بازدید 17707
بسته ویدیویی «تابناک»

چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟ / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / بزرگ‌ترین زلزله تاریخ / کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا / امنیت غذایی چیست؟

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲ 18 December 2021

چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟ / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / بزرگ‌ترین زلزله تاریخ /  / کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا / امنیت غذایی چیست؟

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


زمین لرزه ۱۹۶۰ شیلی بزرگ‌ترین زلزله تاریخ

زمین‌لرزه عظیم شیلی یا زمین‌لرزه ۱۹۶۰ والدیویا، قدرتمندترین زمین‌لرزه ثبت شده در تاریخ است. این زمین لرزه به وقت محلی در روز یکشنبه ۲۲ مه ۱۹۶۰ ساعت ۳ بعدازظهر در منطقه والدیویا رخ داد و به حدی شدت این زمین‌لرزه بالا بود که موج ایجاد شده از آن به استرالیا، نیوزیلند و ژاپن نیز رسید. تصاویری از خرابی‌های این زمین لرزه را در ویدیو تابناک ببینید.

 


چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟

معمر محمد ابومنیار معروف به سرهنگ مُعَمَّر محمد قَذّافی، سیاست‌مدارِ انقلابی و رئیس شورای فرماندهی انقلاب لیبی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ و سپس برادر رهبر جماهیر عربی لیبی از ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۱ بود. قذافی در اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی با کودتایی آرام، حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون ساخت و سپس سیستم حکومتی لیبی را بر اساس ترکیبی از سوسیالیسم و اسلام طراحی کرده و تا سال ۱۹۷۷ رئیس کشور لیبی بود. او در سال ۱۹۷۷ از منصب رسمی ریاست شورای فرماندهی انقلاب لیبی کناره‌گیری کرد و مدعی شد، فقط یک نماد ملی خواهد بود. قذافی در سال ۲۰۱۱ در پی شورش‌های داخلی و با دخالت خارجی فرانسه و آمریکا ساقط و سپس توسط شورشیان کشته شد و در ادامه لیبی به یک کشور چند تکه مبدل شد؛ اما چگونه قذافی چنین سرنوشتی یافت؟ این موشن گرافی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 


مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟

شهید دکتر مصطفی چمران وزیر دفاع دولت موقت، زمانی که ارتش بعث عراق به ایران حمله کرد، کوشید با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم، سرعت پیشروی ارتش صدام حسین در خاک را کُند نماید و همزمان نیروهای نظامی ایران به ویژه نیروهای بسیجی سازماندهی و در محورها مستقر شوند. در این موشن گرافی تاریخی، نقش چمران در مقام فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

 

 

کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا

از حدود ساعت ۶ بعدازظهر ۱۶ سپتامبر تا ساعت ۸ صبح ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ گروه نظامی الشباب وابسته به حزب فالانژ لبنان عملا زیر چشم متحدان اسرائیلی خود بین ۷۶۲ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی را در اردوگاه پناهندگان شتیلا در محله صبرا کشتند. گروه الشباب توسط ایلی حبیقه تشکیل شده بود، یک شخصیت برجسته حزب فالانژ بود که ریاست اطلاعات نیرو‌های لبنان و افسر رابط موساد را نیز بر عهده داشت؛ هرچند باور می‌رود حبیقه از سر کینه شخصی به خاطر کشته شدن نامزد و خانواده‌اش توسط شبه نظامیان فلسطینی در کشتار دومار ـ که به نوبه خود انتقام کشتار کارانتینا بود ـ دستور این کشتار را داده باشد، با این حال انگیزه این کشتار را انتقام ترور بشیر جمیل رئیس‌جمهور وقت لبنان از حزب فالانژ (معروف به کتائب) که گمان می‌رفت توسط شبه نظامیان فلسطینی انجام شده باشد، عنوان کردند. از آنجا که این کشتار در محدوده تحت کنترل نیرو‌های دفاعی اسرائیل انجام شده بود، کمیته تحقیقاتی کاهان که به دستور دولت اسرائیل برای بررسی این واقعه تشکیل شد، نیرو‌های دفاعی محلی را به دلیل سهل‌انگاری و دست کم گرفتن واکنش فالانژ‌های مارونی لبنان به ترور بشیر جمیل مقصر اعلام کرد. در این ویدیو تصاویری از کشته شدگان این کشتار ناجوانمردانه، اعتراض یاسر عرفات و مراسم خاکسپاری بشیر جمیل را ببینید. (اخطار: این ویدیو حاوی صحنه‌هایی دلخراشی است که مناسب بینندگان حساس نیست)

 

امنیت غذایی چیست؟

سی درصد از مردم دنیا شبها گرسنه می‌خوابند. در این ویدیو با مفهوم اقتصادی گرسنگی و روش‌های اقتصادی برای مبارزه با این پدیده آشنا می‌شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
چمران یه شیر دیگر از خطه دلاور اذربایجان البته اذربایجان همدان. روستای چمران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
چمران مال ساوه است در استان مرکزی البته اذربایجانی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
انهایی که منفی می دن بفرمایند فرمایش شون چیه اینکه چمران اصالتا اذربایجانیه یه واقعیته مثل باکری مثل شهید باقری - فکوری - صیاد شیرازی که قشقایی است ظهیرنژاد و خیلی دیگر از فرماندهان جنگ.
***
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
شهیدچمران توسط خمپاره 60 دشمن شهید شد نه ترور توسط خودی باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
حوالی شهرستان ساوه روستایی به نام چمران ایشان اصالتا ساوه ای هستند نه از آذربایجان همدان.
مستند قذافي ، عالي بود ...
مصطفی چمران توسط خودی های نفوذی ترور شد . مطمئن باشید که فتوای این کار توسط یکی از اهالی مربوطه صادر شده است .
البته بهتر شد که زودتر مرحوم شد وگرنه الان دوتا چمران داشتیم که به درد نمی خوردند
پاسخ ها
***
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
شهیدچمران توسط خمپاره 60 دشمن شهید شد نه ترور توسط خودی باش
ملت لیبی ارزو قذافی دارند فذافی پنج سال به زوج های جواب مسکن رایگان میداد اب را به همه جای کشور کشیده بود ملت نادانش افتادن در دسته امریکا الان دیگه لیبی برای همیشه نابود شده
قذافی جالب بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار