بازدید 4178

یک شهید و ده‌ها زخمی در درگیری‌های کرانه باختری

در جریان درگیری‌هایی که آخرین ساعات یکشنبه شب پس از یورش نیروهای اشغالگر به غرب جنین در کرانه باختری رخ داد، یک فلسطینی به شهادت رسیده و تعدادی دیگر زخمی شدند. ده ها فلسطینی نیز در محله اشغالی "شیخ جراح" قدس در پی تلاش یک قانونگذار اسرائیلی افراطی برای انتقال دفتر خود به سرزمین یک خانواده فلسطینی زخمی شدند.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 14 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: درگیری‌ها در محله سیله الحارثیه در غرب جنین بین جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن ۱۲ تن دیگر منجر شد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که مجروحان بر اثر اصابت گلوله واقعی زخمی شدند و از این تعداد جراحات ۳ تن شدید است.

همچنین نیروهای اشغالگر ورودی‌های شهرک را مسدود کردند. هلال احمر فلسطین تایید کرد که آنها از ورود خدمه آمبولانس از چند محور به شهرک جلوگیری می کنند.

یورش نیروهای اشغالگر از چند محور به شهرک با هدف تخریب منازل در آنجا آغاز شد و ساکنان آن سعی داشتند با این نیروها مقابله کنند.

هلال احمر فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در محله اشغالی شیخ جراح نیز در جریان درگیری با نیروهای اشغالگر اسرائیلی که در مجاورت منزل خانواده سالم رخ داد، ۳۱ نفر مجروح و ۱۲ نفر دیگر دستگیر شدند که در این میان مصدومیت یک کودک بر اثر اصابت نارنجک و سوختگی به ثبت رسیده است.

شاهدان عینی گزارش دادند که پلیس اسرائیل با سرکوب اهالی محله و فعالان همبستگی، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد و از اقامه نماز عصر که برای مقابله با حملات شهرک نشینان برگزار کردند، ممانعت کرد.

همچنین فیلم‌هایی در فیس‌بوک و توییتر از حملات شهرک‌نشینان به احمد الطبی، اسامه السعدی، و عفر کاسیف اعضای کنست در جریان بازدیدشان برای همبستگی با ساکنان محله شیخ جراح منتشر شده است.

نیروهای اشغالگر پس از تخلیه تمامی فعالانی که برای حمایت از خانواده سالم آمده بودند، منطقه ای را که در آن خانه این خانواده قرار دارد، بستند.

پس از حمله شهرک نشینان به خانواده سالم و تلاش برای یورش به خانه آنها، این محله شاهد درگیری بین نیروهای اشغالگر و ساکنان محله بود. این وضعیت پس از ورود ایتامار بن گویر، عضو افراطی کنست و گروهی از شهرک نشینان به حیاط خانه و تلاش برای برپایی چادربه عنوان دفتر پارلمانی وی بالا گرفت.

مدیر دفتر الجزیره اظهار داشت که نیروهای اشغالگر بن گویر را که در درگیری شهرک نشینان با ساکنان فلسطینی وانمود می‌کرد بیهوش شده است، با آمبولانس خارج کردند.

واکنش‌های داخلی

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای حمله به شهروندان فلسطینی و تلاش برای تصرف اموال آنها در قدس به ویژه در محله شیخ جراح هشدار داد.

تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش "بن گویر" برای بازکردن دفتر خود در محله شیخ جراح را "گامی تحریک آمیز و تشدید کننده که تهدید به شعله ور شدن اوضاع و کشاندن آن به میدان های خشونت است که کنترل یا مهار آن دشوار است" ارزیابی کرد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در بیانیه‌ای به اسرائیل نسبت به «عواقب ادامه این غارتگری» در محله شیخ جراح هشدار داد.

عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس تاکید کرد که "مردم شیخ جراح تنها نیستند. مردم ما در همه میدان ها با مردم شیخ جراح هستند."

القانوع با بیان اینکه «گسترش و توسعه مقاومت در کرانه باختری قوی‌ترین پاسخ به جنایات اشغالگر است»، مردم فلسطین را به متحد شدن زیر چتر مقاومت فراخواند.

جنبش جهاد اسلامی نیز "اسرائیل را مسئول کامل آنچه که مردم ما در شیخ جراح در معرض آن قرار دارند" دانست.

خضر حبیب، از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با المیادین، آنچه را که در شیخ جراح اتفاق می‌افتد، "جنایت تمام عیار" دانست و خاطرنشان کرد: «چهره زشت این رژیم نژادپرست باید افشا شود چرا که تهدیدی برای کل منطقه است."

حبیب با بیان اینکه «تمام فلسطین متعلق به مردم ماست و این رژیم چاره‌ای جز خروج ندارد»، تأکید کرد: «همه مردم فلسطین هدف قرار گرفته‌اند و بنابراین باید در مقابله با اشغالگر متحد شوند».

وی ادامه داد: ما مطمئن هستیم که اگر مردم ما در مقاومت در برابر اشغالگر متحد باشند، می توانند این پروژه صهیونیستی را شکست دهند.

محمد اللحام، یکی از اعضای شورای انقلابی فتح هم به المیادین گفت که محله شیخ جراح "به کانون توجه جهانی تبدیل شده است".

جمال حویل خاطرنشان کرد: "پاسخ طبیعی به آنچه در قدس رخ می دهد، اتحاد برای مقابله با اشغالگری است."

طلال ابوظریفه، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در مصاحبه با المیادین گفت: آنچه قدس اشغالی شاهد آن است با قوانین بین المللی در تضاد است و ما به اشغالگران از بازی با چاشنی بمب هشدار می دهیم.

ابوظریفه از اشغالگران اسرائیلی خواست تا «درس‌های نبرد شمشیر قدس» را به یاد بیاورند و همچنین خواستار «گسترش منطقه درگیری با اشغالگران در تمامی مناطق درز کرانه باختری» شد.

ابواحمد فؤاد، معاون دبیرکل جبهه مردمی فلسطین هم با تائید اینکه «همه جنایات اشغالگران مورد حمایت واشنگتن است»، خاطرنشان کرد: «سکوت و هماهنگی کاملی بین برخی کشورهای عربی و دشمن صهیونیستی وجود دارد».

وی ادامه داد: ما به حمایت از محور مقاومت اطمینان داریم و روی آن شرط می‌بندیم نه بر روی نهادهای عربی و بین‌المللی. ما همزمان در حال نبردهای زیادی هستیم و مقاومت در غزه آماده انجام این کار است. "

جنبش احرار فلسطین نیز به نوبه خود تأکید کرد که آنچه در محله شیخ جراح رخ می دهد، ادامه تجاوزات سیستماتیک صهیونیست‌ها علیه مردم ما در شهر مقدس و تحریک خطرناکی است که آرامش را در منطقه از بین می‌برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی