بازدید 6726

اومیکرون؛ احتمال ترکیب کرونا و سرماخوردگی

هلند، نخستین کشور جهان غیر از کشور‌های جنوب آفریقاست که ابتلای گروهی به اومیکرون در آن به ثبت رسیده، کشوری که حالا به فاصله چند روز، از شناسایی ۲۳ هزار ابتلای جدید خبر داده است؛ یک حد نصاب از زمان آغاز همه‌گیری کرونا.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 05 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مقامات بهداشتی می‌گویند برخی عمل‌های جراحی سرطان و قلب را متوقف کرده‌اند تا بتوانند تخت‌های بیشتری در بخش مراقبت‌های ویژه خالی کنند.

امروز همچنین، سازمان بهداشت جهانی از شناسایی سویه اومیکرون در ۳۸ کشور جهان، در همه شش منطقه این سازمان خبر داد.

کشور‌های جهان هم محدودیت‌های مسافرتی بیشتری وضع کرده‌اند تا مدت زمان بیشتری از این سویه جدید در امان بمانند و با این همه، امروز خبر‌های امیدوارکننده نیز مخابره شد.

نتیجه یک پژوهش جدید که در وب‌سایت OSF منتشر شده است، نشان می‌دهد از ده‌ها جهشی که در این سویه جدید رخ داده، دست کم یک جهش ناشی از ترکیب ساختار ژنتیکی این ویروس با بخشی از ژنتیک یک ویروس دیگر است؛ ویروسی که احتمالا همان ویروس مولد سرماخوردگی باشد.

پژوهشگران می‌گویند این ترکیب ژنتیکی احتمالا در سلول‌هایی رخ داده است که به‌طور همزمان به هر دو ویروس آلوده شده بوده‌اند. به گفته پژوهشگران، مشابه این توالی جدید که در گونه‌های پیشین کرونا دیده نشده است، در بسیاری از ویروس‌ها از جمله ویروس سرماخوردگی و همچنین در ژنوم انسان نیز وجود دارد.

با افزوده شدن این بخش جدید ژنتیکی (ارثی) به ویروس کرونا، توالی ژنتیکی ویروس، شباهت بیشتری به ژنوم آدمی پیدا کرده است؛ این ویژگی به خودی خود می‌تواند به ویروس جدید کمک کند از سد ایمنی انسان رد شود.

دکتر جِرِمی کامل، استاد میکروبیولوژی می‌گوید: این همه تغییر ناگهانی، بسیار زیاد است؛ مانند سارق بانک است که عکسی از او دارید و بعد سبیل گذاشته و موهای خود را کوتاه کرده، عینک زده و ریش هم گذاشته باشد. این تشخیص دوباره آن را برای سیستم ایمنی بسیار دشوار می‌کند.

مسأله‌ای که می‌تواند گزارش‌ها درباره سهولت انتقال ویروس و همین‌طور گزارش‌های مبنی بر ضعیف بودن ابتلا‌های دیده شده را توضیح دهد.

دکتر مهدی تقدسی، متخصصی ایمنی‌شناسی، گفت: ویروس‌های خانواده کرونا طیف وسیعی را شامل می‌شوند. ویروس مولد کووید متعلق به گونه سارس این خانواده است. در این خانواده، گونه‌های عامل سرماخوردگی را هم داریم. این گونه‌ها معمولا بیماری‌زایی بسیار کمی دارند. اگر این ترکیب احتمالی رخ داده باشد، این احتمال وجود دارد که ویروس ترکیبی جدید به علت کسب توالی ویروس سرماخوردگی، بیماری‌زایی کمی داشته باشد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند آیا اومیکرون مسری‌تر از سویه‌های دیگه کروناست یا نه. همچنین هنوز روشن نیست بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا نه و این‌که آیا با غلبه بر سویه دلتا، به سویه غالب در جهان بدل خواهد شد یا نه. یافتن پاسخ این پرسش‌ها ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل