بازدید 15183

علائم کبد چرب در زنان چیست؟

به طور معمول کبد، حاوی مقداری چربی است. با این حال اگر این میزان افزایش یابد، این شرایط می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود. این بدان معنی است که کبد قادر به عملکرد طبیعی نیست.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 09 February 2022

علائم کبد چرب در زنان چیست؟

به گزارش «تابناک»، بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که بیش از ۵ درصد چربی، در کبد وجود داشته باشد. این بیماری یکی از انواع بیماری های کبد است. گاها پزشکان بیماری کبد چرب را بیماری خاموش می‌نامند. این نام‌گذاری به این دلیل است که حتی با پیشرفت بیماری، فرد ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکند. بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که بیش از ۵ درصد چربی، در کبد وجود داشته باشد.

با این حال، بیماری کبد چرب می‌تواند کبد را بزرگتر از حد معمول کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، این احتمال وجود دارد که باعث درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم، که ناحیه بین باسن و قفسه سینه است، شود.

علائم کبد چرب در زنان

تشخیص قطعی کبد چرب باید با انجام آزمایش خون یا سونوگرافی و توسط پزشک انجام شود. در مراحل اولیه این بیماری، علائم بیرونی مشخصی مانند احساس خستگی دیده نمی‌شود، به همین دلیل به آن بیماری خاموش کبد هم می‌گویند؛ اما آگاهی از بعضی علائم کبد چرب در زنان می‌تواند به تشخیص زودهنگام آن کمک کند. علائم کبد چرب در زنان عموما با نشانه‌هایی مانند خون‌ریزی شدید در دوران قاعدگی، نامنظم شدن دوره تخمک‌گذاری، حالت تهوع، احساس خستگی و بی‌اشتهایی همراه است. در بیماری سیروز کبدی علائمی مانند بوی بد دهان، زردی پوست و چشم‌ها وجود دارد.

تشخیص بیماری کبد چرب در زنان مبتلا

این احتمال وجود دارد که زنان مبتلا به کبد چرب ندانند، چه زمانی باید از پزشک مشاوره بگیرند زیرا بیماری کبد چرب اغلب علائمی ندارد.

به طور کلی در چنین مواردی پزشکان تاریخچه پزشکی، رژیم غذایی، عادات و سبک زندگی فرد را در نظر خواهند گرفت. همچنین آن‌ها معاینه فیزیکی و آزمایشات دیگری را برای کمک به تشخیص بیماری کبد چرب انجام خواهند داد.

معاینه فیزیکی می‌تواند شامل بررسی قد و وزن جهت شناسایی شاخص توده بدنی (BMI) زنان مشکوک به بیماری کبد چرب باشد.

همچنین پزشک علائم زردی و مقاومت به انسولین را بررسی کرده و در نهایت بزرگی کبد را مشخص می‌کند.

به طور معمول آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا سطح آنزیم‌های خاص کبدی در زنان مشکوک به بیماری بالاتر است یا خیر.

تست‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI می‌توانند به شناسایی چربی در کبد یا سایر علائم بیماری کبد چرب کمک کنند.

این احتمال وجود دارد که پزشک بیوپسی انجام دهد. بیوپسی شامل وارد کردن یک سوزن در کبد و برداشتن یک نمونه کوچک از بافت است. سپس یک تکنسین آزمایشگاه بافت را جهت تشخیص بیماری بررسی می‌کند. در این روش، از یک بی‌حس کننده موضعی به منظور بی حس کردن ناحیه استفاده می‌شود.

علائم کبد چرب در زنان باردار

کبد چرب در دوران بارداری بیماری نادری است و تعداد کمی از زنان به آن مبتلا می‌شوند؛ اما آگاهی و شناخت علائم کبد چرب در زنان باردار، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. عامل اصلی این بیماری، تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. افزایش چربی در کبد می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد و باعث عفونت، خون‌ریزی و نارسایی کبد یا کلیه شود. تغذیه سالم، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای و توجه به توصیه‌های پزشک، احتمال ابتلا به کبد چرب را در زنان باردار کاهش می‌دهد.

استفراغ، زردی چشم و پوست، درد در قسمت بالا و سمت راست شکم و خستگی از علائم کبد چرب در زنان باردار است. این بیماری در اکثر زنان بعد از زایمان و با تغییر در سطح هورمون‌هایشان، بهبود پیدا می‌کند.

درمان کبد چرب در زنان

یکی از راه‌های درمان چربی کبد در زنان، کاهش وزن است. کاهش ۵ درصد از وزن بدن می‌تواند روند درمان را سرعت بخشد. همان طور که گفتیم، کبد تنها اندامی در بدن است که توانایی بازسازی و احیا خود را دارد؛ بنابراین توجه به راهکارهای درمانی و توصیه‌های پزشک می‌تواند درمان بیماری را آسان‌تر کند.

منبع: مدرسه آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست