بازدید 6559

ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو

علی ابراهیمی
کد خبر: ۱۰۹۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 28 November 2021

پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی اکو هفتم آذرماه در عشق آباد ترکمنستان آغاز بکار میکند. رئیس جمهور کشورمان نیز در راس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی با دعوت همتای ترکمنستانی خود قربانقلی بردی محمداف برای شرکت در این سازمان عازم عشق آباد شده است.

با نگاهی اجمالی به کار کرد این سازمان بین المللی می‌توان دریافت که علیرغم ظرفیت‌های مهم و گسترده اقتصادی بعد از گذشت ده‌ها سال از تاسیس، این سازمان یک نهاد ضعیف با عملکرد غیر قابل دفاع که نشست‌های دوره‌ای آن محدود به سخنرانی رؤسای کشورهای عضو و مراسمی در حد برگزاری سالگرد تاسیس بوده و نقش‌آفرینی درخور توجهی نداشته است.

در صورتی که این سازمان با ۱۰ کشور عضو حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و بیش از هشت میلیون کیلومتر مربع وسعت، و زمینه های اقتصادی فراوانی از جمله نفت _گاز _ معدن و گردشگری و..... می‌توانست به عنوان یکی از از سازمانهای موثر اقتصادی در منطقه مطرح باشد و بتواند با کارکردی جذاب اعضای خود را مانند سایر سازمانها افزایش دهد.

در اساسنامه این سازمان قید شده که اکو باید برای بهبود توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش و برای رفع تدریجی موانع تجاری در منطقه اقدام کند. همچنین توسعه حمل و نقل و ارتباطات بین کشورها نیز از موارد ذکر شده در اساسنامه است که می‌توانست زمینه‌های مناسبی برای همکاری اعضا فراهم نماید. فعالین اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی کشور های عضو امید دارند که اجلاس پانزدهم بتواند با ارائه رویکردهای مناسب و تصمیمات جدی و قابل اجرا برای استفاده از ظرفیت های ارزشمند کشور های عضو این سازمان را از یک سازمان ضعیف و بی‌اثر به یک سازمان مهم و پویا در منطقه و دنیا تغییر دهد.

اهمیت سازمان‌های منطقه‌ای ( اکو) و (شانگهای) برای ایران. با توجه به اینکه در اولین سفر خارجی رئیس جمهور سیزدهم به تاجیکستان، کشورمان به عضویت دائم سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد و همچنین تعدادی از کشورهای عضو اکو عضو سازمان شانگهای هم هستند و ایران ضمن این که با پنج عضو فعلی اکو نیز مرز مشترک زمینی داشته و از موقعیت بسیار ارزشمند استراتژیک جغرافیایی برای اتصال سایر اعضا به آبهای بین المللی برخوردار است و از بنیانگذاران این سازمان بوده و دبیرخانه دائمی آن نیز در تهران مستقر می‌باشد به عنوان یک کشور محوری سازمان اکو به حساب می آید.

لذا ضرورت به کارگیری یک دیپلماسی فعال سیاسی، اقتصادی برای استفاده از ظرفیت این دو سازمان در راستای کم اثر کردن تحریم ها و حتی حرکت به سمت توسعه اقتصادی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. زیرا ایران برای صادرات گاز، مبادلات نفتی، معدنی و استفاده از سایر زمينه‌های تجاری به فعال کردن این ظرفیت‌ها نیاز ضروری دارد. و می‌تواند به عنوان یک اقدام ماندگار در کارنامه دولت سیزدهم برای استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ثبت تاریخی گردد.

* نماینده سابق مردم شازند

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی