بازدید 10272

همه چیز در مورد جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy)، یک روش جراحی کاهش وزن است که به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود، در واقع قسمتی از معده را که وظیفه ترشح کننده گی هورمون گرسنگی (گرلین) را دارد بر می دارند (حدود 80 درصد معده)؛ و نتیجه آن یک معده لوله ای شکل یا شبیه موز است که گنجایش کمتری برای غذا دارد و همچنین تغییرات هورمونی ایجاد شده تاثیرات مثبتی می تواند روی فشار خون و بیماری قلبی (در صورت ابتلای بیمار) داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 01 February 2022

همه چیز در مورد جراحی اسلیو معده

به گزارش «تابناک»،  بعد از برداشتن حجم مشخصی از معده، آنچه که از این قسمت باقی می‌ماند شبیه به آستین لباس است. آستین لباس در انگلیسی Sleeve نامیده می‌شود، پس به دلیل شباهت معده جراحی شده با آستین لباس، این عمل را اسلیو معده، یا جراحی آستینی معده و یا عمل گاسترکتومی آستینی هم می‌نامند.

احساس گرسنگی در بیمار بعد از عمل کوچک کردن معده، به شدت کاهش یافته و فرد در هر وعده، مقدار کمی غذا مصرف می‌کند. نتیجه حاصل از این عمل، دائمی بوده و برگشتی ندارد. بیمار بعد از جراحی آستینی معده، باید رژیم درستی را در پیش بگیرد تا به بهترین نتیجه برسد. اگر فرد در گرفتن رژیم غذایی بعد از عمل، کوتاهی کرده و دوباره پرخوری کند، معده عمل شده کشیده و بزرگ می‌شود. البته این کشش به معنی برگشت معده به سایز اصلی خودش نیست.

اسلیو معده در یک نگاه

نوع عمل روی معده در حدود ۸۰٪ معده برداشته میشود
BMI مورد نیاز عمل اسلیو معده شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰
میزان کاهش وزن با رعایت اصول،‌ تا ۷۰٪ کاهش وزن امکانپذیر است
روش جراحی به شیوه لاپاراسکوپیک
تفاوت با سایر جراحی ها در این روش روده باریک و در مسیر گوارشی فرد تغییری رخ نمیدهد
مزایای عمل کوچک کردن معده (اسلیو) درمان  دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و کلسترول
عوارض احتمالی عمل اسلیو نشتی کردن جای دوخت معده
میزان بازگشت پذیری عمل عمل اسلیو معده بازگشت پذیر نیست
عمل اسلیو مناسب چه کسانی است؟ افراد حجیم خوار، کسانیکه با وجود ورزش، وزن کم نمیکنند
اسلیو معده مناسب چه افرادی نیست؟ افراد ریزه خوار، ریفلاکس شدید، مشکلات در انتهای مری، شاخص توده بدنی بالای ۴۰
هزینه جراحی اسلیو بستگی به بیمارستان و پیچیدگی شرایط بیمار دارد

چه کسانی مناسب عمل اسلیو معده هستند؟

عمل جراحی اسلیو معده، از سری عمل‌های پرکاربرد برای درمان بیماری چاقی است. اما نکته‌ای که اغلب بیماران از آن غافل هستند این است که، این روش درمان مناسب همه افراد نیست.
به عبارتی دیگر عمل لاغری و هر راه درمانی برای چاقی، به شرایط جسمی و روحی، عادات و رفتار فرد، سابقه بیماری و دارویی و فاکتور‌های خاص دیگری بستگی داشته و تجویز آن تنها با تشخیص پزشک ممکن است. در ادامه به شرایط ویژه کسانی که کاندیدای عمل جراحی اسلیو معده هستند اشاره می‌کنیم:

  • بیماری که، با وجود حداقل ۶ ماه تمرینات مداوم ورزشی، رژیم غذایی اصولی و سالم زیر نظر پزشک تغذیه و مصرف دارو‌های کاهش وزن تجویز شده توسط پزشک، موفق به کم کردن وزن نشده باشد.
  • شاخص توده بدنی بیمار، بیش از ۴۰ بوده و او از بیماری چاقی مفرط رنج می‌برد.
  • فرد بیمار بیش از ۵ سال است که، به بیماری چاقی مبتلا شده و اضافه وزنی بالای ۴۵ کیلوگرم دارد.
  • فرد مشکل پرخوری داشته و قادر به کنترل این بیماری نیست.
  • بیمار دارو‌هایی مصرف می‌کند که، از حالت عادی گرسنه تر می‌شود.
  • شاخص توده بدنی بیمار بین ۳۵ تا ۴۰ است، اما از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و کلسترول رنج می‌برد.
  • سن بیمار بین ۱۸ تا ۶۵ سال است.
  • فرد از نظر روحی و روانی، این توانایی را دارد که در سبک زندگی و عادات غذایی خود تغییری ایجاد کند.
  • بیمار مشکلات روحی و روانی و عاطفی خاصی نداشته و از این نظر در سلامت کامل به سر می‌برد.
  • اعتیادی به مواد مخدر و هیچ نوشیدنی الکلی ندارد.

چه کسانی مناسب عمل اسلیو معده نیستند؟

جراحی اسلیو معده، یک روش مفید و کم خطر برای درمان بیماری چاقی و رسیدن به لاغری است. اما با این حال، این روش درمان برای افرادی با شرایط خاص که در ادامه خواهیم گفت توصیه نمی‌شود:

  • افراد مبتلا به بیماری صرع، بهتر است از روش‌های درمانی دیگری برای لاغری استفاده کنند.
  • عمل برداشتن معده، برای افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند توصیه نمی‌شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های زمینی اعصاب و روان، اختلال در سیستم عصبی و دارای مشکلات روانی، نباید این عمل را انجام دهند.
  • افرادی که زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال سن دارند.
  • کسانی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا نیستند.
  • این عمل به افرادی که از اضافه وزن شدید و بیماری‌های زمینه‌ای دراز مدت مانند دیابت رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که در اثر کشیدن مواد و نوشیدن الکل، به اضافه وزن دچار شدند می‌توانند با تغییر سبک زندگی وزن خود را کاهش دهند، بنابراین آن‌ها نیز کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند.

مزایای عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده به صورت لاپاراسکوپیک است و عوارض آن از جراحی های باز کمتر است و مدت زمانی که طول می کشد از از عمل بای پس معده کوتاه تر است.
این روش با کاهش اشتهای شما، فرایند لاغری را برای شما سخت نمی کند.
این روش دستکاری در پیلور معده و باقی مسیر گوارش انجام نمی دهد.

عوارض جراحی اسلیو معده چیست؟

برای بسیاری از افراد، این سوال پیش می‌آید که، آیا عمل جراحی اسلیو معده خطرناک است و عوارض خاصی دارد؟ عمل اسلیو معده نیز، مانند هر جراحی دیگری که باعث دستکاری در بدن می‌شود دارای یکسری عوارض است که می‌تواند در بلند مدت یا کوتاه مدت رخ دهد. اما این به معنای خطرناک بودن جراحی اسلیو معده و هر عمل دیگری نیست.

در هر صورت مزایای این عمل بیشتر از عوارض آن بوده و البته تمامی عوارضی که گفته خواهد شد نیز، در شخص ظاهر نخواهد شد. برخی از عوارضی که در کوتاه مدت و در هفته اول رخ می‌دهند عبارتند از:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت
  • حساسیت به بیهوشی
  • مشکلات تنفسی
  • لخته خون

خونریزی

شایع‌‌ترین عارضه که در همان ۲۴ ساعت اولیه جراحی رخ می‌دهد، خونریزی در محل خط تقسیم دو معده کوچک و بزرگ است.

عفونت زخم

ممکن است بعد از ۷ الی ۱۰ روز پس از عمل، یکی از محل‌های زخم برش عفونت کند. در این شرایط محل برش قرمز شده و بعد از مدتی چرک ترشح خواهد کرد.

لخته شدن خون

یک عارضه دیگر، که برای کمتر از یک درصد از بیماران رخ می‌دهد، لخته شدن خون است. برای جلوگیری از این عارضه، بیمار باید شب‌های بعد از جراحی به طور مرتب پیاده‌روی هایی سبک کند.
همچنین واکنش و حساسیت به بیهوشی و مشکلات تنفسی برخی دیگر از عوارض کوتاه مدت عمل اسلیو معده هستند. عوارضی که ممکن است بیمار، در بلند مدت با آن‌ها مواجه شود عبارتند از:

سوءتغذیه

بعد از جراحی لاغری، میزان کالری دریافتی شخص کمتر خواهد شد؛ به همین دلیل بیمار باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. در صورت عدم رعایت این رژیم، بیمار مکمل و مواد مغذی مشخصی را دریافت نکرده و به سوتغذیه دچار خواهد شد.

تهوع

اگر در دوران نقاهت و یا حتی بعد از پشت سر گذاشتن این دوران، فرد رژیم غذایی را رعایت نکرده و حتی پرخوری کند، به حالت تهوع و استفراغ دچار خواهد شد.

اسهال

بعد از عمل اسلیو و تغییرات بدن و سبک زندگی و رژیم غذایی، بیمار ممکن است به اسهال دچار شود. افتادگی پوست، سنگ کیسه صفرا و رفلاکس مواد غذایی، از دیگر عوارض بلند مدت این عمل هستند. لازم به ذکر است که تمامی بیماران، این عوارض گفته شده را تجربه نخواهند کرد.

عوارضی که در بلند مدت می تواند ایجاد شود؛ شامل:

  • فتق
  • رفلاکس مواد غذایی از معده به مری
  • سوء تغذیه
  • تهوع
  • اسهال
  • سنگ کیسه صفر
  • بازگشت مجدد وزن

عوارض گفته شده در بالا احتمال بسیار کمی دارند. در حال حاضر نیاز به بررسی ها و پیگیری های بیشتری برای اثبات عوارض گفته شده وجود دارد.

هزینه عمل اسلیو معده چقدر است؟

ابتدا باید فاکتور‌هایی مانند مکان انجام جراحی، جراح لاغری و نوع بیمه و…را در نظر گرفت که می‌توانند تاثیر زیادی روی هزینه عمل اسلیو معده داشته باشند.

علاوه بر این هزینه عمل لاغری ثابت نبوده و به عوامل زیادی بستگی دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

  • هزینه‌های تجهیزات و لوازم به کار رفته در حین عمل
  • هزینه‌های آزمایشگاه و رادیولوژی
  • هزینه‌های گرفتن وقت از جراح برای قبل و بعد از عمل
  • هزینه دستمزد پزشک
  • هزینه‌های بیهوشی

همچنین بیمار ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، هزینه‌هایی را برای گرفتن مربی ورزشی، تامین مکمل‌ها و جراحی‌های زیبایی کنار بگذارد.

مراحل عمل اسلیو معده چیست؟

بیمار مبتلا به چاقی، برای درمان آن و در نهایت انتخاب روش عمل لاغری اسلیو معده، مراحلی را می‌گذراند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

مرحله اول: جراحی اسلیو معده مناسب من است؟

قبل از انتخاب عمل جراحی اسلیو معده به عنوان تنها راه درمان بیماری چاقی، فرد باید توسط پزشک مطمئن شود که آیا این روش درمان مناسب او هست یا نه؟ به عبارت دیگر، بیمار باید شرایط لازم برای عمل اسلیو معده را دارا باشد؛ شرایط او توسط جراح لاغری با معیار‌های تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت ارزیابی خواهد شد.

مرحله دوم: انتخاب جراح لاغری

اگر از فیلتر مرحله اول رد شده و کاندید عمل جراحی آستینی معده بودید، باید برای گرفتن مشاوره اولیه از جراح لاغری که انتخاب کردید اقدام کنید. در جلسه مشاوره پزشک درباره نوع جراحی، مزایا و معایب و هزینه‌ها صحبت خواهد کرد. در این بین تحقیق را فراموش نکرده و از کسانی که عمل کوچک کردن معده را انجام داده‌اند، مشورت بگیرید.

مرحله سوم: تغییر رژیم غذایی

برای انجام عمل اسلیو معده، باید رژیم غذایی خاصی را قبل و بعد از آن رعایت کنید. متخصص تغذیه، براساس شرایط بدنی و سلامت شما، رژیم غذایی مخصوصی را تجویز خواهد کرد. ممکن است از شما درخواست شود ورزش و انجام برخی از فعالیت‌های بدنی را در برنامه خود بگذارید.

مرحله چهارم: کم کردن وزن

گاهی اوقات جراح، برای کاهش خطرات عمل اسلیو معده از بیمار درخواست می‌کند، قبل از عمل مقداری از وزن خود را کم کند.

مرحله پنجم: انجام عمل جراحی

عمل کوچک کردن معده با لاپاراسکوپ، به وسیله برش‌های کوچکی روی شکم صورت می‌گیرد. این روش چند تفاوت اساسی با جراحی باز دارد، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

در این روش جراح چند برش کوچک روی شکم زده، تا لاپاراسکوپ و سایر ابزار جراحی را از طریق این برش‌ها وارد شکم و سپس معده کند. لاپاراسکوپ دارای تعدادی دوربین و چراغ است و از داخل بدن عکس گرفته و به مانیتور می‌فرستد.

جراح با کمک این عکس‌ها، دوربین و ابزار جراحی، قسمت زیادی از معده را بر می‌دارد. سپس جراح لاپاراسکوپ و ابزار جراحی را از بدن بیمار خارج کرده، برش‌های روی شکم را بخیه می‌زند.

عمل کوچک کردن معده با لاپاراسکوپ، به نسبت عمل باز درد و خون ریزی کمتری دارد. بیمار روند بهبودی را سریع‌تر طی کرده و دوران نقاهت آسان‌تری دارد.

مرحله ششم: پس از عمل جراحی اسلیو معده

بعد از عمل جراحی اسلیو معده، که در حدود یک ساعت طول خواهد کشید بیمار برای دو روز در بیمارستان بستری خواهد شد. در طی این مدت فرد ممکن است دردی را در ناحیه معده خود حس کند که طبیعی بوده و دکتر برای رفع آن مسکن تجویز خواهد کرد.

اقدامات قبل از عمل اسلیو معده چیست؟

پیش از عمل برداشتن معده، بیمار با جراح ملاقات کرده و آزمایشات لازم را برای تشخیص میزان آمادگی بدن برای عمل را انجام خواهد داد.

سپس بیمار در مورد تمام بیماری‌ها و دارو‌هایی که مصرف کرده است، با پزشک صحبت خواهد کرد.

حداقل تا ۱۰ روز قبل از عمل، پزشک بیمار را از مصرف هرگونه دارو منع خواهد کرد. تجویز و خوردن دارو، تنها باید با هماهنگی پزشک انجام شود. همچنین بیمار باید از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خودداری کند.

کاندید عمل برداشتن معده، باید از تمام ریسک‌ها، خطرات و عوارض جراحی آگاهی یافته و تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسد.

بیمار باید یک روز پیش از عمل جراحی، از نوشیدن و خوردن مایعات و غذا خودداری کند.

مدت زمان بستری عمل اسلیو معده

از آنجا که این عمل سر پایی نیست و حتما باید در مرکز بیمارستانی انجام شود، با توجه به شرایط بیمار، یک یا دو شب بستری در بیمارستان و تحت نظر بودن نیاز دارد.

رژیم غذایی عمل اسلیو معده چگونه است؟

رژیم غذایی عمل اسلیو معده، از قبل عمل شروع شده و تا دوران نقاهت و عادت دادن بیمار به خوردن غذای سالم پیش می‌رود. برای گرفتن بهترین نتیجه باید، در روز‌های منتهی به عمل توصیه‌های پزشک را رعایت کرده و رژیمی کم کالری، با کربوهیدرات پایین و کم شیرین داشته باشید. در دو روز آخر قبل از عمل نیز، باید غذا‌های رقیق و مایع مصرف کرده و خوردن گوشت را محدود کنید.

در هفته اول پس از عمل اسلیو معده، رژیم غذایی شما محدود به مصرف مایعات خواهد بود. در هفته دوم به مایعات، پروتئین هم اضافه خواهد شد. در هفته سوم، می‌توانید خوردن غذا‌های نرم و پوره را آغاز و در هفته‌های بعدی، باید مواد غذایی جامد را به رژیم اضافه کنید.

چه کسانی بعد از عمل اسلیو معده دوباره چاق میشوند؟

اصولا قبل از انتخاب شما برای فرد مناسب جراحی اسلیو معده، شرایط شما سنجیده می شود و اطلاعات لازم و هشدار های مهم قبل عمل به شما داده می شود.

اما افرادی که علی رغم انجام این عمل جراحی، رژیم غذایی خود را به طور مداوم رعایت نکنند و به اصلاح ریزه خواری داشته باشند احتمال بالایی دارد که پس از کاهش وزن بعد از عمل، مجددا افزایش وزن پیدا کنند.

مراقبت های پس از اسلیو معده

پس از اسلیو گاسترکتومی، در یک هفته اول باید رژیم غذایی کم شکر و پر مایع (مایعات بدون شکر و ماده اضافه) داشته باشد و از نوشیدن نوشیدنی های گاز دار و قندی و کافئین دار خودداری کند.

در هفته اول احساس گرسنگی در فرد کمتر از هفته دوم است و با شروع هفته دوم این احساس گرسنگی بیشتر می شود و رژیم غذایی پر پروتئین شروع می شود؛ ولی همچنان باید از خوردن غذاهای کامل جامد و پیچیده پرهیز شود.

رژیم غذایی معمولی و شروع غذای جامد از حدود ۴ هفته پس از عمل مجاز است.

واکنش بدن در لاغری و کاهش وزن سریع چیست؟

یکسری واکنش هایی هستند که ممکن است طی ۳ – ۶ ماه بعد از عمل برای افراد رخ بدهد:

  • بدن درد
  • احساس خستگی و احساس سرما
  • خشکی پوست
  • نازک شدن مو و ریزش مو
  • تغییرات خلق و خو

بهبودی بیماری ها بعد عمل اسلیو معده

اسلیو معده می تواند باعث کاهش وزن طولانی مدت در شما بشود که میزان و مقدار این کاهش وزن بستگی به تغییرات شما در عادات سبک زندگی دارد که با رعایت آن می تواند حدود ۶۰ درصد وزنتان را کم کنید.

در نتیجه این کاهش وزن میتوان انتظار بهبودی موارد زیر را نیز داشت:

  • بیماری های قلبی مرتبط با وزن بالا
  • فشار خون
  • کلسترول بال
  • دیابت نوع ۲
  • سکته
  • نازایی

زندگی بعد از عمل اسلیو معده و کوچک شدن معده چگونه است؟

زندگی به مانند زندگی یک انسان عادی در جریان است. در بعضی از اشخاص خیلی کم ممکن است تا ۶ ماه پس از برداشتن معده حالت تهوع، استفراغ، ضربان قلب بیشتر و تعرق وجود داشته باشد که پس از مدتی برطرف میشود.

منبع: مدرسه آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست