بازدید 6043
۱

تداوم کشمکش‌ها در پارلمان عراق

جلسه انتخاب رئیس مجلس عراق که روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد همچنان با حاشیه‌ها و کشمکش‌ها از سوی جریان‌های سیاسی این کشور همراه است.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴ 11 January 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا در این پیوند، اداره اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای مجلس عراق امروز (سه شنبه) از معرفی «محمود المشهدانی» مسن‌ترین نماینده که در ساعات اولیه آغاز به کار پنجمین دوره پارلمان این کشور به عنوان ریاست سنی مجلس اداره جلسه را برعهده داشت به کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی المعلومه عراق با اعلام این خبر افزود: رئیس مجلس در پی حوادثی که در اولین جلسه پارلمان عراق اتفاق افتاد «محمود المشهدانی» نماینده مجلس را به نقض قانون اساسی عراق متهم کرد.

در بیانیه اداره اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای مجلس عراق آمده است که ریاست مجلس تصمیم گرفت «محمود المشهدانی» را به دلیل نقض قانون اساسی و نظام داخلی مجلس به کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان معرفی کند.

در همین حال ائتلاف چارچوب هماهنگی (شامل جریان‌های شیعه) در نامه‌ای به رئیس دادگاه فدرال این کشور فرآیند انتخابات هیات رئیسه و رئیس مجلس عراق را مغایر با قانون اساسی کشور دانست و خواستار ابطال نتایج این انتخابات شد.

این ائتلاف در بیانیه خود آورده است که درگیری با المشهدانی موجب جراحت وی و انتقال او به بیمارستان شد، اما متاسفانه برخی جناح‌ها بدون هیچ مبنای قانونی به ادامه جلسه اصرار کردند.

در این بیانیه آمده است: ما، طرف‌های سیاسی که پشت این درگیری ایستادند را مسئول کامل تمام عواقب انحصار گرایی و استفاده از خشونت و هرج و مرج که به منظور تحمیل خواسته‌هایشان انجام دادند، می‌دانیم.

چارچوب هماهنگی در بیانیه خود اضافه کرد: ما نتایج جلسه انتخابات رئیس مجلس و دو معاون وی را به رسمیت نمی‌شناسیم، زیرا این جلسه در غیاب رئیس سنی مجلس که همچنان متعهد به انجام وظایف خود است، انجام شد.

«چارچوب هماهنگی» در اولین جلسه پارلمان عراق درخواستی را به رئیس سنی مجلس ارائه کرد تا آن‌ها را با ۸۸ نماینده به عنوان بزرگترین جناح مجلس بپذیرد که این درخواست موجب درگیری لفظی و ازدحام بین آن‌ها و نمایندگان جریان صدر شد و «محمود المشهدانی» رئیس سنی مجلس را مجبور به تعویق جلسه کرد که پس از آن به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، وی به بیمارستان منتقل شد.

پس از انتقال المشهدانی رئیس سنی مجلس به بیمارستان با اصرار نمایندگان جریان صدر، «خالد الدراجی» به جای المشهدانی به عنوان ریاست مجلس، جلسه را ادامه داد که نمایندگان «چارچوب هماهنگی» در اعتراض به این اقدام صحن مجلس را ترک کردند.

در پایان این جلسه محمد الحلبوسی با ۲۰۰ رای در مقابل ۱۴ رای «محمود المشهدانی» و ۱۴ رای باطلبه برای دومین بار به عنوان رئیس مجلس عراق انتخاب شد و «حکیم الزاملی» نماینده فراکسیون «صدر» به عنوان معاون اول رئیس و «شاخوان عبدالله» نماینده حزب دموکرات کردستان به عنوان معاون دوم رئیس مجلس عراق برگزیده شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عراق روز خوش نخواهد داشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار