افزایش ۱.۴ درصدی تولید خودرو سواری در ۷ ماه امسال

به گزارش ایسنا، طبق آمارهای وزارت صمت، در هفت ماهه سال جاری، خودروسازان داخلی ۵۰۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید کردهاند که در مقایسه با ۵۰۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولیدی در هفت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، تنها ۶۸۰۰ دستگاه بیشتر شده و رشد ۱.۴ درصدی را ثبت کرده است.
بیشترین رشد تولید در بین خودروها در این مقایسه آمار متعلق به کامیون، کامیونت و کشندهها است که رشد ۶۴.۴ درصدی داشته است. تولید این خودروهای باری سنگین از ۳۰۱۶ دستگاه تولیدی در مجموع هفت ماه نخست سال گذشته به ۴۹۵۷ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.
کمباینها و اتوبوس، مینیبوس و ونها نیز تولید افزایشی داشتهاند؛ به ترتیب تولید کمباین در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ درصد و اتوبوس، مینیبوس و ون ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه به ترتیب ۳۹۴ دستگاه کمباین و ۱۱۳۶ دستگاه اتوبوس، مینیبوس و ون تولید شده است؛ این درحالیست که در مجموع هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ آمار تولید این خودروها به ترتیب ۳۴۷ دستگاه (کمباین) و ۱۰۱۰ دستگاه (اتوبوس، مینیبوس و ون) ثبت شده است.
در مقابل تولید وانت در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱.۸ درصد کاهش تولید داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه ۴۱ هزار و ۲۵۴ دستگاه وانت تولید شده است در حالیکه در همین بازه زمانی سال ۱۳۹۹، تعداد وانتهای تولیدی ۴۶ هزار و ۷۹۷ دستگاه بوده است.
همچنین تولید تراکتور نیز از ۱۱ هزار و ۲۷۳ دستگاه تولیدی در هفت ماه ابتدایی سال گذشته به ۱۱ هزار و ۲۵۷ دستگاه در مدت مذکور سال جاری رسیده و افت ۰.۱ درصدی را تجربه کرده است.
لازم به ذکر است علاوه بر اینها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در هفت ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که ۱۵۵ هزار و ۶۰۰ تن بوده، به ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ تن رسیده و افت ۵.۲ درصدی را رقم زده است.
در مورد خودرو باید گفت که مدیران کنونی سایپا و ایران خودرو توان افزایش تولید را ندارند و هر چه سریعتر باید عوض شوند.
تنها راه کنترل قیمت خودرو افزایش تولید و عرضه خودرو داخلی و خارجی است. برای این کار باید گروهی تشکیل شود تا قیمت منطقی تمام شده خودرو داخل را محاسبه کرد و قیمت منطقی برای خودرو را تعیین کرد و سپس به خودروسازان به شرط آنکه تولید خود را به اندازه نیاز بازار و دو میلیون خودرو در سال انجام دهند اجازه افزایش قیمت داد. باید شرط شود که قرعه کشی را جمع کنند و تولید خود را به دو میلیون دستگاه در سال برسانند.
در مورد قطعاتی که از خارج تهیه میکنند باید کارگروه هایی تشکیل شود تا این قطعات را با کمک دستگاه های دیگر و شرکت های دانش بنیان و همچنین سپاه داخلی سازی کنند تا هم از خروج ارز جلوگیری شود و هم قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد.
در مورد خودروهای خارجی به چین پیشنهاد داه شود که در ازای خرید نفت بیشتر از ایران ما مازاد نفت را به صورت تهاتر با خودرو چینی با شما معامله میکنیم تا از این طریق ورود خودرو خارجی به کشور بدون فشار بر بازار ارز و با سرعت انجام شود.





