بازدید 75662

تهدید دونالد ترامپ خطاب به ملابرادر

محتوای کتاب جدیدی که مارک میدوز، رئیس دفتر سابق کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ نوشته، حاکی از آن است که این رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در گفتگوی تلفنی با مذاکره‌کننده طالبان در اوایل سال ۲۰۲۰، تهدید کرد در صورتی که آن‌ها، آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا را تهدید کند، شهر زادگاه این مذاکره کننده را از زمین محو خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵ 08 December 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محتوای کتاب جدیدی که مارک میدوز، رئیس دفتر سابق کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ نوشته، حاکی از آن است که این رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در گفتگوی تلفنی با مذاکره‌کننده طالبان در اوایل سال ۲۰۲۰، تهدید کرد در صورتی که آن‌ها، آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا را تهدید کند، شهر زادگاه این مذاکره کننده را از زمین محو خواهد کرد.

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، میدوز در کتابش اینگونه نوشته است: «رئیس جمهور ترامپ ترامپ، در گفتگوی تلفنی با ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان که به درخواست دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از زندانی در پاکستان آزاد شد، گفت: قبل از اینکه ما این خروج را آغاز کنیم، من می‌خواهم چیزی را روشن کنم. بگذارید همین الان به شما بگویم که اگر اتفاق بدی برای آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا بیفتد، یا اگر به سراغ سرزمین ما بیایید، با چنان نیروی شدیدی به شما ضربه خواهیم زد که تا به حال هیچ کشوری تا کنون تجربه‌اش را نداشته است - نیرویی به قدری بزرگ که حتی باورش نخواهید کرد.»

دولت ترامپ در آن زمان مشغول مذاکرات با طالبان بود؛ مذاکراتی که منجر به امضای توافقنامه دوحه در فوریه ۲۰۲۰ بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد.

به نوشته میدوز، ترامپ تاکید کرد: «و روستای شما، ملا؟ ما می‌دانیم کجاست. می‌دانیم که روستای ویتمک است. اگر جرأت کنید به یک آمریکایی دست درازی کنید، آنجا اولین جایی است که من ویران می‌کنم. در این کار تردید نخواهم کرد.»

این در حالی است که اگر رهبر کشوری با علم به بروز کشتار غیرنظامیان دستور به یک حمله بدهد یا به طور عمد غیرنظامیان را هدف بگیرد، به مثابه جنایت جنگی است.

عبدالغنی برادر، بعد از آنکه طالبان در ماه اوت کنترل افغانستان را مجددا به دست آورد، در دولت موقتی که این گروه شبه نظامی تشکیل داد معاون نخست وزیر شد

در طول جنگ در افغانستان، آمریکا بارها با حملات هوایی غیرنظامیان را کشته است. این امر به‌ویژه در دوران دولت ترامپ تشدید شد؛ او در سال ۲۰۱۷ قوانین درگیری را برای حملات آسانتر کرد و به این ترتیب دوران دولت او شاهد افزایش سرسام‌آور تلفات غیرنظامیان در افغانستان بود.

ترامپ در گذشته نیز علناً تهدید به ارتکاب جنایات جنگی کرده است. در ژانویه ۲۰۲۰، او تهدید کرده بود اگر ایران در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی علیه آمریکا انتقام‌جویی کند، ارتش آمریکا مکان‌های فرهنگی ایران را هدف قرار خواهد داد.

آخرین بخش از سربازان آمریکایی اواخر ماه اوت گذشته پس از یک فرآیند پرآشوب خروج، خاک افغانستان را ترک کردند.

فرآیند خروج آمریکا از افغانستان به موجب توافقی که بین ترامپ و طالبان منعقد شد آغاز شد. این توافق تحت عنوان توافق دوحه مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت. هربرت مک مستر، دومین مشاور امنیت ملی دولت سابق متعلق به ترامپ، در مصاحبه‌ای با یک پادکست در ماه اوت، این توافق را «توافق بر سر تسلیم با طالبان» خواند.

مک مستر اظهار کرد: «این سقوط وضعیت برآمده از توافق کاپیتولاسیون ۲۰۲۰ است. طالبان ما را شکست نداد. ما بودیم که باعث شکست خودمان شدیم.»

بایدن تا حد زیادی به مفاد این توافق منعقد شده در دوره ترامپ پایبند بود، هرچند که ضرب الاجل خروج را چند ماه عقب انداخت. بایدن از بابت این که آمریکایی‌ها و متحدان افغان غربی‌ها در زمان خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان، پشت سر آن‌ها در این کشور جا ماندند، با انتقادات زیادی مواجه شده است. از آن زمان تاکنون تلاش‌هایی برای بیرون کشیدن گروه‌هایی از افراد صورت گرفته است.

کتاب میدوز موضعی عمیقاً انتقادی در مورد نحوه مدیریت بایدن در قبال این فرآیند خروج دارد و مدعی است که ترامپ در قبال این فرآیند مدیریت بسیار بهتری نشان می‌داد. این رئیس دفتر سابق کاخ سفید پیشنهاد کرد که بایدن از بابت نحوه اجرای فرایند خروج از افغانستان استعفا دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۲
مگر آنکه ترامپ شهامت ایستادگی در مقابل این زیاده خواهان تاریخ را داشته باشد....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
البته که بیشتر واق واق میکرد
سنگها را بسته وسگها را رها کرده اند.
ترامپ باید برگرده چون آمدن دوباره او حتی از آمدن مسیح مهم تر است برای تاریخ
چه خبرجالبی وچه پاسخ جالبی داره خخ
اینجاترامپ داره تهدیدمیکنه تاطرف ازحمله به آمریکامنصرف بشه وطرف خودش رونمیشناسه ونمیدونه این حرف نه تنهامانع حمله به خاک آمریکانمیشه بلکه این حرف چراغ سبزبه سربازان خداست تاآمریکاراباخاک یکسان کنند"
جناب ترامپ توداری باسربازان خداحرف میزنی طالبان وداعش سربازان خداهستنداین طرزحرف زدن باسربازان خدایعنی خودکشی
خدا وکیلی مرد فقط یکی بود اونم ترامپ بود.
بله معلومه.امریکا با خواری و سرافکندگی از افغانستان فرار کرد
آمریکا هیچ غلطی نمی کنه
باید ایران یه بار هم که شده خیلی جدی و محکم با این طالبان چنان برخوردی کنه که تا عمر داره پاشو از گلیمش دراز تر نکنه
باید با طالبان قاطعانه و خشن برخورد کنید که به سرباز ایرانی نزدیک نشن
بابا این ترامپ لعنتی از مرز قابلیت توهین با توان ده به توان بینهایت هم گذشته است پس باید بدانیم که.قاتل شقی سردار دلها را باید هرچه بتوانیم توهین کنیم تا اینقدر همه را بالصراحه تهدید به قتل و نابودی نکند خدا نکند که ما در کارمان که حفظ شرف خود و ایران اسلامی است کمترین تعللی داشته باشیم که مع الاسف داریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر