بازدید 6741
۱

تعارض منافع اصلی‌ترین مشکل عدم اجرای نسخه الکترونیک

نایب رییس کمیسیون اجتماعی: اجرای نسخه الکترونیک پزشکی با کاهش هزینه‌های جاری وزارت بهداشت در بخش درمان و به طبع آن مردم منجر می‌شود و تعارض منافع پزشک در بحث تشخیص اشتباه یا مراجعات  کلینیکی را نیز حل خواهد کرد. مشکلات اصلی زیرساختی نیز به شکل تعارض منافع است و برخی با اجرای این طرح ملی، منافع خود را در خطر می‌بینند ولی طبق گفته رئیس جمهور باید از اول دی اجرایی شود.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 20 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از موضوع اجرای نسخه الکترونیک پزشکی و جایگزین دفترچه‌های کاغذی بیمه استقبال کرد و گفت: حذف دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی شدن آن به چند جهت اقدام بسیار خوبی است و مورد پسند و رضایت مردم در شرایط فعلی کشور (شیوع بیماری کرونا) می‌باشد. البته ممکن است اوایل کار یک سری مشکلات بر سر راه اجرایی کردن این طرح باشد اما بطور کلی اقدامی مثبت تلقی می‌شود.

وی به نکات مفید طرح فراگیر شدن نسخه الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح با کاهش هزینه‌های جاری وزارت بهداشت در بخش درمان و به طبع آن مردم منجر می‌شود و در واقع الکترونیک شدن ماجرا به صرفه جویی هزینه‌ها می‌انجامد.

بابایی کارنامی در ادامه گفت: از نکات دیگر مثبت این اقدام از بین بردن فساد و کاهش اشتباهات پزشکی می‌باشد. ضمن اینکه این طرح تعارض منافع بین پزشکان و داروخانه‌ها را هم مدیریت می‌کند. نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه مردم زودتر و به صورت شفاف تر به درمان دسترسی پیدا می‌کنند . همچنین سو استفاده‌های احتمالی و پشت صحنه‌های سازمان‌های بیمه گر را طرح حذف دفترچه‌های بیمه و الکترونیک شدن آن از بین می‌برد .

وی خاطرنشان کرد : به هرحال هم پوشانی‌هایی با اجرای این طرح وجود دارد لذا باید بانک اطلاعاتی ما یک روزی پررنگ و جامع شود و اطلاعات ما به روز باشد و برای برنامه ریزی بهتر آماده شویم. همه این منافع و نکات مثبت باعث می‌شود که هرچه سریع تر این موضوع اجرایی و به نحو احسن انجام شود .

وی در ادامه گفت: ما نمایندگان مجلس از وزارت بهداشت می‌خواهیم که این طرح را نیمه کاره رها نکند ضمن  اینکه نقدی هم بر مدیران و روسای دانشگاه‌های کشور وارد است که چون تعارض منافع وجود دارد از موضوع الکترونیکی شدن نظام سلامت استقبال نمی‌کنند.

وی به ارائه جزییات در بحث تعارض منافع پرداخت و گفت: در صدور کاغذی دفترچه بیمه، ویزیت‌هایی که پزشک تجویز می‌کند و ارتباط او با داروخانه‌ها و داروهای مورد نیاز و ضروری مردم و داروهای یارانه ای و غیر یارانه ای و ... همه می‌تواند زمینه ایجاد بحث تعارض منافع بین پزشک و مردم باشد. البته همه ی پزشکان اینگونه نیستند ولی به هرحال این موضوع بی تاثیر نیست لذا ممکن است کارشکنی‌هایی در این زمینه به وجود آید حتی در بحث تشخیص بیماری‌های مختلف و کارهای کلینیکی تعارض منافع وجود دارد لذا با الکترونیک شدن این قصه می‌توان تمام این مسائل را مدیریت کرد.

وی به اقدام مجلس در خصوص رفع تعارض منافع اشاره کرد و گفت: مجلس اخیرا در خصوص رفع تعارض قانونی نوشته که اگر مورد تصویب قرار بگیرد همه این مشکلات حل می‌شود . ما باید بر این مبنا قانون را تعریف کنیم که هیچ کسی در راستای تعارض منافع تصمیماتی نگیرد که منافع مردم نادیده گرفته شود و تعارض خودشان را در بالاسر تصمیم سازی کلان کشور ببینند  لذا با این قانون این طرح را نیز می‌توان مدیریت کرد  و با خاطیان برخورد جدی تر صورت بگیرد . لذا امیدواریم در این رابطه مجلس همکاری کند و قانون تصویب شود.

به گزارش، .... بدون شک یکی مهمترین مشکلات نظام سلامت فرایند کاغذبازی در ارائه خدمات است. موضوعی که سدی بزرگ بر سرراه شفافیت تلقی می‌شود و هزینه‌های زیادی را به مردم و سازمان‌های بیمه گر تحمیل می‌کند. متاسفانه بعد از دوسال هنوز سنگ اندازی‌هایی برای اجرای طرح پیاده سازی کامل پرونده الکترونیک از جانب برخی پزشکان و ذی نفعان با وجود منافع زیاد این موضوع احساس می‌شود. منافعی که هم موجب شفافیت مالی و عملکرد پزشکان می‌شود و هم از احتمال سوءاستفاده از دفترچه‌های کاغذی می‌کاهد.  طبیعی است که فرایند نسخه الکترونیک احراز هویت فرد با تمام دستورات پزشکی ملموس، شفاف و قابل رویت خواهد بود و این به پرونده کامل پزشکی فرد کمک می‌کند.

به هرحال موانعی برای اجرایی شدن الکترونیک شدن هر موضوعی وجود دارد. نمونه اش بحث تعارض منافع است و برخی با اجرای این طرح ملی و با وجود منافع ملی آن منافع خود را در خطر می‌بینند و از این جهت همکاری لازم را برای عملیاتی شدن طرح نمی کنند.  ضمن اینکه برای الکترونیک شدن نسخه‌های پزشکی هنوز مشکلات زیرساختی و فنی  مانع تراشی‌هایی از جانب برخی مسئولین احساس می‌شود اما طبق گفته ی رییس جمهور تمام شرایط باید از اول دی ماه برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک فراهم گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
توجه داشته باشید که در کل ، مطلب فوق درست نیست ...
نحوه اجرای نسخه الکترونیک ، که کار بسیار خوب و درستی هست ، چون با سلامتی و جان مردم ارتباط مستقیم دارد لذا ملاحظاتی جدی و حیاتی دارد که لازم است مدیران محترم سطوح بالا و میانی ، توجه کامل به آن داشته باشند چون خدای نکرده هرگونه بی توجهی و بیدقتی در نحوه اجرای آن موجب خسارتهای جسمی و جانی می شود که مسئولیت و تبعات آن دامنگیر خواهد شد
مطلب درست اینست که در حال حاضر ؛
1- زیرساخت های لازم برای اجرای نسخه الکترونیکی اصلا آماده نیست ... نمونه کوچک آن قطعی مرتب اینترنت و کندی بیش از حد سیستم ، از معدود موارد آن است
2- تعداد قابل توجهی از داروها ، پروسیچرها و ... در این سیستم وارد نشده اند و وجود ندارند
3- درصورت قطعی برق بطور کلی کار بیماران انجام نمی شود و سلامتی و جان بیماران بطور جدی به خطر می افتد
4- اگر دارویی در داروخانه ها نبود ، خانواده های بیماران چون نسخه کاغذی ندارند لذا امکان پیگیری تهیه دارو از سایر مجاری و راهها و روشها برای آنها وجود ندارد و کار درمان بیماران متوقف و سلامتی و جان بیماران به خطر جدی می افتد
و ...
درضمن ، اصولا اینگونه طرحهای مهم پایه و فراگیر کشوری باید با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی در بازه زمانی 2 الی 3 ساله و بصورت مرحله ای اجرا شوند
ابتدا باید در یک یا چند شهر کوچک بصورت آزمایشی اجرا شود و پس از رفع کامل مشکلات مربوطه ، در تعداد بیشتری از شهرهای کوچک اجرا شود و بعد رفع کامل و سریع مشکلات آن ، سپس در یک شهر نسبتا بزرگ نیز اجرا و پس از رفع سریع و کامل مشکلات احتمالی سیستم نسخه الکترونیک ، در تعداد بیشتری از شهرهای بزرگ و کوچک اجرا و رفع اشکال شود تا بالاخره نوبت به کلان شهری مثل تهران برسد (تهران وپژگیهای خاص و منحصر به فردی دارد)

یادآور میگردد: در هر کدام از تمام مراحل فوق ، از شروع اجرا در یک یا چند شهر کوچک تا زمان اجرای آن در تهران ، باید از همان مرحله ابتدایی ، همزمان ، هردو نسخه الکترونیک و کاغذی وجود داشته باشند و پس از رصد فراگیر و رفع سریع ، مداوم و کامل مشکلات مربوط ، اقدام به حذف نسخه های کاغذی نمود
نکته مهم اینکه این پایشها از ابتدا تا انتها باید همچنان ادامه داشته باشد تا بصورت بی غیب و نقص اجرا شود و موجب ایجاد چالش برای بیمارن و خانواده های آنان در هیچکدام از مراحل نشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل