بازدید 3215

چرا باید در پاندمی کرونا «ماسک» بزنیم؟

برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، لازم است همه مردم در زمان های وجود بیماری در جامعه بویژه در فضاهای سرپوشیده مثل اتوبوس، مترو، فروشگاه‌ها و همچنین مکان هایی که افرادی غیر از اعضای خانواده حضور دارند، ماسک بزنند.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷ 10 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، استفاده از ماسک برای فرد ِ ناقل بیماری، اهمیت بیشتری دارد؛ ولی از آنجا که افراد ناقل بیماری کرونا ممکن است بدون علامت باشند، استفاده از ماسک برای همه ضروری است.

دکتر فرشید رضایی _ رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درباره چرایی استفاده از ماسک در زمان پاندمی کرونا گفت: از زمان شروع پاندمی کرونا برای کاهش خطر و احتمال ابتلا به بیماری، زندگی انسان ها با ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی گره خورده است و اهمیت ماسک زدن همگانی در تمام کشورها شناخته شده است، اما خوب است در مورد ماسک و روش های صحیح ماسک زدن بیشتر بدانیم.

به گفته وی، یکی از روش‌های اصلی انتقال بیماری کرونا، قطرات و ذرات ریز تنفسی است که هنگام نفس کشیدن (حتی در حال سکوت)، صحبت کردن، آواز خواندن (بویژه با صدای بلند و دسته جمعی) و سرفه یا عطسه خارج می شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری کرونا هیچ‌گونه علامت تنفسی ندارند. از طرفی در اوایل ابتلا به بیماری نیز افراد مبتلا معمولا بدون علامت هستند، اما حتی در این شرایط نیز انتقال بیماری از طریق قطرات و ذرات ریز تنفسی وجود دارد و می تواند دیگران را بیمار کند. بنابراین برخی از افراد می‌توانند ناقل باشند، در حالیکه خود از آن خبر ندارند.

رضایی گفت: با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از انتشار ویروس، لازم است همه مردم در زمان های وجود بیماری کرونا در جامعه به ویژه در فضاهای سرپوشیده مثل اتوبوس، مترو، فروشگاه‌ها و همچنین مکان هایی که افرادی غیر از اعضای خانواده حضور دارند، ماسک بزنند. استفاده از ماسک برای فرد ِ ناقل بیماری، اهمیت بیشتری دارد؛ ولی از آنجایی افراد ناقل بیماری کرونا ممکن است بدون علامت باشند، استفاده از ماسک برای همه ضروری است.

حدود رعایت فاصله اجتماعی، در صورت داشتن ماسک چقدر است؟

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت افراد از نظر ابتلا به بیماری، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و احتمال انتشار ویروس باید توجه کرد که در تماس فرد سالم با فرد بیمار در صورتی که هر یک از آنها ماسک نداشته باشند و فاصله کمتر دو متر داشته باشند، احتمال انتشار ویروس خیلی زیاد است. در تماس فرد سالم دارای ماسک با فرد بیمار بدون ماسک در صورتی که کمتر از ۲ متر با یکدیگر فاصله داشته باشند، باز هم احتمال انتشار ویروس زیاد است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رضایی گفت: در تماس فرد سالم بدون ماسک با فرد بیمار دارای ماسک در صورتی که کمتر از ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند، احتمال انتشار ویروس متوسط است. همچنین در تماس فرد سالم با فرد بیمار در صورتی که هر دو دارای ماسک باشند و کمتر از دو متر با یکدیگرفاصله داشته باشند، احتمال انتشار ویروس کم است. در نهایت در تماس فرد سالم با فرد بیمار در صورتی که هر دو دارای ماسک باشند و بیش از دو متر با یکدیگرفاصله داشته باشند، احتمال انتشار ویروس خیلی کم است.

وی تاکید کرد: همچنین احتمال انتشار ویروس زمان ماندن در خانه تقریبا صفر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر