بازدید 22104
تابناک اقتصادی بررسی کرد

ردیف ۶۶ هزار میلیارد تومانی بودجه برای یارانه سوم/ افزایش ۵۰۰ هزار تومانی یارانه برای هر ایرانی محقق می‌شود؟

در حدود بیست روز قبل، لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس ارائه شد. در این میان، با توجه به نبود ردیف بودجه برای تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، گمانه زنی‌ها در خصوص پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال ۱۴۰۱ بیش از پیش تقویت شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 02 January 2022

محمدرضا مقامی فرد؛ حدود بیست روز قبل، لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس ارائه شد. در این میان، با توجه به نبود ردیف بودجه برای تخصیص ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، گمانه زنی‌ها در خصوص پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال ۱۴۰۱ را بیش از پیش تقویت شد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این میان، یکی از مهم‌ترین تبصره‌های بودجه، مربوط به تبصره ۱۴ می‌باشد. تبصره‌ای که منابع دریافتی آن شامل فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و ... است.
 
در مقابل؛ پرداختی‌های این تبصره به موارد متعددی مربوط می‌شود که از مهم‌ترین آن در سال‌های اخیر، موضوع هدفمندی یارانه‌هاست، به گونه‌ای که در لایحه نقدیمی دولت به مجلس، مبلغ پرداختی برای یارانه نقدی و غیرنقدی ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و مبلغ پرداختی برای اجرای طرح معیشتی نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این ارقام نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰ بدون تغییر است. به بیان دیگر همچون سال‌های اخیر، دولت قصد دارد از محل یارانه‌های نقدی، مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان به ازای هر فرد، در هر ماه یارانه نقدی پرداخت کند و همچنین برای یارانه معیشتی نیز همان سال جاری، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.
 
اما نکته مهمی که در این میان، باعث ایجاد ابهام در نظام یارانه‌های نقدی در سال آینده شد، مربوط به سیاست دولت برای راهکار جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی بود؛ موضوعی که در همان روز‌های نخست ارسال لایجه بودجه دولت به مجلس، با واکنش‌های متفاوت در رسانه‌ها همراه شد؛ به گونه‌ای که برخی اعلام کردند با توجه به تخصیص رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان در بخش پرداختی‌های تبصره بودجه با نام «جبران اصلاح نرخ کالا‌های اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم» انتظار می‌رود که دولت این مبلغ را در سال آینده به صورت یارانه‌های نقدی به حساب مردم واریز کند؛ اما این در حالی بود که بررسی‌ها نشان داد، سازوکار توزیع رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان، با ابهامات اساسی روبه روست.
 
حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به لزوم اعطای کامل منابع حاصل از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم اظهار داشت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در پایین‌ترین حالت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع دولت واقعی خواهد شد که دولت از این میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را برای گندم و دارو اختصاص داده است و باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش یارانه مردمی اختصاص دهد؛ بنابراین، در زمان رونمایی از لایحه بودجه ۱۴۰۱، عدم شفافیت در خصوص سازوکار و مبلغ مورد نظر دولت برای حمایت یارانه‌ای از مردم در صورت حذف ارز ترجیحی، مشخص نبود تا جایی که در روز‌های اخیر اصلاحیه لایحه بودجه از سوی دولت به کمیسیون تلفیق ارسال شده است که بیان گر تغییراتی در این خصوص است.
 
بر این اساس؛ بررسی‌ها و شنیده‌های خبرنگار تابناک اقتصادی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در اصلاحیه تبصره ۱۴، مبلغ بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان را تحت عنوان «یارانه حمایتی» آورده است؛ رقمی که در مقایسه با متن اولیه لایحه بودجه ارسالی به مجلس، نشان می‌دهد که این رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان، در ابتدا برای «صندوق پیشرفت و عدالت ایران (توزیع ملی و استانی)» بوده و حالا دولت سیزدهم عنوان این بخش پرداختی را به «یارانه حمایتی» تغییر داده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد در صورت موافقت مجلس، در سال آینده علاوه بر یارانه‌های نقدی و معیشتی، مبلغی در حدود ۱۳۰ هزار تومان برای ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر پرداخت کند. هرچند نکته‌ای که در اینجا قابل تامل است، مبلغ مد نظر دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰ است، زیرا همان گونه بهزادی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای واریز یارانه سوم به حساب مردم اختصاص یابد.
 
از سوی دیگر، مهدی هاشم زاده دیگر کارشناس بودجه نیز در گفتگویی در این باره اظهار داشته است: «میزان یارانه‌ها به راحتی با استفاده از منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و البته تحقق ۵۰ درصدی منابع تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها لایحه بودجه ۱۴۰۱، به راحتی تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی افزایش پیدا خواهد کرد و در این بخش نیز دولت نیز باید حفظ قدرت خرید مردم را لحاظ و کامل یارانه را پرداخت کند.»
 
به گفته هاشم زاده، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان یارانه ماهانه از طریق منابع حاصل از مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز‌ای تی اس بازار آزاد برای ۱۲ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌ها که حدود ۲۵۰ هزار تومان یارانه و همچنین افزایش واقعی نرخ یارانه کنونی بر اساس قانون حاصل می‌شود. به عبارت دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر هر فرد مشمول دریافت یارانه‌های نقدی و معیشتی حدود ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، اگر بر اساس قانون هدف مندی یارانه‌ها که ۵۰ درصد آن باید به مردم اختصاص پیدا کند، این مبالغ به طور کامل اختصاص یابد، در نتیجه از آن محل هم ۲۵۰ هزار تومان می‌توان یارانه در سال آینده پرداخت کرد که در مجموع ۵۰۰ هزار تومان یارانه به حساب مردم واریز می‌شود.


سخن پایانی

با توجه به جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در این روزها، انتظار می‌رود که نمایندگان مردم در این کمیسیون جدیت و دقت لازم را در خصوص منابع واقعی از محل حذف ارز ترجیحی و تخصیص کامل آن برای حمایت معیشتی از سفره مردم به صورت نقدی و یا بن کارت، در دستور کار قرار دهند، زیرا بیم آن می‌رود که دولت قصد داشته باشد که تنها بخشی از این منابع درآمدی (از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومان) را به صورت یارانه برای مردم اختصاص دهد که در صورت این اتفاق، فشار اقتصادی مضاعفی به معیشت و قدرت خرید مردم وارد خواهد شد و باید تمام این منابع یارانه به حساب همه مردم واریز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
چرا اینقدر می گوید و اخرش عملی نمی شود و باعث توقع و تورم می شود تورا به خدا این کار را نکنید تجربه یارانه قبل چقدر مردم ضرر کردند
همین روزا انشالله توافق میشه چون دولت جدید خیلی پیگیر توافق و برجامه و انشالله یکم وضع مردم بهتر میشه
خدا بخیر بگذرونه
این اقتصاد احیا شدنی نیست
پول بی زبون رو‌بریزین تو دست ملت و تورم ایجاد کنین.
هنوز هم دارید در مسیر احمدی نژادی گام بر می دارید. به جای این که اقتصاد را راه بیندازید و قیمت ها را کنترل کنید پول پاشی بفرمایید. خبر پیش
اين يعني انفجار تورم .
فقط تولید کالاها درسطح استاندارهای بین المللی بااستفاده از استعدهای درخشان ورقابت باغولهای تکنولوژی تنها راه نجات کشورخواهد بود تاتغییرات عمده درهمه زمینه ها صورت نگیرد مشکلات موجود کشور هرگز حل نخواهد شد متاسفانه عده ای دانسته ویاندانسته کشور را پانصدسال به عقب راندند واین خیانتی است جبران ناپذیر به مردم وکشور
یکی از اهداف مهم دولت از این اقدام ایجاد درامد خوب برای خودشه.. پس مطمئنا همه پول آزاد شده ار ارز ترجیحی رو به مردم نمیده.. بنظرم در بهترین حالت ۷۰دزصدشو به ملت برمیگردونه.
دارن توافق میکنند دلارها میاد احتمالا ارز ترجیحی به طور کامل حذف نشه
در هر صورت سنگ یارانه ها در ته چاه مشکلات مملکت بیرون آوردن نیست، دولت رئیسی هم داره سنگ رو میندازه رو سنگ متاسفانه، با یارانه دادن به عموم مردم هیچ کشوری با شرایط ایران به توسعه نمیرسه
با سلام بهتره که حقیقت رو کتمان نکنید حذف ارز 4200 برای نهاده های دامی و دارو و کالای اساسی یعنی حتی اگر یارانه 500 هزاری به هر نفر بدهند...که غیر ممکنه باز هم تورم افسار گسیخته خواهیم داشت..لطفا شفاف به مردم بگین با توجه از گفته های خودتان که رانت و فساد در تخصیص ارز ترجیحی ایجاد شده بود مرغ کیلوی 33 هزار..گوشت کیلوی 150 هزار شانه تخم مرغ50 هزارو یک دارو به مثال 25 هزار تومان ..حال میخواهید این اقلام با ارز نیمای وارد شود یعنی26 هزاری چقدر ساده یعنی افزایش قیمت حداقل 160 درصدی....در واقع همانند یارانه 45 هزاری در یک جیب ما 350 هزار خواهند گذاشت و از جیب دیگر 800 هزار برداشت خواهند کرد..و تورم کالای اساسی یعنی تورم تمامی کالاها..تنها دلیلی که تا به امروز ارز 4200 را قطع نکردن ..چون تورم شدید بعد از ان و مهمتر اینکه مردم چه باز خوردی خواهند داشت بوده..
علت ایجاد گرانی ابتدای سال توسط دولت و مجلس هنوز برای من اقتصاد دان مشخص نشده که چرا نمی گذارند یک روز مردم آرامش داشته باشند و بنگاههای اقتصادی بتوانند برای آینده برنامه ریزی کنند.
داروی قندی که یک سال پیش ۲۶ هزار تومن بود الان ۱۳۷ هزار تومن است اگر این به معنی حذف ارز ۴۲۰۰ نیست پس به چه معنی است؟
وقتی رشد تورم به مرز بی نهایت میرسد اینگونه یارانه ها فقط مشکلات مردم را زیادتر خواهد کرد متاسفانه کوتاهی مسئولین منجر به فاصله شدید بین میزان دریافتی کارگر وتورم گردید وقتی ارزش میلیون به اندازه ارزش یه عباسی میرسد ودرعوض قیمت خانه وخودرو ولوازم خانکی به مرزبی نهایت میرسدیعنی کشوربه بن بست رسیده وعمر یک نسل بدون استفاده ازمفهوم واقعی زندگی به انتها رسیده
فکر می کنید با چاپ. کردن پول و به دست مردم دادن مشکل حل میشه؟
اینو دیگه کسی قبول ندارد !
یارانه دوبرابر هم شود هیچ تاثیری بر معیشت مروم ندارد با این مبالغ مثلا۶۶هزار میلیاردی میتوان چندصد کارخانه احداث کرده وهزاران نفر مشغول بکار شوند.
یارانه برای هرایرانی یعنی یارانه برای تمام افرادی که نمیتوانند
کارکنند و زندگیشان راتامین کنندهمچون افرادمسنی که درآمدی
ندارندویاافرادی ناتوان وازاین قبیل ماوقتی کسی هیچگونه درآمدی نداردولی اتومبیل کهنه ای داردویایک مسکن بسیار
قدیمی داردراشامل دریافت یارانه نمیکنیم چون اتومبیل دارد یعنی اگردرآمدی نداردودرسنین پیری هم هست بایدمسافرکشی
کندیاهمین طوراگرمسکن دارد بایدهرماه مقداری ازمسکن خورا
بفروشد وخرج معاشش راتامین کند ویاگوشه ازاطاق خوراجهت
دریافت اجاره برای امرارمعاشش اجاره دهد حالا ازکجامستاخر
مناسبی برای زندگی اشتراکی پیداکندخدامیداند درهرحال یارانه برای هرایرانی نیازمند نیست بلکه تفسیرنیازمندچیزیست که ما
میگوئیم ونه مستحق واقعی که همه میگویندومیشناسند
جیب مردمو نزنن ،یارانه واسه خودشون!!!
بدبخت شدیم رفت باز پول چاپ می کنند و باز تورم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها