بازدید 3750

سفارت آمریکا خواستار خروج کارکنان غیرضروری از اوکراین

شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد سفارت آمریکا در اوکراین از وزارت خارجه این کشور خواسته است تا مجوز خروج تمامی کارکنان غیرضروری و خانواده های آنها را از کی یف صادر کند.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰ 23 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این وزارتخانه "در حال حاضر بیانیه ای برای اعلام ندارد" و افزود: "ما در صورت بدتر شدن وضعیت امنیتی اوکراین، مانند همیشه برنامه ریزی دقیق اضطراری را انجام خواهیم داد."

سخنگوی سفارت آمریکا در اوکراین از تایید این موضوع خودداری و اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا در این خصوص اظهارنظر خواهد کرد.

اما یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به سی ان ان گفت که آمریکا به کی یف اعلام کرده است احتمالا از اوایل هفته آینده (میلادی) "تخلیه خانواده های دیپلمات های آمریکا از اوکراین" را آغاز خواهد کرد.

این منبع افزود: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد گفت و گو کرده و به او گفته است که چنین اقدام چشمگیری از سوی آمریکا، یک "واکنش افراطی" خواهد بود.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این بالاترین سطح هشدار سفر را برای اوکراین در ارتباط با شیوع کرونا صادر کرده و با توصیه به اوکراینی ها برای سفر نکردن به اوکراین از آنها خواسته است به اخبار مربوط به حمله احتمالی روسیه به اوکراین توجه کنند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برنامه ای برای خروج شهروندانش از اوکراین درصورت لزوم دارد،

افزود که ما درحال حاضر هشدار سطح ۴ در مورد ویروس کرونا را برای اوکراین صادر کرده ایم و به شهروندان آمریکایی در مورد احتمال حمله نظامی روسیه در اوکراین آگاهی داده ایم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد ما برنامه ریزی دقیق اضطراری را انجام می دهیم، همانطور که همیشه در هر وضعیت امنیتی در کشورهای مختلف جهان این کار را انجام می دهیم. وزارت امور خارجه آمریکا این ارزیابی را انجام می دهد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی به اوکراین سفر کرد و روز جمعه نیز در ژنو سوئیس با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت و گو کرد.

بلینکن بار دیگر مسکو را تهدید کرد اگر به اوکراین حمله کند با واکنش سریع و شدید مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد به صراحت گفته‌ایم اگر هر یک از نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این یک تهاجم مجدد است که با واکنش سریع، شدید و متحد آمریکا و شرکا و متحدان آن مواجه خواهد شد.

سفر بلینکن به اوکراین جدیدترین سفر مقامات آمریکایی به این کشور است. پیش از آن، هیاتی از سناتورهای آمریکایی به اوکراین سفر کرد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کردند.

ویلیام برنز رییس سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا (سیا) نیز پیش از سفر بلینکن و سناتورهای آمریکایی به اوکراین سفر و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

در میان تنش ها میان آمریکا، روسیه و اوکراین و ادعای واشنگتن مبنی بر در پیش گرفتن دیپلماسی، ارتش آمریکا نیز ناوگروه ضربتی "یو اس اس هری اس ترومن" را برای شرکت در رزمایش دریایی ناتو به دریای مدیترانه اعزام کرد.

به گزارش تارنمای خبری هیل، رزمایش دریایی "نپتیون استرایک ۲۲" که قرار است روز دوشنبه آغاز شود تا چهارم فوریه ادامه خواهد داشت.

جان کربی سخنگو وزارت دفاع آمریکا گفت: این رزمایش توانایی ناتو در ادغام قابلیت های پیشرفته حمله دریایی از یک ناو گروه جهت حمایت از بازدارندگی و توانایی های دفاعی این اتحاد را نشان خواهد داد.

وی افزود که این ناو گروه ضربتی، همراه با چندین متحد دیگر ناتو، در رزمایش های هماهنگ دریایی، آموزش جنگ ضد زیردریایی و آموزش حملات دوربرد شرکت خواهند کرد.

سخنگوی پنتاگون مدعی شد این رزمایش از سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و پاسخی به افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای با اوکراین نیست.

با وجود این اظهارات، رزمایش مزبور در تارنمای رسمی ناتو، در فهرست رزمایش های برنامه ریزی شده برای سال جاری قرار ندارد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار