بازدید 7827
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

ادامه‌ی طرح ارز ترجیحی به معنای هدردادن منابع ارزی کشور است؛ باید تمام منابع حاصله را به مردم یارانه داد

نماینده مجلس گفت: اصل حمایت از مردم و تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز آن‌ها با حفظ قدرت خرید مردم در دستور کار باشد. اما ادامه‌ی طرح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به معنای هدر دادن منابع ارزی کشور است. باید از ما به تفاوت ایجاد شده بین ارز ترجیحی و ارز تک‌نرخی به طور کامل از مردم حمایت کرد و یارانه را به طور کامل به مردم پرداخت کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵ 14 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اختصاص ارز با نرخ 4200 تومان به ازای هر دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال 97 به منظور کمک به تأمین کالاهای موردنیاز مردم به صورت ارزان به اجرا گذاشته شد. حمایت از مردم به ویژه اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه از جمله اهداف مهم این طرح بود.

در ابتدا سیاست دولت دوازدهم بر این بود که تمامی کالاهای وارداتی مشمول دریافت ارز 4200 تومانی شوند و همچنین حقوق ورودی گمرکی تمامی کالاهای وارداتی با نرخ 4200 تومان به ازای هر دلار محاسبه شود که مطابق آمار بانک مرکزی این امر موجب اختصاص 5/19 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای همه فعالیت‎‌های نیازمند ارز اعم از مصارف مسافرتی، دانشجویی، واردات و... تا مرداد 1397 شد. پس از این تاریخ، تغییراتی در نحوه‌‌ی اختصاص ارز ترجیحی داده شد و تا پایان سال 97، مجدداً حدود 5/14 میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط دولت اختصاص داده شد. این طرح همچنان ادامه یافت و اکنون هم در حال اجراست.

موضوع مهم اینکه به اذعان کارشناسان و بر اساس شواهد و واقعیات موجود، این طرح نتوانست به اهدافش در عمل دست یابد. به طوری که در حال حاضر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب به دست آنها نمی‌رسد. در همین ارتباط با ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفتگویی انجام دادیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

از ابراهیم عزیزی خواستیم که نظرش را در مورد ارز ترجیحی 4200 تومانی برایمان تشریح کند و وی تصریح کرد: من اعتقادم این است که این سیاست اساساً طرح شکست خورده ای است. دلیلش هم این است که متاسفانه دولت‌ها قادر نیستند کنترل و نظارت لازم را بر این موضوع داشته باشند. بنابراین، طرح مورد بحث در عمل به اهدافی که برایش در زمینه‌‌ی تأمین کالاهای مورد نیاز مردم مشخص شده بود، دست نیافت.

وی ادامه داد: در عمل‌ می‌بینیم که در همین سال جاری تا الان بالغ بر 8 میلیارد دلار در ارتباط با این طرح هزینه کرده ایم اما هیچ دستاورد ملموسی نداشته ایم. واقعیت این است که در حال حاضر هیچ کدام از کالاهای اساسی که برای آنها ارز 4200 تومانی اختصاص داده ایم با قیمت مناسب به دست مردم نمی رسند و این به معنای شکست طرح ارز ترجیحی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که ما باید در اجرای این طرح تجدیدنظر کنیم. ضمن اینکه باید همچنان اصل حمایت از مردم و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز آنها با حفظ قدرت خرید مردم در دستور کار باشد. اما ادامه‌‌ی طرح ارز ترجیحی 4200 تومانی به معنای هدر دادن منابع ارزی کشور است.

عزیزی ادامه داد: من معتقدم که دولت قبلی نه تنها در راستای منافع مردم عمل نکرد بلکه با لجاجت بی موردش روی برخی سیاست‌‌های اشتباه باعث استمرار این سیاست‌‌های نادرست و هدر دادن منابع ارزی کشور شد. در یک جمله‌ می‌توانیم بگوییم که لجاجب بیش از حد دولت قبلی بر روی سیاست‌‌های نادرست خودش باعث بروز مشکلات اقتصادی برای کشور شده است.

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت:‌ می‌توانم بگویم که سیاست ارز ترجیحی 4200 تومانی صدمه‌‌ی زیادی به لحاظ امنیت غذایی و اقتصادی به کشور وارد کرد. برای حل این مشکل باید به سمت اصلاح رویه‌‌های غلط گام برداریم و یک اقدام کاملاً هوشمندانه را به اجرا بگذاریم. به طوری که همزمان به حمایت از مردم بپردازیم و از تاراج اموال عمومی جلوگیری کنیم.

ادامه‌ی طرح ارز ترجیحی به معنای هدردادن منابع ارزی کشور است؛ باید تمام منابع حاصله را به مردم یارانه داد

عزیزی تصریح کرد: تاراج اموال عمومی و هدر دادن منابع ارزی در قالب ارز ترجیحی 4200 تومانی نتیجه اش این است که نمی‌توانیم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم. تولید نیازمند نقدینگی، سرمایه‌‌ی در گردش، واردات کالاها و مواد اولیه است و وقتی منابع ارزی را هدر‌ می‌دهیم معنایش این است که قدرت حمایت از تولیدکنندگان را از دست‌ می‌دهیم.

ابراهیم عزیزی گفت: وقتی منابع ارزی کشور در اختیار سلاطین مختلف از جمله سلطان شکر، کنجاله، کود، روغن و.... قرار‌ می‌گیرد، مفهومش این است که مردم از این امکان بی بهره‌ می‌شوند و بنابراین شرایط برای بروز فساد در کشور مهیا‌ می‌شود.

وی ادامه داد: وجود یک شبکه‌‌ی مافیایی که این شبکه هم نقش اساسی در آسیب دیدن منابع داشته، در نرسیدن طرح ارز ترجیحی 4200 تومانی به اهداف خودش، موثر بوده است. ما نتوانستیم از کشاورزان برای تأمین نیازهای غذایی و صنعتگران برای تأمین کالاهای اساسی حمایت کنیم. از طرف دیگر، بی توجهی به تولید از جمله عواملی بوده که منجر به شرایطی شده است که امروز با آن روبرو هستیم.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: اساساً باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که دو نرخی شدن ارز به خودی خود فسادآور است. به ویژه وقتی که نظارت و کنترل هم نباشد، شرایط برای بروز فساد بیش از پیش مهیا‌ می‌شود. باید از ما به تفاوت ایجاد شده به طور کامل از مردم حمایت کرد و یارانه را به طور کامل به مردم پرداخت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
شماها جیب مارو نزنید
یارانه پیشکش
با هر بهانه ای به دنبال فشار بیشتر به مردم هستند چرا هیچ کارشناس اقتصادی نگران حقوق های نجومی نیستند که از بیت المال برای هیچ پرداخت می شوند یارانه ناچیز نقدی به بخش بسیار کوچکی از مردم در مقابل افزایش چند برابری دوباره قیمت ها چه گره ای از مشکلات مردم باز می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
چاره همه موارد در ایران گران کردن است و بس
و خداوند توجیه را آفرید
یک نقشه دیگه برای گران کردن صد در صد کالا ها تا دوباره به نام یارانه چندین برابر زندگی مردم را سخت تر کنند
واقعا چقدر ایشان در این زمینه تخصص دارند؟
بریزید تو تحقیق توسعه پنج شیش سال کشور گلستان می شود
خدایا خسته ایم و درمانده، اگر فرجی است بگشا و اگر نیست، جان بستان.
یکبار با یارانه کلاه به سر مردم گذاشتین

داستان تکراری
پرداخت یارانه ثابت و گرانی آب، برق، بنزین به طور مداوم

ارز ترجیحی و یارانه شده بهانه برای دست بردن به جیب مردم توسط دولتها
اصلا یه کاری کنید: به جای برنامه ریزی دو اندیشانه و سرمایه گذاری برای رشد صنعت، کشاورزی، ایجاد اشتغال و ... تمام دارایی و دار و ندار مملکت رو به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت کنید تا دود بشه بره هوا و خیال همتون راحت بشه... ایکاش یه نگاه به کشورهای پیشرفته میکردین و سعی میکردین از تجربه اونها استفاده کنید...
لازم نکرده پولهای چیزهای دیگه که به اسم مردم گرفتین کجا خرج شد؟ بنزین گرون شد چی شد عوارض خروج رو بالا بردین کجا رفت پولی که برای واکسنها بود کجا خرج شد ؟
اگر ارز ترجیحی حذف بشود متاسفانه با ۴ برابر قیمت الان دست مردم میرسد .
ما مردم قبلا در چاه یارانه افتاده ایم . حالا باز هم دارید مارا به همان چاه می اندازید . ممنونیم
یارانه ای که روزی ۹۰ دلار بود الان شده ۲ دلار
این یارانه هم همانطور میشود
یارانه به معنی کاهش خرید دریافت کنندگان آن و محروم شدن یارانه بگیران از خرید اولیه کالاهای یارانه ای و بیشتر شدن قدرت خرید ثروتمندان و خرید بیشتر از کالاهای یارانه ای! که دولت و مسئولان برای رسیدن به اهداف خود آنرا برای مردم معکوس جلوه می دهند!
گدا پروری مردم خیانت است توسط هر دولتی بخواهد اجرا شود بجای این زیر ساخت های فعالیت و درآمد زایی توسط خود مردم فراهم کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست