بازدید 14018

فلاحت‌پیشه: خاکریز روس‌ها شده‌ایم

فلاحت‌پیشه گفت: روس‌ها اختلافات ایران را با دنیا طولانی می‌کنند. شما این خرده را به روس‌ها می‌گیرید که چرا این رفتار را در قبال ایران انجام می‌دهند؛ ولی من معتقد هستم در دنیا همه منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 11 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از قرن نو، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار روس‌ها در قبال ایران گفت: روسیه براساس یک سلسله منافع، کشور ما را تبدیل به یک خاکریز در برابر آمریکا کرده است.

 نگاه منفی بخشی از جامعه ایرانی به روس‌ها در طول تاریخ موضوع غیرقابل کتمانی است و حتی امروز نیز به صورت عینی می‌توان برخی از رفتار‌های کاملاً مغرضانه همسایه شمالی را در قبال منافع ایران مشاهده کرد.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر برجسته حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل و نماینده ادوار مجلس در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با قرن نو که به‌زودی مشروح آن منتشر خواهد شد گفت؛ در دنیای امروز اکثر کشور‌ها در زمینه ارتباط با سایر دولت‌ها از ابتدا به دنبال سود و منافع خود می‌روند و روسیه نیز برهمین‌اساس در کنار ایران قرار گرفته است.

او تأکید کرده که حتی روسیه در موضوع ساخت نیروگاه اتمی برای ایران بیش از یک دهه با معطل کردن ایرانی‌ها از کشورمان سود دریافت کرده و حتی موجب طولانی‌تر شدن اختلاف ایران با جهان نیز شده است.

نباید چین و روسیه را دوست قطعی خود بدانیم
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون ملی مجلس شورای اسلامی در بخشی از این گفتگو که به موضوع روابط ایران و روسیه اختصاص داشت با اشاره به علل نگرانی برخی از سیاستمداران داخلی در خصوص دل بستن بیش از حد دولت سیزدهم به روس‌ها در برجام و سایر امور دیپلماتیک، اظهار داشت: براساس یک تحلیل اشتباه مسئولان ایرانی فکر می‌کنند که چین و روسیه دوست راهبردی ایران هستند؛ درحالی‌که امروز دیگر راهبرد معنا ندارد و تمام سیاستمداران در دنیای امروز تاجر شدند و راهبردسازی توافقات آن‌ها را متوقف می‌کند.

روسیه در برجام کارشکنی می‌کند اما...
وی تأکید کرد: برای مثال من معتقد هستم کارشکنی‌های روسیه در بحث برجام عمده و برجسته شده؛ ولی کارشکنی‌های فرانسه و انگلیس و سایر کشور‌ها را هم می‌توان مدّنظر داشت؛ برای مثال، انگلیسی‌ها خودشان را حافظ منافع حقوق بشری در مذاکرات برجام معرفی می‌کنند، آلمان خودش را حافظ منافع دفاعی نظامی یا مقابله با تهدید‌های نظامی معرفی کرده است، فرانسه هم خودش را حافظ منافع کشور‌های عربی و منافع حقوق استراتژیک یا دفاع منطقه‌ای و چالش‌هایی از این نوع معرفی می‌کند.

این کارشناس برجسته مسائل بین‌الملل با تشریح نگاه سودجویانه روس‌ها در موضوع برجام یادآور شد: در آخرین مذاکره تلفنی پوتین و بایدن، موضوع اصلی مذاکره مسئله اوکراین بود؛ ولی ما می‌بینیم روس‌ها با آقای اولیانوف و دیگران بحث برجام را مطرح کردند؛ چون آن‌ها برجام را به اوکراین می‌فروشند.

این نماینده سابق پارلمان بیان داشت: نگاه همه کشور‌های حاضر در بحث برجام به ایران، یک نگاه فرصت و خاکریز است و باید پذیریم روسیه ایران را خاکریز می‌بیند و این واقعیتی است که وجود دارد. قبل از انقلاب، آمریکا ایران را به عنوان یک خاکریز در مقابل روسیه می‌دید و بعد از انقلاب روسیه ایران را یک خاکریز در مقابل آمریکا می‌بیند.

روسیه چه کمکی در دوران تحریم به ایران کرد؟
فلاحت‌پیشه عنوان داشت: من دستاورد‌هایی که توان چانه زنی ایران در مذاکرات را افزایش داده را اگر مرور کنیم، در هیچکدام روسیه موثر نبوده است. برای مثال؛ در بحث مقاومت در مقابل تحریم‌ها بنده شاهد بودم ایرن بار‌ها مذاکره کرد که روسیه روزانه صد هزار بشکه نفت با قیمتی که خودش می‌دهد از ایران بخرد و در مقابل آن کالا دهد، اما روس‌ها زیر بار نرفتند.

وی ادامه داد: در تمامی دستاورد‌های هسته‌ای ما در حوزه‌های مختلف از فناوری آب تا سانتیفیوژ، از کل چرخه تا استخراج در یزد و .. روسیه هیچ نقشی نداشته است. روس‌ها فقط در نیروگاه هسته‌ای بوشهر نقش داشتند که آن هم غیر قابل دفاع‌ترین توافق نامه خارجی ایران بود که حتی اعتقاد دارم آثار منفی که بوشهر برای اقتصاد ایران داشت کمتر از آثار منفی قرارداد گازی کرسنت نبود.

روس‌ها بیش از یک دهه ایران را معطل ساخت نیروگاه کردند
رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان گفت: روس‌ها نیروگاه بوشهر را یازده سال دیر تحویل دادند و دو هزار و پانصد تکنسین روسی در ایران سال‌ها حقوق گرفتند؛ درحالی‌که روسیه در کمتر از یک‌یازدهم آن زمان برای کشور‌های دیگر نیروگاه احداث کرده است.

جزئیات قرارداد راهبردی ایران و روسیه در زمان تحریم منعقد نشود
این کارشناس برجسته مسائل بین‌الملل تأکید کرد: روس‌ها اختلافات ایران را با دنیا طولانی می‌کنند. شما این خرده را به روس‌ها می‌گیرید که چرا این رفتار را در قبال ایران انجام می‌دهند؛ ولی من معتقد هستم در دنیا همه منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند.

فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از این گفتگو درباره سؤالی با موضوع احتمال عقد یک قرارداد بلندمدت بین ایران و روسیه در سفر آتی رئیسی به مسکو، گفت: دو توافق بلندمدت یا راهبردی با چین و روسیه شکل گرفته است؛ هرچند باید توجه داشت که موافقت‌نامه‌های خارجی طبق قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسند که ضمانت اجرایی پیدا کنند؛ اما شخصاً معتقد هستم اصل اینکه آقای روحانی با چین و آقای رئیسی با روسیه قرارداد راهبردی ۲۵ یا بیست‌ساله امضا کنند از لحاظ سیاسی قابل‌دفاع است؛ ولی انتظار من از مسئولان کشور این است همان‌طور که به آقای ظریف پیشنهاد کردم و اکنون هم به آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد می‌کنم، بر سر کلیات توافق راهبردی نوعی امضا صورت گیرد، ولی جزئیات آن در زمان تحریم منعقد نشود.

امضای توافق در زمان تحریم اشتباه است
وی گفت: اگر ایران بر سر جزئیات حوزه‌های اجرایی توافق نامه‌های راهبردی توافق کند حتماً یک توافق در شرایط تحریم است، یعنی در شرایطی است که گزینه‌های همکاری اقتصادی ایران محدود است. به نظر من، حتماً باید بعد از برجام بر سر این جزئیات توافق شود و من خوشحال هستم که توافق راهبردی با چین هنوز به مجلس نیامده است، اکنون نیز باید از توافق راهبردی با روسیه استقبال کرد؛ ولی امیدوارم قبل از اینکه جزئیات آن در قانون تصویب شود برجام احیا شود و فرصت‌های تازه اقتصادی ایران شکل گیرد و بعد از آن به مجلس بیاید و امکان اینکه ایران در شرایط اضطرار زیر بار این توافق راهبردی نرود فراهم شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۳
تازه دوزاریت افتاده؟
........نباید چین و روسیه را دوست قطعی خود بدانیم......

یعنی تنها جمله درست از دهن یکی از مسئولین ، از اول انقلاب تا حالا ...!!!!
البته درست ترش اینه :
روسیه و چین دشمنان قطعی ایران هستند !!!
دشمنی که لزوما به سلاح و خنجر نیست !! با سیاستهایی که در قبال ما دارند !!!

ممنونم
بسیار عالی
زمانی که باید حرف می زدید نزدید، الان که نباید حرف بزنید حرف می زنید.
حرف نزدن هم خوب است.

نظر شما برای خودتان هم مناسب نیست چه برسد به دیگران
روس ها و چینی ها همانند غربی ها هستند همانند دوستان شما
خدا پدرت را بیامرزه که حرف درستی زدید . اکثر مردم هم کم و بیش همین را گفتند
اما کو گوش شنوا
مگر کسی هست که خیال کند چین دوست ماست؟ چین تکنولوژی ساخت موشک بالستیک به عربستان می دهد. حالا اگر ایران همین تکنولوژی را به تایوان بفروشد عکس العمل چین چه خواهد بود؟ روابط روسیه و چین با ایران نگاه از بالا به زیر است.
از این پس به جای واژه مجعول و غلط مستعمره بگویید خاک ریز!!!!!!
تازه متوجه شدی؟
حرفهای منطقی
احسنت
اقای فلاحت پیشه خاله نرگس 80ساله بیسواد روستای ما فهمیده روسها نامردهستند وازاینکه روسها بسمت ایران غش میکنند برای مناغع مادی ومهنوی خودشان درقبال امریکاست بله منم قبول دارم روسیه الان12ساله نیروگاه مارا معطل گذاشت موشک اس 300را پولش را نقدا گرفت بعد 15سال تخویل داد وعلت دیرکرد انرا تحریم نظامی امریکا عنوان کردروسیه اگر مقتدر بود درقبال تحریم امریکا که برروسیه انجام شد از خودش دفاع میکرد الان هم روسیه برای مسئله اوکراین یک توافقی دربرجام بیخ ریش ایران میبندد که ایران نتواند کاری صورت دهد ودراین مذاکرات اهیر ایران فقط یک نماینده دارد انهم سیاهی لشگر هست تصمیمات را چین وروسیه برای ایران میگیرند ولی منتهی شرقگرایان نمیخواهند باور کنند که روسیه دوست خوبی برای ایران نمیتواند باشد .... الان همه مردم میدانند بخدا سگ امریکا شرف دارد به روسیه ولی مامتاسفانه امتیازاتی که به روسیه میدهیم اگر نصف انرا به امریکا میدادیم یا اصلا نه به امریکا امتیاز نمیدادیم فقط دست از لجاجت برمیداشتیم الان هم کشورما وهم اوضاع اقتصادی ومعیشتی مردم ایران درحد مطلوب بود
آقای فلاحت پیشه این خرف ها را باید به مسئولین دلبسته به روس و پوتین برنی نه به مردم
چه انتظاری دارید؟ از دشمن انتظاری بیشتر از این نمی شود داشت. ولی افسوس که دولتمردان ایران در خوابند و خواب مسکو و پکن می بینند.
چه عجببببببب...
دشمن واقعی ما روسیه است . باید به شعار حضرت امام خمینی برگردیم نه شرقی نه غربی
الان شده ایم نوکر بی جیره وو مواجب روس ها
روسیه رو به جمع مرگ بر آمریکا اضافه کنید پس
پس چطور تو این ۱۰ سال
دولت قبل پا فشاری میکرد روی موضوع برجام
روسیه داره از تو سود میبره تو خوشحال بودی که یه موجود مزاحم از برجام خارج شده.







هسته ای چاه و
روسیه چاه ویل
مذاکرات چاه ویل
چه عجب بالاخره یکی پیدا شد لبه تاریکی رو نشون بده
خدا مغزهای خاک گرفته شما رو هدایت کنه، هنوز دست از سر این اعتقاد عتیقه خودتون برداشتید؟ یکم چشمهاتون رو باز کنید دو تا کتاب و مقاله جدید بخونید، توروخدا! تو دنیای کوچیک شما، آمریکا هنوز ابرقدرته و ما زیر یوغ روسیه!!!
اقایون بالادستی بخونید عبرت بگیرید با کارت ایران دارند بازی میکنند و شما حیرانید
شما این خرده را به روس‌ها می‌گیرید که چرا این رفتار را در قبال ایران انجام می‌دهند؛ ولی من معتقد هستم در دنیا همه منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند.

ما هم به شما میگوییم چرا این حرف های را در قبال همکارانت میزنی.
بعد از خروج از مسئولیت
باز شدن هم زمان افکار و زبان دارید.
یا نه،در دنیا همه اشخاص منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند
مرگ بر روسیه.
چند سال پیش جرات نداشتیم حتی اسم روسیه رو بیاریم .... حتی یادمه صدا و سیما داشت فیلم پسر جهنمی رو پخش میکرد راسپوتین رو راسپله دوبله کردن که مبادا به ساحت مقدس پوتین خدشه ای وارد نشه حالا چی شد موضع تغییر کرد؟ این همه بدبختی و بی پولی کشیدیم جوونیمون رفت این همه آدم تو اعتراضا مردن تازه فهمیدید روسیه بده؟
روسها یک دهه درباره نیروگاه بوشهر ایران را سرکار نگذاشتند بلکه نزدیک به 3 دهه است . سال 78 قرار بود نیروگاه رو تحویل بدهند و قبل از آن شروع به فعالیت کرده بودند
یه چراغ امیدوار کننده
چه بلخره متوجهه شدین که روسیه دوست ایران نیست
روسیه پدافند هوایی خودش رو خاموش رو اجازه ی بمب باران علیه ایران را صادر میکند
روسیه بود که پرونده ی هسته ای ایران رو دوباره به سازملن ملل ارجاع داد که دوباره بازبیتی شود
روسیه بود که با اسراییل علیه ایران نشستی داشتن
روسیه بود که از تحویل دادن پدافند اس ۳۰۰ را به مدت ۹ سال به تعویق انداخت اخرشم ایران شکایت کرد
روسیه بود که در جنگ قره باغ با ترکیه چه فیلمی برای ایران بازی کردن. فقط هدف این بود که مرز ترانزیتی ایران.ارمنستا که به اروپا باز میشه رو برای همیشه ببندن
این جنگ ایران روسیه بود نه اذربایجان .ارمنستان
روسیه بود که خط انتقال انرژی ایران به اروپارو گرفت
این حق امتیاز ایران بود الان هم اروپایی ها اسم روسیه رو بیارن فلکه رو میبندن که یخ بزنن
روسیه بود که واکسن کرونا که بشر دوستانه بود رو فقط ۱میلیون دز داد که اونم حتی به مسولیینم نرسید
هیچ کشوری از تحریم ایران سود نکرده ال او بلا روسیه حتی خود ایران
بعد از انقلاب روسیه به ایران چی داده هیچ نداده
پس کی فرق دوست و دشمت رو میفهمین وقتی که کشور کله بشه. اونوقت دیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر