بازدید 6375

نماینده مجلس: در ماجرای مهدوی‌کیا فدراسیون مقصر است و باید جوابگو باشد

کد خبر: ۱۰۹۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ 30 December 2021

احمد راستینه، درباره حضور مهدی مهدوی کیا در بازی نمادین فیفا، شرایط ورود استقلال و پرسپولیس به بورس و ... صحبت کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مجلس همیشه به مهدوی کیا و تمام مفاخر فوتبال ایران احترام گذاشته و نیازی نیست فدراسیون ما را به این کار دعوت کند. فدراسیون فوتبال بهتر است به وظایف خودش درست عمل کند و به جای فرار از پاسخگویی، به فکر رعایت قواعد کشور باشد.

حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر اشتباه فدراسیون فوتبال جدی تر شده، مجلس هنوز هم قصد ورود جدی به موضوع را ندارد؟

در خصوص این دو باشگاه باید مجامع عمومی عادی سالیانه به صورت منظم برگزار می شد و شرکت های استقلال و پرسپولیس نسبت به ارائه گزارشات سالیانه مجمع به صورت شفاف اقدام می کردند. سال گذشته بحث انتخاب کارگزاری این دو باشگاه و موضوع اجرایی شدن تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر انتقال مجموعه های ورزشی که برای سرخابی ها در نظر گرفته شده بود، به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. بحث انتخاب کارشناسان رسمی از سوی کانون کارشناسان و مرکز مشاوره قوه قضاییه جهت ارزیابی مجموعه های ورزشی تحت مالکیت این دو باشگاه و همچنین اخذ سند مالکیت تک برگ برای این ورزشگاه ها از جمله مواردی بود که باید پیگیری می شد. در خصوص ثبت علائم تجاری و برند دو باشگاه هم کارها به صورت ویژه پیگیری شد و در موضوع ارزش گذاری پرسپولیس و استقلال کار ویژه ای از سوی کارشناسان مذبور صورت گرفت. امروز تقریبا وضعیت دو باشگاه مشخص و روشن است. سال گذشته در جهت واگذاری پرسپولیس و استقلال به هواداران، پیگیری های مستمری انجام شد. همچنین مکاتبات مبسوطی با وزارت ورزش و جوانان در خصوص شفاف سازی اسناد مالی دو باشگاه و ضرورت مشخص کردن مالکیت این دو باشگاه در ورزشگاه هایی که برای آنها پیش بینی شده بود و گرفتن سندهای مالکیت رد و بدل شد که نهایتا در پیگیری های شکل گرفته، طی نامه رسمی وزارت ورزش، مطالب مهمی ارائه شد. آنچه که ضروری و مهم است و باید به آن دقت کرد این است که مسئولیت اصلی این اتفاقات متوجه فدراسیون فوتبال است وگرنه هم مجلس به عنوان نقش نظارتی از سال گذشته این موضوعات را به صورت ویژه پیگیری کرد و هم سازمان خصوصی سازی بارها به فدراسیون اعلام کرده که هرچه سریع تر نسبت به شفاف سازی اسناد مالی این دو باشگاه اقدام و این موضوع را پیگیری کند و در این خصوص وزارت ورزش و جوانان باید به صورت ویژه این مسئله را پیگیری کند.

برخی مسئولان فدراسیون فوتبال در حال انداختن تقصیرات به گردن دولت هستند، به نظر شما چرا با این وجود، وزارت ورزش همچنان از آنها جانبداری می کند؟

بر اساس قانون شرح وظایف، اختیارات و اهداف تشکیل وزارت ورزش و جوانان که بعد از 13 سال، قانون آن سال گذشته با پیگیری های فشرده کمیسیون فرهنگی مجلس، به تصویب رسید، وزارت ورزش و جوانان مکلف است نظارت لازم را بر فدراسیون ها داشته باشد و نسبت به هدایت، راهبری و برخورد با فسادهای احتمالی به صورت ویژه اقدام کند. این که برخی اوقات وزارت ورزش و جوانان نسبت به انجام مسئولیت نظارتی خودش بر فدراسیون ها کوتاهی می کند، پذیرفتنی نیست و کمیسیون این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهد کرد و امیدواریم بر اساس مواد قانونی که در قانون تعریف شده، وزارت ورزش و جوانان به مسئولیت قانونی خودش عمل کند. طبیعتا وقتی این دو باشگاه در بورس باید واگذار شوند چند مسئله حائز اهمیت است. یکی اینکه این باشگاه ها نباید زیان انباشته داشته باشند و اسناد مالی شان شفاف و به روز باشد و گزارش حسابرس های مالی به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارائه شده باشد. در این خصوص سال گذشته پیگیری ها انجام شد و نهایتا صورت های مالی منتهی به سال گذشته توسط مجمع عمومی انجم شد و این صورت ها قرار شد به صورت شفاف ارائه شود. تقریبا الان شرایط واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مهیا شده و فقط نحوه واگذاری آنها مانده که کمیسیون در جلساتی به این مسائل پرداخته است. قرار بر این شد با توجه به نقش و اهمیت هوادران، واگذاری سرخابی ها به گونه ای بررسی شود که سهامداران اصلی این دو باشگاه خود هواداران و مردمی باشند که عاشقانه برنامه این دو باشگاه را دنبال می کنند و به این دو باشگاه بسیار علاقه مندند. این که سهام این دو باشگاه را به گونه ای واگذار کنیم که مردم نتوانند در خرید سهام نقش داشته باشند از اشکالات جدی بود که با اصرار بر اصلاح این روش، سازمان خصوصی سازی تقریبا به یک جمع بندی مشخصی رسیده و امیدوارم در یک واگذاری شفاف و در قالب هر هوادار یک سهامدار باشگاه، بتوانیم واگذاری ها را هرچه سریعتر بر اساس سیاست های اصل 44 انجام دهیم. اما اینکه متاسفانه به خاطر تعلل ها، کوتاهی و حاشیه های متعددی که در فدراسیون فوتبال شکل می گیرد و از اصل و واقعیت ورزش کشور غفلت می شود، سبب می شود هرازگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا هشدارها و تذکراتی را به فدراسیون فوتبال ما در خصوص عدم ادامه فعالیت باشگاه های ما در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اعلام کند.

در داستان حضور مهدی مهدوی کیا در بازی مشکوک فیفا که به نظر می رسد هدفش عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه بود، همه به مهدوی کیا حمله کرده اند و کمتر کسی به نقش فدراسیون فوتبال اشاره می کند، چرا؟

حضور مهدی مهدوی کیا در یک بازی که اینگونه برداشت می شد از قبل با یک برنامه ریزی مشخص و هدفمندی شکل گرفته، بیش از اینکه متوجه شخص مهدوی کیا باشد، متوجه فدراسیون فوتبال است. بالاخره مهدوی کیا از ستارگان پر فروغ فوتبال ماست و مردم ما مهدوی کیا را دوست دارند و طبیعتا مردم از ستارگان خودشان انتظار رفتار حرفه ای دارند. ستارگان فوتبال کشورمان می دانند بر اساس سال های متمادی که جمهوری اسلامی بستر رشد و فعالیت را برای آنها مهیا کرده، امروز به عنوان یک قهرمان ورزشی مورد ستایش مردم هستند ولی مردم آرمان های شان را دوست دارند و دنبال می کنند. امروزه در دنیا هیچ قهرمان واقعی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی سکوت نمی کند و ما مطمئن هستیم مهدوی کیا هم این جنایات رژیم اسراییل را تایید نمی کند. بارها قهرمانان ورزشی از جمله مهدوی کیا با نگاه درست شان در به رسمیت نشناختن رژیم اسراییل نشان دادند که کنار ملت شان هستند اما فدراسیون فوتبال باید به صورت ویژه پاسخ این اتفاق افتاده را بدهد. فدراسیون فوتبال باید مشخص کند چرا وقتی از چنین بازی که اهداف مشخصی را دنبال می کرد و از شرایطی که در بازی افتاده بود، اطلاع داشت، این اطلاعات را به صورت کافی و به موقع به مهدوی کیا انتقال نداده بود و امروز هم اصرار بر تایید و حمایت از برنامه ای دارد که خود فدراسیون مسبب آن بوده است.

این که فدراسیون اعلام می کند همه باید حامی مفاخر و ستارگان ورزش باشیم، این خواسته طبیعی همه مردم ایران است. مجلس شورای اسلامی هم همواره از ستارگان ورزش حمایت کرده و سال گذشته توجه ویژه مجلس در حمایت از فدراسیون ها و کمک و مساعدت به فدراسیون ها یکی از نشانه های توجه دولت و مجلس به حمایت از مفاخر ورزشی بوده است. مهدوی کیا از مفاخر ورزشی کشور است و همواره مورد حمایت مجامع و دولت ها بوده است. این که فدراسیون به این بهانه از مسئولیت خودش شانه خالی کند و عدم نظارت، دقت، پیگیری و کوتاهی های خودش در بررسی این مسابقه را پاسخگو نباشد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. فدراسیون فوتبال شرایط چنین بازی ای را از مدت ها قبل می دانست و طبیعتا در جدول زمانی فیفا هم تیم ها و هم مربیان و سرمربیان مشخص هستند و حتما مسئول بررسی تشریفات فدراسیون فوتبال این را می داند که ورود افرادی تحت عنوان مربیان و سرمربیان ایران باید تابع پروتکل های مشخصی باشد، حضور مهدوی کیا در آن بازی دقیقا مسئولیتش متوجه فدراسیون است و این نهاد نمی تواند با بیان اینکه ما باید حامی ورزشکاران باشیم، مسئولیت خودش را پاسخگو نباشد. در این که ما باید از قهرمانان ورزشی مان حمایت کنیم، هیچ تردیدی نیست. اینکه مهدوی کیا بارها و بارها سبب شادی ملت ایران شده و با بازی های درخشانش خاطرات خوبی را برای ملت مان ثبت کرده، بر هیچ دیده ای پوشیده نیست اما اینکه فدراسیون فوتبال پروتکل ها را رعایت نمی کند و با گزافه گویی و فرار از پاسخگویی، مسئولت خودش را فراموش می کند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

اینکه فدراسیون فوتبال بگوید فیفا به صورت مستقیم خودش از سرمربی ما دعوت کرده، پذیرفتنی نیست. مهدوی کیا امروز صرفا دیگر یک بازیکن درخشان تیم های فوتبال ما نیست، او امروز مسئولیت هدایت تیم ملی امید ما را بر عهده دارد. لذا رفت و آمدها، حضورش در مسابقات و شرکت کردن او در میادین بین المللی بر اساس پروتکل های خاص و مشخصی است که در ورزش کشور و در قوانین کشور باید رعایت شود لذا فدراسیون فوتبال مان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

منبع:طرفداری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی