بازدید 5459

سومین دُز واکسن کرونا، سپری در برابر بلای اومیکرون

هشدار متولیان حوزه سلامت در باره خطر شیوع اومیکرون در حالی است که ایمن‌سازی عمومی با تزریق سومین دُز واکسن کرونا برای مقابله با سویه جدید این ویروس مورد تاکید قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 20 January 2022

به گزارش «تابناک»، دبیر کمیته کشوری اپیدمیولوژی و پژوهش علمی مقابله با کووید ۱۹ به تازگی اعلام کرده است: نشانه‌هایی از موج ششم شیوع کرونا در کشور مشاهده می‌شود بطوری که موارد ابتلا به سویه اومیکرون هر هفته‌ ۱۰ درصد در حال افزایش است بنابراین پیش‌بینی می‌شود چند هفته آینده اومیکرون تبدیل به نوع غالب ویروس کرونا در ایران شود.
مسعود یونسیان افزود: هم اکنون ۴۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در کشور از نوع سویه اومیکرون است.
این در حالی است که تمامی پزشکان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان به اتفاق پوشش فراگیر واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن کرونا و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی را از مهمترین راهکارهای مقابله با شیوع گسترده سویه اومیکرون عنوان می‌کنند.

واکسن‌های موجود محافظت کننده افراد در برابر کرونا هستند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، واکسن های کنونی کرونا محافظت قابل توجهی در مقابل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن ایجاد می کنند.

دکتر محمدحسن اعلمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: واکسیناسیون، پیدایش گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا را به حداقل می‌رساند بنابراین تزریق واکسن موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا و انواع سویه‌های آن است.

وی ادامه داد: نوع جهش یافته ویروس کرونا به نام اومیکرون سرایت‌پذیری بیشتر از سویه دلتا دارد و تعداد جهشهای ژنتیکی بیشتری از این ویروس گزارش شده است که آزمایش پی.سی.آر و آزمایشهای طبی آنتی‌ژن سریع، قادر به شناسایی انواع ویروس کرونا از جمله اومیکرون هستند.

افزایش سطح ایمنی بدن با تزریق دز سوم واکسن کرونا

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی هم گفت: دز سوم واکسن کرونا اگر با نوع متفاوت از ۲ دز قبلی انتخاب شود سطح ایمنی بهتری در مقابله با سویه اومیکرون ایجاد می‌کند.

دکتر ویدا وکیلی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در عین حال الگوهای مختلف برای انتخاب دز سوم واکسن کرونا و فاصله زمانی آن با توجه به انواع واکسن های تزریق شده در دزهای اول و دوم از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است.

وی ادامه داد: بطور مثال برای افرادی که ۲ دز واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند بعد از ۶ ماه دز سوم اسپوتنیک پیشنهاد می شود یا افرادی که دز اول و دوم خود را سینوفارم، پاستوکووک پلاس و آسترازنکا دریافت کرده‌اند بعد از سه تا چهار ماه بهتر است دز سوم را سینوفارم انتخاب کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی گفت: هر میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، مقاومت نسبت به ابتلا به سویه جدید اومیکرون افزایش یافته و زمینه ایجاد جهش‌های جدید این ویروس کاهش خواهد یافت.

وی افزود: ویروس اومیکرون قابلیت انجام ۳۰ جهش جدید را دارد که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است و جهش‌های سویه‌های جدید از طریق واکسیناسیون کاهش می‌یابد.

دکتر وکیلی ادامه داد: ویروس اومیکرون ابتدا در آفریقای جنوبی پیدا شد اما اکنون در کشورهای مختلف مانند هلند، پرتقال، هنگ کنگ، کانادا، آمریکا و آلمان شیوع دارد و علائم این ویروس شبیه علائم سایر سویه های کرونا است که به صورت خفیف تر بروز یافته و اغلب کودکان و جوانان را درگیر می‌کند.

وی گفت: اگر کسی علامت مشکوک به کرونا داشته باشد نباید دز سوم واکسن را دریافت کند و دستکم ۲ هفته بعد از بهبودی می‌تواند نسبت به دریافت دُز سوم واکسن کرونا اقدام کند.

این پزشک متخصص همچنین بر پوشش فراگیر واکسیناسیون، لزوم استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در مکانهای شلوغ سرپوشیده، رعایت فاصله فیزیکی و وجود تهویه مناسب در ساختمانها به عنوان بهترین راهکار پیشگیری و مقابله با سویه جدید کرونا تاکید کرد.

افزایش ۹۰ درصدی ایمنی در برابر کرونا با تزریق دُز سوم واکسن

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با دعوت از افرادی که سه ماه از تزریق نوبت دوم واکسن‌ کرونای آنها گذشته است برای تزریق دُز سوم گفت: با تزریق نوبت سوم این واکسن میزان ایمنی افراد در برابر کرونا به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

دکتر مجید جعفری‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: دُز سوم واکسن کرونا مکمل دو نوبت قبلی است و برای همه مردم ضروری است.

وی بر نقش موثر و اهمیت مشارکت مردم در مهار ویروس کرونا تاکید و بیان کرد: مهمترین عامل موثر در مهار چرخه انتقال ویروس کرونا علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون گروههای هدف است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سلاح‌های بشر برای مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون سراسری است. تجربه دنیا نشان داده است که هرچه پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، سرایت بیماری کمتر شده و مرگ و میر ناشی از بیماری نیز کاهش می‌یابد.

چه افرادی در معرض خطر اومیکرون قرار دارند؟

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کسانی که بیش از ۶ ماه از دُز دوم واکسن کرونای آنها گذشته و هنوز جهت دریافت دُز سوم اقدام نکرده‌اند در خطر شدید ابتلا به ویروس اومیکرون قرار دارند.

دکتر مجمدجعفر صادقی افزود: در شرایط کنونی بهترین اقدام برای افراد بالای ۱۲ سال انجام کامل واکسیناسیون کرونا و رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی است و برای افراد زیر ۱۲ سال هم که هنوز شامل واکسیناسیون کرونا نمی‌شوند رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی ضروری است.

وی ادامه داد: تزریق ۲ دُز واکسن کرونا به تنهایی کافی نیست زیرا باید دُز سوم واکسن هم تزریق شود و از تمامی افراد بالای ۱۸ سال می‌خواهیم برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون و جلوگیری از موج ششم شیوع کرونا نسبت به دریافت دُز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام واکسیناسیون کامل به معنای ایمنی ۱۰۰ درصد نیست لذا باید سه اصل کلیدی مثلث طلایی و حیاتی سلامت شامل استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

۱۸ درصد جمعیت واجد شرایط در خراسان رضوی دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: تاکنون حدود ۱۸ درصد از جمعیت واجد شرایط در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر محمد پهلوان در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۶۱۷ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال در مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی که زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، سومین دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه دز اول و ۸۱ درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۳۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که این تعداد طی روزهای گذشته روند افزایشی داشته است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۱۸ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی تحت درمان قرار دارند.

دکتر پهلوان تعداد بستری‌شدگان ناشی از کرونا طی ۲۸ دی ماه را در بیمارستانهای استان خراسان رضوی ۱۳۵ نفر اعلام و بیان کرد: تعداد بستری‌شدگان روزانه طی ۱۰ روز گذشته در نوسان بوده است.

وی نسبت به خطر شیوع اومیکرون طی روزهای آینده در این استان هشدار داد و بر پوشش فراگیر واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

در حال حاضر ۳۳ شهرستان خراسان رضوی از نظر کرونا در وضعیت آبی قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۹۰۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۱۳۲ نفر رسیده است.

تاکنون ۶ میلیون و ۷۱ هزار و ۲۱۷ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین تاکنون ۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۶ دُز اول، ۵۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۹۰۸ دُز دوم و ۱۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۱۶ دُز سوم واکسن کرونا در ایران تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۷۰ دُز رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل