بازدید 5784

مسکو در اقدامی‌متقابل ۲‌دیپلمات‌آلمانی را اخراج کرد

روسیه روز دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه با احضار سفیر آلمان در مسکو، ۲ دیپلمات این کشور را اخراج کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳ 20 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، تصمیم برای اخراج دو دیپلمات روس از آلمان در پی صدور حکم دادگاه برلین در مورد پرونده قتل زلیمخان خانگوشویلی تبعه چچنی تبار گرجستان گرفته شده است.

در پرونده رسیدگی به قتل خانگوشویلی که در سال ۲۰۱۹ در پارک "تیرگارتن" برلین رخ داد، متهم وادیم سوکولوف به جرم قتل و داشتن غیرقانونی سلاح به حبس ابد محکوم شد.

رسانه‌های روسی به جزییات و مشخصات دیپلمات‌های المانی که اخراج، شده‌اند، اشاره ای‌نکردند.

رویترز نیز گزارش داد: مسکو با خشم، حکم دادگاه برلین در مقصر دانستن روسیه برای کشته شدن یک شهروند چچن در ۲ سال پیش در این شهر را رد کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است که به نشان دادن واکنش همانند به هرگونه اقدامات مقابله جویانه احتمالی برلین، ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آلمان هنوز در پی این اقدام و احضار سفیر این کشور به وزارت امور خارجه روسیه واکنشی نشان نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ۲۴ آذر ماه در پی اعلام آلمان مبنی بر این که دیپلمات سفارت روسیه در برلین عنصر نامطلوب است، اعلام کرد که این اقدام برلین بدون پاسخ نخواهد ماند.

ماریا زاخارووا در مطلبی در شبکه فیس بوک با اشاره به تصمیم آنالنا بربوک وزیر امور خارجه جدید آلمان در مورد اخراج دو دیپلمات روس به کنایه نوشت: این اقدام غیرزنانه برلین، بدون پاسخ مناسب نخواهد ماند.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که طرف آلمانی اعلام کرده است که نام خانوادگی واقعی وادیم، کراسیکوف است و این قتل را به سفارش سازمان‌های حکومتی روسیه مرتکب شده است.

به گفته وزیر خارجه آلمان، این قتل به سفارش دولتی انجام گرفته و نقض شدید قوانین و حق حاکمیت آلمان محسوب می‌شود.

بربوک وزیر خارجه آلمان گفت که سرگئی نچایف سفیر روسیه در برلین به وزارت خارجه آلمان احضار شده و تصمیم دولت آلمان برای اخراج دو دیپلمات روس به وی ابلاغ شد.

وزیران دفاع فرانسه و آلمان از قدرت‌های تعیین کننده اتحادیه اروپا در واکنش به تشدید تنش در روابط غرب با روسیه، خواستار گفت وگوی صمیمانه شده بودند.

فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش اعلام کرد که کشور‌های غربی در صورت تشدید تنش روسیه با اوکراین می‌توانند به لحاظ سیاسی مسکو را منزوی کنند، اما با این حال پاریس خواهان بازگشت به جنگ سرد با روسیه نیست.

پارلی در ادامه تاکید کرد که برای جلوگیری از بازگشت به جنگ سرد با روسیه، طرفین باید آرامش را حفظ کنند.

وی اشاره داشت که پاریس علاقه به حفظ گفتگو با مسکو که در سال ۲۰۱۹ توسط امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه آغاز شد را دارد.

وزیر دفاع فرانسه با تشریح مواضع اروپا در قبال قضیه تنش بین روسیه و اوکراین، افزود: یک گفت‌وگوی باز و صمیمانه با روس‌ها داریم، زیرا باید قادر به انتقال مسائل به یکدیگر باشیم.

کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان نیز روز یکشنبه اعلان کردکه اعضای ناتو متمایل به گفتگو درباره درخواست‌های ارائه شده روسیه هستند، اما به این کشور اجازه دیکته مواضع به ناتو یا متحدانش را نمی‌دهد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با آنالنا بربوک وزیر امور خارجه جدید آلمان خواستار توقف گسترش ناتو به شرق و ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه در این مورد شد.

وزیر خارجه روسیه در بخش مربوط به مسائل بین المللی این رایزنی تلفنی، به ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به صورت تعهد حقوقی برای عدم گسترش ناتو به شرق و خودداری این سازمان از استقرار زیرساخت‌های خود در نزدیکی مرز‌های روسیه اشاره کرد. لاوروف در ادامه اقدامات دولت اوکراین در مورد مناقشه در شرق این کشور را تشریح کرد و با انتقاد از آن، رفتار کیف را غیرمسئولانه خواند که هیچ علاقه‌ای برای اجرای توافقنامه مینسک به منظور حل و فصل مناقشه در منطقه دونباس از خود نشان نمی‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار