بازدید 7917

یک خطرِ پنهان در کمین کلیه‌ها

فوق تخصص بیماری های کلیه از نارسایی مزمن کلیوی به عنوان یک بیماری بدون علامت یاد کرد و افزود: متاسفانه عمده بیماران زمانی که بیماری پیشرفت کرده و شدت می یابد، متوجه بیماری خود می شوند.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 19 November 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر جعفر حیدرنژادیان به مناسبت هفته بیماران کلیوی (۲۳ تا ۳۰ آبان) در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خطرات بسیار نارسایی مزمن کلیوی گفت: بطور کلی این بیماری زمانی است که اختلال در کارکرد کلیه ایجاد شده و این اختلال حدقل سه تا شش ماه بطول بینجامد.

وی افزود: در بیشتر موارد این بیماری، یک یا هر دو کلیه بیمار کوچک می‌شود و از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه عوامل مختلفی را در بروز نارسایی مزمن کلیوی موثر دانست و افزود: شایعترین علت این بیماری دیابت است و فشار خون هم در رتبه بعدی قرار دارد و این دو به تنهایی ۶۰ تا ۷۰ درصد علل ابتلا به نارسایی مزمن کلیه را شامل می‌شوند.

حیدرنژادیان بیماری‌های مادرزادی و ارثی کلیه ماند بیماری‌های کیستی کلیه و بیماری‌های ژنتیکی در کودکان مانند برگشت ادرار را هم از جمله علل دیگر ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

وی افزود: دسته دیگر علل این بیماری مربوط به بیماری‌های دفع پروتئین است و بیماری‌های بافت بینابینی کلیه هم علت دیگر ابتلا به این عارضه هستند.

حیدرنژادیان مصرف طولانی مدت مسکن‌ها را هم عامل دیگری برای نارسایی کلیه‌ها دانست و افزود: اگر افراد مسکن‌هایی مثل استامینوفن و مسکن‌های قوی‌تر را در طولانی مدت مصرف کنند، در نهایت کلیه‌های آن‌ها دچار نارسایی مزمن خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه خاطرنشان کرد: در درصد بسیار کمی از بیماران هم حقیقتا نمی‌توان علت مشخصی برای این بیماری پیدا کرد.

حیدرنژادیان نارسایی مزمن کلیوی را بیماری بی علامت دانست و افزود: متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه خود بدون علامت است تا زمانی که کلیه‌ها کوچک شده و آثار و علائم خود را نشان دهند.

وی افزود: در مواردی که کلیه‌ها کوچک می‌شوند به تدریج علائمی مانند کم اشتهایی، کاهش وزن و تهوع خود را نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: با پیشرفت بیماری و شدت گرفتن آن به تدریج علائم دیگری مانند عدم تمرکز و اختلال حافظه حادث می‌شود و در موارد شدیدتری فرد با اختلالات هوشیاری و تهوع شدید مواجه شده و صورت و اندام‌ها دچار ورم شده و تنگی نفس شدید حادث می‌شود.

وی در ادامه به خطرات ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد این بیماران در سال‌های بعد پس از تشخیص بیماری دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شده و این بیماری‌ها شایعترین علت مرگ بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه هستند.

وی افزود: همچنین این بیماران با پیشرفت بیماری در معرض انواع عفونت قرار گرفته و عفونت‌ها دومین عامل مرگ و میر این بیماران است.

حیدرنژادیان خاطرنشان کرد: این بیماران همچنین سه تا چهار برابر بیشتر نسبت به افراد عادی در معرض ابتلا به سرطان‌ها و تومور‌های بدخیم هستند و متاسفانه این بیماری‌های بدخیم عامل سوم مرگ و میر این بیماران است.

وی با بیان اینکه در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد این بیماری بصورت پیشرونده است، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با شناسایی به موقع و انجام اقدامات درمانی می‌توان روند پیشرفت آن را کندتر کرد، طوری که فرد بیمار دیرتر به مراحل انتهایی برسد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه شناسایی عوامل خطر و کنترل و درمان آن‌ها را مهمترین اقدام برای کنترل نارسایی مزمن کلیه دانست و افزود: بطور مثال اگر فردی مبتلا به فشار خون و یا دیابت است، باید برای کنترل و درمان این بیماری‌ها اقدام کند.

وی افزود: چنانچه فاکتور‌های خطر در این بیماری درمان و یا کنترل شود، این احتمال هست که این افراد تا ۲۰ سال به راحتی با بیماری خود زندگی کرده و دچار مشکل نشوند.

حیدرنژادیان پیوند کلیه را هم راهکار قطعی درمان نارسایی مزمن کلیوی دانست و افزود: این راهکار درمانی زمانی که افراد در آستانه دیالیزی شدن قرار دارند، توصیه می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار