بازدید 8915
۳
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) در پاسخ به تابناک

قاعده دموکراسی تصمیم گیری، جمعی است نه دستوری / هیات مذاکره‌کننده‌ای برای گفتگو با قوه قضاییه تشکیل می‌شود / وکیلی که مستقل نباشد، وکیل نیست

کوشا در پاسخ به سوال دیگر «تابناک» درباره اهمیت تجمیع آمار کشور درباره نهاد وکالت گفت: ما واخد آماری در اتحادیه راه‌اندازی کردیم و من نامه‌نگاری با کانون‌ها انجام دادم که نرخ عدم تمدید پروانه وکلا اعلام شود؛ اما مشکل این است که زمان تمدید پروانه‌های کانون‌ها یکسان نیست؛ مثلا برخی یکساله یا سه ساله هستند و یا زمان سالانه تمدیدروانه در کانون‌ها متفاوت است، لذا تجمیع آمار آن‌ها تا حدی امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶ 22 February 2022

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) گفت: تغییرات را دوست داریم و بحث اصلاح خوب است و باید تغییرات رو به پیشرفت باشد، اما دموکراسی قاعده خودش را دارد و من منتخب هستم و اختیارمان را باید از انتخاب کنندگان بگیریم.

به گزارش «تابناک»؛ جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری و نظام تصمیم گیری در این نهاد و در پاسخ به تابناک گفت: ما تغییرات را همیشه دوست داریم و چیز خوبی است، اما باید تغییرات رو به پیشرفت باشد. ما نمی‌توانیم دیکتاتوری تصمیم بگیریم. در نهاد وکالت دموکراسی حاکم است و رویه موجود هم همین را نشان می‌دهد، اما در مرکز وکلای قوه قضائیه دستور حاکم است و کندی در فرایند مدیریتی ما، نشان از این دارد که در تاریخ به این نتیجه رسیدیم که این فرایند لازمه اجرای عدالت است و اتفاقا این شیوه شیرینی قضیه را نشان می‌دهد.

کوشا در پاسخ به سوال دیگر «تابناک» درباره اهمیت تجمیع آمار کشور درباره نهاد وکالت گفت: ما واحد آماری در اتحادیه راه‌اندازی کردیم و من نامه‌نگاری با کانون‌ها انجام دادم که نرخ عدم تمدید پروانه وکلا اعلام شود؛ اما مشکل این است که زمان تمدید پروانه‌های کانون‌ها یکسان نیست؛ مثلا برخی یکساله یا سه ساله هستند و یا زمان سالانه تمدیدروانه در کانون‌ها متفاوت است، لذا تجمیع آمار آن‌ها تا حدی امکان پذیر نیست؛ اما واحد آمار قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه آمار خوبی ارائه دهد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد، خاطرنشان کرد: نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلاست.

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری گفت: ما براساس اساسنامه دو نوع هیات عمومی داریم؛ یکی از این هیات‌های عمومی، هیات عمومی عادی است که سالی دو بار تشکیل می‌شود و به مسائل نهاد وکالت طبق روال می‌پردازد، ولی در بعضی موارد نیز به صورت فوق‌العاده جلساتی داریم که اگر تعدادی از روسای کانون‌های وکلا درخواست کنند، این جلسه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نتایج جلسه امروز هیات عمومی گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز این بود که با توجه به آیین‌نامه اجرایی ۱۴۰۰ که اعلام کرده بودیم قابلیت اجرا ندارد، همچنان این رویکرد وجود دارد یا خیر؟ در این جلسه اکثریت کانون‌های وکلا (بالغ بر ۹۰ درصد یعنی ۲۴ کانون) رای دادند که هم‌چنان این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد، زیرا موادی در این آیین‌نامه وجود دارد که بر خلاف قانون است و استقلال کانون‌های وکلا را نقض می‌کند.

رئیس اسکودا ادامه داد: دستور دوم جلسه امروز این بود که برای برون‌رفت از این قضیه با توجه به این که به بن‌بست رسیدیم باید چه کنیم که تصمیم گرفته شد، هیات مذاکره‌کننده‌ای تشکیل شود و پیشنهادهای کانون‌ها را به قوه قضائیه اعلام کند؛ یعنی مواردی که از آیین‌نامه موافقیم اجرا شود و بقیه موارد تعلیق شود. اسامی هیات مذاکره‌کننده نیز به زودی اعلام می‌شود.

کوشا با اشاره به آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: آزمون ۱۴۰۰ قرار بود در ۲۰ اسفند برگزار شود، اما مانع‌تراشی معاونت حقوقی و تحمیل آن به سازمان سنجش یعنی تحمیل کلمه آیین‌نامه که برای ما بازتاب غیرقانونی دارد در آگهی آزمون باعث توقف آزمون شد. معاونت حقوقی ۸۰ هزار داوطلب را گروگان گرفته و گفته اگر این کلمه درج نشود، نمی‌توان آزمون را برگزار کرد. متاسفانه سازمان سنجش هم از ما حرف شنوی ندارد و این نهاد از معاونت حقوقی پیروی می‌کند؛ پس ما در این قضیه به بن‌بست رسیدیم و به نظر می‌رسد در ۲۰ اسفند نتوانیم آزمون را برگزار کنیم، مگر هیات مذاکره‌کننده با معاونت حقوقی به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که قوه قضائیه به کار‌های خودش بپردازد و کمتر در مواردی که زیرمجموعه آن نیستند مثل نهاد وکالت دخالت کند. نکته آخر نیز این که ما از مراجع عظام تقلید می‌خواهیم به ما کمک کنند و نهاد وکالت را از منظر فقهی و شرعی مساعدت کنند.

رئیس اسکودا هم‌چنین گفت: در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، چون عضو IBM (اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا) هستیم، می‌توانیم با آن‌ها مکاتبه کنیم و اگر ناچار شویم از آن‌ها کمک می‌گیریم؛ البته امیدوارم با درایت قوه قضائیه ناچار نشویم از آن‌ها کمک بخواهیم و این مساله داخلی حل شود. در مورد تجمعات نیز می‌توانیم، قانونی از وزارت کشور مجوز تجمع در مقابل قوه قضائیه یا مراکز دیگر را بگیریم؛ البته امیدوارم به آن مرحله نرسیم و مشکلات با تدبیر حل شود.

وی در مورد آزمون‌های وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: ما در هفته استقلال نهاد وکالت هستیم و نمی‌توانیم در این هفته جشن بگیریم، در صورتی که کلاماتی را در آگهی آزمون بیاوریم که ناقض استقلال کانون وکلا باشد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد، خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلاست. ما در نهاد وکالت یک نظام شفاف داریم و ممکن است عقب بیفتیم و کارآموز جذب نکنیم، اما این موضوع خیلی بهتر است تا استقلال نهاد وکالت را نقض کنیم. آیا افزایش کمی وکیل مهم است یا افزایش کیفی وکیل؟ آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ خط قرمز ما در بحث وکالت استقلال است. وکیلی که مستقل نباشد، وکیل نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
تا زمانی که وکلا گوش مردم را میبرند و مالیات پرداخت نمیکنند لطفا سکوت کرده و ......
انحصارطلبی محکوم است با هر بهانه ای.این همه فارغ التحصیل حقوق بیکار داریم اجازه فعالیت ندارند!!!
وضعیت فعلی وکالت در ایران، باعث مشکلات زیادی شده است. یا باید نظارتی بر روی وکلا باشد و یا اینکه با مفسده های ناشی از آن ساخت‌. حرفی که در خصوص استقلال وکلا زده میشود، نباید به معنی عدم کنترل و اعمال منشور اخلاقی برای وکلا شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر