صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل

انتقاد تند حسین شریعتمداری از بازاریان

اگر بازاریان برای همیشه مغازه‌های خود را تعطیل کنند ،چه اتفاقي مي‌افتد ؟!هیچ
کد خبر: ۱۰۹۶۲۸
| |
19170 بازدید

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان در سر مقاله دیروز این روزنامه به انتقاد تند از بازاریانی پرداخت که مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و نوشت‌: بعد از نماز جمعه تهران جواني دست روي شانه‌ام گذاشت، پرسيد آيا صحت دارد كه بازاريان تهران در اعتراض به ماليات كركره‌ها را پايين كشيده‌اند؟ گفتم؛ همه آنها نه، ولي خبر صحت دارد. گفت؛ در جايي خوانده‌ام مجموعه مالياتي كه از اصناف و بازاريان دريافت مي‌شود فقط 5 درصد كل ماليات‌هاي دريافتي دولت است.

پاسخم مثبت بود. با تعجب پرسيد سهم مالياتي من و شما و ساير كارمندان و كارگران كه اول هر ماه از حقوقمان كسر مي‌شود چقدر است؟ گفتم، تا آنجا كه خبر دارم، بين 8 تا 9 درصد از كل ماليات دريافتي كشور است. پرسيد؛ عادلانه است؟ پرسيدم كداميك؟ مالياتي كه از ما حقوق‌بگيران دريافت مي‌شود يا مالياتي كه اصناف و بازاريان مي‌پردازند؟ گفت؛ ما كه حرفي نداريم، منظورم اصناف و بازاريان است، با آن ثروت‌هاي انبوه و درآمدهاي كلاني كه بسياري از آنها دارند.

گفتم نه، عادلانه نيست، سهم آنها خيلي بيشتر از آن است كه مي‌پردازند. پرسيد؛ يعني از ما كارگران و كارمندان و اقشار مستضعف و كم درآمد ماليات مي‌گيرند تا براي تامين رفاه و‌امنيت بازاريان و ارائه خدمات به ثروتمندان هزينه كنند؟! من كه راضي نيستم. گفتم؛ همه بازاريان اينگونه نيستند، اكثر آنها افرادي مومن و متدين هستند و حلال و حرام و حق‌الناس سرشان مي‌شود. گفت؛ پس چرا در مقابل زورگويي يك اقليت ساكت نشسته‌اند. گفتم؛ سكوت نكرده‌اند، بسياري از آنها درپي حل عادلانه ماجرا هستند و البته از آنان انتظار بيشتري مي‌رود.

 به خياباني كه كنار آن ايستاده بوديم اشاره كرد و گفت؛ اين خيابان‌ها با پول ما ساخته مي‌شود، ولي پولدارهايي كه ماليات نمي‌دهند با ماشين‌هاي مدل بالا و گران قيمت خود در آن تردد مي‌كنند. خانه‌هاي ما نيازي به مراقبت پليس ندارد، كدام دزد ناشي براي سرقت از خانه‌هاي ما وقت تلف مي‌كند! ولي از كيسه ما براي تامين‌امنيت مالي و جاني پولداراني كه از ماليات فرار مي‌كنند، هزينه مي‌شود، برج‌هاي سر به فلك كشيده، خانه‌هاي لوكس و اشرافي، ويلاهاي فوق مدرن در خوش آب و هواترين نقاط كشور و... نفسي تازه كرد و گفت؛ مي‌دانم عجله‌داري،‌ اما فقط يك سوال ديگر و پرسيد؛ به نظر شما اگر بازاريان مغازه‌هاي خود را براي هميشه تعطيل كنند، چه حادثه تلخ و ناگواري اتفاق مي‌افتد؟! سوال سختي بود، شايد به اين علت هيچ وقت به آن فكر نكرده بودم. جوان پرشور به كمكم آمد و گفت؛ اكثر بازاريان فقط واسطه فروش كالا هستند.

اهل توليد كه نيستند. دولت مي‌تواند در نقاط مختلف شهر مراكز فروش تاسيس كند، يعني همان كاري كه در ايام نوروز انجام مي‌دهد. با اين اقدام، علاوه بر توليد شغل براي بسياري از جوانان بيكار، قيمت‌ها نيز كنترل مي‌شود و ماليات هم با محاسبه دقيق و استفاده از سيستم «باركد» به آساني و كاملا عادلانه دريافت خواهد شد.... ‌اندكي درنگ كردم، پاسخ سوالش سخت نبود «اگر بازاريان مغازه‌هاي خود را براي هميشه تعطيل كنند چه حادثه تلخ و ناگواري اتفاق مي‌افتد»؟! با اطمينان جواب دادم؛ هيچ!!

حسین شریعتمداری در ادامه می‌نویسد‌: بيشترين ميزان فرار مالياتي به ترتيب از سوي دو گروه «الف» و «ب» صورت مي‌پذيرد و كساني از اين دو گروه- و نه همه آنها- به‌رغم درآمدهاي نجومي‌ و كلاني كه دارند، نه فقط حاضر به پرداخت ماليات- يعني حق مردم- نيستند بلكه هر وقت پاي حساب و كتاب مالياتي آنها به ميان كشيده مي‌شود با توسل به شانتاژ، دروغ‌پراكني، شايعه‌سازي و حتي تهديد بازاريان از طريق افراد اجير شده دست به اقداماتي نظير بستن مغازه‌ها مي‌زنند و مي‌كوشند «فرار مالياتي» خود را به «ماجراي سياسي» تبديل كنند! و در همان حال با بهره‌گيري از رسانه‌هاي بيگانه اينگونه اقدامات زشت و پلشت را كه «مال مردم خواري» مناسب‌ترين واژه براي آن است، به تمامي ‌بازاريان مومن و متعهد نسبت مي‌دهند!

مدیر مسوول کیهان می‌نویسد‌: يك خبر موثق حكايت از آن دارد كه تعداد‌اندك و كم شماري از تجار و فروشندگان بزرگ صنف طلا و جواهرات بيشترين فعاليت تخريبي در اينگونه موارد را برعهده دارند.
شریعتمداری ادامه می دهد‌: همين جا بايد گفت دولت مي‌تواند و مطابق قانون حق دارد از عوامل اصلي اين حركت ناپسند كه مي‌دانيم از ثروت‌هاي افسانه‌اي برخوردارند بپرسد «از كجا آورده‌ايد»؟!

و از بازاريان متدين و متعهد گلايه كرد كه چرا عليه توطئه اين عده معدود و‌اندك دست به اقدامي‌نمي‌زنيد؟ شما كه بيشترين آرزويتان برپايي هيات‌‌هاي مذهبي، زيارت عتبات عاليات، كمك به مستمندان و‌ امثال اينگونه اقدامات خداپسندانه است با مشتي مال مردم خوار كه از صدقه سر اين ملت مظلوم، ثروت‌هاي افسانه‌اي ‌اندوخته‌اند و تابستان‌ها در جزاير‌هاوايي لم مي‌دهند و زمستان‌ها در پيست‌هاي اسكي سوئيس قيقاج مي‌روند چه نسبتي مي‌توانيد داشته باشيد؟

شریعتمداری می‌نویسد‌: ماليات حق مردم است و دولت حق ندارد در مقابل كساني كه با شانتاژ و توهم پراكني يا توسل به تهديد از طريق مشتي افراد اجير شده بازار را به تعطيلي مي‌كشانند، كوتاه بيايد.

طي چند روز اخير تلفن‌هاي كيهان از نفس نمي‌افتاد و بسياري از بازاريان مومن و متعهد يعني قاطبه و اكثريت قريب به اتفاق بازاريان از كوتاهي مسوولان در مقابله با توطئه مشتي سرمايه‌دار مرفه و بي درد، آنهم در شرايط حساس كنوني گلايه مي‌كردند. فقط به مضمون چند پيام از ميان انبوه پيام‌هايي كه خطاب به روزنامه ارسال شده است توجه بفرمائيد؛

«ما جوانان اين مرز و بوم فرزند 9 دي و 22 بهمن هستيم، اگر مسوولان ذيربط براي برخورد با عوامل توطئه كه شناخته شده نيز هستند، ملاحظاتي دارند، ماجرا را به ما و انبوه بازاريان مومن و متعهد بسپارند. ما و بازاريان متعهد و مومن در همه فراز و نشيب‌ها در كنار هم بوده‌ايم و هنوز به اين پيوند مقدس براي مقابله با عوامل توطئه پايبنديم...»

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
به به!!!! تهدید زیبایی بود!!!! ولی نمیگید اونایی که به واسطه تاسیس مراکز فروش توسط دولت در بازار بیکار میشوند چه کار باید بکنند. در ضمن ایشون دچار توهمند که فکر میکنن دارند کار تولیدی انجام میدهند؛ تولید فرهنگی توسط جناب ش بیشتر جوکه!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
متن کاملا درست و با منطقیه ولی فقط باید پرسید آیا این پولی که ما به عنوان ماليات خواهیم پرداخت واقها صرف خدمات رفاهی دولت به مردم عادی می شود؟ آیا فرقی دارد که این پول تو جيب بازاریان بماند یا در جیب حقوق نجومی بگيران دولت که از ان در راستای رفاه حال خود و نزدیکانشان استفاده کنند. کاش ائن جوان می فهمید بسیاری از همونایی که ماشین مدل بالا سوار می شن وویلاهای آنچنانی دارند و تو خیابانهایی که با پول من و شما ساخته شده ویراژ میدهند نه بخشی که تمام داراییشان از مالیات ماست . اینها همان کارمندان و مدیران دولتی هستند که خیلی از ما خوب انها را می شناسیم. آقای شریعتمداری هم این را خوب می دانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
چه عجب.... برادر حسين يه حرف خوب زد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
با تمام وجود ازش بدم مياد.ولي اين حرفاشو قبول دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
این همان عدالت اجتماعی است که مسئولین به مامی دهند ! من برای پیگیری تخلف یک وارد کننده بزرگ ماشینهای ادری که اکثر کالاهای وارداتی (؟)آنها بصورت بدون فاکتور پخش میشود به ادارات زیادی رفتم بجای آنکه پیگیری کنند برخورد بدی با من داشتند حتی حاضر نشدند مدارک را ببینند . چرا مسئولین بایدخودشان را با ثروتمندان درگیر کنند با آنها دوست باشند بهتر نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
الحق که این حسین شریعت مداری ، با همه ی بدی های علیه او ،انسان حق گو و صاحب سبک و نفوذی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
از کی تاحالا ایشان حقوق بگیر شده اند؟ در ضمن فکر کنید روزنامه کیهان برای همیشه تعطیل شود؟ چه اتفاقی می افتد؟ نگویید هیچ! بلکه یکی از مشکلات عصبی ما برای همیشه رفع می گردد!
mahmood
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
اگر اینطور که آقای شریعتمداری گفته که انبوه بازاریان با این حرکت اعتراضی مخالفند پس جا ی نگرانی نیست و ایشان نیز لازم نبود برای یک گروه اندک ناراحت شوند و سرمقاله بنویسند. الله اعلم
hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
برای اولین بار با حرفهای اقای شریعتمداری به شدت موافق هستم. بسیاری از بازاریان درامدهای میلیاردی در سال دارند ولی چقدر مالیات می دهند ؟ حالا بحث خمس به کنار! برخی نیز کالاها بر روی کشتی در دریا خرید فروش می کنند بدون اینکه چیزی جای ثبت شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
من هم با نظر دوست آقای شریعتمداری موافقم ولی یک سوال دارم، اگر قاطبه بازاریان مومن و متدین و اهل حرام و حلال هستند پس چگونه اقلیت مرفه بی درد می توانند بازار را به تعطیلی بکشند؟
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟