بازدید 14269

وزیر بهداشت: حجامت از نظر علمی مورد تأیید است

کد خبر: ۱۰۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹ 18 July 2010
حجامت، جزئی از طب سنتی و اسلامی ایران است که تایید وزارت بهداشت را نیز داراست.

به گزارش «وطن امروز»، در همین زمینه وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرده است حجامت از نظر علمی و در موارد خاص مورد تایید وزارت بهداشت است، این در حالی است که او درباره زالو درمانی ترجیح داد بی‌طرف باقی بماند و گفت هنوز نمی‌توانیم درباره زالو درمانی اعلام نظر کنیم. باید ببینیم افراد و متخصصانی که در زمینه طب سنتی به صورت علمی فعالیت می‌کنند، چه نظری دارند. در سال‌های اخیر توسعه مراکز درمانی طب سنتی بر اساس مکانیزم‌های علمی در کشور از اهداف وزارت بهداشت است.

عباس حاجی آخوندی، مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی و مکمل در پاسخ به کسانی که به استناد طب جدید با حجامت مخالفت می‌کنند،گفت: این افراد یا فواید و محاسن این خدمت را نمی‌دانند و جاهلانه با آن مخالفت می‌کنند، یا می‌دانند و عالمانه این خدمت سلامت را مورد هتاکی قرار می‌دهند، بدون اینکه دلیل مشخصی برای این هتاکی بیاورند زیرا این مخالفت توام با هتاکی، برایشان میلیاردی ارزش دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عده‌ای از مسؤولان حتی در وزارت بهداشت با استناد به طب نوین انتقال خون معتقدند با وجود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و استریل خونگیری، باید حجامت کنار گذاشته شود، اعلام ‌کرد:‌ 3 جواب می‌توان به این افراد داد، اول اینکه اگر با وجود طب نوین انتقال خون نیازی به حجامت نبود، لازم نبود انبیا‌ و اولیای دین این قدر بر حجامت تاکید کنند، می‌گفتند مردم بروید خون بدهید، دیگر این قدر بر تاریخ و اینکه چند ماه حجامت کنید و بر ثواب آن تاکید نمی‌کردند.

وی افزود:‌ مطالعات علمی در دنیا روی حجامت و همچنین زالو درمانی که مانند بررسی یک دارو به روش کلینیکال ترایال انجام می‌شود، اثربخشی حجامت و زالو درمانی را نشان داده است و مقالات علمی متعدد درباره آن وجود دارد، نکته دیگر این است که آنالیز خون گرفته شده از طریق حجامت نشان داده است که ترکیبات آن و لیپیدهای موجود در آن با خون گرفته شده از روش‌های دیگر متفاوت است، بنابراین این همه عقبه فرهنگی و توصیه‌های بزرگان دین بی‌دلیل نبوده است.

وی به فارس گفت: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که باید تغییر اساسی در رویکردهای برنامه‌های سلامت داشته باشد، سازمان بهداشت جهانی در این سال به کشورهای دنیا توصیه کرد که سیاست‌های مرتبط با طب سنتی و مکمل را توسعه دهند، همچنین قابلیت‌های طب سنتی کشورها را تضمین کرد و از کشورها خواست که برای طب سنتی و مکمل، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی را جدی بگیرند، اطلاعات طب سنتی کشورهایشان را مدون کنند، از مواد طبیعی و گیاهان دارویی بویژه برای درمان بیماری‌های خاص بهره بگیرند، ارتقای کمی و کیفی طب سنتی به توسعه عدالت در سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت منجر می‌شود و در نهایت اعلام کرد که از برگزاری دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی طب سنتی کشورها حمایت می‌کند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: با توجه به تغییر بار بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیر‌واگیری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و حوادث در آمریکا، حتی برنامه سلامت 2010 آمریکا نیز با رویکرد جدیدی تدوین شده است، دیگر استفاده از کلمات لوکس و دهان پرکن مانند بایو تکنولوژی یا نانو تکنولوژی حداقل در اولویت‌های سلامت این کشور به چشم نمی‌خورد، اولویت‌های این برنامه افزایش فعالیت جسمانی و ورزش مردم، جلوگیری از چاقی و افزایش وزن، کاهش میزان استعمال دخانیات، جلوگیری از سوء‌استفاده از مواد دارویی، مسؤولانه شدن رفتارهای جنسی، توجه به بهداشت روان، کاهش حوادث و محیط‌زیست سالم است.

حاجی آخوندی افزود: اساس طب سنتی ایرانی که بر مبنای طبایع چهارگانه است، این است که با تغذیه سالم، ورزش و رفتار مناسب از بروز بیماری پیشگیری کند. دبیر ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی در ادامه تاکید کرد: حجامت نباید به صورت خودسرانه و در هر جایی انجام شود بلکه باید در مراکز مجاز تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر نظر متخصص طب سنتی و در صورت نیاز انجام شود.

عباس حاجی آخوندی افزود: انجام حجامت باید توسط متخصص طب سنتی تایید شود و افراد نباید به طور خودسرانه این عمل را انجام دهند. حجامت را باید یک پزشک آموزش دیده رسمی تشخیص و در موقع خود و شرایط مناسب انجام دهد. این طور نیست که هر کسی سردرد داشت حجامت سر انجام دهد یا کمردرد داشت حجامت کمر انجام دهد، این موضوع در هیچ جا مورد تایید نیست.

حاجی آخوندی ادامه داد: علاوه بر انجام حجامت، تنظیم رژیم غذایی و استفاده از گیاهان دارویی نیز باید انجام شود و اینکه حجامت جایگاه خاص خود را دارد و تشخیص و ضرورت انجام آن باید توسط پزشک طب سنتی تایید شود. گفتنی است هم اکنون دانشکده طب سنتی و آموزش طب سنتی در وزارت بهداشت دایر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی