بازدید 8133

میزان کشندگی اومیکرون برای واکسینه نشده ها

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که به جز تاخیر در واکسیناسیون که در حال حاضر ایمنی بیشتری برای جامعه به همراه داشته عوامل دیگری هم وجود دارد که هنوز روند انفجاری اومیکرون در کشور را رقم نزده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹ 15 January 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، پس از گذشت ۲۷ روز از شناسایی نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران با وجودی که متخصصان از غالب شدن این سویه در کوتاه‌مدت و طی سه هفته هشدار می‌دادند اما آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۸۰۰ مورد ابتلا به کرونای اومیکرون است. هر چند که موارد ابتلا به اومیکرون کم است اما آمار روزانه ابتلا به کرونا پس از ۲۰ روز کاهش، در روزهای اخیر دوباره روند افزایشی پیدا کرده است.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تأخیر در شیوع اومیکرون و البته افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور به همشهری گفت: واکسیناسیون دیرهنگام که منجر به حفظ ایمنی نسبی در بخش قابل توجهی از جمعیت کشور شده است، تنها دلیل تأخیر شیوع اومیکرون در کشور نیست و عوامل دیگری هم وجود دارد که متفاوت از شرایط کشورهای اروپایی است. در کشورهای اروپایی تحرکات جمعیتی درون مرزی و برون مرزی بیشتر از ایران است: تردد اروپایی‌ها به آفریقا و بالعکس تردد آفریقایی‌ها به اروپا بسیار زیاد است و قابل مقایسه با ایران نیست. از سوی دیگر در آن کشورها به‌دلیل واکسیناسیون انبوه و کاهش معنادار موارد ابتلا و مرگ، عادی‌سازی اجتماعات مانند اجازه ورود تماشاگر به ورزشگاه‌ها و حذف ماسک رخ داد و این عوامل به بروز شدید بیماری منجر شد.

سوری افزود: اواخر سال ۲۰۲۰، زمانی که داده‌های اثربخشی نشان داد که واکسن‌ها خطر ابتلا به کووید-۱۹ را بیش از ۱۰ برابر کاهش می‌دهد، کارشناسان اعلام کردند که واکسیناسیون راهی برای پایان دادن به بیماری کرونای جدید و پاندمی این ویروس است. اما به دلایل مختلف ازجمله مسائل مرتبط با پشتیبانی و سیاسی و...، چنین مسئله‌ای هنوز محقق نشده است. تا امروز، حدود ۶۵ درصد ایرانی‌ها و ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها به‌طور کامل در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند که هنوز با عدد ۹۰ درصد فاصله دارد.

به گفته این اپیدمیولوژیست هم‌اکنون با توجه به شیوع اومیکرون و توانایی آن در فرار از آنتی‌بادی، میزان موارد ابتلا در حال افزایش است، درحالی‌که در مقابل میزان اثربخشی واکسن‌ها هم کمتر شده است: اگرچه به‌نظر می‌رسد عفونت با اومیکرون خفیف‌تر از دلتا یا سویه اصلی کووید-۱۹ است، اما کشندگی آن (برای افراد واکسینه نشده) هنوز به‌طور چشمگیری بیشتر از سایر عفونت‌های تنفسی است. در آمریکا میانگین هفتگی مرگ‌ ناشی از کووید-۱۹ نزدیک به ۱۷۰۰ نفر شده که تقریبا ۹ برابر عدد مشابه ۶ ماه پیش است. به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای پیشبرد واکسن‌ها به‌عنوان راه‌حلی منحصربه‌فرد برای مقابله با همه‌گیری موفق نبوده است.

سوری درباره راهکار مقابله با اومیکرون با توجه به افزایش موارد ابتلا در کشور و پیشروی این بیماری در کشورهای جهان، عنوان کرد: آمریکا اخیرا برنامه‌ای برای ارائه ۵۰۰ میلیون تست سریع رایگان به خانواده‌ها اعلام کرده و توافقی را برای ملزم کردن بیمه‌گذاران به پوشش کیت‌های خانگی انجام داده است. این اقدامات نشان‌دهنده پذیرش این واقعیت است که کرونا فعلا با ما خواهد بود. هرچند که واکسیناسیون همچنان نقش مهمی در سلامت عمومی ایفا می‌کند و از اشغال بیمارستان‌ها با بیماران مبتلا به کرونای حاد جلوگیری کرده است، اما در ایران هم با افزایش نرخ واکسیناسیون، انجام تست‌های انبوه برای مدیریت بیماری با واریانت‌های جدید ضرورت دارد.»

براساس اعلام استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رتبه ایران در انجام تست کرونا در جهان با انجام حدود ۴۳ میلیون تست (سریع و پی‌سی‌آر) ۱۱۶ است که نشان می‌دهد کشور در انجام تست کارنامه خوبی در مقایسه با بسیاری کشورها نداشته است. او در پاسخ به این سؤال که افزایش تست‌ها در کشور و بیماریابی بیشتر چه تأثیری بر موارد مثبت شناسایی شده دارد، عنوان کرد: مزیت فردی اولیه تست، به‌دست آوردن مدرکی مبنی بر ابتلا و درمان‌هایی براساس نیاز در زمانی کوتاه است. البته اطلاع از منفی بودن تست هم مفید است، مثلا به‌عنوان پیش‌نیاز در سفرهای بین‌المللی به‌کار می‌رود. هر چند مزایای اصلی تست کووید-۱۹ فردی نیست، بلکه به اطرافیان آنها و عموم مردم کمک می‌کند. با جداسازی موارد مثبت، می‌توان میزان کل ویروسی که در اماکن عمومی در گردش است را کاهش داد و از شیوع بیماری کم کرد.»

به‌گفته سوری، استاندارد طلایی برای تشخیص کووید-۱۹، آزمایش PCR است که می‌تواند آثار کمی از مواد ژنتیک ویروس کرونا را شناسایی کند. این نوع آزمایش تا زمانی که موارد کووید-۱۹ وجود داشته باشد مورد نیاز است.

گفتنی است سویه جدید اومیکرون در حال حاضر به‌عنوان شایع‌ترین ویروس جهش‌یافته کووید ۱۹ در جهان و ایران شناخته می‌شود. قدرت سرایت این سویه به اندازه‌ای است که گفته می‌شود در صورت رعایت‌ نکردن فرد مبتلا، در ۱.۵ تا ۳ روز تمام اعضای یک خانواده درگیر این ویروس می‌شوند، درحالی‌که در سویه‌های قبلی، میانگین زمان ابتلای اعضای خانواده فرد مبتلا حدود ۱۰ روز بود. نخستین مورد ابتلا به امیکرون در ایران روز ۲۸ آذر تأیید شد و روز ۲۴ دی به ۸۰۰ نفر رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل