بازدید 4754

جزییات تعطیلی موقت ۱۱۰ کارخانه فولادی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: در یک ماه اخیر ۱۱۰ کارخانه فولادی تولید خود را به تعویق انداختند. سیاست‌های اشتباه وزیر صمت باعث چنین شرایطی شده است که به طور دستوری قیمت محصولات فولادی را کاهش داد. 
کد خبر: ۱۱۰۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 08 February 2022

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: در یک ماه اخیر ۱۱۰ کارخانه فولادی تولید خود را به تعویق انداختند. سیاست‌های اشتباه وزیر صمت باعث چنین شرایطی شده است که به طور دستوری قیمت محصولات فولادی را کاهش داد. 

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولادی اظهار کرد: تعطیلی کامل در این کارخانه‌های فولادی رخ نداده، بلکه در یک ماه اخیر ۱۱۰ کارخانه فولادی تولید خود را معوق کردند. سیاست‌های اشتباه وزیر صمت باعث چنین شرایطی شده است، وزیر به طور دستوری قیمت محصولات فولادی را کاهش داد، مثلا قیمت میلگرد از ۱۸ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده است. مسلما با چنین دستوری باید قیمت صنایع بالادستی هم کاهش می‌یافت اما کاملا برعکس عمل شده و قیمت این محصولات که خوراک کارخانجات فولادی هستند افزایش یافت. 

وی افزود: قیمت آهن اسفنجی که یکی از این خوراک‌ها است ۲ هزار تومان افزایش داشت درحالی که در حوزه نورد طویل و ذوب با ۳ هزار تومان کاهش مواجه بودیم. ۱۱۰ کارخانه‌ای که کار خود را معوق کرده‌اند مربوط به حوزه ذوب بودند. نوردی‌ها وضعیت بدتری دارند، ذوبی‌ها می‌توانند تا مشخص شدن وضعیت تولید نکنند اما نوردی‌ها به علت بدهی‌های سنگینی که به بانک‌ها دارند، مجبور هستند با زیان تولید کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: وزیر صمت سود شرکت‌های خصولتی را از جیب زیان شرکت‌های خصوصی افزایش داده است و این افزایش کاملا مهندسی شده و دستوری بوده است. در ۵۳ سالی که در این صنعت فعالیت داشتیم، نه در انقلاب و نه در دوره جنگ فاجعه‌ای که دولت سیزدهم ایجاد کرده را شاهد نبوده‌ایم. وزارت صمت و دولت این کار را انجام داده‌اند و ایمیدرو هم پشت آن بوده است.

وی اضافه کرد: مجلس در جریان این موضوع است و حدود ۳۰ امضا برای استیضاح وزیر جمع شده است‌. صنعت خودرو با حمایت‌های طولانی و تعرفه‌های حدود ۳۰۰ درصدی هنوز زیان‌ده است، اما ما یکی از بهترین فولادها را با ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی تولید می‌کنیم اما وزیر صمت در این ۳ ماه صنعت فولاد کشور را به نابودی کشانده است. حتی آقای فاطمی‌ امین گفته‌اند که هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد اشتباه بوده، شاید این سیاست‌ها را پیش می‌گیرند تا این هدف محقق نشود. 

شهرستانی در پاسخ به سوالی پیرامون علت لغو تجمع اعتراضی فولادی‌ها در مقابل وزارت صمت گفت: وزارت صمت از ما خواست که تجمع خود را که در اعتراض به این مسائل بود لغو کنیم. کارهایی هم انجام دادند، برای مثال اگر شرکتی کمتر از ۵۰ درصد عرضه خود را به فروش می‌رساندند، دامنه نوسان منفی ۳ درصد می‌خوردند. به علت اینکه عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است، متقاضیان تنها قیمت کف را خریداری می‌کردند، قیمت‌های بالاتر ۳ درصد منفی می‌شدند و روز بعد دوباره تنها این شرکت‌ها فروش داشتند. بنابراین این گرداب منفی ادامه پیدا می‌کرد تا اینکه ۳ درصد منفی حذف شد. علاوه بر این گفتند عرضه آهن اسفنجی را به ۸۰ هزار تن می‌رسانند که این هم فعلا محقق نشده است.

وی در مورد علل کمبود تقاضا خاطرنشان ساخت: میزان عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است، برای مثال ما ۱۹ میلیون تن تولید شمش داریم درحالی که تنها ۱۲ میلیون تن مصرف داخلی است، بنابراین با کمبود تقاضا مواجه می‌شویم. تولیدکنندگان را مجبور کردند که ابتدا محصول خود را در بورس عرضه کنند و آنچه باقی ماند را می‌توانند صادر کنند، این سیاست موجب ایجاد چنین مشکلی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس