بازدید 5825

ثبت اولین مورد مرگ ناشی از سویه اومیکرون در هند

مقامات هندی روز چهارشنبه مرگ یک مرد در ایالت راجستان به دلیل ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا را تایید کردند. هند با موج جدید سویه اومیکرون مواجه است که کابوس موج دوم کرونا در این کشور در سال گذشته را در خاطرات زنده می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰ 06 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "ایندیا تودی" لاو اگروال مشاور وزیر بهداشت هند گفت: وجود سویه اومیکرون در نمونه خون گرفته شده از قربانی ۷۲ ساله در راجستان تایید شده است.
وی افزود: این اولین مرگ ناشی از سویه اومیکرون در هند است.

بر اساس داده‌های منتشر شده، تاکنون ۲ هزار و ۱۳۵ مورد ابتلا به سویه اومیکرون در هند به ثبت رسیده که ۸۲۸ مورد آن‌ها بهبود یافته‌اند.

موج افزایشی سویه اومیکرون در هند کابوس موج کرونای سال گذشته را زنده می‌کند

"نیویورک تایمز" نوشت: تنها چند ماه پس از آنکه سویه دلتا در هند عملکرد بیمارستان‌های این کشور را مختل کرده و مراکز دفن و سوزاندن اجساد را با ازدحام قربانیان مواجه ساخت، برنامه‌های سیاسی در این کشور بار دیگر مملو از جمعیت شده است.

هنگامی که سویه اومیکرون ویروس کرونا در اواخر دسامبر سال گذشته در هند گسترش یافت، نارندرا مودی نخست وزیر هند از مردم خواست تا هوشیار باشند و دستورالعمل‌های پزشکی و بهداشتی را دنبال کنند. آرویند کجریوال، سروزیر ایالت دهلی، به سرعت محدودیت رفت و آمد شبانه وضع کرد، سینماها را تعطیل کرده و ظرفیت رستوران‌ها و حمل و نقل عمومی را به نصف کاهش داد.

با این حال رویدادهای تبلیغاتی با حضور هزاران نفر بدون ماسک و همچنین رهبران سیاسی هند درحال برگزاری است.
این درحالی است که در طول موج دوم کرونا در هند که نخست وزیر این کشور آن را "طوفانی" توصیف کرده بود، برگزاری رویدادهای انتخاباتی، سیاسی و مذهبی با حضور میلیون‌ها نفر به گسترش سریع سویه دلتا بسیار کمک کرد.

شهر مومبای در جنوب غرب هند روز چهار شنبه ۱۵ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را به ثبت رساند. این بالاترین آمار روزانه کرونا در این کلان شهر از ابتدای همه گیری کرونا محسوب می‌شود. اما در دهلی نیز موارد جدید ابتلا به کرونا در یک روز گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

بزرگی جمعیت هند با ۱.۴ میلیارد نفر، همیشه کارشناسان را در مورد چشم‌انداز سویه جدید ویروس کرونا نگران کرده است. در چند نقطه در سراسر جهان تلفات سویه دلتا به‌اندازه هند شدید بود. ارقام رسمی هند حدود نیم میلیون قربانی ناشی از کرونا را نشان می‌دهد اما به گفته کارشناسان این رقم بسیار کمتر از آمار واقعی است.

هند که پس از آمریکا در جایگاه دوم مبتلایان ثبت شده به ویروس کرونا در جهان قرار دارد، به دلیل هراس از افزایش احتمالی موارد ابتلا به این ویروس، کارزار واکسیناسیون خود را تسریع کرده است.

بر اساس داده‌های دولت هند، ۸۷ درصد از جمعیت ۹۴۴ میلیون نفر بزرگسالان هند، حداقل یک بار واکسینه شده‌اند.
این کشور ۳۴ میلیون و ۷۵۰ هزار مورد ابتلا به کرونا را به ثبت رسانده است و در یک روز گذشته ۵ هزارو ۳۲۶ مورد ابتلا را گزارش داده است که کمترین موارد روزانه ابتلا به کرونا در یک سال و نیم گذشته است.

نیویورک تایمز افزود: اما مطالعات اولیه نشان می‌دهند واکسن "آسترا زنکا" که در هند به صورت محلی تولید می‌شود و در ۹۰ درصد موارد واکسناسیون در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است، دربرابر عفونت‌های ناشی از اومیکرون محافظت لازم را ایجاد نمی‌کند هرچند از شدت ابتلای احتمالی می‌کاهد.

به نظر می‌رسد مقامات به جای گرفتن درس از واکنش نادرست به موج ویران گر سویه دلتا در فصل بهار، به نشانه‌های اولیه از مکان‌هایی مانند آفریقای جنوبی خوش بین هستند. در آفریقای جنوبی سویه اومیکرون که برای اولین بار در این کشور شناسایی شد، موارد بستری و مرگ و میرناشی از این سویه را به شکل قابل توجهی افزایش نداده است.
به گزارش ایرنا، موج دوم کرونای هند که در فصل بهار آغاز شد، نظام سلامت این کشور را در مرز فروپاشی قرار داد و هند را با بحران شدید اکسیژن و داروهای حیاتی مواجه ساخت.

تعداد زیاد قربانیان روزانه این بیماری سبب شد تا قبرستان‌ها و محوطه‌های سوزاندن اجساد توانایی مدیریت این حجم از قربانیان را نداشته باشند. همچنین افزایش قیمت‌های کالاهایی مانند چوب که در دین هندو برای سوزاندن اجساد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب شد تا خانواده‌های فقیر در روستاها نتوانند طبق آیین‌های مذهبی هندو اجساد را بسوزانند و آن‌ها را در رودخانه‌های مقدس از جمله گنگا رها کنند.

کارشناسان معتقدند برگزاری مراسم بزرگ هندو و همچنین تبلیغات شلوغ انتخاباتی در چند ایالت هند، احتمالا یکی از عوامل شیوع گسترده کرونا در این کشور بوده است و واکسناسیون گسترده جمعیت هند تنها راه نجات طولانی مدت برای این کشور است.

سویه شناسایی شده ویروس کرونا در هند از سوی سازمان جهانی بهداشت "دلتا" نام گرفت و به سرعت در تمام جهان گسترش یافت.

سویه "اومیکرون" برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و به گفته دانشمندان میزان سرایت آن بسیار بالاتر از سویه دلتا می‌باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار