بازدید 10428
۲

شورای عالی سینما منحل شد؟ / پاسخ سازمان سینمایی: شورای عالی در دولت قبل منحل شده بود! / پاسخ تابناک: عدم تشکیل جلسات به منزله انحلال نیست

سازمان سینمایی: فعالیت شورای عالی سینِما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم منحل و تعطیل شده بود. نخستین بار در دولت دهم شورای عالی سینما تشکیل شد که پس از مدتی در دولت‌های یازدهم منحل و موجودیت و مصوبه آن ملغی و باطل شده بود... هیچ مستنداتی در مصوبات دولت پیشین مبنی بر تصویب انحلال شورای عالی سینما نیست و اگر چنین مصوباتی که قاعدتاً باید به تایید رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورای عالی سینما می‌رسیده، وجود دارد، «تابناک» امیدوار است این مستندات منتشر شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷ 21 February 2022

رئیس سازمان سینمایی در شرایطی از تشکیل شورای سینما با ریاست معاون رئیس جمهور سخن به میان آورد که سینمای ایران، سال هاست شورای عالی سینما با ریاست رئیس جمهور را دارد؛ اتفاقی که این پرسش را پیش آورده که آیا عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری سینمای ایران منحل شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه سخنان یکی از نویسندگان یکی از فیلم‌های حاضر در چهلمین دوره جشنواره فجر، پس از پایان این رویداد حساسیت برانگیز شد، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تلاش کردند تا نسبت به این اتفاق واکنش هایی نشان دهند که منجر به کاهش حساسیت‌ها شود.

در همین راستا، محمد مهدی اسماعیلی عنوان کرد: «در راستای پاسخ به نیاز بیش از پیش سینمای کشور به ارتقای نگاه، احساس مسئولیت، هم افزایی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های ذی‌ربط برای انجام اقدامات اساسی و زیربنایی در این صنعت و تحقق اهداف راهبردی در حوزه صنعت صوت و تصویر با توجه به تحولات گسترده در این حوزه به خصوص فضای مجازی، هیأت وزیران در جلسه بعدازظهر امروز خود به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با هدف مصون‌سازی، ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، با تشکیل «شورای سینما» موافقت کرد.»

شورای عالی سینما منحل شد؟
یکی از جلسات شورای عالی سینما در دولت‌های پیشین

او افزود: «گسترش فناوری نرم، هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش‌های سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر- صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و سمعی بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش‌ها و معضلات، از دیگر اهداف تشکیل شورای یاد شده است.»

بنابر اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سینما متشکل از معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آنها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

این اتفاق در حالی رخ داد که شورای عالی سینما در دولت دهم و چندین جلسه نیز با حضور رئیس جمهور وقت تشکیل شد و بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از خانه جشنواره چهلم فیلم فجر در برج میلاد، از تشکیل شورای عالی سینما به ریاست رئیس جمهوری در آینده نزدیک خبر داد؛ اما اکنون در فاصله سه هفته از وعده تشکیل شورای عالی، شورای دیگری به معاونت رئیس جمهور تشکیل شد که عملاً به منزله انحلال یا تنزل سطح این شورا از شورای عالی به ریاست رئیس جمهور، به شورا به ریاست معاون رئیس جمهور است.

اگر آن شورا منحل شده باشد، این تنزل سطح قاعدتاً به معنای توجه ویژه‌تر به سینمای ایران نیست و اگر شورای عالی سینما منحل نشده باشد، باید پرسید شورای سینمایی چه نسبتی با شورای عالی سینما دارد؟ همچنین باید پرسید، چرا همین امور در شورای عالی سینما که ترکیبی شبیه به شورای سینما داشت و تنها عضو کلیدی غایبش در شورای تازه، رئیس جمهور است، پیگیری نمی‌شود؟

 

سازمان سینمایی: قبلاً منحل شده بود!

سازمان سینمایی در واکنش به گزارش «تابناک» ضمن تایید انحلال شورای عالی سینما، این انحلال را متوجه دولت پیشین دانسته است.

در پاسخ سازمان سینمایی چنین آمده است: «با تقدیر از پیگیری اخبار و رویداد حوزه سینِما لازم به توضیح است که گزارشتابناک به گونه‌ای تنظیم شده که گویی چنین شورای در دولت‌های گذشته فعال بوده است. این در حالی است که فعالیت شورای عالی سینِما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم منحل و تعطیل شده بود. نخستین بار در دولت دهم شورای عالی سینما تشکیل شد که پس از مدتی در دولت‌های یازدهم منحل و موجودیت و مصوبه آن ملغی و باطل شده بود.

در دولت مردمی و در پی مطالبات و چالش‌های بسیار زیاد حوزه سینِما و نیاز‌های اساسی این حوزه، پس از پیگیری‌های رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارایه این طرح در هیات وزیران مصوب شد شورای سینِما با همان ساختار، ماموریت‌ها و تعداد اعضا متشکل از معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آن‌ها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتش را آغاز نماید.

این شورای سینِما بر اساس ماده ۱۳۸ مصوبه هیات وزیران و با ریاست معاون اول رئیس جمهور راه اندازی شده که از قابلیت و پشتوانه‌های اجرایی محکمی برخوردار است.

آنچه در گزارش تابناک در خصوص انحلال شورای عالی سینِما آمده درست است، ولی این انحلال ربطی به دولت مردمی ندارد و انحلال شورای عالی سینِما در دولت یازدهم صورت گرفته بود حال آن که این دوره با گستره همان ماموریت‌ها و چشم انداز فعالیت مجدداً تصویب، راه اندازی و آغاز به کار کرده است. لازم به ذکر است هیچ شورایی دیگری در این سطح وجود ندارد و این شورا به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری‌های کلان سینما در این زمینه عمل خواهد کرد.»

 

پاسخ تابناک به پاسخ سازمان سینمایی:
آیا گناه این تنزل سطح تصمیم گیری درباره سینمای ایران نیز به عهده دیگران است؟

در پاسخ به توضیحات سازمان سینمایی باید یادآور شد، شورای عالی سینما در دو دولت حسن روحانی جلساتی نداشته؛ اما این به منزله انحلال این شورای عالی نیست؛ کما اینکه عدم برگزاری جلسات شورای عالی هوافضا در یازده سال اخیر به منزله انحلال این شورا نبود و اخیراً جلسه‌ این شورا برگزار شد. هیچ مستنداتی در مصوبات دولت پیشین مبنی بر تصویب انحلال شورای عالی سینما نیست و اگر چنین مصوباتی که قاعدتاً باید به تایید رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورای عالی سینما می‌رسیده، وجود دارد، «تابناک» امیدوار است این مستندات منتشر شود.

همچنین هیچ مقام رسمی اعم از رئیس جمهور، معاون اول، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و روسای وقت سازمان سینمایی حتی در قالب یک مصاحبه اعلام نکرده بودند که این شورا منحل شده، تا دست کم بتوان این مصاحبه را مستند انحلال لفظی شورای عالی سینما در دولت قبل قرار داد. در عین حال اگر این شورای عالی منحل شده بوده، چرا سخنگوی دولت ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ از تشکیل جلسه شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور سخن به میان آورده که ویدیوی آن در خبرگزاری دولت موجود است؟!

تعداد بازدید : 23

نکته دیگر اینکه بر فرض انحلال این شورا -که تا زمان عدم انتشار مستنداتش ادعایی غیرمستند است- چرا این شورا مجدداً در سطح شورای عالی احیا نشده و با تنزل از سطح رئیس جمهور، به سطح معاون اول، جایگاه آن از «شورای عالی» به «شورا» کاسته شده است؟ چه منعی وجود داشته که از این ظرفیت مجدداً استفاده و از حضور رئیس جمهور در جلسات برای تصمیم گیری موضوعات کلان سینمای ایران بهره برده شود؟ آیا گناه این تنزل سطح تصمیم گیری درباره سینمای ایران نیز به عهده دیگران است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
احتمالا فقط خواستن یه کاری کرده باشن همین،
اصلا خود سینماهم منحل بشه مثلا چه اتفاقی می افتد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی