیر کشور، فرماندهی کل ستاد ارتش، وزیر دفاع، رئیس اداره اطلاعات نظامی، مشاور امنیت ملی یمن و چند تن از مقامات نظامی و امنیتی یمن، اشاره شده است. در این نشست که دو روز قبل از ورود فرمانده آمریکایی به صنعاء انجام شده، همگی بر لزوم رسیدن به دستاوردهای مهم نظامی در صعده تأکید کرده‌اند.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شده تا گردانی از نیروهای مبارزه با تروریسم به صعده اعزام شوند. به نظر می‌رسد مقامات نظامی و امنیتی وقت یمن سعی داشتند تا قبل از رسیدن فرمانده آمریکایی دستاورد مهمی را در صعده کسب کنند.

سند سوم

در این سند به دیدار بین وزیر کشور وقت یمن با سفیر ایتالیا در ششم جولای ۲۰۰۴ اشاره شده و مقام دولت صالح از وی خواسته تا ایتالیا نیز همچون فرانسه و آمریکا به دولت یمن جنگ با «حسین بدرالدین الحوثی» یاری کند.

طبق این سند، وزیر کشور یمن از سفیر ایتالیا درخواست جلیقه‌های ضد گلوله کرده و به وی گفته که دولت یمن از آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای عربی کمک دریافت کرده است.

سند چهارم

در این سند که متعلق به تاریخ دهم سپتامبر است، «جان ابو زید» فرمانده سنتکام در نامه به علی عبدالله صالح، شهادت و ترور «حسین بدرالدین الحوثی» را  تبریک گفته و آرزوی توسعه همکاری‌های مشترک را کرده است.

 

سند پنجم

این سند متعلق به سایت ویکیلیکس و نامه «توماس کراجیسکی» سفیر وقت آمریکا در صنعاء به وزارت خارجه آمریکاست و در آن از این که دولت عبدالله صالح نقش آمریکا در ترور «حسین بدرالدین الحوثی» را تقلیل داده و آن را کم اهمیت جلوه می‌دهد، گلایه کرده است.

سفیر آمریکا در این نامه نوشته که وزیر کشور دولت عبدالله صالح خود به هیأت آمریکایی گفته است که فرماندهان میدانی در صعده، پیروزی علیه حوثی‌ها را مدیون آموزش آمریکایی‌ها می‌دانند و اگر کمک آمریکا نبود در عملیات ترور حسین بدرالدین الحوثی، حداقل ۴۰ نظامی ارتش کشته می‌شدند.

سند ششم

در این سند نیز که وبسایت ویکیلیکس منتشر، «علی عبدالله صالح» در سال ۲۰۰۷ در نامه‌ای به جرج بوش، از او خواسته تا به میزان دو میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار صنعاء بگذارد یا از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بخواهد تا چنین کمکی ارائه دهند.

علی عبدالله صالح در این نامه به جرج بوش گفته که به خاطر آمریکایی‌ها با حوثی‌ها وارد جنگ شده و حوثی‌ها منافع آمریکا را در منطقه به خطر انداخته‌اند.

واکنش لیبی به بیانیه مداخله جویانه کشورهای غربی

به دنبال تنش‌ میان مقامات عالی‌ رتبه وزارت نفت لیبی، پنج کشور غربی از همه‌ی طرف‌های سیاسی لیبی خواستند به ماهیت غیر سیاسی موسسه ملی نفت پایبند باشند.

به گزارش روسیا الیوم، به دنبال تنش‌ و اختلاف شدید میان "مصطفی صنع الله"، رئیس موسسه نفت لیبی و "محمد عون"، وزیر نفت این کشور، پنج کشور غربی در یک بیانه مشترک، خواستار احترام به یکپارچگی، شفافیت، استقلال و همینطور حفاظت از ماهیت فنی و غیرسیاسی موسسه ملی نفت لیبی شدند.

سفارتخانه‌های این پنج کشور در طرابلس، بر لزوم پایبندی موسسه ملی نفت لیبی به مکانیسم‌های شفافیت مالی تاکید کرد و از انجام اقداماتی در خلاف این مکانیسم‌ها هشدار داد.

در این بیانیه تاکید شده است که موسسه ملی نفت لیبی باید از تصمیمات و انجام اقداماتی خلاف مکانیسم‌های شفافیت مالی دوری کند، چون تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات لیبی خواهد بود.

به دنبال این بیانیه، وزارت ملی نفت لیبی با محکوم کردن شدید این اقدام اعلام کرد، این بیانیه به مثابه دخالت در امور داخلی لیبی خواهد بود.

در بیانیه وزارت ملی نفت لیبی آمده است که تهدید واقعی برای صلح و امنیت لیبی، دخالت‌های مستمر بازیگران غیر لیبیایی در امور این کشور است که خواهان تحمیل خواسته خود به اراده مردم لیبی هستند.

وزیر نفت لیبی در چند ماه اخیر بارها تلاش کرده که رئیس موسسه نفت لیبی را برکنار کند و اخیرا او را متهم به جاسوسی از دفتر وی و همینطور سوءاستفاده از اموال این کشور که حاصل از فروش نفت هستند، کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
مرگ بر روسیه همان قدر ید است که مرگ بر آمریکا! ما کی می خواهیم از گفتن "مرگ بر " این کشور و یا آن کشور یرداریم؟!
که عربستان سعودی همکاری و دوستی با اسرائیل را بسیار مفید نی داند جای تعجب نیست و خبر حدید نیست زیرا اول آنکه اصل تل سعود یهودی است و از سالها قبل اسرائیلی ها با باز کردن شرکت هایی در عربستان و حتی ساختن ماله ایی در مدینه و مکه سرمایه گذاری کرده اند و من با چشم خود دوستان سعودی که پیدا کرده بودم اطراف مسجد رسول الله را نشان من دادند و صاحبان آنها شرکت های اسرائیل بودند و بسیار از این مسئله ناراحت بودن و این کار دولت زمان سعودی را خیانت به اسلام می دانستند.
امریکا کشوری تروریست و شرور است که باید پایش از منطقه قطع شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
و همچنین روسیه و همچنین عربستان در یمن !
اسرائیل دنبال صلح نیست دنبال منابع پولشماست
این اسناد چه ارتباطی به ایرانیانی دارد که 80 درصد خودشان گرفتار هستند

و بخاطر پرداخت هزینه های جنگهای نیابتی در منطقه گرفتار تحریم خارجی و بی کفایتی مسولان شده اند

ما اگر بیل زن باشیم ، باغچه خودمان را بیل میزنیم !!!!
70 سال جنگ و تخاصم با اسرائیل چه نفعی برای مردم فلسطین داشته ؟
بهتر است با صلح و تفاهم مشکلاتت را ابتدا مطرح و سپس حل کنند
قطعا دخالت کشورهای همسایه در ایجاد توافق برد برد به نفع دو طرف راهگشا است
با سلام مجدد دوستان گل حوادث این روز های اکراین و چند ماه قبل افغانستان و حتی در عربستان و عراق و سوریه در موضوع کردها را ببینید غرب هر جا پای منافعش در میان باشد برخلاف شعارهایش عمل میکند برایش مهم نیست چه بر سر مردم می اید غربی که میخواست از اکراین دفاع کند کجاست حالا ما بیاییم به این غرب اعتماد کنیم بیایم و برجام ها پشت سر هم قبول کنیم غرب در خصوص سلاح های اکراین لبیی سوریه عراق چطور عمل کرد لذا اگر با این همه تجربه باز هم به دامان غرب و فرعون زمان بیفتیم باید منتظر بلای خدا باشیم برای یکبار هم شده داستان بنی اسراییل و قوم یهوذ ذر قران و حتی کتابهای خودشان را بخوانید بقول پیامبر عزیم الشان زندگی ما مسلمانان دقیقا مانند قوم یهود است پس درس بگیریم الان بحث این کشور و ان کشور نیست جنگ حق و باطل است چه بسا شیعه ایرانی باشیم در ایران هم زندکی کننیم ولی در جبهه باطل باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست