بازدید 5107

ویرانی ۳ هزار و ۸۹۶ خانه در بارش‌های دی ماه امسال

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: سه هزارو ۸۹۶ منزل مسکونی در اثر وقوع سیلاب و بارش های سیل آسای دی ماه امسال در پنج استان درگیر سیل به طور کامل تخریب و غیرقابل سکونت شدند که ۹۳۱مورد آن مربوط به شهرهای جنوب استان فارس است.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 13 January 2022

به گزارش «تابناک»، اکبر نیکزاد در حاشیه سفر به لارستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیل همچنین به چهار هزارو ۴۵۱ واحد مسکونی در سطح شهرها و روستاهای استان های درگیر سیل شامل فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب کرمان و هرمزگان آسیب رسانده که میزان آسیب ها در این منازل البته متفاوت است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: ۵۴۷ مورد از این تعداد واحدهای آسیب دیده ناشی از سیل اخیر در جنوب فارس و شهرستان های لامرد و لارستان گزارش شده که کار آواربرداری و آغاز عملیات اجرایی برای احداث و بازسازی و تعمیر این واحدها اعم از تخریبی و تعمیری آغاز شده است.

نیکزاد فرآیند ساخت و بازسازی و تعمیر این واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده را یادآور شد و گفت: آمار برداری کامل و ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تخریب و یا میزان آسیب به منازل مسکونی و همچنین زیرساخت های شهری و روستایی به ستاد مدیریت بحران کشور و هیات دولت ارایه شده است.

او گفت: با توجه به آنکه می دانیم دولت و شخص رئیس جمهور اهتمام لازم برای کمک به این استان های سیل زده و تامین اعتبار برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی دچار خسارات را دارد؛بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم منتظر تصویب و یا زمان تخصیص اعتبار از سوی دولت نمی ماند و به محض اتمام ارزیابی و آماربرداری کامل کار آواربرداری را آغاز کرده و ستاد بازسازی در این استان ها نیز راه اندازی شده است.

نیکزاد با اشاره به نحوه کمک دولت برای سیل زدگان تصریح کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات و با کارمزد چهار تا پنج درصدی به هر واحد مسکونی اعم از تخریبی و تعمیری اعطا می شود.

وی ابراز داشت: همچنین مبلغ ۳۰۰میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض به هر واحد مسکونی تخریبی ، ۲۰۰ میلیون ریال به واحدهای تعمیری و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال برای اسکان موقت خانواده های سیل زده پیش بینی شده است.

او البته این نوید را هم با توجه به تجربه های گذشته به خانواده های درگیر سیل بویژه افرادی که خانه اشان دچار تخریب کامل شده است داد که در ادامه روند بازسازی و پیشرفت کار احتمال اضافه شدن میزان وام و یا کمک های بلاعوض بیشتر تا مبلغ بالای ۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل واحدهای مسکونی آنها وجود دارد.

نیکزاد ادامه داد: یکی از دغدغه های خانواده ها در ساخت و بازسازی منازل مسکونی تخریب شده در زمینه تامین مصالح ساختمانی بود که بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان کشور هم در این راستا اعلام آمادگی برای کمک کرده اند.

مدیرعامل بنیاد علوی که روز گذشته به مناطق سیل زده جنوب فارس آمده بود این نوید را به خانواده های سیل زده داد که به هر واحد مسکونی تخریبی حدود ۱۰تن و برای هر واحد تعمیری هم ۲ تُن سیمان رایگان در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت.

سیل روزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت ها و بخش های مختلف امور زیربنایی از جمله در حوزه راه و کشاورزی در شهرهای جنوبی فارس خسارت زد و موجب کشته شدن پنج نفر در این مناطق شد.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، پنج بخش ،هشت شهر و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله ۳۸۸ کیلومتری شیراز واقع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر