بازدید 12713

دریاچه سد گلیل شیروان یخ زد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: به دنبال کاهش دمای هوا در شب های گذشته، دریاچه سد گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان بطور کامل یخ زد.
کد خبر: ۱۰۹۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 30 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بنا بر اعلام هواشناسی خراسان شمالی، دمای هوا در برخی شب ها حتی به ۱۲ درجه سانتیگراد زیرصفر هم رسیده است که روستای کوسه نزدیک ترین منطقه به این دریاچه تاکنون سه شب سردترین نقطه کشور بوده است.

اسحاق خسروپناه روز پنجشنبه اظهار داشت: همه ساله پس از کاهش هوای سرد، بارش برف وبه دنبال آن یخبندان، دریاچه سد گلیل نیمه دوم آذرماه یخ می زند ولی امسال به دلیل افزایش دمای هوا این موضوع به تاخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت یخبندان این دریاچه تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه می یابد و با گرم شدن هوا به تدریج یخ ها ذوب می شود.

زمستان سال قبل ارتفاع برف در منطقه گلیل به بیش از ۶۰ سانتیمتر رسیده بود.

میانگین دمای هوا از ابتدای مهرماه امسال تا پایان آذرماه، ۹.۱ ، سال گذشته ۸.۲ و دوره آماری ۹.۴ بوده که در مقایسه با سال گذشته ۹ دهم درصد و دوره آماری بلند مدت ۳ دهم درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که بعضا تا ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد.

سد خاکی گلیل با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست