بازدید 7332
۳

روسیه قطعنامه محکومیت «حملات به اوکراین» را وتو کرد

روسیه در جلسه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در عصر روز جمعه به وقت محلی، قطعنامه محکومیت عملیات نظامی در اوکراین را وتو کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴ 26 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، روسیه در جلسه رای گیری روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه محکومیت «حملات به اوکراین» را وتو کرد.

بنا بر این گزارش، ۱۱ کشور به پیش نویس قطعنامه رای مثبت و ۴ کشور از جمله چین، هند و امارات رای ممتنع دادند و روسیه که دارای حق وتو است به این پیش نویس رای منفی داده است.

در همین رابطه، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه جمعه شب شورای امنیت گفت که روسیه به پیش نویس قطعنامه عملیات نظامی خود در اوکراین به دلیل «ماهیت ضد روسی» آن رای منفی داده است.

نبنزیا اعلام کرد که روسیه در حال جنگ با اوکراین نیست، بلکه عملیاتی را برای حفاظت از جمعیت منطقه دونباس و تخلیه اوکراین از دست نازی‌ها انجام می‌دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت که غرب «اوکراین را در بازی ژئوپلیتیک خود تبدیل به یک مهره کرده است» و نیرو‌های روس به زودی ماموریت‌های خود را در اوکراین آغاز خواهند کرد.

کشور‌های روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلستان و چین به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، دارای حق وتو برای جلوگیری از هر قطعنامه‌ای هستند که مورد تأیید آن‌ها نیست.

برای تصویب هر قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، تأیید حداقل ۹ نفر از ۱۵ عضو لازم است و علاوه بر آن هیچ یک از ۵ عضو دائمی نباید مخالفتی با قطعنامه داشته باشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران دو منطقه دونتسک و لوهانسک تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از مردم غیرنظامی دونباس گرفته است. پوتین تاکید کرد که روسیه چاره‌ای جز این اقدام نداشته و قصد اشغال خاک اوکراین را ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳
خاک بر سرتون. شما که میدونید وتو میشه، این چه کار مسخره ای است انجام میدهید.
خوبه وتو کرد . انشالله این مسئله زمینه‌ساز بازنگری درباره‌ی قانون غیرمنصفانه‌ی حق وتو برای چند کشور محدود در سازمان ملل باشد. در دنیای مدرن امروز نیازی به وجود حق وتو نیست .
آقا یکی توضیح بده مگه اینجوری نیست که این پنج تا کشور وقتی خودشون یک طرف درگیر باشند نمیتونند وتو کنند؟ چرا اینطوری نوشته همه جا ولی وتو شد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل