بازدید 22063

تبریز در هوای مازوت

اگر چشمهایمان را بر حجم آلودگی هوای کلانشهر تبریز ببندیم، باز این نفسهایمان است که از استنشاق هوا کم می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ 21 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز آذربایجان شرقی، شاید این روزها، آمار روز‌های پاکمان انگشت شمار باشد، از بس که هوای شهر سنگین است و سایه مازوت بر آسمان شهر تبریز، سنگینی می‌کند. "مازوت" پارامتری نیست که بخواهد، تاثیر خود را آنی بر پیکر بشر بگذارد.

دکتر فرزاد رحمانی رئیس اورژانس ۱۱۵ آذربایجان شرقی می‌گوید: استنشاق این آلاینده در دراز مدت خود را با افزایش آمار ابتلا به سرطان، از جمله سرطان ریه و حنجره نشان خواهد داد.

چرا باید کوره‌های صنعت فولاد خاموش شود

چرا صنایع فولادی استان با توجه به ظرفیت تولید و سهم در صادرات، باید در اولویت برنامه قطع گاز شرکت‌های فولادی توسط وزارت نفت قرار بگیرند؟ سوالی است که تحت عنوان دستور جلسه در هفتاد و نهمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح می‌شود.

پای رئیس هیات مدیره انجمن صنایع فولادی استان که برای دادخواهی به این جلسه کشیده شده است، ابتدای صحبت هایش از توان فولادی استان می‌گوید.
به گفته کریم رحیمی ۲۴ درصد تعداد واحد‌های فولادی کشور با ۱۵ درصد کل تولید کشور و ۸ درصد کل صادرات فولاد، سهم آذربایجان شرقی است.

رحیمی خطاب به استاندار، سوال خود را از مدیر عامل شرکت گاز استان این چنین مطرح می‌کند: صنعتی که با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل استان، بالغ بر ۷ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و قریب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، چرا باید زیر بار طرحی برود که مجبور شود کوره هایش را خاموش کند؟

شرکت گاز: ماموریم و معذور

توحیدی مدیر عامل شرکت گاز استان نیز در مقام پاسخگویی می‌گوید: این طرح ابلاغی از سوی تهران است و مجموعه وی، مجری طرح هستند.
او می‌گوید: اگر تا امروز هم گاز صنایع قطع نشده است، با مسئولیت خود او بوده، و اگر هوا سرد شود، و در تامین مصارف خانگی مشکلی پیش بیاید، گزینه اول و آخر برای تامین گاز مشترکان خانگی، قطع گاز صنایع از جمله، نیروگاه، صنایع فولادی، سیمان و پالایشگاه‌ها است.

توحیدی می‌گوید: تنها یک گزینه پیش روی شما می‌ماند، استمداد از سوخت دوم.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی هم این سوال را مطرح می‌کند: چه اتفاقی افتاده است که استان نه تنها در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد، بلکه با وجود سرما خیزترین منطقه، به عنوان اولین استان در اعمال محدودیت گاز نیز مطرح شده است؟

تبریز در هوای مازوت

حاتمی نماینده مردم هوراند، کلیبر و خدآفرین هم در این جلسه به آمار‌هایی که به آن‌ها دسترسی دارد استناد می‌کند و می‌گوید: استان اصفهان با ۶ واحد تولید فولاد ظرفیت مصرف ۱۴ میلیون و ۷۲ هزار مترمکعب را دارد و در آذربایجان شرقی ۸ واحد فولادی، یک میلیون ۱۲ هزار متر مکعب پتانسیل مصرف گاز را دارد.

این تبعیض مختص صنایع فولادی نیست

متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هم که در جلسه حاضر است، می‌گوید: این تبعیض مختص صنایع فولادی نیست، در نیروگاه‌های استان نیز برای مدیریت مصرف گاز، چند وقتی است، مازوت می‌سوزانیم.

او ادامه می‌دهد: برای مثال نیروگاه‌های حرارتی استان اصفهان، ۱۳ میلیون متر مکعب روزانه گاز مصرف می‌کنند و تا این لحظه مخزن مازوت آنها، فک پلمپ نشده است، در حالی که گاز نیروگاه تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه گاز، قطع شده است.

استاندار هم به مکاتباتی که با تهران داشته اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در اولویت قرار گرفتن صنایع فولادی استان برای کاهش مصرف گاز، در تولید، اشتغال و هم صادارت تاثیر منفی مستقیم خواهد داشت.

پیش دستی نیروگاه حرارتی تبریز در استفاده از مازوت

این شاید پیش خبری بود برای استفاده صنایع فولادی از مازوت، نمونه همان خبری که در مورد نیروگاه مخابره شد، آن هم با عنوان "پیش دستی نیروگاه حرارتی تبریز در استفاده از مازوت از نیمه دوم شهریور".

سال گذشته وقتی بازار مواد اولیه با مدیریت عرضه مختل شد، پای فولادی‌ها به سر تیتر اخبار باز شد، زمانی که مواد اولیه در بازار آزاد به وفور یافت می‌شد، اما دست مصرف کننده واقعی که واحد‌های فولادی بودند به صورت قطره چکانی می‌رسید.

تبریز در هوای مازوت

گویا امسال نوع ورود فولادیها، به عرصه خبر متفاوت است

بیش از ۵۰ واحد فولادی در استان فعال هستند که گردش مالی این صنعت، روزانه ۶۰۰ میلیارد تومان است.
سالانه در استان ۶ میلیون تن فولاد تولید می‌شود در حالی که ظرفیت اسمی ۱۲ میلیون تن است که این واحدها، بعلت قیمت مواد اولیه و تحریم‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند، شاید اگر صادرات نداشتند اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت هم کار نمی‌کردند.

برخورد قهری شرکت گاز با ۲ واحد از صنایع فولادی

وقت محدود جلسه امکان باز کردن زوایای پنهان این دستور جلسه را نمی‌دهد، باید خارج از چارچوب جلسه و در دیدار‌هایی جداگانه، با بخش‌های مختلف این پازل، صحبت می‌کردم.

در نخستین گام از پیگیری ها، پای صحبت‌های ذاکری دبیر انجمن صنایع فولادی استان نشستم، او هم به نخستین برخورد قهری شرکت گاز با ۲ واحد از صنایع فولادی مستقر در تیکمه داش (فولاد کاوه و آذر امین) اشاره می‌کند.

او می‌گوید: تابستان امسال قطع برق، دستمان را در حنا گذاشت و تعطیل شدیم و الان، باز این صنایع فولادی هستند که در اولویت تعدیل مصرف گاز قرار گرفته اند.

لیست ابلاغی، ابهامات زیادی دارد

او لابه لای صحبت هایش به این نکته اشاره می‌کند که تمامی واحد‌های فولاد‌های استان بخش خصوصی هستند، به غیر از فولاد میانه؛ در این میان چرا با وجود ایجاد محدودیت در مصرف برق و گاز، هیچ ارفاقی برای ما تعلق نمی‌گیرد، این ارفاق می‌تواند بخشودگی مالیاتی باشد یا تخفیف در تامین اجتماعی.

ذاکری به فهرستی که بیرون درز کرده اشاره کرده و می‌گوید: متاسفانه نه شرکت گاز و نه سازمان صمت، مسئولیت تنظیم این لیست را برعهده نگرفته اند.
ابهاماتی در این جدول وجود دارد، مثلا فولاد آذرآبادگان ارس که گاز مصرف نمی‌کند، در این لیست آورده شده است و یا بسیاری از واحد‌ها بیش از ۱۰ سال است که سوخت دوم خود را استفاده نمی‌کنند و مخازن سوخت دوم خود را را از بین برده اند، حتی در فولاد ناب، مخزن مازوت زنگ زده است.

براساس سهمیه بندی اعلامی که قرار است در ۳ مرحله اجرا شود، صنایع فولادی استان در مرحله نخست باید ۸۵ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند، این درحالی است که صنایع فولادی استان اصفهان فقط ۴۰ درصد مصرف گاز خود را کاهش خواهند داد، که آن هم از فاز ۲ و ۳ طرح مشمول این طرح می‌شوند.

احیای خط بعد از خاموشی، ۷۲ ساعت زمان می‌برد

رحیمی رئیس انجمن صنایع فولادی استان می‌گوید: اینکه بتوان با ۲۰ درصد مصرف گاز خطوط تولید را در صنایع فولادی، فعال نگه داشت، عملا امکان پذیر نیست و خط باید کلا از کار بیفتد، این در حالی است که بعد از خاموشی خط، ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا خط به روال قبل برگردد.

برآورد دقیقی از اینکه هر خاموشی برای یک واحد فولادی چقدر هزینه دارد، صورت نگرفته است، اما اینکه کارگر کار نمی‌کند، یا اینکه تا رسیدن به دما، یک سری از مواد داخل کوره از بین می‌رود، هزینه‌هایی است که نمی‌توان کتمان کرد.

او یادآور می‌شود: کاهش مصرف گاز برای صنایع فولادی عملا امکانپذیر نیست، باید به کل تعطیل کنیم، از مجموع ۷۲۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه گاز در صنایع فولادی، ۱۸۰ هزار متر مکعب سهمیه داده اند، با این سهمیه، در بعضی از واحد‌ها حتی کوره برای سرپا ایستادن کم می‌آورد.

موازنه انرژی منفی است

اغلب این گلایه‌ها متوجه شرکت گاز استان است، مدیر عامل این شرکت، در گفتگویی اختصاصی جوانب این گلایه‌ها را برایم شرح می‌دهد.
توحیدی ریشه این نارضایتی را منفی بودن موازنه انرژی در کشور می‌داند، اینکه تولید با مصرف همخوانی ندارد.

او به معلول دیگری تحت عنوان دو برابر بودن شدت انرژی در کشور نسبت به متوسط جهانی اشاره می‌کند، آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

تعریف شدت انرژی، یعنی مجموع انرژی برق و گازی که تولید می‌شود به علاوه واردات منهای صادرات تقسیم بر تولید ناخالص ملی.

به گفته توحیدی بالا بودن شدت انرژی زیر سر پایین بودن بهره وری است، نیروگاه‌های قدیمی، راندمان پایینی دارند؛ رده انرژی بخاری‌ها پایین است، موتورخانه‌ها و منازل عایق کاری مناسبی ندارند و این باعث اتلاف حرارت می‌شود.
این همه باعث نمی‌شود، تا از موضوع اصلی که اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع فولادی است، غافل شویم.

اعمال محدودیت‌ها قانونی است

توحیدی قرارداد‌هایی را با شرکت‌های فولادی رو می‌کند که در قالب بند ۷ آن، شرکت گاز فقط موظف است برای ۸ ماه از سال، گاز این صنایع را تامین کند و برای ۴ ماه دیگر، باید سوخت دوم یا سوخت جایگزین داشته باشند.

او می‌گوید: طبق این ماده از قرار داد، صنایع موظف هستند هم ذخیره سوخت مایع داشته باشند و هم مشعل، تا بتوانند سوخت جایگزین استفاده کنند.

از مجموع بیش از ۵۰ واحد فولادی استان، فقط ۱۰ واحد در این اعمال محدودیت‌ها لحاظ شده اند.

پیش از اعمال این محدودیت، این ۱۰ واحد فولادی، ۹۰۰ هزار تن سهمیه داشتند که هم اکنون به ۱۱۰ هزار متر مربع کاهش یافته است.

تجهیزات صنایع فولادی که با قطع گاز قندیل بسته اند

او معتقد است صنایع فولادی تمایلی به رسانه‌ای شدن نامه نگاری‌های شرکت گاز با واحد‌های فولای ندارند، چرا که پیش از این بار‌ها اعلام کرده بودیم، " پیش بینی می‌شود، امسال کمبود گاز پیدا کنیم، پس سوخت ذخیره کنند"، ولی متاسفانه این صنایع زیر بار استفاده از سوخت دوم نمی‌روند.

براساس آمار به دست آمده، صنایع فولادی اصفهان اگر با تمام ظرفیت کار کنند ۲۰ برابر صنایع فولادی استان گاز مصرف می‌کنند، این درحالی است که در صنایع فولادی استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب مصرف گاز مصرف می‌شود.

از ۲۲ آبان، محدودیت‌ها باید اجرا می‌شد

با توجه به سرمای سراسری، برای رسیدن گاز از مبدا تولید تا استان، ۴ روز طول می‌کشد، این درحالی است که در طول مسیر همه از خط لوله استفاده می‌کنند و ما در انتهای خط لوله قرار داریم.

از ۲۲ آبان باید این مقدار را کاهش می‌دادند، محدودیت ابلاغ شده است، با کاهش دما، شاید روشن نگه داشتن مشعل برای این صنعت گران تمام شود.

به آقای توحیدی می‌گویم، اما نماینده‌ها مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده اند و حتی مکاتباتی نیز با وزارت نفت و نیرو داشته اند، و او می‌گوید: با نامه نگاری کاری نمی‌توان پیش برد باید گازی باشد تا مشکل تامین و توزیع گاز نداشته باشیم.

افت دما در راه است؛ قطعی گاز صنایع فولادی غیر قابل اجتناب است

در اثنای این پیگیری ها، خبری دیگر به دست می‌رسد، از شب دوشنبه ۲۹ آذر تا صبح پنجشنبه باتوجه به تشدید بارش برف، کولاک، برف، یخبندان، اختلال در تردد، مه گرفتگی و خسارت در اثر وزش باد شدید پیش بینی می‌شود؛ این یعنی شبکه در افت فشار قرار خواهد گرفت.

در کل استان، یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک گاز وجود دارد که سال گذشته، ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز داشتند، از این میزان ۴ میلیارد آن یعنی ۴۰ درصد خانگی بود که فقط در ۴ ماه پایان سال، ۵۸ درصد به مصرف خانگی رسیده بود.

نیروگاه‌ها، صنایع فولادی و سیمان؛ دم دستی‌ترین گزینه برای اعمال محدودیت

توحیدی می‌گوید: شاید نیروگاهها، صنایع فولادی و سیمان؛ دم دستی‌ترین گزینه برای اعمال محدودیت باشند، چرا که اگر گاز منازل قطع شود، ۲ هفته طول می‌کشد تا خانه به خانه نسبت به وصل مجدد اقدام شود.

او ادامه می‌دهد: این طرح باید از ۲۲ آبان اجرایی می‌شد، اگر تاکنون برای این اعمال محدودیت، اقدام نکرده ایم، تخلف کرده ایم و قطعا در صورت افت فشار پاسخگو خواهیم بود.

بندبند قرار داد را مطالعه نکرده ایم

با این توضیحات آقای توحیدی، سراغ مدیریت فولاد تیکمه داش را می‌گیرم، همان واحدی که قطع گاز با دستور شرکت گاز را اوایل آذر تجربه کرده است.
آقای یاریگر مدیرعاملی شرکت شهرک‌های صنعتی استان را نیز در کارنامه خود دارد.

او وجود این بند در قرارداد‌ها را تائید می‌کند، اینکه شرکت گاز طبق قرارداد، فقط برای ۸ ماه گاز تامین می‌کند و برای ۴ ماه بعد باید سوخت جایگزین داشته باشیم، اما یادآور می‌شود:، ولی مطلب اصلی این است که ما بندبند قرار داد را مطالعه نکرده ایم، ولی هر چه هست، این قرار داد به امضای ۲ طرف رسیده است.

نمونه ای از قرارداد شرکت گاز با صنایع فولادی

او فارغ از این بند و تبصره‌ها به فکر تامین سوخت دوم برای مجموعه خود است، اما نکته اینجا است که پیشتر اداره کل محیط زیست استان ملزم کرده بود تا همکاران تاسیسات سوخت دوم خود را جمع آوری کنند.

هم اکنون ۴ واحد فولادی اعم از فولاد کاوه تیکمه داش، آذر فولاد امین، فولاد ظفر بناب و درپاد تبریز در حال ایجاد تغییر هستند.
شنیده‌ها حاکی از این است فولاد کاوه تیکمه داش در کمتر از ۲۰ روز و البته قبل از افت دما، خود را برای همراهی با کمبود گاز آماده کرده اند، آن هم با جایگزین کردن گازوئیل به عنوان سوخت دوم.

قیمت شناور است، مکاتبات زمان بر

این واحد فولادی اکنون برای تامین گازوئیل آنهم با قیمت شناور باید منتظر مکاتبات شرکت گاز با شرکت پخش فراورده‌های نفتی باشد، تا فک پلمپ مخازن صورت گیرد.

مدیر کل پخش فراورده‌های نفتی استان در خصوص ظرفیت‌های استان در تامین سوخت دوم صنایع فولادی می‌گوید: در تامین گازوئیل و مازوت مشکلی نداریم.

روح اللهی در این مورد ۲ نکته را متذکر می‌شود، اینکه سوخت دوم به شرطی تامین می‌شود که واحدهایِ فولادیِ متقاضی، مشعل گازسوز و مخزن فراورده مد نظر را داشته باشند، ثانیا سوخت دوم بر اساس سوخت مصرفیِ قبل از گازسوز شدن اعطا می‌شود.

این همه به شرطی است که، شرکت پخش فراورده‌های نفتی قبل از مصرف و فک پلمپ مخازن، تائیدیه شرکت گاز را مبنی بر قطعی سوخت اول دریافت کند.
وی در مورد تحویل مازوت به یک خط قرمز اشاره می‌کند، و آن اینکه در صنایعی که در ۳۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده اند، از اعطای مازوت به عنوان سوخت دوم معذور خواهیم بود و منوط به تائیدیه اداره کل حفاظت محیط زیست است.
در کنار ۱۰ واحد فولادی استان، تنها کارخانه‌ی سیمانِ استان نیز مشمول محدودیت مصرف گاز شده است.

تامین مازوت ۶۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر

کارخانه سیمان صوفیان با قدمتی بالغ بر ۵۵ سال، در ۳۵ کیلومتری تبریز قرار دارد و اتفاقا جز کارخانه‌هایی است، که باید برای ادامه فعالیت خود در ادامه سال از مصرف گاز چشم پوشی کند.
در ۲۵ آبان ۱۴۰۰ گاز این کارخانه قطع شده است و مقدار ناچیزی فقط برای مصارف گرمایشی حق استفاده از گاز را دارد.

به گفته اعترافی مدیر کارخانه برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ تن کلینکر، در سال ۱۷۸ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند که میانگین مصرف ماهانه آن ۱۵ میلیون متر مکعب است.

مشعل‌های کارخانه ۲ گانه سوز ِ گاز و نفت کوره یا همان مازوت است.

اعترافی می‌گوید: همیشه وقتی گاز قطع می‌شد، طبق معرفی نامه شرکت پخش فراورده‌های نفتی، از پالایشگاه تبریز مازوت خریداری می‌کردیم، اما امسال پالایشگاه تبریز این سهمیه را قطع کرده و مجبوریم نیاز خود را ۶۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر و از شهر ری تامین کنیم.

از زمان قطع گاز، کوره ۳ هزار تنی کارخانه خوابیده و فقط برای تامین سوخت کوره ۴ هزار تنی، که روزانه حدود ۶۵۰ هزار لیتر مازوت است، حداقل ۶۰ تانکر در جاده‌ها تردد می‌کنند.

تبریز در هوای مازوت

سوختی که تا همین سال گذشته در صورت تامین از پالایشگاه تبریز، لیتری ۶۵ تومان هزینه انتقال آن بود، اکنون انتقال آن، لیتری ۵۰۰ تومان از شهر ری تمام می‌شود.
موجودی قابل برداشت مخزن کارخانه هم، ۵ میلیون و ۵۰۰ لیتر است، با این حساب برای فعالیت کوره ۴ هزارتنی، فقط برای دو هفته مازوت دارد.

مستقیم مازوت تحویل نمی‌دهیم

در این ارتباط با مدیر عامل شرکت پالایش فراورده‌های نفتی تبریز صحبت می‌کنم، می‌گوید: هیچ مصرف کننده‌ای در داخل شهر به غیر از نیروگاه حرارتی سهند، مستقیم از شرکت مازوت تحویل نمی‌گیرد.
باقری می‌افزاید: البته این فروش هم با هماهنگی و اجازه شرکت پخش فراورده‌های نفتی است و انتقال آن با خط لوله امکان پذیر است.

هنربر مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم می‌گوید: این تصمیمی است که تهران می‌گیرد، جلسات مختلف مطرح شده منتها تهران تصمیم می‌گیرد، و تمامی تولیدات پالایشگاه تبریز عمدتا به نیروگاه ارائه می‌شود.
هم اکنون ۱۰ واحد فولادی که اسامی آن‌ها در جدول کاهش مصرف آورده شده، برای فعالیت خود به ۱۲۰۰ متر مکعب مازوت نیاز دارند، هر چند مازوت از نظر مادی به صرفه‌تر است، اما آلایندگی آن چیزی نیست که بتوان با آن مدارا کرد.

چشم پوشی از تخلف غیر ممکن است

طبق قانون در صورت ایجاد آلایندگی زیست محیطی واحد‌های تولیدی، این واحد‌ها موظف اند یک درصد از محل فروش خود را به عنوان جریمه به اداره کل حفاظت محیط زیست پرداخت کنند.
حالا سوالی که مطرح است این است که آیا استفاده ناخواسته واحد‌های فولادی از مازوت یا همان سوخت دوم، باعث برخی چشم پوشی‌ها در حق این صنایع از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواهد شد؟

معاون نظارت و پایش محیط زیست اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: براساس ضوابط، صنایع از هر نوع سوختی که استفاه کنند باید تمهیدات لازم برای کنترل آلاینده‌ها در خروجی را نصب کنند.
فدایی می‌گوید: این کم کاری به هیچ عنوان از چشم محیط زیست، نادیده گرفته نمی‌شود و مشمول عوارض آلایندگی می‌شوند.

به گفته فدایی تاکنون بیش از ۵۰ واحد صنعتی در اطراف تبریز و ۱۷۰ واحد در کل استان در بخش فاضلاب و هوا مشمول این جریمه شده اند، جریمه‌ای معادل یک درصد از محل فروش آنها.

نکته نظری که از سوی انجمن صنایع فولادی استان بی پاسخ نمی‌ماند، اعضای این انجمن معتقد هستند وقتی از سال ۹۲ مخازن سوخت مازوت و گازوئیل شرکت‌ها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست اخطاریه پلمپ دریافت کرد، نیازی به بازسازی و نگهداری این مخازن و مشعل‌ها احساس نمی‌شد.

هوای صنایع فولادی را داریم

این تمام مطالبات صنعتگران عرصه فولادی استان نیست، فعالان صنعت فولاد استان، این مطلب را نیز یادآور می‌شوند که اگر فقط ۱۵ درصد کسری گاز داریم، چرا تامین این کسری بر روی تمام مشترکان توزیع نشود، آن هم با افزایش موقتی قیمت، از مشترکان خانگی گرفته تا تجاری و صنعتی، آلارمی که با فرهنگ سازی می‌تواند نتیجه بخش باشد.

تا لحظه تنظیم نهایی و مخابره این گزارش در خروجی سایت چیزی نمانده است که مصوبه هفتادونهمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به میزبانی اتاق بازرگانی تبریز علنی می‌شود.

قرار است مجمع نمایندگان استان با مد نظر قراردادن سرمای هوا در منطقه و به منظور رعایت عدالت در سهمیه بندی مصرف گاز تمام صنایع کشور، اقدامات لازم را برای افزایش سهمیه واحد‌های فولادی استان در اسرع بهه عمل آورند.

تا حصول نتیجه افزایش سهمیه مصرفی گاز صنایع فولاد آذربایجان شرقی، شرکت گاز استان با همکاری انجمن فولاد استان برای مدیریت مصرف، گاز صنایع فولادی استان را ۳۰ الی ۴۰ درصد به صورت یک روز در هفته و در ۳ مسیر (صوفیان، بستان آباد – میانه و شهرک سلیمی شهرستان آذرشهر- بناب) کاهش دهد.

در بند دیگری از این مصوبه آمده است که با توجه به اینکه فقط ۵ شرکت آذر فولاد امین، فولاد کاوه، درپاد، فولاد ظفر بناب و فولاد ناب امکان استفاده از سوخت دوم را دارند، زمان لازم جهت تهیه تجهیزات به این شرکت‌ها ارائه شود.

در یکی دیگر از بند‌ها هم مقرر شده است که هماهنگی لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص عدم جریمه واحد‌هایی که از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند انجام گیرد.

هر چند به ظاهر بالای ۷۰ درصد آلایندگی‌ها در عموم پارامترها، مربوط به عامل خودرو و منابع متحرک است و بقیه به صنایع، مصارف خانگی و سایر منابع ساکن مربوط می‌شود.

مازوت عامل افزایش اکسید‌های گوگرد در هوا

ولی واقعیت این است که به اذعان کارشناسان محیط زیست، پارامتر اکسید‌های گوگرد با مصرف مازوت افزایش قابل توجهی می‌یابد، این درحالی است که ذرات پایین‌تر از ۲.۵ میکرون در هوا عمدتا مربوط به آلایندگی خودرو است.

هر چند در حال حاضر در شعاع ۳۰ کیلومتری تبریز به هیچ عنوان در صنایع از مازوت استفاده نمی‌شود، به غیر از نیروگاه تبریز که آنهم با پیگیری استاندار، نمایندگان و اداره کل محیط زیست استان قریب به ۱۰ روز است به گاز تبدیل شده است.

قبل از اینکه ریه‌ها برای ادامه حیات کم بیاورند ....

اما احتمال افت فشار گاز در روز‌های سرد سال، نشان از این دارد که سایه مازوت هنوز بر شهر سنگینی می‌کند.
واقعیت این است که مردم از استنشاق مازوت گلایه دارند و صنایع برای اینکه هوای مردم را در چله زمستان داشته باشند، مجبور هستند از سوخت مازوت استفاده کنند، تا مگر کاشانه مردم سرد نشود.

شاید راه حل بهتری برای ایجاد موازنه نیرو در کشور وجود داشت، اگر همگی به قدر خود چاره‌ای برای هوای عاری از مازوت داشتیم، آن هم قبل از اینکه ریه‌ها برای ادامه حیات کم بیاورند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۱
همیشه محدودیت فقط برای آذربایجان بوده و خواهد بود ...
پاسخ ها
موسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
حاجی بد نیست یه سر از شهر خودتون خارج بشید و به شهرهای دیگه ایران هم یه سر بزنید تا ببینید که فقط تبریز نیست!!!
خیلی هم هوا خوبه ! هرکی هم مشکل داره میتونه از ایران بره !
متاسفانه همیشه محدودیت علیه تبریز هست نه جاهای دیگر مثل اصفهان، تهران، شیراز و ...
این در حالی است که بشترین وارونگی دمایی در این منطقه اتفاق می افتند.
انگار ما نخودی هستیم...
شاید هم ما رو جزئی از ایران نمی دونند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
چون باید گاز از پارس جنوبی بیاد. هزینه این انتقال و تامین .فشار خیلی هست برای شرکت گاز
ناشناس
| - |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
از بی عرضگی نمایندگانش است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
تجزیه طلب کی بودی تو ؟
بروید خدای تان را شکر کنید اگر بحث تبعیض باشد شهر من زاهدان و استان های جنوبی به آنها ظلم میشود ، مردم صبوری چون دارد و اعتراض نمیکنند همه چیز را به دیگر استانها میدهند اما به جنوب کشور و استان های مرزی نمی دهند ، مسلمانی به این نمی گویند که در شرایط یکسان تو داشته باشی ولی کسی که مرز زندگی میکند نداشته باشد
پس این ثروت عظیمی که پای صنعت هسته ای دادن چیشده کجا رفته که قادر به تامین برق نیستن تا با جایگزین کردنش با گاز هم هوای پاک داشته باشیم هم صنایع تعطیل نشن این همه نیروگاه در کشور داریم ولی هیچی به هیچی
واقعا انتظار دارید از پارس جنوبی گاز رو بکشن تبریز اونجا فولاد تولید بشه؟؟؟؟
باسلام خدمت مسولین و نمایندگان مجلس بنده حقیر دچار اسم هستم و این وضعیت حال مرا بدتر کرده قبل از اینکه بمیرم ایا بیمه ای هست که خسارت بپردازد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار