بازدید 88034
۲

بلینکن:‌خواسته‌ایران ضمانت‌برای عدم‌خروج از برجام‌است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت یکی از خواسته‌های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳ 19 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با برنامه Pod Save the World اظهار داشت: تصمیم خروج از برجام یکی از بدترین تصمیم‌ها در تاریخ سیاست خارجی آمریکا بود. به دلیل این توافق ما برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بودیم.

وی تصریح کرد: به دلیل رژیم‌های نظارتی گسترده و سخت گیر که در برجام درنظر گرفته شده بود، می‌توانستیم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مطمئن باشیم. حتی دولت پیشین آمریکا اعلام کرده بود که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم ادعا‌ها علیه پیشرفت‌های برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب برجام و در پی نقض این توافق بین المللی از سوی واشنگتن و هراس افکنی‌ها مدعی شد، اما متاسفانه آنچه ما شاهد آن بوده ایم، ایران از خروج آمریکا از برجام به عنوان بهانه‌ای استفاده کرده است تا به بسیاری از فعالیت‌های خطرناکی که برجام انجام آن‌ها را متوقف کرده بود بازگردد.

بلینکن در تداوم ادعا‌ها و اتهام پراکنی‌ها به رغم تایید برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بهره گیری از عنصر زمان برای فشار به ایران در میز مذاکره مدعی شد که اگرچه توافق هسته‌ای زمان لازم برای تولید مواد شکافت پذیر از سوی ایران را به یک سال افزایش داده بود، اکنون ما در مکانی قرار داریم که اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند به چند هفته کاهش یافته است.

وی مدعی شد ما هنوز فکر می‌کنیم بهترین نتیجه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت به برجام است.

بلینکن در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره درخواست ضمانت از سوی ایران گفت: یکی از خواسته‌های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: سیستم ما به گونه‌ای است که ما نمی‌توانیم چنین ضمانت قاطع و سریعی را ارائه کنیم. رئیس جمهور بایدن بدون شک می‌تواند بگوید که در صورت پایبندی ایران به توافق، چه کار‌هایی انجام خواهد داد یا انجام نخواهد داد. اما ما نمی‌توانیم روسای جمهور آینده آمریکا را ملزم به این کار کنیم. این یکی از مسائلی است که ما در حال گفتگو در مورد آن هستیم.

بلینکن در تداوم سیاست واشنگتن مبنی بر بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر ایران در مذاکرات وین، و هراس افکنی از پیشرفت‌های فنی هسته‌ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد: ما فرصت بسیاری کمی برای بازگشت به پایبندی متقابل داریم، زیرا ایرانی‌ها بسیاری از اقدامات را از سر گرفته اند که آن توافق آن‌ها را متوقف کرده بود. آن‌ها درحال فراگیری بیشتر هستند و دانش بیشتری بدست می‌آورند و ظرفیت بیشتری برای گریز هسته‌ای سریعتر ایجاد می‌کنند. حتی اگر به تمام محدودیت‌های تحت برجام بازگردیم، به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر نمی‌توانیم برخی از مزایای این توافق را بدست آوریم.

وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم ادعا‌های بدون ادله و سندش ادامه داد: مشکل دیگر ما این است آن‌ها درحال غنی سازی در سطح بالا هستند که هم اکنون ما را به گریز هسته‌ای نزدیک می‌کند و این امر بسیار نگران کننده است.

بلینکن اظهار داشت: ما سخت روی این موضوع کار می‌کنیم و فکر می‌کنیم بررسی امکان بازگشت به توافق در راستای منافع آمریکا و متحدان و شرکا است که در چند هفته آینده از آن با خبر خواهیم شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفتگو‌ها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. مذاکرات حول دو محور راستی آزمایی و تضمین‌ها متمرکز بوده و به نظر می‌رسد که به مراحل حساس و سرنوشت‌سازی نزدیک شده است.

ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کردند و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.

بیست و پنج روز از آغاز هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌گذرد و گفتگو‌ها در حالی پیگیری می‌شود که تیم‌های مذاکره‌کننده از بسیاری از پرانتز‌ها و موارد اختلافی عبور کرده‌اند.

لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفتگو‌ها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم‌ها اعلام کند. اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتند، می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲
ایران باید اعلام کند در صورت خروج هر یک از اعضای برجام و هر گونه تحریم یا دسیسه اقدامات ایران غیر قابل بازگشت ادامه خواهد یافت و در صورت لغو واقعی تحریمها فعلا متوقف میشود
آخه این گاو چرانها چرا نمی فهمند، اینها چقدر احمق هستند که درک نمی کنند که مزخرفی می گویند، خدا لعنت کند این اصلاح‌طلبان نادان و احمق را که 8 سال کشور معطل آمریکا کردند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی