بازدید 6044

مخالفت اردوغان با هرگونه تغییر در نرخ بهره بانکی

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دوشنبه شب بار دیگر هرگونه تغییر در نرخ بهره بانکی را با وجود کاهش ارزش واحد پول کشورش رد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶ 30 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، اردوغان در بدو بازگشتش از ترکمنستان و در گفتگو به خبرنگاران سه بار گفت که هرگز از افزایش نرخ بهره بانکی دفاع نخواهد کرد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین دستور داده است که از سوی نهاد بازرسی برای کسانی که در نرخ ارز دست می‌برند، پرونده [قضایی]باز شود.

وی در پایان سخنانش که شبکه ان تی وی ترکیه منتشر کرد، گفت که هرگونه حل و فصل در خصوص میانگین بهره بانکی را رد می‌کنم.

از آغاز هفته گذشت هارزش لیر مقابل دلار آمریکا بیش از ۱۳ درصد کاهش داشته که ناشی از کاهش قیمت بهره بانکی است که اردوغان تصمیم به آن گرفته است.

از سوی دیگر و از آنجایی که اقتصاد ترکیه بشدت به واردات کالا وابسته است، ادامه کاهش ارزش لیر افزایش بشتر قیمت‌ها در این کشور را به دنبال داشته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: برخلاف نظریات سنتی اقتصادی، اردوغان بر این باور است که میانگین بالای بهره بانکی موجب افزایش تورم می‌شود.

براساس تمایل اردوغان، بانک مرکزی ترکیه برای سومین بار و کمتر از دو ماه اقدام به کاهش بهره بانکی در نوامبر به میزان ۱۵ تا ۱۶ درصد کرد.

این درحالی است که میانگین تورم در ترکیه در این سال ۲۰ درصد بود، یعنی ۴ برابر بیش از هدفی که دولت ترکیه به دنبال تحقق آن بوده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که میانگین تورم در ماه نوامبر که جمعه این هفته اعلام خواهد شد، احتمالا از ۲۰ درصد بگذرد.

از آغاز سال ۲۰۲۱ لیره ترکیه بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.

در واکنش به سقوط آزاد ارزش لیر، اپوزسیون ترکیه خواستار انتخابات زودهنگام در این کشور شده است. رهبران حزب جمهوری خلق با انتقاد شدید از عملکرد رئیس جمهوری ترکیه برگزاری فوری انتخابات را خواستار شدند.

از سوی دیگر، مردم ترکیه نیز از سه‌شنبه شب گذشته به دنبال سقوط لیر دربرابر دلار در شهر‌های استانبول و آنکارا زیر باران علیه اردوغان رییس و حزب حاکم تظاهرات کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار