بازدید 6295

دیدن خواب‌ شفاف و شیرین با چند روش روان‌شناسی!

گاهی اوقات، افرادی که در حالت رؤیای شفاف دیدن هستند، حتی می‌توانند آن‌چه می‌خواهند در رؤیای خود انجام دهند، انتخاب کنند!
کد خبر: ۱۰۹۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 09 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روان‌شناسان معتقدند که با انجام سه تکنیک به‌طور جداگانه یا ترکیبی، می‌توان رؤیای شفاف دیدن که نوعی خواب دیدن خودآگاه است، تجربه کرد یا دیدن آن را افزایش داد!

رؤیای شفاف، نوعی از خواب است که در آن خواب بیننده از نوع خواب دیدن خودآگاه است. پژوهشگران تخمین می‌زنند که حدود نیمی از ما در مقطعی از زندگی خود، خواب خودآگاه یا رؤیای شفاف را تجربه کرده‌ایم یا خواهیم کرد. افراد بسیار کمی در حدود یک درصد، حتی ممکن است هر هفته چند بار چنین تجربه‌ای را داشته باشند.

گاهی اوقات، افرادی که در حالت رؤیای شفاف دیدن هستند، حتی می‌توانند آن‌چه می‌خواهند در رؤیای خود انجام دهند، انتخاب کنند؛ گویا کارگردان فیلم خود هستند!

محققان روان‌شناسی معتقدند سه تکنیک اصلی وجود دارند که به فرد کمک می‌کنند تا رؤیای شفاف را تجربه کند یا شانس دیدن آن را افزایش دهد. این توصیه‌ها می‌توانند به‌طور جداگانه و به تنهایی، به‌کار گرفته شوند یا از ترکیبی از آن‌ها استفاده شود.

نخستین تکنیک، آزمایش واقعیت بوده که شامل ایجاد یک عادت منظم در هنگام بیداری و هنگام آزمایش است که آیا شما خواب هستید یا بیدار. به عنوان مثال، چند بار در روز ممکن است بررسی کنید که آیا می‌توانید انگشتان یک دست را از راه کف دست مقابل خود فشار دهید، شاهکاری که معمولاً در سرزمین رؤیایی امکان‌پذیر بوده، اما روشن است که هنگام بیداری، این‌گونه نیست.

این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر به انجام این کار در بیداری عادت پیدا کنید، به احتمال زیاد، هنگام خواب تلاش می‌کنید که آن را انجام دهید. اگر موفق شوید آن را انجام دهید و متوجه شوید که رؤیا می‌بینید، آن رؤیای شفاف خواهد بود.

تکنیک دیگر، بیدار شدن در رختخواب «Wake Back To Bed» بوده که شامل بیدار شدن در نیمه شب و سپس بازگشت به خواب، پس از گذشت مدت زمان معین، به قصد تجدید رؤیا‌های شفاف است.

رؤیای شفاف در طول خواب REM یا خواب با حرکات سریع چشم (Rapid eye movement)، مرحله‌ای از خواب که رؤیای روایتی، رایج‌ترین آن است، به‌وجود می‌آید. بنابراین شما دقیقاً در زمان مناسب شب از خواب بیدار می‌شوید که احتمالاً در میانه خواب REM هستید و دوباره به خواب می‌روید که انگار با برنامه فعال برای رؤیای شفاف دیدن به درون آن شیرجه می‌زنید!

تکنیک پایانی، القای یادگاری رؤیا‌های شفاف که به اختصار (MILD) نام دارد، شامل بیدار شدن پس از پنج ساعت خواب و سپس، قصد به یاد آوردن رؤیای خود، با تکرار این عبارت «دفعه بعد که خواب ببینم، این کار را انجام خواهم داد. یادت باشه که دارم خواب می‌بینم.» پیش از بازگشت به خواب دوباره است. در کنار این، شما خود را در حالت رؤیای شفاف تصور می‌کنید.

این تکنیک را می‌توان در زمان خواب ابتدای شب امتحان کرد یا آن را با تکنیک بیدار شدن در رختخواب در زمان اولیه صبح، ترکیب کرد. دیو گرین (Dave Green) که به هنرمند رؤیای شفاف تبدیل شده است، این تکنیک را توصیه می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: من فقط بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌کنم: امشب یک رؤیای شفاف خواهم دید و یک نقاشی خواهم ساخت!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار