بازدید 5694

به ناموس‌پرستی مردسالارانه، نه بگوییم

این چندمین بار است که در ایران چنین جنایتی اتفاق میفتاد.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 08 February 2022

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، صادق زیبا کلام نوشت: پدری، شوهر، برادری یا حتی پسری برای پاک کردن «لکه ننگی» که همسر، خواهر، دختر یا حتی مادر ایجاد کرده او را بطرزفجیعی کشته اند. «لکه ننگ» هم عبارتست از داشتن رابطه نامشروع با مرد دیگری.

اینکه چنین جنایاتی در جوامع پیشرفته ترخیلی بندرت رخ میدهندمبین آنست که این نوع رفتارها لزوما در ذات انسان‌ها نیست. به عبارت دیگر،"غیرت" و "تعصبات ناموسی" لزوما در ذات انسانها نیست و رفتاری است که مردان ایرانی آنرا از مناسبات اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران کسب میکنند.

سوال اساسی آنست که آیا من و شما که در این جامعه مردسالار زندگی میکنیم، آیا نظام و نهادهای تربیتی‌ و حکومتی‌مان در قبال این دست رفتارهای خشونت‌آمیز مردان مسولیتی نداریم؟

اگر جامعه اینگونه رفتارها را طبیعی بداند که جای بحث زیادی باقی‌نمیماند. اما اگر این رفتارها ناهنجار و ناپسند هستند، آیا نظام تربیتی ما در قبال زدودن آنها وظیفه‌ای ندارد؟ آیا زدودن آنها در آموزش و پرورش و در سایر نهادهای فرهنگی و تربیتی مان اساسا گنجانده شده‌اند؟

جالب است که نظام در قبال حجاب و پوشش خانم‌ها، در قبال تصمیم به ادامه بارداری آنها و رابطه شان با مردان دیگر، خود را موظف به دخالت میداند.اما ظاهراً حفظ جان زنان جز وظایفش تعریف نمی‌شوند.

آیا پدر، شوهر و برادرحق دارند هر بلایی که خواستند بر سر زنان و دختران بیاورند بواسطه آنکه "غرور" ، "غیرت" و "مردانگی" شان خدشه دار شده؟ آیا مرد در نظام ما "صاحب" زن تعریف میشودو مجاز است هر طور خواست با او رفتار نماید؟ آیا مراد ازالگوی "سبک زندگی ایرانی-اسلامی" همین است؟ همین که مردان هر طور که خواستند با زنان رفتار نمایند؟ الگو گرفتن جوامع دیگر از "سبک زندگی ایرانی- اسلامی" پیشکش مان، دختران خودمان از فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جامعه مان،چقدر الگو گرفته اند و چقدر این الگو برایشان مطلوبیت داشته؟

می ماند پرسش آخر: جامعه ای که جلودار اعدام در دنیاست و به نسبت جمعیتش شاید فقط عربستان و چین بالاتر از آن بایستند ، نظامی که۴۳است عدالت و رافت اسلامی از آن رخت بر بسته و خرد کردن،خشونت و بی رحمی در برابر مخالفین را افتخار میداند، چقدر قتلهای ناموسی و تلاش برای از بین بردن فرهنگ منحط مردسالار پشت قتلهای ناموسی برایش از اهمیت برخوردار است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۰
نه صادقی نه کلامت زیباست.
چرا دارید اطلاعات غلط میدهید به مردم؟ ایشان از طریقه اینستاگرم یک مرد سوری را در ترکیه شناخته، در حالی‌ که متاهل بوده، بچه و مرد خودش را رها کرده رفته به ترکیه و با اون ازدواج کرده است. کجای اینکار صحیح است؟ اصلا درخواست طلاق کرده؟ اصلا مشکل داشته؟ نه، هیچ شاهدی نیست.

اینستاگرام و عاشق شدن‌های مجازی مردم را بیمار کرده است. آن مرد حق کشتن زنش را ناداشته است، اما مجازات چنین زنی‌ (زنای محصنه) کمتر از اعدام نیست.
زنده باد آقای زیبا کلام
وقتی تصمیم گیری سیاستمداران بر مبنی غیرت و غرور و .. هست و روابط با سایر کشورها رو احساسات تعیین می کند دیگه چه انتظاری از مردم عادی دارید؟
کاری به موضوع‌ خبر نداریم
اما قحط الرجاله که ایشون نظرش توی این سایت درج بشه؟
گروه جناب دکتر قصد صحیحی را هدف گرفته اند ولی عنوان کاملا مناسبی برای آن انتخاب نکرده اند. نکته دیگر اینکه، آیا در رابطه با این مشکل، فقط به رفتار مرد جنایتکار باید نه گفت یا چیزهای دیگری هم هست که باید به آن نه گفت ؟
حالا این کی هست؟
غیرت یعنی نباید غیر وارد حریم شود.
شخص باغیرت در مورد اوباش گری پسر یا برادر یا پدرش همانقدر ناراحت می شود که در مورد دختر ، خواهر و مادرش
بنابراین غیرت عبارت است از حفاظت از حریم و ناموس در مقابل غیر
البته نباید اعمال مجرمانه متعصبین خشک مغز را غیرت نامید.
نه باید در مقابل بی ناموسی بی خاصیت و خنثی بود و نه چنان عصبی شد که مرتکب جنایت بر خلاف قانون و شرع شد.
بلکه باید نسبت به آن عرق و رگ داشت و محافظت معقول کرد
آقای دکتر ناموس پرستی چطور در ذات انسان نیست ، لااقل از پنگوئن یاد بگیرید ، آقای دکتر اینکه در جوامع پیشرفته این اتفاقات کمتر می‌افتد فقط جهان‌بینی فمنیستی و ماکیاولی آنهاست ، در غرب کانون خانواده اصلا مفهومی ندارد .
چرا عادت داریم در مواردی که از خشونت خودسرانه و خود تصمیمگیرانه و خود تشخیص دهنده که ربطی به فرهنگ ایرانی و عقاید مبتنی بر دین ندارند، این چنین از آنطرف بام بی افتیم و افراط را در این موارد اتفاق افتاده و تفریط را در قانونگذاری پیش بگیریم؟؟؟ فرموده اید: *به عبارت دیگر،"غیرت" و "تعصبات ناموسی" لزوما در ذات انسانها نیست و رفتاری است که مردان ایرانی آنرا از مناسبات اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران کسب میکنند*. که صد البته اینگونه نیست، غیرت و تعصبات ناموسی در نهاد بشر و بشریت است و همین مواردی که شما به ناحق آنرا از خصوصیات بشر نمیدانید، باعث دوام و قوام خانواده و جامعه میشود، سوء برداشت نشود که من موافق با عمل شتنیع و بی رحمانه ی پدران و شوهران و برادرانی هستم که تشخیص به کشتن زن، خواهر، دختر و یا مادر خود میدهند، غیرت و ناموس پرستی همیشه با عقل و درایت و فهم همراه است و بخاطر همین است که خانواده قوام و دوام پیدا میکند و مشخصه ای از خانواده در جامعه نمود پیدا میکند، وگر نه بمانند جوامع غربی، خانواده ای وجود ندارد، 63 درصد بلکه بیشتر زندگی همباشی دارند و خیلی راخت عوض میکنند همخواب خود را و بچه ی متولد شده پدر خود را درک نمیکند و حتی در بعضی مواقع نمی شناسد، بجز نام و فامیلی و عکس از او. چون مادر این حق قانونی را دارد که فامیلی فرزند را به فامیلی خود تبدیل کند، کسانی که از آنور بام می افتند، آیا سالهای بعد را درنظر گرفته اند؟؟!؟!؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی