بازدید 13916
۱

آیا ازدواج فامیلی همیشه خطرناک است؟

طبق آمار موجود تنها ۲ درصد ازدواج‌های غیرخویشاوندی در سطح جهان منجر به دنیا آمدن کودکی که دارای بیماری ژنتیکی است شده است اما در ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها ۴ درصد است.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 23 January 2022

طبق آمار موجود تنها ۲ درصد ازدواج‌های غیرخویشاوندی در سطح جهان منجر به دنیا آمدن کودکی که دارای بیماری ژنتیکی است شده است اما در ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها ۴ درصد است.

به گزارش «تابناک»، موضوع ازدواج‌های فامیلی یک از مسائلی است که امروزه در کشور ما بسیار مشاهده می‌شود و آمارها نشان می‌دهد در شهرهای بزرگ کشور حدود ۲۰ درصد ازدواج‌ها فامیلی است اما در شهرهای کوچکتر و روستاها به دلیل شرایط فرهنگی و اقلیمی ۵۰ درصد ازدواج‌ها از نوع خویشاوندی تراز اول بوده است.

در همین رابطه پیشتر داریوش فرهود- استاد دانشگاه بهداشت علوم پزشکی تهران به رسانه ها گفت: اگر نوعی بیماری خاص در خانواده ای رواج دارد و در نسل های مختلف مشاهده شده است لازم است از ازدواج خویشاوندی جلوگیری شود، به طور مثال اگر ببینیم در خانواده ای ۸ نفر از بیماری خاصی رنج می‌برند مسلما احتمال خطر در ازدواج فامیلی بیشتر خواهد بود، اما اگر این موضوع در خانواده ها مشاهده نشد ازدواج مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: لازم به ذکر است طبق آمار موجود تنها ۲ درصد ازدواج‌های غیرخویشاوندی در سطح جهان منجر به دنیا آمدن کودکی که دارای بیماری ژنتیکی است شده است اما در ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلا به بیماری ۴ درصد است که می‌توان با انجام مشاوره‌های ژنتیک این خطر را به نزدیک صفر کاهش داد. این ادعا که با اصلاح ژن پدر و مادر می‌توان بیماری نوزاد را مهار کرد ادعای کذب است.

این متخصص ژنتیک در خصوص ازدواج افرادی که دارای کم خونی هستند اظهار کرد:  اگر زوجی که دارای کم خونی از نوع فقر آهن هستند با هم ازدواج کنند خطری فرزند آنها را تهدید نمی‌کند و لازم است در دوران بارداری مادر با متخصص تغذیه مشاوره انجام دهد.

وی گفت: اما اگر آنها دچار نوع خاصی از کم‌خونی مثل تالاسمی ماژور باشند، ۲۵ درصد احتمال دارد که فرزند آنها به کم‌خونی مبتلا شود و از آنجا که این خطر نوزاد را تهدید می کند لازم است برای پیشگیری از این بیماری مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج انجام دهند.

 

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
با تبلیغ این ازدواجها، در حق ملت خیانت میکنین!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی