بازدید 19272
قاسم سلیمانی؛ اجتماعی ترین چهره نظامی جهان

راز محبوبیت و اسطوره شدن قاسم سلیمانی چه بود؟

تاریخ این سرزمین کهن به ما می‌گوید که سرباز‌ها می‌توانند به شخصیت‌های اسطوره‌ای و ماندگارتری در قیاس با سیاستمداران تبدیل شوند. واقعیت این است که جامعه ایران در تاریخ به خصلت سلحشوری سربازان وطن توجه ویژه‌ای داشته و همواره آماده بوده از سربازان خود اسطوره‌های فراموش ناشدنی بسازد. آریوبرزن، سورنا، رستم فرخزاد، جلال الدین خوارزمشاه، عباس میرزا، و... از جمله این شخصیت‌های تاریخی هستند.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹ 02 January 2022

در وصف سربازی که با سیاست آمیخته نشد!

مصطفی نجفی: قاسم سلیمانی را باید یکی از محبوب ترین چهره ها و شخصیت های تاریخ معاصر ایران دانست. بدون هیچ مقدمه ای، این پرسش را مطرح می کنم که راز محبوبیت او و ماندگاری این محبوبیت چیست؟

راز محبوبیت قاسم سلیمانی در سرباز بودن و سرباز ماندن اوست. او بعد از دفاع مقدس، بین سیاستمدار بودن و سرباز بودن، آن چیزی را انتخاب کرد که بدان تعلق داشت و هیچ گاه از مرزهای سربازی نگذشت.

قاسم سلیمانی بعد از هشت سال حضور در جنگ طاقت فرسا با دشمن بعثی، آرام ننشست و در جایگاه فرماندهی قرارگاه قدس جنوب شرق کشور که شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب خراسان می‌شد، آرامش و امنیت را برای این نقطه از کشور فراهم کرد. جایی که او به جای استفاده از زور و نیروی نظامی، از طریق مذاکره با اشرار و فراهم کردن زمینه برای کشاورزی مردمان آن مناطق، تنش ها و درگیری ها را مدیریت کرد و فیصله داد.

اما بعد از این ماجرا، او قرار نبود آرام بنشیند و لباس سربازی را از تن جدا نکرد. این بار با حضور در جایگاه فرماندهی نیروی قدس، به دنبال ایجاد بازدارندگی نامتقارن برای ایران در محیط آشوبناک خاورمیانه بود. قاسم سلیمانی با ایجاد یک شبکه بهم پیوسته و پیچیده امنیتی-نظامی و یک ائتلاف از نیروهای غیردولتی در سراسر منطقه، سپر امنیتی چند لایه ای را در اطراف مرزهای ایران به وجود آورد و در قامت یک سرباز ملی با عبور از همه عناوین، تشریفات، تهدیدات و خطرات هیچگاه خود را آغشته به سیاست نکرد. او به خوبی آگاه بود که نمی تواند همزمان هم سرباز باشد و هم سیاستمدار و در پی کسب قدرت با روش های مختلف. 

تاریخ این سرزمین کهن به ما می گوید که سربازها می توانند تبدیل به شخصیت های اسطوره ای و ماندگارتری در قیاس با سیاستمداران شوند. واقعیت این است که جامعه ایران در طول تاریخ به خصلت سلحشوری سربازان وطن توجه ویژه ای داشته و همواره آماده بوده از سربازان خود اسطوره های فراموش ناشدنی بسازد. آریوبرزن، سورنا، رستم فرخزاد، جلال الدین خوارزمشاه، عباس میرزا، و... از جمله این شخصیت های تاریخی هستند.

قاسم سلیمانی معصوم نبود و شاید مورد پذیرش بخشی از جامعه ایرانی هم نباشد یا حداقل شاید برای آن ها اسطوره نباشد، اما قاطبه ملت ایران به سرباز بودن، شجاعت، سلامت نفس، اعتدال فکری، اجتماعی و سیاسی او آگاه هستند. او نه کند روی می کرد و نه تندروی. سعی می کرد در مسیری که می دانست حق است قدم بردارد. شاید بدین جهت که همواره در انتظار مرگ و شهادت بود. 

 این ژنرال ایرانی، اجتماعی ترین چهره نظامی جهان بود. بدین معنا که، در داخل دختر بد حجاب را دختر خود می دانست، گروه گرایی را محکوم و خط کشی سیاسی و اجتماعی و خودی و غیرخودی دانستن افراد براساس چپ و راست را بی جهت تلقی می کرد. در خارج نیز یک نیروی اجتماعی و مردمی عظیم برای ساقط کردن خلافت خودخوانده داعش متشکل از شیعیان، اهل تسنن، کردها، ترکمن ها و... پایه گذاری کرد و به بلوغ امنیتی-نظامی رساند و از کشتار مردم توسط داعش و سقوط دولت های سوریه و عراق جلوگیری کرد. 

در نهایت؛ قاسم سلیمانی به خواسته ها و اهداف این دنیایی خود آگاه بود. او می خواست سرباز باشد و سیاستمدار نباشد. می خواست یک نظامی اجتماعی باشد و با مردم آمیخته شود، می خواست آلوده به ثروت و قدرت نباشد، می خواست در بند مرزبندی های سیاسی و اجتماعی نباشد و در نهایت می خواست نه در بستر و منزل بلکه در مسیر سربازی و در اوج عزت، اقتدار و محبوبیت با زندگی وداع کند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۲
متن زیبایی بود
همه برای حاج قاسم عزیز یک فاتحه بخوانید.
مثل خیل عظیمی از همرزمانش بعد از بازنشستگی نرفت عضو هیئت مدیره هلدینگ های مختلف پول جمع کنه
سلام.از این نوشته ها میتوان برداشت کرد که،حاج قاسم یک مکتب بود و مکتب او رهروان بسیاری خواهد داشت
سلام.از این نوشته ها میتوان برداشت کرد که،حاج قاسم یک مکتب بود و مکتب او رهروان بسیاری خواهد داشت
]چیزی که شهید بزرگوار حاج قاسم را از دیگران متمایز کرد این بود که در لباس مسئولیت از خیلی مسائلی که مسئولین فعلی دچار آن هستند بدور بود وگرنه هستند بسیاری از افراد که انسان های فداکار هستند
مسئولیت بخصوص رده های بالا همراه با تکبر و عجب و امتیاز طلبی و ضعیف کشی و رانت طلبی است و کسانی که ادای خادم بودن دارند فقط در مقام حرف است و کمتر کسی موفق می شود که به همه آنها غلبه کند و علت مشکلات جاری کشور هم بدلیل همین موضوع است
ما به ایشان افتخار می کنیم.
رازش این بود که درون و برونش یکی بود
سرباز بود
سرباز ماند
سردار دلها شد
نه مثل آقایونی که سربازی رو ول کردن ریختن تو پستهای مدیریتی و ول کن نیستن
هیچ رازی در کار نبود.انسان خوبی بود که هیچ رازی در زندگی اش نداشت.روحش شاد
:)))))))))))))))))
لااقل کامنتارو باز میذاشتی
موسیقی !
خدا رحمت کنه سردار عزیز رو، ایکاش یک ذره ای از غیرتش رو برخی مسئولین بیسواد اعم از مجلسی و دولتی و ... داشتن.
قاسم سلیمانی هر چه بود ظاهر و باطن یکی بود
سلام و درود خدا بر سربازان وطن
یه انسان ساده و تجملاتی نبود که بیشتر روی زندگی و بهتر شدن شخصیت خودش کار میکرد نه مثل این همه ... مدیر فقط به فکر ثروت اندوزی بود
همه سربازان جنگ تحمیلی مورد احترام مردم ایران هستند علیرغم همه سواستفاده ها از نام شهدا و ایثارگران
سردار بی نام و نشان و بی ادعا بود که متاسفانه برخی از نام ایشان برای خود دکانی فراهم کردند.
به یادش قرآن می خونم و امیدوارم دشمنان راهش در درجه اول هدایت و در غیر این صورت عمرشون کوتاه بشه
رمز محبوبیت ایشان، انسانیت و اخلاص است . با این دو گوهر، خدا انسان را در دنیا و آخرت عزیز می کند.
روحش شاد ویادونامش ماندگار وراهش،پررهروباد...
معروف بودن با محبوب بودن تفاوت داره
آریوبرزن افتخاروسردارملی ایران زمین است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست