بازدید 80055

بن سلمان پدرش را از قدرت برکنار کرده است

خبرگزاری فرانسه به تازگی با انتشار گزارشی به برخی اسناد و مدارکی پرداخته که ثابت می‌کنند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پدر خود ملک سلمان را از عرصه سیاسی این کشور کنار گذاشته تا حاکمیت را به دست گرفته و زمینه بر تخت نشستن خود را فراهم کند.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 24 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از برخی کارشناسان و دیپلمات‌ها نوشت، محمد بن سلمان در حال تغییر از حاکم واقعی عربستان به پادشاهی که هنوز بر تخت ننشسته، است، در حالی که ملک سلمان پا به سن گذاشته، در حال حاضر بن سلمان به استقبال مهمانان خارجی رفته و ریاست اجلاس‌های منطقه‌ای به میزبانی کشورش را به دست گرفته است.

همه‌گیری کرونا و نگرانی‌ها بابت سلامتی پادشاه ۸۵ ساله عربستان این فرصت را به پسر ۳۶ ساله او داده تا در دیدارهای علنی و میزبانی‌ها زمام امور در این کشور را به دست بگیرد و این در حالی است که ملک سلمان از حضور خود در تجمع‌ها کاسته است.

از ژوئن ۲۰۱۷ که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان تعیین شد، او به عنوان حاکم دوفاکتوی این کشور شناخته می‌شود؛ اما او به تازگی در اوایل ماه جاری میلادی به تنهایی به استقبال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه رفت و ریاست اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض را برعهده گرفت.

این در حالی است که ملک سلمان به ندرت از حضور در اجلاس سالانه کشورهای حوزه خلیج فارس و سخنرانی در این اجلاس صرف‌نظر می‌کند و او به علاقه‌اش برای دست دادن با تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان مشهور است.

یاسمین فاروق، یکی از پژوهشگران پژوهشکده "کارنگی" اظهار کرد: این ایده که ولیعهد، حاکم فعلی کشور شده، با روسای کشورهای خارجی دیدار کرده و ریاست اجلاس‌ها را بر عهده داشته باشد، زمانی گرفته شد که پادشاهان سعودی از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نبودند.

فاروق در این اظهارات خود به دوره‌ای از تاریخ عربستان اشاره کرد که ملک عبدالله، پادشاه فقید این کشور ولیعهد ملک فهد بود، در واقع ملک فهد در ۱۰ سال پایانی عمر خود چندین بار سکته کرد و در آن سال‌ها قادر به رسیدگی به امور کشور نبود و ولیعهدش کارها را انجام می‌داد.

فاروق در ادامه گفت: نکته جدیدی که وجود دارد این است که نقش موازی و بلکه پررنگ‌تر ولیعهد حتی زمانی که ملک سلمان تمامی مسؤولیت‌های خود را انجام می‌دهد، از سوی مردم و رسانه‌ها پذیرفته شده است.

ملک سلمان از زمان شروع کرونا در منطقه شهر نئوم مستقر است که با طرح ابتکاری بن سلمان در حال احداث در ساحل دریای سرخ واقع در شمال غرب عربستان است.

در حقیقت آخرین مسؤول خارجی که ملک سلمان با او در ریاض دیدار کرد، دومینیک راب، وزیر خارجه سابق انگلیس در مارس ۲۰۲۰ بود و پس از آن او ژوئیه گذشته با هیثم بن طارق، پادشاه عمان در شهر نئوم دیدار کرد.

آخرین سفر خارجه ملک سلمان نیز در ژانویه ۲۰۲۰ به کشور عمان بود که برای عرض تسلیت بابت درگذشت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه فقید عمان به این کشور سفر کرده بود.

بن سلمان از زمانی که ولیعهد عربستان شده، تغییرات اجتماعی بزرگی را در این کشور محافظه‌کار اعمال کرده و او برای گسترش اسلامی میانه‌رو تبلیغ کرده و درب‌های این کشور را به روی انواع سرگرمی‌ها و تفریحات و گردشگری گشوده و برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی با هدف توسعه منابع اقتصادی این کشورِ متکی به نفت تلاش کرده است.

با این حال بن سلمان که در پست‌های مختلفی از جمله معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی مشغول به فعالیت است، با چالش‌های متعددی مواجه است که مهمترین آنها پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار عربستانی است که در سال ۲۰۱۸ در ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول به دست چند عربستانی کشته شد.

چنین به نظر می‌رسد که بن سلمان در مقایسه با پدرش ملک سلمان از همگرایی احتمالی با رژیم صهیونیستی بیشتر استقبال می‌کند.

کریستین دیوان، پژوهشگر موسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واشنگتن اظهار کرد: ولیعهد از طول عمر ملک‌ سلمان استفاده می‌کند، در واقع حضور مستمر او حاکمیت سنتی را فراهم می‌کند که خود پوششی برای اقدامات جوان‌گرایانه و غیر سنتی بن سلمان است.

مقامات عربستانی علت غیبت ملک سلمان در نشست کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض را توضیح ندادند به ویژه که او تنها دو روز قبل از این اجلاس، به مناسبت تصویب بودجه سخنرانی تلویزیونی داشت.

در همین راستا علی الشهابی، مشاور دولت عربستان به نقل از برخی منابع موثق توییت کرد: ملک سلمان از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است؛ اما زمانی که ماسک می‌زند، احساس راحتی ندارد، او تمایل دارد با مردم دست بدهد و به گرمی از آنها استقبال کند، بنابراین برای حفظ سلامتی ایشان و دور بودن از جمعیت، تدابیر احتیاطی بیشتری در پیش گرفته شدند.

پیش از اجلاس اخیر، بن سلمان سفری پنج روزه به کشورهای حوزه خلیج فارس داشت و استقبال‌ها از او در این سفر تقریبا در سطح پادشاهی بود و این سفرها به شکل گسترده‌ای در رسانه‌ها بازتاب داده شدند.

یک دیپلمات غربی در ریاض گفت: هماهنگی‌ها با دفتر پادشاهی از طریق دفتر بن‌سلمان انجام می‌شوند این در حالی است که ملک سلمان نزدیک به دو سال است در رسانه‌ها حضور نیافته است.

این دیپلمات که ترجیح داد نامش فاش نشود، در ادامه گفت: ولیعهد جایگاه خود را از وضعیت پادشاه آینده به ایده پادشاهی که هنوز تاج‌گذاری نشده تغییر داد.

به نظر می‌رسد مدت‌های طولانی است که مسیر بن سلمان برای رسیدن به حاکمیت و بر تخت نشستن فراهم شده و هیچ مانعی برای بر تخت نشستن او وجود ندارد چرا که او تمامی رقبای خود را یکی پس از دیگری کنار زده و اکنون نیز مخالفانش در خارج از عربستان پراکنده هستند.

حسین ابیش، از پژوهشگران برجسته موسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اظهار کرد: هیچ منبع مشخصی برای اپوزیسیون فعال در داخل خاندان پادشاهی و یا بیرون آن وجود ندارد و بن سلمان آشکارتر و قدرتمندتر شده و روند جانشینی با گام‌های بلندی ادامه دارند.

ماه‌ها است عربستان به دلیل پرونده قتل خاشقجی نگران برخورد مستقیم غرب با بن سلمان است.

دیپلمات دیگری در ریاض گفت: دفتر پادشاهی عربستان تلاش کرد این نگرانی‌ها را پس از سفر ماکرون به عربستان کنار بزنند و آنچه اکنون اهمیت بیشتری دارد موضعگیری دولت آمریکا است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تعهد داد تضمین قطعی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق به عربستان داده بود، لغو کند، او تاکنون نیز گفت‌وگوی مستقیمی با بن سلمان نداشته؛ اما تاکید کرد که تعامل با او اجتناب‌ناپذیر است.

این دیپلمات در ادامه گفت: این مورد مساله زمان است و با گذشت زمان حل خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۴
کاش بن سلمان به درک واصل میشد قاتل بیشرف
واقعأ چه جوری وباچه ترفندی این مفتی های وهابی عربستان رو مجبور کرده که باهاش مخالفت نکنندوانواع سرگرمی وکاباره ومشروب خوری تو کشورعربستان جابندازه. که خود مفتیهای مساجد هم بروندوهمچین جاهایی خوشگذرانی بکنند
پاسخ ها
دنیای مدرن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
یعنی برای کشور خودش باید از حضرت عالی اجازه بگیره؟ لابد همه دنیا باید بیان دم خونه شما سوال کنند برای به فلاکت نشستن مردم اونجا چه طرح خاصی دارید. آخرین فردی که ادعای مدیریت کل دنیا را داشت محمود کاپشن بود شما نسبتی با ایشون داری؟
امید است با روی کار آمدن محمدبن سلمان قانون خود درآوردی حاکم در حجاز ومذهب وهابی ابن تیمیه وشیخ عبدالوهاب به دست محمد ریشه کن شود وسلفیت وداعشیت که به غیر از خونریزی چیزی ندارند نابود شود به امید خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
به امید خدا
یا
به امید کدخدا
یا
به امید گاو شیر ده کدخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
لعنت بر وهابیت ملعون و فاسد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
به امید ان گاو شیر ده کدخداد ...خخخخخ
بن سلمان سالهاس که قدرت و دردس داره .منتها بخاطر مخالفت شدید شاهزادهای مدعی قدرت اشکار نمیکنه
یزید نابود شدنی است
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
حداقل ۳ ترلیون دلار بخاطره ترامپو دخالت در جنگهای منطقه و یمن پیاده شدن
بعضی جاها رو پرده است جاهایی پشت پرده
دمشگرم خوب داره عربستان را می‌سازه تورم زیر 5 درصد
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
دمش گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
با پول پاشي پول بادآورده تورم كه هيچ خيلي چيزهاي ديگه هم به راحتي قابل كنترله از جمله بايدن!
یزید کجا بود ،اصلا متوجهی صحبت درباره چیه؟
بن سلمان جوان ایده های خوبی داره و پدر پیرش قدرت فکر کردن را ندارد یک جوان با فکر وراه های خوب می تواند منطقه را متحول کند امیدوارم موفق باشد جوان گرایی تنها راه نجات عربستان از خرافه پرستی خواهد شد
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
برای یک آدم کش تروریست ساز دعای خیر میکنی و اسمش رو میگذاری جوان‌گرایی، واقعاً تعطیلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
ناشناس 7:38 بن سلمان هر چی باشه برای کشور خودش خوب عمل کرده و تورم زیر 5 درصد داره و جزء 20 قدرت برتر اقتصادی دنیا هست و داره به سرعت کشورش را پیشرفت میده. با کمی منطق مقایسه کن با وضعیت کشور خودمون. مسئولین ففط فکر خودشون هستن و فرزندانشون در کشور های اروپایی و آمریکا و کانادا در حال خوش گذرانی و تحصیل از پول بیت المال هستند .....
حالا درسته آدم کش و عوضی هست اما خداییش دنبال پیشرفت کشورش هم هست. دنبال رفاه مردمش هم هست.
اونم مخالفاش را زیر پا له میکنه ولی برای کشورش هم کارمیکنه دزدی اختلاس زیاد دارن ولی برای مردمش هم از دستش اب میچکد پس برای کشورش خوبه هرچند من ازش بدم بیاد هیچ حکومتی نیست که مخالف نداشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
شما از مردمش خبر داري؟ شما از شهرهايي غير از رياض و جده و مكه و مدينه خبر داري؟شما از حاشيه شهرهاي عربستان خبر داري؟
سیاستمداری عملگرا و نواندیش و متجدد که قاد ر است اول عربستان و بعد کل خاور میانه و جهان اسلام را تکان بدهد ،او شروع رنسانسی بزرگ در قلب منطقه ایست که دارای تفکر ایستایی بود . او به مراتب از سنش جلوتر است او به جای شعارهای کهنه غیر قابل دسترسی به عمل می اندیشد و به جای محافظت از موانع ترقی و پیشرفت این موانع را شجاعانه یکی پس از دیگری کنار میزند و رد میشود او طی همین چند سال گذشته در عربستان یک انقلاب اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است او یک پدیده است و نام او در تاریخ ماندگار خواهد شد او عربستان را از دست مفتی های وهابی نجات خواهد داد هر چند پدران او مردم عربستان را مرفه کردند و باعث رشد اقتصادی ،آرامش و رفاه مردم شدند اما او با این اینکه ترقی اقتصادی و آرامش و رفاه مردمش را سرلوحه قرار داده است اما دارد در اوضاع اجتماعی و فرهنگی عربستان نیز تحولات شگرفی ایجاد میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
دقيقا تفكر اومانيسم!
اینقدر خوش خیال نباشید. هرچی خدابخواد
مگه اینا پدر فرزندی هالیشونه
هیچ کس بی نقص نیست اما بن سلمان واسه مردم خودش خوبه وبه فکر پیشرفت کشورشه
من از دیکتاتور جماعت خوشم نمیاد و از جنگ بیزارم به خاطر کشتن غیرنظامیان و کودکان ولی با تدابیر بن سلمان عربستان خیلی با پیشرفت جلو خواهد رفت عربستان الان تنها کشور خاورمیانه هست که مشکل آب شیرین ندارند زیرساخت های که بن سلمان درست کرده عربستان رو به شکوفایی اقتصادی می‌رسونه و جایگاه عربستان در دنیا بالاتر می‌ره با این اقداماتی که انجام میدن به فکر آینده ملت و منافع ملی هستن بر عکس ما که تو هر خانواده چند نفر کار میکنیم بازم هشتمون گروی ....و هر روز هم با این همه شعار و...وضع ملت خرابتر میشه حتی هزینه لازم برای نوسازی پالایشگاهها رو نداریم در آینده به قطعی آب و برق گاز رو هم اضافه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
به نظرم علی آقا گروه خونت با همان قاتلان خاشقجی بهتر می خوره از خودت مراقبت کن ترشی هم نخور به هر حال یک چیزی میشی
احسنت به بن سلمان که بفکر مردمش هست .... وای بحال ما که تا چند سال دیگه نه آب داریم نه نفت
نفت عربستان ۹۵ درصد زیر پای شیعیان قطیف و احسا مناطق شرقی عربستان است حال برو ببین غیر از مشاغل خدماتی آرامکو اونم محدود چقدر شیعه را به استضعاف کشوند آل سعود خبیث و آل محمد بن عبدالوهاب لعین ....
وهابی خیلی کثیفه تمام قانون سخت برای مردمه چون به خلوت میروند انکاردیکرمیکنندطرف فهمیده همه چیز این ور اونوراب خبری نیست فعلا کم کم با ایران هم داداش میشن حکومت کردن مهم کجاست قولها وحرفهای سال ۵۷ یکی الان اجرا میشه بگو هنوز روزخوش هست
حکومت ها به کفر می مانند ولی به ظلم نه! همین چند وقت پیش بود که ویدئوی سربریدن زن فعال در حقوق اجتماعی زنان را باشمشیر در یکی از خیابان های منطقه ی شیعه نشین دیدیم ! چه پیشرفت هایی ~~، دَمش گرم ¡
مغز آدم سوت می کشد!¡
کاش من هم اونجا زندگی میکردم. درود بر بن سلمان
پاسخ ها
بوداابو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
اخرین شاه بنی امیه تا سفیانی تا ظهور تا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
بفرمائيد، راه باز است البته اگر به جرم شيعه بودن سر شما را بااره از بدن جدا نكنند
سلام دیکتاتور ، دیکتاتور است چه صدام باشد چه قذافی چه ین سلمان، عاقبتشان یکی است منتظر باشید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
کاش همه دیکتاتور ها مثل بن سلمان باشن خخخخخخ دیکتاتوری که هم خودش ثروت منده هم مردمش چقدر زیبا این فرشته است یا دیکتاتور
وارثی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
احمق تودیکتاتوری برای نون شب موندی ...،اونها همینجا رابرای نفتشون بهشت کردن ....
بایدخوشت بیاد,,اگرمعنای ازادی میفهمیدی ,اینرانمیگفتی,,,,کاری که بن سلمان کرددرتاربخ جهان دربیرحمی بیسابقه هست متاسفانه گوشهای شما وکل جهان کر چشمهاکور وزبان وقلمتان لال وبزدل هستند ,,اگرذره ای شرف وجدان دروجود شماها ,ترامپ,,جهانیان ,,بود بایدبن سلمان حکم اعدام ودستگیریش را درهرجای جهان صادرمیکردندامریکارابی حیثبت درتاریخ کرد تبعه عالیرتبه امریکا ,,قاشقچی,,پودرکرد پودر کرد وجسدپودرشده درچاههای فاضلاب ریخت , تا ترامپیان امریکایی وسعودیها پاچه بالابزنند سایدبناگوشی ,پلکی ,چشمی بیایند امانیافتند,,قتل تااین حدبیرحمی وخفت وتحقیر یک کشور چون امریکا درتاریخ جهان سابقه ندارد,اماامروز جهان واقعیتها رابرعکس اعلام میکندبااینکه فصای مجازی ونت برجهان مسلط هست واین برای جهان لکه ننگ هست ,ترامپ حیثیت امریکابربادداد.تبعه عالیرنبه اش راپودرودرچاه فاضلاب دفن وجسدش هم به امریکاتحویل ندادند چه غلطی کرد ؟؟؟ ایران بعدازان اتفاق پایگاهش را موشکباران کرد وافسران ازترس تاصبح نخوابیدندوهفته ها دراضطزاب واستر س وشوک به سربردند,پهپادش رازدند,,,ووو ترامپ غیرازخفت ونکبت وتحقیر چیزی برای امریکا ارمغان نیاورد,,گاه مردمان یک کشور خوب وبدراتمیزنمیدهند وبعدها واقعیت میفهمندچون تبلیغات هجمه زیادی دارد,,ترامپ لکه ننگ امریکا ست. انطورکه بن سلمان لایق شاهی ریاض نیست ,اینده نشان خواهدداد ,,,
یک جوان 36ساله مملکت که از نظر حجاب حرف اول میزنه ببین چطوری حکمت به دست گرفتع که هیچ کسی را ناراضی نگه نمیداره چطوری سرمایه‌گذاری خارجی جذب میکنه حالا یکی مثل بن سلمان نداریم تواین کشوری که سرمایه معدنی گازی و نفتی داریم ولی گدایی میکنیم شکم ما سیر نمیشع حیف حیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
شما از رضايت مردم اين كشور خبر داري؟
عربستان سیر صعودی مثل اسمش پیدا کرده کشوری با ایده آل های مدنظر با حال خوب مردم بدون دغدغه مالی حاکم ثروت مند مردم هم ثروت مند
سلام
لطفا اینقدر سطحی تحلیل نکنید بن سلمان مهره آمریکااست نهایت قضیه قتل خدا خواست که لوبرود واوواربابش آمریکا رسوا شوند.اوبدون اجازه ارباب آب هم نمی خورد.وزیر خارجه سابق عربستان که بزرگ شده وتربیت شده آمریکا بود بن سلمان رابه آمریکا وصل کرد..اکنون هم آمریکا عملا داره ازش حمایت می کنه. ننگ برما اگر بخاطر شکم آرزو کنیم در کنار قاتلان وفاسدان قرار گیریم.آن روز مباد. آینده ایران درخشانه به یاری خدا از نظر نظامی قدرت اول منطقه هستیم انشاءالله اگر خودمان راباور کنیم از نظر اقتصادی هم اول خواهیم شد.آن هم از نظر تولید وصنعت نه فروش نفت .
کامنت ها رو خووندم متاسفم ک بعضی ها انقدر از بن سلمان طرفداری کردن.کاردرستیه ک الان ایران داره با بن سلمان مذاکره میکنه ک روابط ایرا ن با بن سلمان خوب بشه تا اسراییل با انها خوب نشه.پدرش هم پیروفرتوت شده عقل حکم میکنه ک پسر حاکم باشع
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار