بازدید 11592

اصلاح چند باور غلط درباره مهریه

یک پژوهشگر حقوق جزا و پژوهشگر حقوقی با تشریح ابعاد حقوقی مهریه به زبان ساده، به تبیین برخی از باورهای غلط درباره مهریه پرداخت.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 30 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، حسین جواهری با بیان این مقدمه که مهریه از حقوق مالی شرعی، قانونی و مسلم زن است و به موجب عقد نکاح به وی تعلق می‌گیرد. اظهار کرد: باید بدانیم اگر مهر عین معین مانند ملک، خودرو و... باشد زوجه به محض انعقاد عقد نکاح مالک مهریه می‌شود و اگر این چنین نباشد مثلا سکه یا مبلغی پول باشد، به محض انعقاد عقد نکاح زن می‌تواند مهریه را مطالبه نماید. می‌توان گفت این موضوع از دلایلی است که باعث می‌شود، مواردی مانند نشوز و فساد اخلاق زن مهریه را زائل نکند.

با خیانت و فساد اخلاقی مهریه ساقط نخواهد شد

وی افزود: به بیانی ساده‌تر، بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد و به همین جهت به محض جاری شدن و قبول عقد نکاح، زن مالک مهریه شده است و حتی با خیانت و فساد اخلاقی مهریه ساقط نخواهد شد. ضمن اینکه در این خصوص یعنی زمانی که زن فساد اخلاق دارد، حتی با اثبات آن قانونی وجود ندارد که حق مالکیت زن از مهریه سلب شود و چنین درخواستی وجهه قانونی ندارد.

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

جواهری در ادامه با اشاره به تصورات غلط درباره مفهوم عندالاستطاعه بودن مهریه گفت: به موجب توافق زوج و زوجه، زمان تادیه مهر می‌تواند به صورت «عندالمطالبه» و یا به صورت «عندالاستطاعه» باشد. اما به جز این دو مورد که مواردی آشنا برای عموم است، برای زمان تادیه مهر دو نوع دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از حال و موجل.

وی ادامه داد: مهریه حال به این معناست که زوج مکلف است مهر را فورا بپردازد اما مهریه موجل به این معناست که برای پرداخت مهریه زمانی مشخص شود. مثلا زوجه تادیه مهریه خود را برای ۵ سال آینده مشخص کرده باشد، در نتیجه زوج مکلف است در زمان مقرر آن را بپردازد.

زمان تادیه در مهریه عندالمطالبه به اختیار زوجه است

جواهری افزود: مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نیز به این معنا هستند که زمان تادیه در مهریه عندالمطالبه به اختیار زوجه است یعنی هرگاه زن درخواست کند مرد باید مهریه را بپردازد. اما در مهریه عندالاستطاعه اینطور است که زن در صورتی می‌تواند شوهر خود را ملزم به پرداخت مهریه کند که استطاعت و تمکن مالی شوهرش را اثبات کند که در این حالت زن برای دریافت مهریه نمی‌تواند شوهر را جلب کند.

مهریه رکن نکاح نیست

این کارشناس حقوقی با اشاره به ترس برخی آقایان از مهریه گفت: شاید این ترس به این خاطر است که آقایان فکر می‌کنند مهریه رکن اصلی عقد نکاح یا اجبار قانون در ازدواج دائم است. این باور غلط است؛ چراکه مهریه در ازدواج دائم رکن صحت عقد نیست و جنبه فرعی دارد و همچنین برای مهریه لازم نیست سکه طلا تعیین شود و مرد می‌تواند براساس تمکن خود مالی را که مالیت دارد به عنوان مهریه تعهد کند و در این خصوص از نظر حقوقی هیچ اجباری بر وی نیست. لازم به ذکر است که باید به این نکته توجه داشت که در نکاح موقت برخلاف نکاح دائم مهریه از ارکان صحت عقد است.

مهریه بالای ۱۱۰ سکه قابل مطالبه نیست؟

وی افزود: در چند سال اخیر افراد فرض می‌کنند که حداکثر می‌توانند ۱۱۰ سکه بهار آزادی به عنوان مهر تعیین کنند. این باور نیز غلط است؛ چرا که منظور ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ تعیین سقف برای مهریه نیست بلکه منظور این است که زن می‌تواند برای وصول ۱۱۰ سکه درخواست توقیف اموال شوهر یا حبس او را بنماید و برای مازاد بر ۱۱۰ سکه حق حبس او را ندارد. در نتیجه در قوانین هیچ حداقل و حداکثری برای مهریه تعیین نشده است.

جواهری درباره به ارث رسیدن مهریه گفت: نکته قابل توجه دیگر این است که مهریه از حقوق مالی زوجه است و حتی پس از فوت زوج یا زوجه ساقط نخواهد شد. به این معنا که اگر زن در طول زندگی مهریه خود را نبخشیده باشد و یا به نحوی شوهر از پرداخت بری نشده باشد، پس از فوت زوج، زن می‌تواند مهریه خود را از اموال شوهر مرحوم خود مطالبه کند و این مطالبه باعث محرومیت وی از ارث نخواهد شد. در واقع در این شرایط زوجه علاوه بر مهریه، به میزان مقرر در قانون از اموال شوهر ارث می‌برد.

مادر و پدر زوجه می‌توانند مهریه دخترشان را مطالبه کنند؟

وی افزود: همچنین اگر زوجه فوت کند، افرادی که بر اساس طبقات ارث وارث زن محسوب می شوند، که ممکن است فرزندان، پدرزن یا مادرزن باشند، از اموال وی ارث می‌برند؛ چرا که مهریه نیز مانند سایر اموال زوجه با مرگ وی جزیی از ترکه محسوب شده و حقوق آن به ورثه منتقل خواهد شد. این به این معناست که اگر زن فوت کند، مادر و پدر وی می‌توانند از داماد خود، به میزان سهم‌الارثشان مهریه دخترشان را طلب کنند.

آقایان مهریه را شبیه به چکی ببیند که در وجه خانم صادر می‌کنند

جواهری با اشاره به برخی تجمعات در اعتراض به قوانین مهریه گفت: با توجه به اینکه هرچند وقت یکبار شاهد تجمعات اعتراضی محکومان مهریه هستیم، به نظر می‌رسد در قوانین فعلی نکاح ضعف‌هایی وجود دارد. با این حال در ابتدا آقایان باید توجه داشته باشند که به چه چیزی تعهد می‌کنند. این مثال دقیقی نیست اما برای درک دقیق‌تر لازم است گفته شود، بهتر است آقایان مهریه را شبیه به چکی ببیند که در وجه خانم صادر می‌کنند که هرزمان دارنده بخواهد می تواند آن را نقد کند پس باید از حسابی که موجودی کافی ندارد متعهد به پرداخت نشوند.

وی در پایان تصرح کرد: تغییر در مهریه یا حقوق مالی زنان با توجه به مبنای آن، صحیح به نظر نمی‌رسد. همچنین تعیین حداقل و حداکثر برای مهریه از آن جهت که هر فرد با توجه به تمکن مالی خودش متعهد می‌شود صحیح نیست و ممکن است فردی دارای شرایط اقتصادی خوبی باشد و به مهری بالا متعهد شود. بنابراین به نظر می‌رسد در این حالت محدودیت در اجرای تعهد کارساز نخواهد بود و در حق زوجه اجحاف می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۸
هیچ جای دنیا این قوانین مسخره مهریه ایرانی وجود ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
حتی این آقای حقوقدان هم رسما؛‌در انتهای مقاله گفته آقایان مهریه نکنند .
یک آقایی که نماینده مجلس بود در یکی از شبکه های اجتماعی می گفت بزرگترین مانع قوانین بر ضد مهریه کمیسیون بانوان مجلس است که با هر طرحی برای اصلاح آن مخالفت می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
هیچ جای دنیا خیلی قوانین مسخره دیگه هم نیست! مثل خروج از کشور با اجازه شوهر، حق طلاق فقط با مرد، تعیین محل زندگی با اختیار مرد و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
میگن حق طلاق نداریم، مگه با مهریه بالا حق طلاق به دست میارین؟ یاا اگه مهریه کم باشه شوهرتون با درخواست طلاق شما مخالفت
میکنه؟
مهریه بلای جون خیلی ها شده و زندگی ها را تلخ کرده است از جمله خود من ، همسرم دائما مهریه اش را شفاهی مطالبه میکند و دائم میگوید مهریه ام را می خواهم و زندگی را به کام من و فرزندان تلخ کرده است ، یواش یواش دارم به این نتیجه میرسم که مهریه اش را بدهم وطلاق را صادر کنم خود و فرزندان را از این گرفتاری خلاص کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
چکار میکنین که مهریه‌اش رو میخواد؟ همینطوری وفادارانه دارین زندگی میکنین بعد اون هی راه میره میگه مهریه‌امو میخوام؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
اگه میتونی مهریه اش را بدهی درنگ نکن بهترین تصمیمه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
هیچ کاری نمیکنم خونه براش گرفتم زندگیش تامینه تو این مدت نزاشتم بهش بد بگذره سفر خارج بردمش هر سال دو سه تا سفر میبرمش تا دلت بخواد لباس رنگارنگ
، می خرم کسی که نخواد زندگی کنه هزار تا بهونه میاره حتی رفت و امد ها رو هم به صفر رسونده دائم بد اخلاقی میکنه تو خونه همش هم میگه وظیفه مننیست بشورمو بپزم بعد تمام حق و حقوقش رو هم می خواد نمیدونم وظیفه خانم ها در منزل چیه؟ شما بگو که اعتراض میکنی
شهروند عادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
خدا کند گرفتار نشوید وگرنه همه دنیا هم برای بعضی زنها بهشت کنید تا مهریه نگیرند راحت نمی شوند.
هزار بار گفتم بازم میگم بعضی از قوانین شرع و فقه و ... باید به روزرسانی بشن. باید عقلانی بشن! چه معنی داره به زنی که داره خیانت میکنه یا خیانتش اثبات شده مهریه تعلق بگیره؟! نه تنها نباید چیزی بهش داده بشه بلکه باید جریمه ای هم به شوهر پرداخت کنه. این مهریه شده ابزار کار و کسب بعضی از زنها! یا ابزار فشار و درخواستهای غیر منطقی و غیرعقلانی برای بعضی از زنها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
فقط قسمت مهریه‌اش اصلاح بشه؟ رودل نیکنین یه‌وقت
مهریه جز جدایی و بدبختی چیزی در بر ندارد این قانون فقط شده جهت پز دادن خانوم.ها و یا اخاذی
تا وقتیکه عقل حکم فرما نباشد... هیچ مشکلی حل نخواهد شد. قانون باید بروز و عقلانی باشد وسلام.
مهریه قانونی است که در اسلام است و این قانون باعث فلاکت بسیاری از مردان شده است ایا عقلانی است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
آنچه باعث فلاکت شما شده بی عقلی خودتان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
وقتي طلاق فقط دست شماست به عنوان يه انسان مجبوريم كنار مردي كه دوست نداريم بمونيم اجازه خارج شدن از كشور مثل يه برده دست شماست ايا عقلانيه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
همه قوانین باید همزمان اصلاح بشه، حذف مهریه به تنهایی باعث فلاکت زنان میشه.
بايد شرايط برابر باشه حق طلاق و بهره بردن از اموال بدست امده خيلي از خانمها پابه پاي همسر كار كردند پولشون رو تو خونه خرج كردند پس بايد سهمي داشته باشند وقتي حق طلاق مساوي باشه ديگه حق هيچ كسي زائل نميشه زني مردي واقعا به حايي ميرسن كه همو دوست ندارن علاقه اي نيست تفاهمي نيست به خاطر قوانين مجبورن هم خونه بشن و صد در صد خيانت صورت مي پذيره ولي وقتي حق طلاق مساوي باشه هيچ زني به زور با مردي زندگي نميكنه هيچ مردي هم به زور كنار زني كه دوست نداره از ترس مهريه نمي مونه
برای در رفتن از پرداخت مهریه هر روز یه قانون جدید در میاد. از اون طرف هم در برابر صاحب اختیار شدن خانم در ازدواج هر روز یک مانع سبز میشه. آخریش هم موانع بر سر راه طلاق توافقی. یعنی خانم وکالت گرفته بشه برای طلاق باز هم همین طور موانع هست که سر راهش سبز میشه.
باید سکه مهر شده بر اساس زمان عقد سنجیده شود .اون زمانی که ازدواج کردیم نمیدونستیم تا حالا حقوقمون 10 برابر میشه اما سکه 200 برابر .درثانی زن خیانت کار غلط میکند طلب مهریه کند .ثالثا گفته شده سکه رایج مملکت .خب دولت سکه یک کرمی ضرب کند وسکه رایج مملکت بداند. خیلی از بلند پروازیها حل میشه .
با سلام...
تا کی باید تعلل شود در این خصوص...
از هر دو-سه ازدواج یکی منجر به طلاق می شود...
چرا به این قوانین محکوم به مرگ مهریه مسوولان ورود نمی کنند...
بارها خواهش کردیم... گفتیم... جوان مردم چرا باید تاوان این تورم وحشتناک را بدهد؟ اگر 7-8 سال پیش روی یک عدد ریالی توافق شده، چرا الان باید ده ها برابر آن را محکوم به پرداخت باشد؟؟ عاقبت چیزی جز بالا رفتن آمار زندان و بیچارگی و فساد و هرزگی دارد؟ کس دیگری تن به ازدواج می دهد؟
این بحران، دو راه دارد... یا روی عدد ریالی زمان عقد که مورد توافق طرفین بوده، اقدام شود و یا سقف مشخص قابل پرداخت گذاشته شود...
در غیر اینصورت منتظر از هم پاشیدن و اضمحلال جامعه باشید...
یه خانمی اومده به اکثر کامنتها پاسخ داده و از حقوق خانمها دفاع کرده!
مهریه شده کاسبی برای خانمهای گشتنه و تشنه ی پول......حق ددره کسی زن نگیره بعد ده سال همسر خودم افتاده توو دادگاه ها مهریه میخوام!!این چه قانونیه؟تا اخر عمر بدبخت شیم که چی؟
اقایان اکثرا با سواستفاده از مهرمادری کا میکنند طرف مهریه اش رو ببخشه که بتونه حضانت فرزندانش رو داشته باشه
بماند که الان نود درصد زنها خرج خونه رو میدن و نفقه ای هم دریافت نمیکنند
واقعا که قوانین عقب مونده تو این کشور خوب اجرا میشه.
کاش هیچوقت در ایران دنیا نیمده بودیم.
خیلی جالبه هم خیانت بکنه هم مهریه بگیره واقعا شرم آوره
1-باید مهریه برداشته شود
2-اول باید حق طلاق برای هر دو یکسان باشد یعنی هر زمان یکی از زوجین به ادامه زندگی اعتقاد نداشته باشد بتواند در عرض نیم ساعت هم خودش هم همسرش را از شر زندگی پر تنش و تحمل اجباری آزاد کند
3-اموال و اثاثیه هم اشتراکی خریده شده باشد
4-اجاره خانه و مخارج هم به نسبت مساوی بعهده هردو باشد
5-زوجه کار کند ودرآمدش برای خودش
زوج هم همینطور
6-حالا اگه زوجه در منزل پخت و پز کرد کارهای منزل انجام داد بچه داری کرد زوج مکلف است هزینه های آنرا بپردازد
اگر هم در حین زندگی عشق واقعی پیداشد که اصلا این حرفها معنایی ندارد هرکدام از زوجین نهایت گذشت و ایثار را درزندگی خواهند داشت
این قانون را تکمیل کنید و سریعا اجرا کنید
سلام به نظر بنده
1-حق طلاق به زنان و مردان داده شود (تساوي)
2-حق خروج از كشور بصورت تساوي داده شود
3-حق تحصيل و كار قانوني بصورت تساوي داده شود
4-مهريه حذف گردد و يا همان ابتدا نقدا داده شود تا از مهريه هاي فضايي جلوگيري گرددو مال كسب شده در دوران ازدواج به مناصفه تقسيم گردد
5-درآمد آقا و خانم شاغل در مخارج خانه مشترك صرف شود
6-خانم هم مسئوليت هاي اجتماعي ( مثل هزينه هاي مسكن و خوراك و پوشاك و نگهداري از فرزندان و...) كه در ايران فقط بر گردن مرد است سهيم گردد
ميتوان چند آيتم ديگر هم در صورت لزوم اضافه كرد
تشكر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر