وضعیت شرکت‌های خودروسازی کار دست وزیر صمت داد

امروز وزیر صنعت معدن و تجارت در مجلس حضور پیدا کرد تا به سوال نمایندگان درباره وضعیت دو شرکت خوردروسازی ایران خودرو و سایپا پاسخ دهد؛ شرایطی که حتی وزیر هم نسبت به آن گلایه داشت.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱ 25 January 2022
وضعیت شرکت‌های خودروسازی کار دست وزیر صمت داد

امروز وزیر صنعت معدن و تجارت در مجلس حضور پیدا کرد تا به سوال نمایندگان درباره وضعیت دو شرکت خوردروسازی ایران خودرو و سایپا پاسخ دهد؛ شرایطی که حتی وزیر هم نسبت به آن گلایه داشت.

به گزارش تابناک؛ امروز دو سوال از سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد با محوریت مشترک وضعیت دو شرکت خودوسازی ایران خودرو و سایپا.

محمدباقری، عضو کمیسیون اقتصادی درباره برنامه وزارت صمت برای ارتقای کیفیت پایین خودرو‌های داخلی پرسید و گفت: مشکل صنعت خودرو فقط به تحریم وابسته نیست، بلکه مهمترین ایراد صنعت خودروسازی کشور، به ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو بازمی‌گردد؛ مالکیتی که دولت در این دو خودروسازی بزرگ کشور دارد، بلای بزرگی بر سر کشور آورده است. دولت در ایران خودرو، تنها حدود ۵ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد سهام دارد، اما مدیرعامل و هیات مدیره این دو خودروساز توسط دولت تعیین می‌شود و همین، باعث کیفیت پایین خودرو‌ها شده است.

او این را هم افزود که همه می‌دانند کیفیت خودروی تولیدی در سال جاری به مراتب پایین‌تر از سال‌های قبل است. در اکثر تصادفات جاده‌ای، کیفیت پایین خودرو‌ها، باعث از بین رفتن هم وطنان ما شده است. در تصادف اخیر جاده‌ای نیز دیدیم ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. واردات خودرو و ایجاد رقابت، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در اصلاح این صنعت موثر باشد.

وزیر صمت در پاسخ گفت: به صورت سرانگشتی ۷۰ درصد کیفیت خودرو‌ها به کیفیت قطعه بازمی‌گردد و ۳۰ درصد به مونتاژ و خودروساز بستگی دارد. کیفیت پایین قطعات نیز به روابط بین خودروساز و قطعه ساز بازمی‌گردد که به درستی تنظیم نشده است. زمانی که خودروساز پول قطعه ساز را بموقع نمی‌دهد یا قیمت تعیین شده واقعی نیست، قطعه ساز نیز لاجرم کیفیت خود را پایین می‌آورد. کیفیت پایین قطعات نیز منجر به کیفیت نامطلوب خودرو می‌شود و این روند باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است.

سوال بعدی را حسن نوروزی نماینده رباط کریم پرسید که ‌گفت: دولت ۵ درصد از سهام ایران خودرو و بین ۱۶ تا ۱۷ درصد از سهام سایپا را دارد؛ چه کسی گفته است شما می‌توانید مدیرعامل این دو خودروسازی را تعیین کنید؟ مدیران ایران خودرو و سایپا هزاران میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته و این رقم در سال جاری به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر خودروسازی‌ها زیانده هستند، چرا آن‌ها را به مالکان اصلی واگذار نمی‌کنید؟ مالکانی که اعلام می‌کنند اگر خودروسازی‌ها یک سال به آن‌ها تحویل داده شود و نتوانند آن‌ها را سودده کنند، تمام سهام خود را واگذار می‌کنند؟!

این نماینده مجلس ادامه داد: ایران خودرو و سایپا در اختیار محتکران و افراد خاص است؛ افرادی که ۲۰ درصد از تولید را قرعه کشی و مابقی آن را با قیمتی پایین‌تر از بازار توسط دلالان به مردم می‌فروشند. جوانانی که توانستند بساط داعش را جمع کنند و در همه میادین حرف برای گفتن داشته باشند و رباط جراح بسازند، آیا نمی‌توانند خودروسازی را نجات دهند؟

وزیر صمت این بار در پاسخ گفت: نباید دولت به عنوان سرمایه‌گذار در این شرکت‌ها باشد؛ به همین دلیل، می‌خواهیم سهام دولت را بلوکی واگذار کنیم؛ ان‌شاءالله این کار در اسرع وقت انجام می‌شود. برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده، در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶۰۰۰ دستگاه می‌رسیم، در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری بیشتر می‌شود و در نهایت در سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید؛ بنابراین، باید گفت برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.

وی ادامه دارد: در نظر داریم هر سه ماه یک بار گزارش شفافی از عملکرد وزارتخانه منتشر کنیم، اخیرا جزئیات ۱۰۰ پروژه را برای همه نمایندگان ارسال کرده ایم و امیدواریم با پیگیری‌ها از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی با اصلاح ساختار و مدیریتی خارج شویم.

در نهایت نوروزی و باقری به صورت مشروط و با دادن مهلت زمانی به وزیر صنعت، اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

همچنین امروز مجلس به بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان به ویژه در زمینه حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار پرداخت؛ گزارشی که در آن بر حمایت همه جانبه از زنان آسیب پذیر تاکید شد.

پس از بیان دغدغه‌های نمایندگان، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار سخن گفت و افزود: ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان سرپرست خانوار دارای بیش از ۳ فرزند در دستور کار قرار دولت قرار دارد.

علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی نیز گفت: ۸۰ هزار خانوار پشت نوبت دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر در سازمان بهزیستی بوده و ۴۳ هزار زن سرپرست خانوار شهری تحت پوشش بیمه‌ای سازمان بهزیستی قرار دارند.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم از طرح‌های محرومیت‌زدایی و کیفیت‌بخشی به سکونتگاه‌های زنان خانوار و همچنین تلاش وزارتخانه برای پشتیبانی مالی از طرح‌‍‌های توانمندسازی سخن گفت.

در نهایت در جمع بندی، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس با تاکید بر اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ برای زنان سرپرست خانواده، تصریح کرد: قوانین و اعتبارات مربوط به حوزه زنان سرپرست خانواده آثار لازم را نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۱۳
25 میلیون گاری خودران- به قیمت روز متوسط 300 میلیون =7500 تریلیون - یعنی حدود دوبرابرنقدینگی کل کشور رو ایندو خودروساز خورده اند.
استعفا در این مملکت عملا هیچ کاربردی نداره
ایرانی به کدامین جرم نبایستی حق انتخاب خودرو که به نحوی با جان انها سروکار دارد داشته باشد؟اگر نمایندگان در نیت خود مبنی بر اصلاح و حذف رانت خودرو که به هیچ وجه جنبه خودرو ملی ندارد صادق و راسخ هستند همانطور که دلار را ازاد کردند ورود خودرو نیز ازاد کنند و تعرفه گمرکی غیر انسانی که برابر قیمت خرید خودرو از کمپانیست را تعدیل کند خود بخود خودرو ساز داخلی اصلاح و پویا میشود
چرا باید پراید قیمتش دو برابر برندهایی همچون هیوندا باشد
پولمون بی ارزشترین پول دنیا کردید باز هم راضی هستیم خودرو خارجی بخریم چون با توجه به امکانات ان ارزانتر از خودرو داخلیست
اگر نمایندگان مردم هستند باید واردات انواع خودرو را بدون هزینه ها و مالیات سنگین آزاد کنند تا مردم عادی هم به خودرو با کیفیت و با قیمت بسیار مناسب دسترسی داشته باشند
چقدر هم کار دست وزیر صنعت داده!!!
بنده خدا الان شب ها خواب راحت نداره از سر کار گذاشتن مردم با طرح های قرعه کشی خرید خودرو تا باز نشدن ایربگ ها و قیمت نجومی خودروهای مونتاژ داخلی و چینی!!!!
هرجای دیگه دنیا اتفاقات وحوادث خیلی کمتر از حادثه ناگوارمنجر به مرگ چندشهروند اتفاق میافتعد بلافاصله مدیران خودروسازی و شخص وزیر فورا استعفا میکردند یا برکنارمیشدند
من سال ۹۵ یک پزوی ۲۰۶ صفر صندوقدارخریدم خدا را شاهد مبگیرم در ظرف دوسال که فروختمش شش بار با جرثقیل این ماشین را به تعمیرگاه منتقل کردم اولین بار درهمان هفته اول تحویل ماشین در حین حرکت خاموش شد بردم تعمیرگاه گفتند کامپیوترش خرابه وباید تعویض بشه !!!
چراهیچکس بداد مصرف کننده مظلوم این محصولات ناامن وبی کیفیت نمیرسه ؟؟؟؟
چه کاری مثلا دست وزیر داده؟!
وزیر قراربود استیضاح شود که فعلا با این نمایش هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
این نمایش رو دقیقا خوب اومدی! نماینده های مجلس مثلا میخوان به مردم بگن که مجلسی هم هست ولی اگر یادتون باشه دوره های قبلی هم همین اوضاع و فیلمها بود ولی آخرش خودروسازان با نفوذ بالایی که دارن کسی جرئت جسارت نداره!!ا
مشکل خودرو فراوزارتی و30ساله است وباید درسطوح بالاتر برای مقابله با مافیایی که نه اجازه واردات میدهد نه خودرویی با حداقل استاندارد تولید میکند وارابه های تولیدی اش راهم با شرایط تحمیلی وتحقیری میفروشد تصمیمی جدی اتخاذشود.
از این سروصداهای الکی زیاد دیدیم. همتون دستتون توو کاسه چاپیدن مردمه بیخود ژست طرفداری از مردم رو نگیرین
اگر یک خورده بخواد موضوع جدی بشه مافیای خودرو با رشوه‌های میلیاردی میاد وسط و آدم‌ها رو می‌خره. شاید یکی دو نفری رو نتونه و زیادی آدم درستی باشن. ولی یکی دو نفر کاری تو مجلس نمی‌تونن بکنن.
مافیای خودرو خیلی خیلی قوی تر از این حرفها هست که این موارد براش مشکل محسوب بشه.
مدیران خودرو در گرانفروشی روی همه روسفید کرده است.
دست خودروسازها و دولت توی یک کاسه است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار