بازدید 8034

نشست ایران و ۱+۴ در بیست‌ونهمین روز مذاکرات وین

بیست‌ونهمین روز از هشتمین دور مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، با دیدار مذاکره‌کننده ارشد ایران و نمایندگان گروه ۱+۴ ادامه یافت.
کد خبر: ۱۱۰۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴ 23 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به وین، «علی باقری کنی» حوالی ساعت ۱۴ به وقت محلی وارد هتل کوبورگ شد و در نخستین دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک ملاقات کرد. گفتگو‌ها به طور معمول روزانه با ملاقات مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا آغاز و با برگزاری جلسات در قالب‌های دو و چند جانبه پیگیری می‌شود. باقری سپس با مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴ دیدار کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی‌ماه آغاز شده و قریب به اتفاق هیات‌ها نسبت به برخی پیشرفت‌های حاصل شده اذغان دارند. منابع دیپلماتیک می‌گویند که مذاکرات در مسیر درستی حرکت می‌کند و احتمال شکل‌گیری توافق نهایی بیش از هر وقت دیگری افزایش یافته است؛ اما بحث‌ها در سطح کارشناسی وارد جزئی‌ترین مسائل فنی شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند که فرآیندی زمان‌بر است.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و پایان دور هشتم مذاکرات مطرح بود، اما پیگیری‌های به عمل‌آمده حاکیست که این موضوع فعلا در دستور کار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک نیست.

اگرچه نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات مشهود است و روند رو به جلویی را طی می‌کند، اما باید در نظر داشت که تا دست یابی به توافق نهایی، غربی‌ها از ژست‌های خیرخواهانه و مقصرنمایی ایران دست نخواهند کشید و تلاش می‌کنند با طرح موضوعات انحرافی، واقعیات آنچه را که در عمل در حال رخ دادن است، وارونه جلوه دهند تا از آن اهرمی برای فشار بسازند.

طرح موضوع «توافق موقت» و تعیین «ضرب‌الاجل» و این ادعا که ایران باید برای رسیدن به توافق شتاب بیشتری به خرج دهد از جمله مواردی است که با نوعی کج‌تابی و اقدام مغرضانه از سوی محافل غربی مطرح می‌شود. این فضاسازی‌ها در روز‌های اخیر در حالی دوباره داغ شده که مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی رسیده و طرف‌های غربی باید با گام‌های معنادار و اقدام محور، مسیر دستیابی به توافق نهایی و پایدار را هموار کنند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی