بازدید 73375
۱

اظهارات مهم خطیب زاده در باره مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هیات مذاکره کننده ایران ان‌شاءالله فردا عازم وین خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳ 07 February 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که در جریان مذاکرات وین در حوزه اخذ تضمین ها پیشرفت هایی حاصل شده و این پیشرفت ها در چه حوزه هایی بوده است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اجازه بدهید آنچه که در میز گفت وگوها مطرح و در مورد آن رایزنی می شود در فضای عمومی مطرح نشود.

وی ادامه داد: در حوزه اخذ تضمین ها در مورد ابعاد مختلف آن با ارائه راهکارهای خلاقانه و با ابتکاراتی که صورت گرفته بحث و رایزنی شده است. توافقاتی حاصل شده است ولی نباید فراموش کنیم که در مورد هیچ چیزی توافق نمی شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق انجام شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و آذربایجان و سفر مقامات دو کشور به تهران و باکو اظهار کرد: روابط ایران و آذربایجان از برخی از سوءتفاهمات رسانه ای عبور کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه روابط با کشورها بحث دیپلماسی عمومی برای ما مهم است و در متن حضور دارد، گفت: بین ایران و آذربایجان در حوزه موضوعات دوجانبه موضوع بازسازی و همکاری های منطقه ای، اقدامات و همکاری لازم در حال انجام است. برای نمونه در مورد کریدور خلیج فارس تا دریای سیاه درست است که ایران هماهنگ کننده این روند است ولی آذربایجان، ارمنستان، یونان و بلغارستان نیز در این روند حضور دارند. ایران در حوزه منطقه ای بر روی ترتیبات منطقه ای درون زا تأکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال در مورد حملات نظامی اخیر ترکیه به منطقه شمال عراق و تحلیل برخی از رسانه های ترکیه ای مبنی بر اینکه این حملات پیام هایی را از سوی ترکیه به ایران و حتی آمریکا دارد و یک نوع جنگ ژئوپلیتیک است، تصریح کرد: احترام به تمامیت ارضی عراق موضوعی جدی برای ایران است.

وی ادامه داد: مرزهای ایران و ترکیه سال های سال مرزهای صلح و دوستی بوده اند و روابط دو کشور روابط طبیعی است و سال هاست که ما از منازعات ژئوپلیتیک دور بوده ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه در موضوعات مختلف با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند، اظهار کرد: در برخی از این حوزه ها مواضع دو کشور به یکدیگر نزدیک است و در برخی از حوزه‌ها نیز تلاش مان این است که از اختلاف نظرها عبور کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده که آقای گلبدین حکمت یار یکی از مقامات سابق افغانستان به تازگی به ایران سفری داشته است و آیا این خبر تأیید شده است، گفت: رفت‌وآمد چهره‌های افغانستانی به ایران امر تازه‌ای نیست. تهران به صورت منظم میزبان گروه ها و چهره های مختلف محترم افغانستانی بوده است. در چارچوب این مسیر که در انجام گفت‌وگوهای بین افغانی تأکید دارد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم.

خیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه گفته شده در جریان تحولات اخیر در افغانستان حدود یک میلیون نفر افغانستانی به ایران آمده‌اند و برخی از آن ها با ویزاهای یک ماهه و سه ماهه آمده اند و اکنون با توجه به مدت زمان اتمام ویزای‌شان با مشکلاتی روبرو هستند، تصریح کرد: ما در خصوص بی جاشدگان افغانستانی، در ایران با یک معضل جدی روبرو هستیم. در بازه زمانی که فضای ناامنی در افغانستان حاکم شده بود با سیل عظیم بی جاشدگان به مرزهای ایران مواجه شدیم. بسیاری از آن ها به صورت غیرقانونی و برخی دیگر نیز به صورت قانونی وارد شدند. ما تلاش کرده ایم چه آن هایی که به صورت قانونی و چه آن هایی که به صورت غیرقانونی به ایران آمده اند در وضعیت مناسب انسانی قرار بگیرند.

وی با اشاره به حضور چندین میلیون مهاجر افغانستانی به ایران و اینکه ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم، گفت: متأسفانه هیچ کمک قابل توجهی از سوی نهادها و سازمان های بین المللی به ایران صورت نگرفته در حالی که آن ها وضعیت سخت و دشوار اتباع افغانی را می دانند.

وی افزود: در مورد آن هایی که مدت ویزای آن ها تمام شده تلاش کردیم که این ویزاها را تمدید کنیم و روند مربوط به آن را تسهیل کنیم ولی جمعیت چندصدهزارنفری جمعیت زیادی است.

خطیب زاده افزود: ما همچنین تمام تلاش مان را می کنیم که افغانستان دارای فضای مناسبی باشد که افغانستانی های باغیرت بتوانند در کشور خودشان زندگی محترمی داشته باشند.

سخنگوی وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه های غربی اعلام کرده اند که دور هشتم مذاکرات وین از فردا سه شنبه از سر گرفته خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله هیئت مذاکراتی ایران فردا عازم وین خواهند بود و این انتظار وجود دارد که همه هیئت ها فردا برگردند و رایزنی‌ها و گفت وگوها از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: طبیعی است که ایران انتظار دارد که تصمیمات لازم و ضروری از سوی طرف های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد، در موضوع رفع تحریم ها و انتفاع ایران از برجام.

خطیب زاده افزود: انتظار ما این است که هیئت ها از جمله آمریکایی ها با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتشان در راستای برجام و رفع تحریم ها به وین برگردند. موضوعات قابل توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست.

وی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که اظهارنظرهای مثبت در مورد مذاکرات و برجام در عمل تبدیل به اجرای تعهدات شود، تأکید کرد: مقامات آمریکایی باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلط آن ها در خصوص خروج غیرقانونی از برجام و عدم انجام تعهداتشان را نمی توانند از جیب ملت ایران بپردازند. آن ها باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و در عمل نشان دهند که از مسیری که رفته اند برگشته اند و برخی از اظهارات که بیانگر این است که آن ها حاضر نیستند هزینه تصمیمات غلط خود را بپردازند مانع بزرگی در این زمینه است. ما منتظر می مانیم که در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه اروپایی ها نیز در حوزه برجام بی عملی های مفصل و مکرری داشته اند، ادامه داد: تنها راه این است که به تعهدات خود عمل کنند و از بی عملی مطلق عبور کنند و برای یک بار نشان دهند که از اراده و توان لازم برای انجام تعهداتشان برخوردار هستند و کنشگران قابل اتکایی در نظام بین الملل هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اقدامات و برنامه های برخی از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور علیه زبان فارسی و اظهارنظرهای مختلف مطرح شده در این زمینه گفت: برخی تلاش ها، دسیسه ها و توطئه ها علیه هویت ایران و علیه ملت بزرگ ایران در جریان است که البته این ها امر جدیدی نیست و نیت آن هایی که این توطئه ها و دسیسه ها را علیه ملت بزرگ ایران انجام می دهند بر کسی پوشیده نیست. آن ها در جنگی وارد شده اند که از قبل در آن شکست خورده هستند، جنگ علیه هویت ایرانی و زبان فارسی.

وی با بیان اینکه زبان فارسی، زبانی است که تاریخ ما را پیوند داده است و با آن خاطرات مشترک یک ملت را تکرار می کنیم، گفت: حتی کسانی که آشنایی کمی با ادبیات فارسی دارند با جایگاه زبان فارسی آشنا هستند. این دسیسه ها مثل کف روی آب هستند و خیلی تأثیرگذاری ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد تمدید برخی از معافیت های تحریمی در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران گفت: این ها اسقاطی هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی خود و نقض تعهدات این کشور ملغی کرده بود. این اسقاطیه ها مرتبط با تعهدات هسته ای است و آنچه که امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خاص طرف آمریکایی بوده است.

خطیب زاده افزود: تمرکز جدی ما در حوزه انتفاع اقتصادی ایران و مردم ایران از برجام است و متأسفانه در این حوزه هیچ اقدامی انجام نشده است. آمریکا تصمیم گرفته در حوزه ای که خودش می خواهد اقداماتی را انجام دهد و این ها مواردی نیست که ارزش پرداخت جدی داشته باشد. آنچه که ارزش دارد این است که آمریکا با دستور کار مشخصی و گرفتن تصمیمات لازم به وین برگردد.

وی افزود: ایران و طرف های برجامی تصمیمات سخت خود را همان زمانی گرفتند که در برجام ماندند و اجازه دادند که این توافق زنده بماند. امروز آمریکا باید به جای فرافکنی که کمک موثری به تغییر رفتار او نمی کند با یک دستور کار مشخص و اخذ تصمیمات سیاسی برای رفع تحریم ها و انجام تعهداتش به وین بیاید و اگر چنین اتفاقی رخ دهد در کوتاه ترین زمان توافق حاصل می شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هیئت مذاکراتی ایران با ظرفیت ملی، تمامی اجازه های لازم و توان خود از روز اول به وین رفته است و امیدواریم که این تصمیمات از سوی طرف مقابل اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در ارتباط با انجام دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در عراق و رایزنی تلفنی اخیر نخست وزیر عراق با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در این زمینه اظهار کرد: همان طور که آقای رئیس جمهور نیز در جریان رایزنی با نخست وزیر عراق مطرح کردند ما از انجام گفت و گوها بین تهران و ریاض استقبال می کنیم و از تحرکات و تلاشهای دولت عراق نیز برای گسترش دیپلماسی در منطقه استقبال و قدردانی می کنیم.

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای انجام مذاکرات آمادگی داشته و در اینجا نیز بار دیگر آمادگی خود را برای شرکت در دور بعدی مذاکرات در بغداد اعلام می کنیم ما آماده ادامه مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد هستیم و تعیین تاریخ و زمان دور بعدی مذاکرات منوط به اراده ای است که در ریاض باید ایجاد شود و به محض این که این اراده شکل بگیرد ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، در ارتباط با تصمیم اخیر اتحادیه آفریقا مبنی بر لغو عضویت ناظر رژیم اشغالگر قدس در این اتحادیه اظهار کرد: تصمیم دسته جمعی ۵۵ کشور اتحادیه آفریقا نشان داد که اقدامات رژیم اشغالگر قدس برای عادی سازی خود در صحنه بین الملل یک اقدام ابتر است و ما از این تصمیم بخردانه و درست اتحادیه آفریقا حمایت می کنیم. از کشورهایی که در مقابل اقدامات این رژیم موضع گرفتند حمایت می کنیم و این اقدام اتحادیه آفریقا یک پیام بزرگ دارد برای کسانی که در منطقه با سوء محاسبه در مسیر عادی سازی روابط با این رژیم حرکت می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در زمینه سفر مجدد سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق و رایزنی هایش با گروههای شیعه در این کشور جهت ایجاد وحدت بین آنها خطاب به خبرنگار پرسش کننده تصریح کرد: من به شما توصیه می کنم که در ارتباط با این موضوع با سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کنید.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش داشته که از نهادهای قانونی و همچنین ایجاد وفاق و وحدت در عراق حمایت کند و از حضور تمام گروهها در شاکله دولت عراق حمایت می کند. از منافع مردم عراق حمایت و پشتیبانی می کند و در این مسیر از تمامی تلاشهای ممکن بهره گرفته و می گیرد.

وی همچنین در مورد نوع واکنش گروههای عراقی در ارتباط با این اقدامات گفت: در این زمینه شاهد رویکرد مثبت و سازنده اغلب گروههای عراقی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به تازگی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که با ایران و رئیس جمهور ایران در ارتباط با موضوع گاز رایزنی و گفت و گو کرده است ولی اخیرا خبری منتشر شد که قرار است بین ترکیه و اسراییل در مورد انتقال گاز تفاهم هایی صورت بگیرد و گاز از اسراییل به ترکیه و سپس اتحادیه اروپا منتقل شود خطاب به خبرنگار پرسش کننده اظهار کرد: من در جریان جزییاتی که شما اشاره کردید قرار ندارم.

وی افزود: رژیم اشغالگر قدس از هر فرصتی استفاده می کند که دست و پای دراز و نامتقارن خود را در منطقه گسترش دهد و باعث ایجاد ناامنی در منطقه شود و حوزه ناامنی را در منطقه گسترش دهد.

خطیب زاده تاکید کرد: همسایگان ما از منطقه آگاهی دارند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط می دانند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در حوزه تضمین ها، ما نمی توانیم این تضمین را بدهیم که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نشود افزود: موضوعی که شما اشاره کردید بهترین دلیل است که ایران و ۱+۴ به درستی اصرار داشته باشند که آمریکا باید تضمین های لازم را برای اجرای تعهداتش در اینده بدهد. ما نمی توانیم شاهد این باشیم که بار دیگر آمریکا با عدم انجام تعهداتش نظام بین المللی را به تمسخر بگیرد و از مکانیزم های داخل برجام به ضرر برجام استفاده کند و شرکت هایی که می خواهند با ایران همکاری و تجارت داشته باشند مورد تهدید آمریکا قرار بگیرند.

زمان رسیدن به توافق را دو چیز مشخص می کند
خطیب زاده در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: ما در حوزه های مختلف مذاکراتی پیشرفت های قابل توجهی داشتیم در حوزه تضمین ها نیز ایده ها مطرح شده است مکتوب شده است چارچوب توافق و چشم انداز متنی توافق روشن است و این که آمریکایی ها با چه پاسخ هایی به سوالات مطرح شده به وین بیایند روشن می کند که ما چه زمانی به توافق می رسیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که طرف های غربی مطرح کرده اند که احتمالا این دور از مذاکرات دور آخر است و آیا ایران نیز تصور بر این دارد که این دور ازمذاکرات دور نهایی و دور آخر خواهد بود افزود: اگر طرف های مقابل می گویند که این دور از مذاکرات دور آخر است روشن است که باید با پاسخ های درست در راستای اجرای تعهداتشان به وین بازگردند.

وی افزود: اگر طرف های مقابل به ویژه آمریکایی ها که فردا در وین حضور پیدا می کنند همین فردا اعلام کنند که تضامین لازم را ارائه می کنند و به تعهدات خود عمل می کنند فردای آن روز توافق قابل دسترسی است. ولی اگر این گونه اظهارات برای بازی های رسانه ای و اطلاعاتی در فضای عمومی باشد ایران به این ضرب الاجل های ساختگی فکر و توجه نمی کند.

خطیب زاده در همین مورد تاکید کرد: زمان رسیدن به توافق را دو چیز مشخص می کند ، پاسخ آمریکا به سوالات مطرح شده و انجام تعهدات از سوی این کشور و همچنین سرعت طرف های مقابل در میز مذاکرات برای آنچه که باید به سرعت انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در خصوص دادگاه برگزارشده موسوم به دومین دادگاه حوادث آبان ماه در لندن اظهار کرد : هر نمایشی کارگردان و بازیگرانی دارد و برخی برای آن صحنه و تماشاچی را فراهم می‌کنند.

وی با بیان این که وارد بازی های نمایشی نمی شوم، تصریح کرد : آنچه در این جا مهم است، این است که دولت و مقامات انگلیس باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران و همچنین آماده کردن این فضاهای مسموم تبدیل کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد : لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود ضد ملت ایران ادامه دهد. رفتارهای انگلیس مسبوق به سابقه است.
خطیب زاده تصریح کرد : هیچ دولت مسئولی این‌چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند و ضد ملت ایران توطئه‌های شبانه‌روزی دارند، آماده کند .

وی در این ارتباط گفت: اعتراضات جدی خود را در این زمینه به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این رفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.

خطیب زاده در مورد اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حصول توافق در وین گفت: برخی اوقات جملات مقامات این رژیم جعلی، خبری است و از جنس پیش بینی نیست و می‌خواهند بگویند در حال این توطئه‌ها هستیم.

وی با بیان این که این منطقه از روزی که رژیم اشغالگر قدس با دسیسه درست شد، روی خوشی ندیده است، افزود: این رژیم مبنای ترور و خونریزی و ناامنی در همه جای منطقه بودند و طبیعی است زبان دیپلماسی و تفاهم برای آنها خطر است و تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای در فضای ایران هراسی و ایران ستیزی بدمند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص محکوم شدن سه عضو گروهک الاحوازیه در دانمارک، تصریح کرد : آنچه به آن اعتراف شد، نکته ای بود که سالها جمهوری اسلامی ایران به آن تأکید می کرد.

وی در همین زمینه افزود : متأسفم که به رغم احراز مسئولیت قطعی برخی گروهک‌های تروریستی از جمله الاحوازیه در جنایت ضد مردم ایران و آگاهی قطعی این کشورها از وابستگی این گروهک‌های تروریستی توسط برخی کشورها از جمله عربستان و همچنین آگاهی از فعالیت‌های این گروهک‌های تروریستی در اروپا، این کشورها پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی قرار دارند .

خطیب زاده افزود : به رغم اعلان قرمز برای گروهک‌های تروریستی، این کشورهای اروپایی در رفتاری دوگانه سرباز زدند که سران جنایتکار این گروهک‌ها را اخراج و تحویل ایران بدهند.

وی تاکید کرد : بدیهیات اخلاق و حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند این کشورها از استانداردهای دوگانه فاصله بگیرند و به بهشت امنی که برای این گروهک‌ها درست کردند، خاتمه دهند.

خطیب زاده تصریح کرد : به برخی کشورهای منطقه که منابع مالی و لجستیکی این گروهک ها را تأمین کرده اند، مجددا هشدار می‌‎دهم که ایران ثابت کرده که برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند و شوخی هم ندارد.

درباره مانور دریایی آمریکا با رژیم صهیونیستی و عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مانور دریایی آمریکا با رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه نیز اظهار کرد : حضور نامشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه دهه‌هاست که منبع ناامنی و جنگ در منطقه بوده است. آمریکا میراثی در منطقه گذاشته که میراث شوم جنگ در منطقه است. بعد از تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق منطقه وارد چرخشی شده‌ است. مردم منطقه با آگاهی کامل پیگیری می‌کنند و دولت‌هایی که به دنبال تامین امنیت خود از طریق این پرداخت‌ها به آمریکا هستند بهتر از هر کسی می دانند سر بزنگاه‌ها آمریکا در کنار هیچ کشوری قرار نگرفته است، رژیم صهیونیستی نیز همه تلاش‌ها را کرده که این کشورها را ناامن کند.

وی تاکید کرد : کشورهای منطقه هر چقدر زودتر به ترتیبات منطقه‌ای برگردند، این برای منطقه بهتر خواهد بود.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا و برخی از ظهارنظرها در مورد مذاکرات وین تصریح کرد : فارغ از خوشبینی‌ها و بدبینی‌ها و واقع نگری‌ها الان زود است درباره نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم ،چرا که به طور کلی در فضای بین‌الملل پیشگویی امر درستی نیست.

وی افزود : هیأت مذاکره کننده ایران برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا در وین حاضر بوده است و به مذاکرات ادامه می دهد ، خطوط قرمز و چارچوب ما کاملا روشن است و ما از آن چارچوب خارج نمی‌شویم.

خطیب زاده تصریح کرد: ما گفت‌وگوها را در فضای عمومی انجام نمی دهیم ، مسائل را به صورت روشن در میز مذاکرات مطرح کرده‌ایم ، اجرای برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و معاهدات بین‌المللی در حوزه عدم اشاعه مسائلی است که ما دنبال می کنیم .

به گزارش ایسنا در ابتدای این نشست ، سخنگوی وزارت امور خارجه فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه را به دو زبان فارسی و انگلیسی قرائت کرد .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱
ان شاالله که دست پر برگردید که مردم از نظر اقتصادی خیلی داغونن و مشت محکمی بر دهان کاسبان تحریم بزنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار